Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
själv orkar jag inte ens ha en uppfattning om det här med vacciner, men om man vill läsa vad den anklagade (och dömda?) forskaren själv säger kan man göra det här: http://www.prnewswire.com/news-releases/statement-from-dr-andrew-wakefield--no-fraud-no-hoax-no-profit-motive-113454389.html
Hej! Nu behöver jag pepp! Jag har precis bokat in maken och sonens resurs på workshop hos speciella på fredag (tack för tipset kaffemamma, trodde aldrig att det skulle funka men när du nämnde det så kollade jag och vips...). Jag får naturligtvis inte åka (kan inte lämna lillan så länge och att åka med henne känns alltför osäkert och svårt), så jag får stanna hemma ensam med hela högen ungar... Jag behöver därför höra en massa goda erfarenheter från er som deltagit, låt mig höra att det är ett bra val och att det kommer komma hela familjen till gagn sen..!
Hej!
Jag gick Speciellas workshop för drygt ett år sedan. Jag tycker att det var jättebra. Man fick mycket feedback (vi hade ju filmat material när vi leker med sonen) och det var kul att träffa de andra föräldrarna. De flesta körde IBT men ville kombinera detta med floortime. Jag tycker dessa två förhållningssätt komletterar varandra perfekt. Floortime boostrar verkligen samspelet och relationen och är jättebra för utveckling av leken. I IBTn tränar barnet en massa saker som man faktiskt kan använda sig av i leken sedan (joint attention, kommunikation, språk, immitation). Ofta tycker jag att incidental teaching och floortime ibland går in i varandra. IT är ju när man riggar en lek eller en situation och sedan väntar in barnets initiativ. Floortime handlar också mycket om det.
Moegumsan - ni kan kanske komplettera med en privat session då de från Speciella kommer hem till er? Det har vi gjort. Jag gillar dem och metoden jättemycket -men egentligen var det väl inte så där dramatiskt vad jag tyckte jag lärde mig på kursen till att börja med, men det förändrade vårt synsätt och gav omedelbart resultat. Så, inget revolutionerande egentligen, men trots det gjorde det stor skillnad. Och det känndes roligt, inte betungande, att träna.
Varmt välkommen till BANs medlemsträff 29 januari 2011
Temat för denna medlemsträff är olika dieter som används inom DAN protokollet. De dieter som kommer att diskuteras under mötet är den kasein- och glutenfria dieten, lågoxalat dieten, samt SCD kost. Föräldrar med erfarenhet av att använda de olika dieterna kommer att finnas på plats för att leda diskussionen. Förhoppningsvis blir det även tid till att diskutera recept, och var man bäst köper de ingredienser som behövs.
Tid: Lördagen den 29 Januari 14-17.
Plats: Skytteholmsparken, Nybodagatan 9, Solna.
Tag tunnelbanans blå linje 11 från T-Centralen mot Akalla. Kliv av vid Solna centrum (utgång till busstation, inte fotbollsstadion). Promenera cirka 400 meter.
Vi bjuder på kaffe! Alla är välkomna, så du behöver inte vara medlem i BAN för att få vara med. Skicka gärna ett mail så vi vet hur mycket kaffe vi skall brygga. [email protected]
Det går också bra att anmäla sig på telefon 0736 400437
under perioden 22/01- 29/01
SVT Debatt ska på torsdag prata autism & diet!
programmet ligger på svt play
Kanske ett bra ställe att hjälpa dagis & andra hitta bra tränare:
Fredagen den 17 december examineras de första TBA-tränarna i Sverige som gått en ettårig YH-utbildning: TBA-tränare/beteendestödjare för barn och ungdomar med autism.
Examen, med avslutningslunch och utdelning av betyg, hålls den 17 december kl 11.45 på Quality Hotel på Vallbyinstitutet, Vallby.
Utbildningen har genomförts i Mälarakademins regi i samarbete med BanyaCenter, Psykologpartners i Stockholm. Den som har gått utbildningen kan arbeta som kvalificerad resurs/beteendestödjare för barn, ungdomar och vuxna med autism inom:
De studerande, som på fredag får sin examen, har mycket goda tränarfärdigheter i tillämpad beteendeanalys (TBA). Det är en metod som ger goda resultat och är evidensbaserad. Många arbetsgivare inom särskolan, Dagcenter, LSS-boende efterfrågar TBA-tränare speciellt inom Stockholmsregionen.
För mer information:
Marie Sernung, utbildningsledare Mälarakademin YH/KY, Västerås stad,
telefon 021-39 98 05