Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
ok, därmed är det beslutat. Vi ska testa att provocera med soja, kanske lagom i morgon..? Killen fyller tre år i morgon, kan få bli sojagrädde på tårta..! 
Jag lovar att skriva om sensory integration sen, vi ska ut på utflykt nu så jag hinner inte. Jag är ju inte utbildad just i SI, men eftersom jag är sjukgymnast och numer rätt insatt i det här med autism så tror jag nog att jag får till det hyfsat. I min utbildning ligger en hel del neurologi, fysiologi, neurofysiologi, motorik och rörelse i allmänhet. Den funktionen har jag koll på. Teorin bakom SI faller väldigt naturligt hos mig, så vi kommer jobba mycket med det i sommar. Skulle tro att det kanske bli typ 50-50 IBT och Floortime/SI.
toppen - jättebra om du kan skriva lite om det! Jag var på ett föredrag för ett tag sen. Jag var eld och lågor först - och väldigt besviken efteråt. Hon hade järnkoll på det här med på vilka sätt man kan ha problem med sinnena verkade det som (en workbook finns här: http://www.sorena.se/files/documents/edutherapy-arbetsbok.pdf ) och jag tänkte att det här var det jag letade efter. Men hennes lösning var på tok för flummig för mig.... hon skulle jobba med barnens problem inom de här områdena genom bioresonans på avstånd från London. Tja, det är mäjligt att vetenskapen inte hunnit dit än, man förstår inte allt osv, men där någonstans gick min gräns för vad jag tycker verkar värt att prova.
toppen - jättebra om du kan skriva lite om det! Jag var på ett föredrag för ett tag sen. Jag var eld och lågor först - och väldigt besviken efteråt. Hon hade järnkoll på det här med på vilka sätt man kan ha problem med sinnena verkade det som (en workbook finns här: www.sorena.se/files/documents/edutherapy-arbe... ) och jag tänkte att det här var det jag letade efter. Men hennes lösning var på tok för flummig för mig.... hon skulle jobba med barnens problem inom de här områdena genom bioresonans på avstånd från London. Tja, det är mäjligt att vetenskapen inte hunnit dit än, man förstår inte allt osv, men där någonstans gick min gräns för vad jag tycker verkar värt att prova.
Tack för den..! Skrattade så jag nästan kissade på mig..!
Fick vårt Yaskosvar idag och insåg att vi inte kunde tolka resultatet ALLS. Står på flera ställen att man får en bok när man beställer testet - det fick inte vi.
Nån som kommit lite längre än vi som kan guida lite, vad gör vi nu? Köper boken separat, antar jag. Tar kontakt med näringsterapeuten i norrort - vad mer kan vi göra? Känns som vi är för dåligt pålästa för att våga avvika från DAN-protokollet och köra Yaskos rekommenderade tilskott (och HIMMEL vad många de är...)
Ska tillägga att vi nyss börjat med avgiftning enligt Cutler-protokollet och vill inte sluta med det, kan man köra Yasko och Cutler samtidigt?
Moegumsan - stort tack! Ska svara lite närmare sen. Krickeline, vi har boken och workbooken, jag tror de är nödvändiga. Men vi har inte kommit igång än, eller fått testresultat så jag vet inte mycket. Yasko har ju ett väldigt kunnigt och aktivt forum via sin hemsida - där borde du registera dig. Jag tror att det är arbetsverkyg nummer ett enligt många. Min ambition är att följa workbooken så mycket som bara möjligt. Steg ett är typ "registrera dig på forumet". Men bok, workbook och forum. Och ställ jättegärna samma fråga på www.behandlaautism.nu så ska jag stöta på att de osm kan det här bättre svarar!
Moegumsan - stort tack! Ska svara lite närmare sen. Krickeline, vi har boken och workbooken, jag tror de är nödvändiga. Men vi har inte kommit igång än, eller fått testresultat så jag vet inte mycket. Yasko har ju ett väldigt kunnigt och aktivt forum via sin hemsida - där borde du registera dig. Jag tror att det är arbetsverkyg nummer ett enligt många. Min ambition är att följa workbooken så mycket som bara möjligt. Steg ett är typ "registrera dig på forumet". Men bok, workbook och forum. Och ställ jättegärna samma fråga på www.behandlaautism.nu så ska jag stöta på att de osm kan det här bättre svarar!
vi fick remiss för bolltäcka från just arbetsterapeft på AC - men det var kanske 2 år sedan. Funkade inte för oss då. Nu har han en bra sovperiod utan hjälpmedel, men vi har behövt melatonin i omgångar. Det finns att få tag i mjlkfritt om det är det du funderar över. Jag trodde vår norske läkare var en stor anhängare av det?
AUTISM-Mingel! (i Stockholm)
träffa andra föräldrar och de på Speciella som jobbar med lekmetoden Floortime: 19/5. Mer info: www.speciella.com
UK Autism/Asperger's Workshops set for July: Medical, Nutritional & Dietary Challenges and Treatments
Join us this July at two Special Venues in Great Britain! Limited seating. Early registration encouraged:
Price: £75.00 £60.00 2nd person
When you walk away from this workshop you will have learned:
Moegumsan- återigen bara ett kort svar. Har du funderat på Tomatis vad det gäller hörselintryck? Jag tror det kan vara bra. En del får det faktiskt från sina habiliteringar, annars är det som vanligt rätt dyrt. Men väldigt skönt att det tom kan göras i sömnen - tid är det ju lite ont om!