• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • FinaFamiljen

ok, därmed är det beslutat. Vi ska testa att provocera med soja, kanske lagom i morgon..? Killen fyller tre år i morgon, kan få bli sojagrädde på tårta..! Glad
    Jag lovar att skriva om sensory integration sen, vi ska ut på utflykt nu så jag hinner inte. Jag är ju inte utbildad just i SI, men eftersom jag är sjukgymnast och numer rätt insatt i det här med autism så tror jag nog att jag får till det hyfsat. I min utbildning ligger en hel del neurologi, fysiologi, neurofysiologi, motorik och rörelse i allmänhet. Den funktionen har jag koll på. Teorin bakom SI faller väldigt naturligt hos mig, så vi kommer jobba mycket med det i sommar. Skulle tro att det kanske bli typ 50-50 IBT och Floortime/SI.

• kaffemamma

toppen - jättebra om du kan skriva lite om det! Jag var på ett föredrag för ett tag sen. Jag var eld och lågor först - och väldigt besviken efteråt. Hon hade järnkoll på det här med på vilka sätt man kan ha problem med sinnena verkade det som (en workbook finns här: http://www.sorena.se/files/documents/edutherapy-arbetsbok.pdf ) och jag tänkte att  det här var det jag letade efter. Men hennes lösning var på tok för flummig för mig.... hon skulle jobba med barnens problem inom de här områdena genom bioresonans på avstånd från London. Tja, det är mäjligt att vetenskapen inte hunnit dit än, man förstår inte allt osv, men där någonstans gick min gräns för vad jag tycker verkar värt att prova.

• FinaFamiljen
    kaffemamma skrev 2011-05-09 11:42:03 följande:

toppen - jättebra om du kan skriva lite om det! Jag var på ett föredrag för ett tag sen. Jag var eld och lågor först - och väldigt besviken efteråt. Hon hade järnkoll på det här med på vilka sätt man kan ha problem med sinnena verkade det som (en workbook finns här: www.sorena.se/files/documents/edutherapy-arbe... ) och jag tänkte att  det här var det jag letade efter. Men hennes lösning var på tok för flummig för mig.... hon skulle jobba med barnens problem inom de här områdena genom bioresonans på avstånd från London. Tja, det är mäjligt att vetenskapen inte hunnit dit än, man förstår inte allt osv, men där någonstans gick min gräns för vad jag tycker verkar värt att prova.

Skål Tack för den..! Skrattade så jag nästan kissade på mig..!

Testar att skriva lite nu, får se hur mycket tålamod lillan har.
    Alltså, hur man jobbar beror ju naturligtvis på vad barnen har för problem. Sonen här har halkat efter ganska ordentligt i sin motoriska utveckling eftersom vi i brist på tid, lagt den tid vi har på IBT framför allt. Mycket stillasittande har det blivit, och han har en väldigt begränsad intresserepertoar så han hittar inte på saker att aktivera sig med själv heller. Han har problem med motorisk planering, svårt med praxis, dålig kroppskännedom kan man kanske säga enkelt uttryckt. Han är väldigt högerhänt, vänster hand är ganska passiv och han har NUMER svårt för att planera hur han ska få till sina aktiviteter. Han har t ex svårt med att hitta/anpassa kraften i armar/händer, han har lite dålig öga/hand-koordination etc. Han har problem med vestibularis (balanssinnet, utmana tyngdkraften) vilket innebär att han är rädd för höjder, klättring, att sitta/stå på saker som rör sig etc. Han är överkänslig för synintryck även om han på sitt sätt också är väldigt stark visuellt, han har problem med vissa delar av synintrycks-processandet kan man säga - troligtvis eftersom han helt enkelt inte tränat detta sen han gick in i sin bubbla.

