• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • SaramedM
    Klättermusen skrev 2011-04-14 10:19:59 följande:
    Nej, visst är det så. Tex när det gäller epilepsi så är det väl bara i de extrema fallen som man opererar (eller? rätta mig om jag har fel). Detta är svåra saker att ta ställnning till. Men jag tycker ändå att det är intressant om man kunde hjälpa inlärningen på traven.
    Det ska vara väldigt svårbehandlad EP för att man ska op ja

Det är hjärnan man pratar om, det har genom tiderna kommit ny forskning och nya ideer som sagts kunna förbättra livet för människor med tex utvecklingsstörningar
    Lobotomi tex
  • Klättermusen
    SaramedM skrev 2011-04-14 10:33:43 följande:
    Det ska vara väldigt svårbehandlad EP för att man ska op ja

Det är hjärnan man pratar om, det har genom tiderna kommit ny forskning och nya ideer som sagts kunna förbättra livet för människor med tex utvecklingsstörningar
    Lobotomi tex
    Men gud så gräsligt!
    Ja, inte vet jag vad det var för operationer de gjorde i Frankrike.. Nog får man hoppas att det kommit längre än så.
  • SaramedM
    Klättermusen skrev 2011-04-14 10:40:51 följande:
    Men gud så gräsligt!
    Ja, inte vet jag vad det var för operationer de gjorde i Frankrike.. Nog får man hoppas att det kommit längre än så.
    ja det har det säkert men jag menar att man ska vara försiktig
  • Klättermusen
    SaramedM skrev 2011-04-14 10:44:35 följande:
    ja det har det säkert men jag menar att man ska vara försiktig
    Jo, visst måste man vara det och så är det ju även med andra saker. Tex diskuteras det medicinering på vår son hit och dit men det kommer inte att sättas in något på ett tag eftersom vår son blir så mycket bättre av att få vardagen att fungera och att rätt personer hjälper honom så man inte förstärker fel beteenden (blivit en hel del missar hos personalen på förskolan).
    Kaffemamma: hade er son fått pröva någon medicin? Blev han i så fall förbättad?
  • cruz

Ja, jag undrar hur man verkligen hade gjort om det fannns en operation som skulle kunna bota autismen idag . Jag tycker ju att min son är en alldeles underbar liten person och just p.g.a sin autism så är han ju väldigt speciell och charmig. Men han och vi lider också ont. Det är jobbigt med alla dessa fixeringar och utbrott. Det tär på oss, det är jobbigt för vår son och det är jobbigt för syskonen. Jag längtar så efter att få leva och inte bara överleva. Hela vårt liv kretsar kring autism, träning, konflikter med syskon och bråk med idioterna på kommunen. Min avhandling skulle ha varit klar för flera år sedan. Snart blir jag väl utsparkad som ett hoplöst fall. Det finns ingen ork längre förrutom till barnen. Tänk om en operation skulle kunna ge oss livet tillbaka. Man skulle vara bra frestad ändå...

