• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • pönz

Hej!

Nu var det så himla länge sen jag skrev här (skulle gärna vilja men jag är lite anti FL för tillfället och då blir det knappt av att jag går in här) och jag tänker inte skriva något speciellt nu heller, tråkiga jag.
    Men jag vill bara lägga in en liten länk till en facebook-grupp som ni väldigt gärna får gå med i om ni vill

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_163993860323611&ap=1

KRAM på er allihop!

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Jonathanmamma
    pönz skrev 2011-04-06 11:24:58 följande:
    det var visst fel adress.
    ska vara såhär; www.facebook.com/home.php#!/home.php?sk=group_163993860323611&ap=1
    känner mig som en pinsam spammare. det är inte meningen. förlåt.
    Har skickat en förfrågan! Tack för länken! Kram
  • kaffemamma

Inte för att låta överlägsen men vore det inte kul om man någon gång kunde träffa på experter som vet mer än man själv???

Kurs i kompletterande kommunikation på Autismcenter för barn & ungdom. De som är inskrivna där har barn som är över 6 år som har autism med utvecklingstörning. Alla föräldrar har alltså vetat om sina barns situation i många år, oftast jobbat mycket tex IBT, gått kurser mm mm. Min förhoppning om kursen: att få veta mer om aktuell forskning kring kompletterande kommunikation, nyheter på marknaden, processer i hjärnan som detta kan hjälpa mm. Nivån på kursen: Jo, det finns något som heter Pecs. Och det är viktigt att försöka få barnen att kommunicera. Nähe??

• cruz

Kaffemamma: Vilken besvikelse! Viktigt att det kommer fram i kursutvärderingen, men det hjälper ju inte er som går kursen nu.

• Klättermusen

Jag fick veta från assistnasbolaget som vi har att man lyckats bota flera fall av tourette i Frankrike mha att operera in elektroder i hjärnan. De hade tydligen lyckats lokalisera vilken del i hjärnan som är aktiv och placerat elektroderna där. Man gör väl detta i vissa fall av epilepsi också. Kanske kommer man även kunna finna området som är aktivt vid just autism och kanske kunna förbättra möjliheterna till utveckling via operation..

• cruz

Grivel: Jag har också läst något liknande. Vi får se vad som händer i framtiden. Tänk om allt kunde ordna sig med hjälp av en operation...

• Klättermusen
    zelia skrev 2011-04-13 22:24:53 följande:
    Grivel: Jag har också läst något liknande. Vi får se vad som händer i framtiden. Tänk om allt kunde ordna sig med hjälp av en operation...
    Ja, tänk! Vår son skulle opereras dierkt!  :)
  • SaramedM
    Klättermusen skrev 2011-04-13 08:56:46 följande:

Jag fick veta från assistnasbolaget som vi har att man lyckats bota flera fall av tourette i Frankrike mha att operera in elektroder i hjärnan. De hade tydligen lyckats lokalisera vilken del i hjärnan som är aktiv och placerat elektroderna där. Man gör väl detta i vissa fall av epilepsi också. Kanske kommer man även kunna finna området som är aktivt vid just autism och kanske kunna förbättra möjliheterna till utveckling via operation..

Jag hade inte velat operara varken mig eller M faktiskt
    Autismen är inte bara negativa sidor, vi skulle bli helt andra personligheter om man tog bort den faktorn
  • Klättermusen
    SaramedM skrev 2011-04-14 10:08:02 följande:
    Jag hade inte velat operara varken mig eller M faktiskt
    Autismen är inte bara negativa sidor, vi skulle bli helt andra personligheter om man tog bort den faktorn
    Nej, visst är det så. Tex när det gäller epilepsi så är det väl bara i de extrema fallen som man opererar (eller? rätta mig om jag har fel). Detta är svåra saker att ta ställnning till. Men jag tycker ändå att det är intressant om man kunde hjälpa inlärningen på traven.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7