Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Ja, jag undrar hur man verkligen hade gjort om det fannns en operation som skulle kunna bota autismen idag
. Jag tycker ju att min son är en alldeles underbar liten person och just p.g.a sin autism så är han ju väldigt speciell och charmig. Men han och vi lider också ont. Det är jobbigt med alla dessa fixeringar och utbrott. Det tär på oss, det är jobbigt för vår son och det är jobbigt för syskonen. Jag längtar så efter att få leva och inte bara överleva. Hela vårt liv kretsar kring autism, träning, konflikter med syskon och bråk med idioterna på kommunen. Min avhandling skulle ha varit klar för flera år sedan. Snart blir jag väl utsparkad som ett hoplöst fall. Det finns ingen ork längre förrutom till barnen. Tänk om en operation skulle kunna ge oss livet tillbaka. Man skulle vara bra frestad ändå...
(Shit vad jag stavar taskigt.)
läkaren tyckte vi gjort rätt som slutade. Han har ingen klassisk adhd - däremot är han periodvis väldigt hyper och har svårt med koncentration och kanske framförallt arbetsminne.
om det här med att försöka bota eller inte. För mig är valet självklart - fanns det en ofarlig operation som tog bort hans autism hade jag gjort det. Inte för att samhället ska bestå av endast perfekta människor, eller för att mitt liv skulle bli enklare. Jag tror visst att högfungerande autism kan vara männskligheten och personen själv till stor nytta: förmågan att fokusera på ett område mm. Men alla är inte högfungerande. Alla mår inte bra i sin situation. Jag har en kille som inte kan kommunicera särskilt väl på grund av sin autism. Jag har känslan att han vill prata med oss, men han förstår inte hur han ska göra så han tar till tex enkla barnsånger där vi kan sjunga tillsammans, turas om att sjunga osv. Det är jättetrevligt, men det är inte all kommunikation han behöver för att utveckla sina relationer.
Det här är verkligen en av mina favoritklipp, om tjejen som har diagnos autism och utvecklingstörning. Som beter sig på ett sätt som verkligen bekräftar diagnoserna. Men som i tonåren börjar kommunicera och visar en helt annan sida som finns så att säga inuti: http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150093480795995