• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • cruz

Vi provade strikt gluten och kaseinfri diet i tre månader och märkte ingen effekt, varken på mage, hyperaktivitet eller uppmärksamhet. Vi började sedan med normalkost direkt så sonen gick från full GF/CF till glass, youghurt och vanligt gluteninnehållande bröd inom loppet av ett dygn. Hade sonen varit känslig för gluten och kasein borde vi ha sett en negativ effekt av den gluten och mjölkchocken som han utsarttes för. Men det hände absolut ingenting. Det utesluter ju dock inte att andra barn kan bli bättre av GF/CF. Det som gjorde att magen började fungera igen var att ge sonen lösande kost och laktulos, kombinerat med blöjavvänjning. Jag tror att man kanske ska hålla på längre med GF/CF än vad vi gjorde för att se en effekt. Samtidigt så finns det ju alltid risk för bristsjukdomar om man kör diet under längre tid. Men de flesta som kör GF/CF är så himla pålästa så jag tror att i allmänhet så har man koll på näringsämnena och ger tillskott etc. Själv är jag dock starkt skeptisk til att ge megadoser av kosttillskotten, men så är jag ju också mer skolad inom traditionell medicin, så det påverkar ju såklart mina beslut. Att "glutenchocka" barnet så som jag gjorde är kanske inte heller att rekommendera om man inte har läkarutlåtande (vilket jag hade). Lycka till med dieten, jag tycker det är värt att prova, åtminstone ett par månader iaf.

• Jonathanmamma
    Vidarchefar skrev 2011-01-12 23:01:26 följande:
    Pust! Vilket jävla kaosliv. Jag har inte orkat med att skriva ett enda ord och inte heller följa någon annan tråd än denna... ni dominerar, allihop!

Korta frågor som ni mer erfarna kanske kan svara på.

Vår dotter på två år har börjat acceptera att man lägger tabletter och kapslar i hennes fruktpuré så världen av kosttillskott har äntligen öppnat sig för henne. Vi har än så länge bara gett henne Omegakapslar + Kalcipostabletter.

Vad mer bör vi fokusera på först och främst?

Magnesium + B6?
    (kan magnesium vara farligt i för höga halter? Här påstås det så:
    www.suite101.com/content/treating-autism-with...)

Zink?

B12?

Våra barn har börjat med kasein- och glutenfri kost för en vecka sedan. Ni andra som kör med detta: hur lång tid tog det för er att upptäcka några effekter - om några? Är det någon av er som inte har fått någon som helst effekt? Mjölk plockade vi bort redan i november, men gluten försvann förra veckan.

Vår son på tre år är det däremot ingen idé att diskutera tillskott för just nu. Det är snarare så att vi funderar på knapp på magen i stället. Han äter bara chips just nu (Olw:s grillchips, mjölk- och glutenfritt).
    Vi har ju skippat kostomläggningen för Jonathan eftersom han äter så litet (2 rätter hemma och tre andra på skolan). Också för att han eg. aldrig haft problem med magen - går på toa som en klocka varje kväll. 

Jag har läst på och prövat olika kosttillskott i omgångar. Introducerat ett i taget i en/två månader och sedan tagit bort det för att se om det gör någon skillnad.

En som har gett stor skillnad är Omega-3 (dubbel dos) och den tar vi aldrig bort mer, någonsin - han blev aggressiv, retarderade etc. Andra veckan köpte jag en ny.
    Probiotika prövade jag i flytande form (som skulle vara bäst), men det gjorde ingen skillnad varken vid tillförande eller borttagande. Magnesium tillför jag numera via badvattnet - fick tips här om ett pulver som man har i badvattnet. Av tabletten fick han ont i magen. Magnesium har gjort stor skillnad också. Jag får inte i honom i badet så ofta som jag skulle vilja, men ett par ggr i veckan får duga.

Jag har också D-droppar och B12 till honom som också gör skillnad. Just nu håller jag på att pröva mig fram med litet järntillskott. Jonathan är rödblå under ögonen och jag har läst mig till på nätet (efter tips och länkar här) att det kan bero på järnbrist. Min moster som är sjuksköterska tror också det. Sedan har vi multivitamin från naprapat (kan kolla upp vad de heter sedan...) och en extra multivitamin med mycket zink i.