• Klättermusen
    zelia skrev 2011-04-14 22:51:29 följande:
    Ja, jag undrar hur man verkligen hade gjort om det fannns en operation som skulle kunna bota autismen idag . Jag tycker ju att min son är en alldeles underbar liten person och just p.g.a sin autism så är han ju väldigt speciell och charmig. Men han och vi lider också ont. Det är jobbigt med alla dessa fixeringar och utbrott. Det tär på oss, det är jobbigt för vår son och det är jobbigt för syskonen. Jag längtar så efter att få leva och inte bara överleva. Hela vårt liv kretsar kring autism, träning, konflikter med syskon och bråk med idioterna på kommunen. Min avhandling skulle ha varit klar för flera år sedan. Snart blir jag väl utsparkad som ett hoplöst fall. Det finns ingen ork längre förrutom till barnen. Tänk om en operation skulle kunna ge oss livet tillbaka. Man skulle vara bra frestad ändå...
    Jag vet inte hur man skulle ha gjort. Just i dessa fall av tourette så låter det ju positivt om de bara lyckats komma åt själva problemet med handikappet. Man önskar ju att det bara ska bli bättre för personerna som har handikappet men sen är det ju som Sara skriver också.. hur mycket inkräktar allt på de personliga egenskaperna och hur skulle det bli? Just nu så kommer vår son att få tre assistenter som jobbar med honom eftersom han snappar upp felaktiga beteenden helt sjukt snabbt från personer som inte vet hans problematik och inte förstår att de förstärker fel. Ingen som inte blivit handledd kan alltså jobba med honom. Nog önskar man att det skulle vara på ett annat sätt och man är ju ständigt på jakt för att förbättra saker. Det är ju svårt detta med mediciner också tycker jag. Hur mycket hjälper det och hur personlihetsförändrade blir man? Man får ta ett steg i taget och prova såsmåningom. Operation blir väl något för framtiden, kanske lika bra det..
  • kaffemamma
    Klättermusen skrev 2011-04-14 10:55:09 följande:
    Jo, visst måste man vara det och så är det ju även med andra saker. Tex diskuteras det medicinering på vår son hit och dit men det kommer inte att sättas in något på ett tag eftersom vår son blir så mycket bättre av att få vardagen att fungera och att rätt personer hjälper honom så man inte förstärker fel beteenden (blivit en hel del missar hos personalen på förskolan).
    Kaffemamma: hade er son fått pröva någon medicin? Blev han i så fall förbättad?
    Hej!
    Nu har vi prövat centralstimulerande. Elller tja, kanske gav vi upp för fort och prövade inte tillräckligt?
    Vi testade Equasym i en vecka. Vi såg inget positivt, men en hel del negativt. Egentligen hade jag tänkt hålla ut lite till och prata med läkaren nu i veckan (hon ska ringa mig idag) men jag pallade helt enkelt inte ge den längre - han blev ledsen, mer hyperaktiv, stressad osv.
    Å andra sidan är jag osäker på om han har adhd. Ibland är han solklart hyperaktiv - perioder som håller i sig alltifrån någon dag till månader. Andra gånger inte alls! I januari gick han från en dag till en annan in i hyperaktvitetsperiod. Detta höll i sg till veckan INNAN vi testade medicinen, då han lika plötsligt blev lugn igen. Vi testade medicinen iallfall i förhoppning om att det kunde hjälpa koncentration och minne, men som sagt, effekterna blev bara milt negativa. Ska höra vad läkaren säger idag - om positiva effekter kanske hade kunnat komma om vi höll ut?
  • kaffemamma

läkaren tyckte vi gjort rätt som slutade. Han har ingen klassisk adhd - däremot är han periodvis väldigt hyper och har svårt med koncentration och kanske framförallt arbetsminne.

• kaffemamma

om det här med att försöka bota eller inte. För mig är valet självklart - fanns det en ofarlig operation som tog bort hans autism hade jag gjort det. Inte för att samhället ska bestå av endast perfekta människor, eller för att mitt liv skulle bli enklare. Jag tror visst att högfungerande autism kan vara männskligheten och personen själv till stor nytta: förmågan att fokusera på ett område mm.  Men alla är inte högfungerande. Alla mår inte bra i sin situation. Jag har en kille som inte kan kommunicera särskilt väl på grund av sin autism. Jag har känslan att han vill prata med oss, men han förstår inte hur han ska göra så han tar till tex enkla barnsånger där vi kan sjunga tillsammans, turas om att sjunga osv. Det är jättetrevligt, men det är inte all kommunikation han behöver för att utveckla sina relationer.

Det här är verkligen en av mina favoritklipp, om tjejen som har diagnos autism och utvecklingstörning. Som beter sig på ett sätt som verkligen bekräftar diagnoserna. Men som i tonåren börjar kommunicera och visar en helt annan sida som finns så att säga inuti: http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150093480795995 

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7