• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • FinaFamiljen

Hej! Nu behöver jag pepp! Jag har precis bokat in maken och sonens resurs på workshop hos speciella på fredag (tack för tipset kaffemamma, trodde aldrig att det skulle funka men när du nämnde det så kollade jag och vips...). Jag får naturligtvis inte åka (kan inte lämna lillan så länge och att åka med henne känns alltför osäkert och svårt), så jag får stanna hemma ensam med hela högen ungar... Jag behöver därför höra en massa goda erfarenheter från er som deltagit, låt mig höra att det är ett bra val och att det kommer komma hela familjen till gagn sen..!

• cruz

Hej!

Jag gick Speciellas workshop för drygt ett år sedan. Jag tycker att det var jättebra. Man fick mycket feedback (vi hade ju filmat material när vi leker med sonen) och det var kul att träffa de andra föräldrarna. De flesta körde IBT men ville kombinera detta med floortime. Jag tycker dessa två förhållningssätt komletterar varandra perfekt. Floortime boostrar verkligen samspelet och relationen och är jättebra för utveckling av leken. I IBTn tränar barnet en massa saker som man faktiskt kan använda sig av i leken sedan (joint attention, kommunikation, språk, immitation). Ofta tycker jag att incidental teaching och floortime ibland går in i varandra. IT är ju när man riggar en lek eller en situation och sedan väntar in barnets initiativ. Floortime handlar också mycket om det.

• FinaFamiljen
    zelia skrev 2011-01-18 16:11:39 följande:
    Hej!

Jag gick Speciellas workshop för drygt ett år sedan. Jag tycker att det var jättebra. Man fick mycket feedback (vi hade ju filmat material när vi leker med sonen) och det var kul att träffa de andra föräldrarna. De flesta körde IBT men ville kombinera detta med floortime. Jag tycker dessa två förhållningssätt komletterar varandra perfekt. Floortime boostrar verkligen samspelet och relationen och är jättebra för utveckling av leken. I IBTn tränar barnet en massa saker som man faktiskt kan använda sig av i leken sedan (joint attention, kommunikation, språk, immitation). Ofta tycker jag att incidental teaching och floortime ibland går in i varandra. IT är ju när man riggar en lek eller en situation och sedan väntar in barnets initiativ. Floortime handlar också mycket om det.
    Tack! Det var precis sånt jag ville höra! Det låter verkligen som att det kommer passa oss jättebra! Vi har ju hållit på ett tag nu och letat efter komplementet, och blandat ganska friskt. Inspiration hittar man ju i kommunicerande samspel, i hanen-böckerna, i son-rise-konceptet... Just Floortime var jag inne på redan i mars förra året, men jag trodde inte att det skulle gå att ordna så lätt. Nu känns det jättebra att vara på g, det enda som kunde göra det bättre vore ju om jag faktiskt fick vara med... =/
  • kaffemamma

Moegumsan - ni kan kanske komplettera med en privat session då de från Speciella kommer hem till er? Det har vi gjort. Jag gillar dem  och metoden jättemycket -men  egentligen var det väl inte så där dramatiskt vad jag tyckte jag lärde mig på kursen till att börja med, men det förändrade vårt synsätt och gav omedelbart resultat. Så, inget revolutionerande egentligen, men trots det gjorde det stor skillnad. Och det känndes roligt, inte betungande, att träna.

• FinaFamiljen
    kaffemamma skrev 2011-01-19 08:28:36 följande:
    Moegumsan - ni kan kanske komplettera med en privat session då de från Speciella kommer hem till er? Det har vi gjort. Jag gillar dem  och metoden jättemycket -men  egentligen var det väl inte så där dramatiskt vad jag tyckte jag lärde mig på kursen till att börja med, men det förändrade vårt synsätt och gav omedelbart resultat. Så, inget revolutionerande egentligen, men trots det gjorde det stor skillnad. Och det känndes roligt, inte betungande, att träna.
    Jag har väl en känsla av att jag kommer säga detsamma. På så vis är det bra att det är maken och resursen som åker, jag tror de har mer att lära där. Låter väl som jag är styv i korken... =) men det är inte så jag menar, bara att jag varit mer  med ungarna och lekt så jag har ändå hittat vägar. Jag läser också massor, allt jag kan hitta, och tar in influenser från alla ställen så lite på väg är jag ju. Resursen är ju ny både i diagnosen, med sonen och med alla metoder så det tar naturligtvis lite tid att sätta sig in i allt. Maken är helt enkelt inte så lekig av sig, han är lite autistisk... =) =) =)
    Han är för social och kommunikativ för att få diagnos, men när han berättar om hur han inte ville leka låtsaslekar alls när han var liten utan hellre konstruerade eller sorterade så kan man ju börja undra... =) Lite mer drag än "medelsvensson" tror jag nog att han har i alla fall. Och det har nog jag med tror jag ibland, fast helt andra än han. Att kombinationen blev som den blev kanske inte är konstigt...Cool
  • kaffemamma

Varmt välkommen till BANs medlemsträff  29 januari 2011

Temat för denna medlemsträff är olika dieter som används inom DAN protokollet. De dieter som kommer att diskuteras under mötet är den kasein- och glutenfria dieten, lågoxalat dieten, samt SCD kost. Föräldrar med erfarenhet av att använda de olika dieterna kommer att finnas på plats för att leda diskussionen. Förhoppningsvis blir det även tid till att diskutera recept, och var man bäst köper de ingredienser som behövs.

Tid: Lördagen den 29 Januari 14-17.

Plats: Skytteholmsparken, Nybodagatan 9, Solna.

Tag tunnelbanans blå linje 11 från T-Centralen mot Akalla. Kliv av vid Solna centrum (utgång till busstation, inte fotbollsstadion).  Promenera cirka 400 meter.

Vi bjuder på kaffe!  Alla är välkomna, så du behöver inte vara medlem i BAN för att få vara med. Skicka gärna ett mail så vi vet hur mycket kaffe vi skall brygga. [email protected]

Det går också bra att anmäla sig på telefon 0736 400437

under perioden 22/01- 29/01

• Alice Alice

programmet ligger på svt play

• kaffemamma

Kanske ett bra ställe att hjälpa dagis & andra hitta bra tränare: 

Fredagen den 17 december examineras de första TBA-tränarna i Sverige som gått en ettårig YH-utbildning: TBA-tränare/beteendestödjare för barn och ungdomar med autism.

Examen, med avslutningslunch och utdelning av betyg, hålls den 17 december kl 11.45 på Quality Hotel på Vallbyinstitutet, Vallby.

Utbildningen har genomförts i Mälarakademins regi i samarbete med BanyaCenter, Psykologpartners i Stockholm. Den som har gått utbildningen kan arbeta som kvalificerad resurs/beteendestödjare för barn, ungdomar och vuxna med autism inom:

Förskola, grundskola och särskola Daglig verksamhet Familjehem Särskilda boendeformer

De studerande, som på fredag får sin examen, har mycket goda tränarfärdigheter i tillämpad beteendeanalys (TBA). Det är en metod som ger goda resultat och är evidensbaserad. Många arbetsgivare inom särskolan, Dagcenter, LSS-boende efterfrågar TBA-tränare speciellt inom Stockholmsregionen.

För mer information:
    Marie Sernung, utbildningsledare Mälarakademin YH/KY, Västerås stad,
    telefon 021-39 98 05

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7