Låter som han har problem med allt...
    Vi har jobbat med bus i form av "gymnastiska övningar", alltså kasta upp i luften, snurra honom, göra volter. Vi har gungat honom och försöker stegra den biten. Vi tränar nu en del i skog och mark, samt på lekplatser med klätterställningar, kullar, rutschkanor, gungor etc. Vi försöker få in så många övningar som vi kan komma på som jobbar med korsvisa rörelser och aktivering av hela kroppen - trigga honom att använda kroppen på ett naturligt sätt såsom han kunde när han var liten, innan han gick in i bubblan. Vi jobbar med adl-övningar, rita/måla, lego, tänker korsvisa övningar och aktivering av vänster hand/båda händer när han sitter vid bordet. Försöker få honom att jobba finmotoriskt med båda händerna, hitta kraften. Jobbar också en del med t ex att "gå skottkärra" för att ge honom hjälp att "hitta sina armar", och allt detta ger goda resultat.  Somliga bitar är lättare att träna och där går det fort framåt, andra bitar är svårare att hitta övningarna för så där går det långsammare. Grovmotoriskt har han nog utvecklats ett halvår de senaste två veckorna, enbart genom medveten aktivering, prompt där det behövs, positiv förstärkning och lek i såna aktiviteter där han tränar det han behöver. Genom att lättare hantera sin kropp och känna sig mer säker, är han lättare att aktiver, mycket mer benägen att prova nya saker, hans uppmärksamhet har blivit mycket bättre, och han njuter av den träningen. Vid årsskiftet ville han ogärna klättra på stolar, nu går han med glädje balansgång på staket och liknande - om vi finns bredvid och är beredda naturligtvis.

Som ex, har det varit jättesvårt för honom att lära sig att peka på kroppsdelar, och är fortfarande. Hab har trott att han inte kunnat/inte förstått orden pga sin språkstörning. Jag testade honom och såg direkt att han kan de flesta kroppsdelar om han pekar ut dem på bilder, och kan också rätt bra peka ut dem på docka t ex. Peka på sig själv, ffa på övre delen av kroppen, är jättesvårt eftersom han motoriskt har så påtagliga svårigheter här. Många övningar fixar han bättre nu, enbart genom att han motoriskt sett är starkare och inte behöver koncentrera sig så otroligt hårt på den biten. Då finns uppmärksamhet och ork över till övningen liksom. Han är också betydligt bättre på att processa synintryck nu efter att helt enkelt ha tränat synen "såsom vanliga barn gör" - genom aktivitet. Nu är han bättre på att bedöma avstånd, djup etc. Det gör stor skillnad, och vi har ändå bara börjat.

Är det något särskilt du tänkt på när det gäller din son? Vad som är enklast att jobba med är ju vestibularis, proprioception och det taktila sinnet, men syn funkar bra också. Hörsel har jag faktiskt inte läst så mycket om än, men det blir eftersom dottern är ganska ljudkänslig. Sen tränar man t ex motorisk planering (finns också övningar för oralmotorisk t ex), koordination, finmotorik. Jag skulle egentligen ha satt mig in i mer om smak/lukt för dotterns skull, men det blir ändå lite nedprioriterat för hon ser ju ändå till att få i sig det hon behöver.  

Puh! Så långt det blev, sorry... Cool
  • Krickeline

Fick vårt Yaskosvar idag och insåg att vi inte kunde tolka resultatet ALLS. Står på flera ställen att man får en bok när man beställer testet - det fick inte vi.
    Nån som kommit lite längre än vi som kan guida lite, vad gör vi nu? Köper boken separat, antar jag. Tar kontakt med näringsterapeuten i norrort - vad mer kan vi göra? Känns som vi är för dåligt pålästa för att våga avvika från DAN-protokollet och köra Yaskos rekommenderade tilskott (och HIMMEL vad många de är...)

Ska tillägga att vi nyss börjat med avgiftning enligt Cutler-protokollet och vill inte sluta med det, kan man köra Yasko och Cutler samtidigt?