Tja, det var nog allt...
    Tipsar igen om boken som behandlar allt sånt:
    Special-Needs Kids Eat Right: Strategies to Help Kids on the Autism Spectrum Focus, Learn, and Thrive
    av
  • kaffemamma

Det här med kosttillskott är superknepigt tycker jag. Några bra enkla grundgrejer och rekommendationer om man vill köra enligt DAN länkade signaturen Viveca (tror jag det var) till för i den här tråden för några månader sen. Här är den:
    http://www.scribd.com/doc/20274110/Diagnosis-Autism-Now-What-A-Simplified-Biomedical-Approach-by-Dan-Rossignol-MD-FAAFP 

Vår kille får just nuoch har under en längre tid fått:
    Kalcium (i mycket mindre mängd än tidigare pga Yasko-rekommendationer)
    Magnesium
    Omega 3 med D-vitamin
    Probiotika
    Enzymer någon gång då och då när vi kommer ihåg...

Rekommendationerna från DAN-läkaren är betydligt mer omfattande än så. Men dels är det svårt att få i honom. Dels ger det  ibland fel reaktioner som ska motverkas av något tredje osv.  Dels har jag inte orkat / hunnit kolla upp alla. Nu tänker vi börja med Yasko och då drar vi ner på allt utom ovanstående tillsvidare.

Det  jag ser skillnad med är: 
    omega 3 - han får otroligt torr hud och blir mer hyper om vi går ner i dos eller missar en period
    Magnesium- tycker mig se att det är lugnande, men kan inte svära på det
    B6 +magnesium - tyckte oss se förbättrad kommunikation men slutade pga av att andra problem uppstod som dan-läkaren sa kunde vara kopplat till att dessa göder svamp / jäst (suck)
    c-vitamin verkar ge oxalat besvär hos honom (obehag i snoppen i hans fall)

Inget annat kan jag säga att jag - vad ag minns nu - sett tydliga reaktioner av.

När vi började på dieten så tog jag råd från en kvinna vars son idag är fri från autism med hjälp av kost (deras fall finns i Birgitta Rubins bok). Hon sa kalcium, omega 3, enzymer, probiotika och en bra multivitamin och rekommenderade Solrays Multi-tuggisar för barn. Så det körde vi på. Sen kom DAN-läkaren in lite senare med många fler rekommendationer som vi inte lyckats följa särskilt väl av olika anledningar. Och nu tänker vi ge oss på det krångliga Yasko - vi får väl se hur det går.

• kaffemamma

Dieten:

vi tyckte inte att sonen hade haft några uppenbara magproblem innan. Inget helt klockrent heller, men som sagt, iget som vi tänkt på. När vi tog bort mjölken fick han lite ont i magen ett par dagar. När vi tog bort gluten bajsade han ut ett ton och satte stopp i toaletten under några dagar. Gjorde ett hopp i kommunikationen i samband med att gluten försvann, men det kan så klart ha varit ett sammanträffande. Allt med honom går i vågor - hyperaktivitet, hur social han är, upplevd stress osv så det är jättesvårt att säga om saker beror på något och vad  (årstid, omständigheter, sömn, mat osv). Inga mirakelresultat än så länge och vi hållit på med dieten i 2 år. En sak jag tror förbättrats är sömnen och humöret. När vi testade återinföra gluten förra året började han vakna på nätterna och gråta. Det gjorde han ofta innan dieten. Vakna på nätterna och vara vaken gör han även på dieten, men han är aldrig ledsen nu för tiden. Förut och vid glutentesten kunde han springa omkring och gråta och vara upprörd länge. Slutade med gluten. Någon månad senare provade vi små mängder av mjölk under 2 veckor. Hyperaktiviteten ökade (men kan bero på annat) men framförallt hände samma sak med sömnen igen. Precis efter mjölktestet fick han också en riktigt risig mage i flera månader. Vi slutade med alla tillskott en period och då ordnande det upp sig och vi kunde återinföra i långsam takt.
    Som sagt, krångligt det här tycker jag, även om jag inte längre upplever dieten som jobbig.

• kaffemamma
    pcalma skrev 2011-01-09 23:42:41 följande:
    En dum fråga: detta med mjölk o glutenfritt... Min flicka har ju autistiskt syndrom. Hon har dock ett "perfekt" verbalt språk. Vad är det som kan bli bättre ?
    Ms största problem är det sociala, krav, oflexibilitet, maten, peceptionen, aggressiva explosiva utbrott, långvariga!
    Hon har ingen utv.störn.
    Funderar starkt på att sätta igång med detta!! Vore det något för henne eller är det
    mer på barn utan tal o som är helt otillgängliga som man märker skillnad?

