Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Vi provade strikt gluten och kaseinfri diet i tre månader och märkte ingen effekt, varken på mage, hyperaktivitet eller uppmärksamhet. Vi började sedan med normalkost direkt så sonen gick från full GF/CF till glass, youghurt och vanligt gluteninnehållande bröd inom loppet av ett dygn. Hade sonen varit känslig för gluten och kasein borde vi ha sett en negativ effekt av den gluten och mjölkchocken som han utsarttes för. Men det hände absolut ingenting. Det utesluter ju dock inte att andra barn kan bli bättre av GF/CF. Det som gjorde att magen började fungera igen var att ge sonen lösande kost och laktulos, kombinerat med blöjavvänjning. Jag tror att man kanske ska hålla på längre med GF/CF än vad vi gjorde för att se en effekt. Samtidigt så finns det ju alltid risk för bristsjukdomar om man kör diet under längre tid. Men de flesta som kör GF/CF är så himla pålästa så jag tror att i allmänhet så har man koll på näringsämnena och ger tillskott etc. Själv är jag dock starkt skeptisk til att ge megadoser av kosttillskotten, men så är jag ju också mer skolad inom traditionell medicin, så det påverkar ju såklart mina beslut. Att "glutenchocka" barnet så som jag gjorde är kanske inte heller att rekommendera om man inte har läkarutlåtande (vilket jag hade). Lycka till med dieten, jag tycker det är värt att prova, åtminstone ett par månader iaf.
Det här med kosttillskott är superknepigt tycker jag. Några bra enkla grundgrejer och rekommendationer om man vill köra enligt DAN länkade signaturen Viveca (tror jag det var) till för i den här tråden för några månader sen. Här är den:
http://www.scribd.com/doc/20274110/Diagnosis-Autism-Now-What-A-Simplified-Biomedical-Approach-by-Dan-Rossignol-MD-FAAFP
Vår kille får just nuoch har under en längre tid fått:
Kalcium (i mycket mindre mängd än tidigare pga Yasko-rekommendationer)
Magnesium
Omega 3 med D-vitamin
Probiotika
Enzymer någon gång då och då när vi kommer ihåg...
Rekommendationerna från DAN-läkaren är betydligt mer omfattande än så. Men dels är det svårt att få i honom. Dels ger det ibland fel reaktioner som ska motverkas av något tredje osv. Dels har jag inte orkat / hunnit kolla upp alla. Nu tänker vi börja med Yasko och då drar vi ner på allt utom ovanstående tillsvidare.
Det jag ser skillnad med är:
omega 3 - han får otroligt torr hud och blir mer hyper om vi går ner i dos eller missar en period
Magnesium- tycker mig se att det är lugnande, men kan inte svära på det
B6 +magnesium - tyckte oss se förbättrad kommunikation men slutade pga av att andra problem uppstod som dan-läkaren sa kunde vara kopplat till att dessa göder svamp / jäst (suck)
c-vitamin verkar ge oxalat besvär hos honom (obehag i snoppen i hans fall)
Inget annat kan jag säga att jag - vad ag minns nu - sett tydliga reaktioner av.
När vi började på dieten så tog jag råd från en kvinna vars son idag är fri från autism med hjälp av kost (deras fall finns i Birgitta Rubins bok). Hon sa kalcium, omega 3, enzymer, probiotika och en bra multivitamin och rekommenderade Solrays Multi-tuggisar för barn. Så det körde vi på. Sen kom DAN-läkaren in lite senare med många fler rekommendationer som vi inte lyckats följa särskilt väl av olika anledningar. Och nu tänker vi ge oss på det krångliga Yasko - vi får väl se hur det går.
Dieten:
vi tyckte inte att sonen hade haft några uppenbara magproblem innan. Inget helt klockrent heller, men som sagt, iget som vi tänkt på. När vi tog bort mjölken fick han lite ont i magen ett par dagar. När vi tog bort gluten bajsade han ut ett ton och satte stopp i toaletten under några dagar. Gjorde ett hopp i kommunikationen i samband med att gluten försvann, men det kan så klart ha varit ett sammanträffande. Allt med honom går i vågor - hyperaktivitet, hur social han är, upplevd stress osv så det är jättesvårt att säga om saker beror på något och vad (årstid, omständigheter, sömn, mat osv). Inga mirakelresultat än så länge och vi hållit på med dieten i 2 år. En sak jag tror förbättrats är sömnen och humöret. När vi testade återinföra gluten förra året började han vakna på nätterna och gråta. Det gjorde han ofta innan dieten. Vakna på nätterna och vara vaken gör han även på dieten, men han är aldrig ledsen nu för tiden. Förut och vid glutentesten kunde han springa omkring och gråta och vara upprörd länge. Slutade med gluten. Någon månad senare provade vi små mängder av mjölk under 2 veckor. Hyperaktiviteten ökade (men kan bero på annat) men framförallt hände samma sak med sömnen igen. Precis efter mjölktestet fick han också en riktigt risig mage i flera månader. Vi slutade med alla tillskott en period och då ordnande det upp sig och vi kunde återinföra i långsam takt.
Som sagt, krångligt det här tycker jag, även om jag inte längre upplever dieten som jobbig.
appropå vitaminer och andra tillskott: jag tycker som sagt att dte är jättesvårt - både praktiskt, moraliskt och på alla möjliga sätt. Men så träffar man då och då på en förälder vars barn haft stora problem och autismdiagnos, och som idag inte har några problem. Som har gjort allt detta - de har kört alla tillskotten, hbotn, diverse dieter, kanske keleringar osv. Som verkar tycka att "man måste våga för att vinna".
Kaffemamma: Är ni alltså på gång med att starta upp Amy Yaskos protokoll? Har du hunnit kolla upp allt och så? Har koll på kostnader etc? Jag har inte hunnit men är nyfiken... väldigt nyfiken... Kanske vi ska inboxa lite?
Speciella har platser kvar på sin workshop som börjar i Stockholm nästa vecka. Jag kan varmt varmt rekommendera detta - det har gett oss och sonen väldigt mycket. För er på andra ställen i landet så har de också skickat erbjudande till alla habiliteringar, så ligg påer habilitering om ni är intresserade. Ni som är nya - jag kan varmt rekommendera detta som ett första steg, även om ni inte fått komma igång med träning eller liknande via habiliteringen. Eller till och med innan diagnos. Det är alltså en kurs hur man leker utvecklande med våra barn enligt Floortimemetoden. Kan med fördel kombineras med andra träningsmetoder / habiliteringsinsatser: www.speciella.com
från tv-programmet The doctors, läkare & föräldrar diskuterar vad som fungerar: aba, hbot, diet osv: http://www.mefeedia.com/video/32552671
Moegumsan, nej vi har inte kommit någonstans. Eller knappt iallfall.
Vi har varit hos näringsterapeften i sthlm som kan hjälpa en med yasko-protokollet. Ett första besök. Kändes bra, men inget konkret i det här läget utan att ta bort de flesta tillskott i det här läget. Vi har varit och fått dyrbar remiss till scanlab för fler tester. Jag tappade dock bort remissen (!) och har ringt idag för att få den hemskickad. Vi har beställt boken. Läst en sida eller så.... Nästa steg är att beställa yaskos eget test via hemsidan. Tänk om jag lyckas åstadkomma det idag rent av.... och registrera sig på hennes forum.