• kaffemamma

Moegumsan - stort tack! Ska svara lite närmare sen. Krickeline, vi har boken och workbooken, jag tror de är nödvändiga. Men vi har inte kommit igång än, eller fått testresultat så jag vet inte mycket. Yasko har ju ett väldigt kunnigt och aktivt forum via sin hemsida - där borde du registera dig. Jag tror att det är arbetsverkyg nummer ett enligt många. Min ambition är att följa workbooken så mycket som bara möjligt. Steg ett är typ "registrera dig på forumet". Men bok, workbook och forum. Och ställ jättegärna samma fråga på www.behandlaautism.nu så ska jag stöta på att de osm kan det här bättre svarar!

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2011-05-10 09:26:49 följande:

Moegumsan - stort tack! Ska svara lite närmare sen. Krickeline, vi har boken och workbooken, jag tror de är nödvändiga. Men vi har inte kommit igång än, eller fått testresultat så jag vet inte mycket. Yasko har ju ett väldigt kunnigt och aktivt forum via sin hemsida - där borde du registera dig. Jag tror att det är arbetsverkyg nummer ett enligt många. Min ambition är att följa workbooken så mycket som bara möjligt. Steg ett är typ "registrera dig på forumet". Men bok, workbook och forum. Och ställ jättegärna samma fråga på www.behandlaautism.nu så ska jag stöta på att de osm kan det här bättre svarar!

Tack kaffemamma! Jag tycker bara att dr Flatabös DAN-rekommendationer (ca tio supplements för vår del, de flesta i ganska höga doser) krockar med Yasko (en stooor mängd, kanske ett fyrtiotal, supplements i små doser). Men det är väl sånt man diskuterar på Yaskoforumet. Ska genast registrera mig där.

Läste längre upp i tråden att det inte hade funkat med adhdmedicinen för din son. Tråkigt! Men nu slipper du iaf undra, jag vet ju att du övervägde och funderade noga innan. Vi har just kört igång Cutlerprotokollet och det är apa-jobbigt. Men om jag inte hade prövat skulle jag alltid gått och undrat om det kanske hade varit lösningen med stort L.

En annan fråga  - Var kan man få remiss för bolltäcke? Minns att jag frågade arbetsterapeuten på AC för ett år sedan och hon sa att de inte ger såna längre. Men vi har det väldigt oroligt vid insomning och jag vill inte betala 5000 själv för ett täcke som dottern sedan kanske inte accepterar. Vi vill inte prova melatonin.
  • kaffemamma

vi fick remiss för bolltäcka från just arbetsterapeft på AC - men det var kanske 2 år sedan. Funkade inte för oss då. Nu har han en bra sovperiod utan hjälpmedel, men vi har behövt melatonin i omgångar. Det finns att få tag i mjlkfritt om det är det du funderar över. Jag trodde vår norske läkare var en stor anhängare av det?

• kaffemamma

UK Autism/Asperger's Workshops set for July: Medical, Nutritional & Dietary Challenges and Treatments 

Join us this July at two Special Venues in Great Britain! Limited seating. Early registration encouraged: 

London 16, July 2011  Sunderland 23, July 2011 

Price: £75.00 £60.00 2nd person 

When you walk away from this workshop you will have learned:

The research behind 14 biomedical treatments for autism, and learn how to test if a treatment is likely to be beneficial or not How to develop a personalized treatment plan, in collaboration with your physician New research suggesting a new cause for 12% of autism cases The maternal risk factors in half of mothers of children with autism that increase their risk 50x of having a child with autism, and learn how to reduce that risk The results of a new major study of a novel vitamin/mineral supplement for children and adults with autism How to safely determine if a child has a high body burden of toxic metals, and how to safely remove them if present Which seizure treatments are most likely to be helpful, with the lowest risk of side-effects and the greatest benefit  
  • kaffemamma

Moegumsan- återigen bara ett kort svar. Har du funderat på Tomatis vad det gäller hörselintryck? Jag tror det kan vara bra. En del får det faktiskt från sina habiliteringar, annars är det som vanligt rätt dyrt. Men väldigt skönt att det tom kan göras i sömnen - tid är det ju lite ont om!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7