Hur förklarar man att hon inte får äta vissa saker?
    Jag skulle säga att hon var allergisk, för det är det ju fler som är. Eller att ni tror att hon är allergisk och ska se om hon mår bättre utan den här maten. Kanske en muta för varje vecka / månad hon klarar eller nåt? Just eftersom hon är så högfungerande så skulle jag absolut testa och se om det kan hjälpa henne att nå ännu längre.
  • kaffemamma
    Vår son på tre år är det däremot ingen idé att diskutera tillskott för just nu. Det är snarare så att vi funderar på knapp på magen i stället. Han äter bara chips just nu (Olw:s grillchips, mjölk- och glutenfritt).
    Det måste vara så otroligt jobbigt att ha barn som inte äter! Får ni ordentlig hjälp? Jag vet att det finns massor om man googlar autism + picky eaters. Jag vet dock inte om det är några bra råd som kommer upp. Har ni testat IBT-angreppet på detta? Pytte pytte steg med bästa tänkbara förstärkaren. Vad gillar han mest av allt - film? häftig lampa? knappast godis...  kanske cips?? Har ni handledare så borde de kunna lägga upp lämpligt program för hur snabbt / långsamt man ska gå fram, men något i stil med: välj något som liknar chips i första steget. Nachos? Eller något han ätit tidigare? Steg ett kanske blir att han ska tolerera att ha ett nachochips på sin tallrik - jättemycket beröm, bravo, varsegod, förstärkning. Nästa dag / måltid / timme samma sak. När han klarar det utan konstigheter, ett pyttesteg till, kanske att kunna röra nachon med handen, förstärkning, klara det utan problem kanske kunna lyfta upp chipset, nästa steg föra den till läpparna (visa om han kan härma, annars får man väl hjälpa honom genom att ta hans händer och visa hur han ska göra tills han kan), sen kunna slicka på det, sen ta en tugga och ha möjligheten att spotta ut och tillslut ta tugga och svälja. Och jobba vidare tills han kan äta ett helt nacho chips om det inte lossnat innan dess. Om det funkar och han utvidgar sig till att äta potatischips och nachos, gå på nästa grej. Kanske knaperstekt bacon - knaprigt och salt...?
    Ni kanske redan testat detta, men jag skrev det om ingen sagt detta innan. Vi har kommit över problem vi absolut inte trott på detta sätt ett par gånger. Tricket är att vara oerhört fokuserad på detta en period, små små steg, inte lockas ta större steg om det går bra (tar han självmant upp nachon eller vad det är innan ni hunnit klart ett planerade schema så är det självklart toppen, jag menar att man verkligen ska låta honom bemästra ett pyttesteg i taget innan man går vidare)
  • kaffemamma

appropå vitaminer och andra tillskott: jag tycker som sagt att dte är jättesvårt - både praktiskt, moraliskt och på alla möjliga sätt. Men så träffar man då och då på en förälder vars barn haft stora problem och autismdiagnos, och som idag inte har några problem. Som har gjort allt detta - de har kört alla tillskotten, hbotn, diverse dieter, kanske keleringar osv. Som verkar tycka att "man måste våga för att vinna".

• FinaFamiljen

Kaffemamma: Är ni alltså på gång med att starta upp Amy Yaskos protokoll? Har du hunnit kolla upp allt och så? Har koll på kostnader etc? Jag har inte hunnit men är nyfiken... väldigt nyfiken... Kanske vi ska inboxa lite?

• kaffemamma

Speciella har platser kvar på sin workshop som börjar i Stockholm nästa vecka. Jag kan varmt varmt rekommendera detta - det har gett oss och sonen väldigt mycket. För er på andra ställen i landet så har de också skickat erbjudande till alla habiliteringar, så ligg påer habilitering om ni är intresserade. Ni som är nya - jag kan varmt rekommendera detta som ett första steg, även om ni inte fått komma igång med träning eller liknande via habiliteringen. Eller till och med innan diagnos. Det är alltså en kurs hur man leker utvecklande med våra barn enligt Floortimemetoden. Kan med fördel kombineras med andra träningsmetoder / habiliteringsinsatser: www.speciella.com

• kaffemamma

från tv-programmet The doctors, läkare & föräldrar diskuterar vad som fungerar: aba, hbot, diet osv: http://www.mefeedia.com/video/32552671

Moegumsan, nej vi har inte kommit någonstans. Eller knappt iallfall.
    Vi har varit hos näringsterapeften i sthlm som kan hjälpa en med yasko-protokollet. Ett första besök. Kändes bra, men inget konkret i det här läget utan att ta bort de flesta tillskott i det här läget. Vi har varit och fått dyrbar remiss till scanlab för fler tester. Jag tappade dock bort remissen (!) och har ringt idag för att få den hemskickad. Vi har beställt boken. Läst en sida eller så.... Nästa steg är att beställa yaskos eget test via hemsidan. Tänk om jag lyckas åstadkomma det idag rent av.... och registrera sig på hennes forum.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7