• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • FinaFamiljen
    kaffemamma skrev 2011-03-22 11:42:52 följande:
    Autism-overload!! Jag skulle vilja gå minst två av de kurser som erbjuds via autismcenter barn & ungdom (den om kommunikation och den om utvecklingstörning). Jag skulle vilja gå på Nya Tidens Barns föreläsning. Jag skulle vilja gå på den där amerikanska föreläsningen från omtalad man med egen diagnos som annonseras i Ögonblick. Samtidigt - det är knappast bristen på information som är mitt problem. Det är tiden och orken att omvandla kunskapen och idéerna  till handling. Alla de där smarta råden som jag fått av duktiga föräldrar och proffs, om allt från träning, vardag, diet, behandling av alla de slag. Vi har tappat orken känns det som och gör inget fullt ut och lite av det mesta. Och sonens utveckling går väldigt långsamt. Puh.
    Tänk där tror jag att även jag befinner mig just nu... Det har varit en lång tuff period, och nu har sonens resurs semester i tre (!) veckor. Jag försöker skola in vikarien (som inte alls hann skolas in innan) och sköta träningen, samtidigt som äldsta dottern är hemma sjuk med öroninflammation (och därmed inte får typ nån träning alls, mycket av det som är sker på förskolan nu för vi hinner knappt med) och yngsta dottern är i en härlig utvecklingsfas - vill inte alls sova och är ännu lite mer intensiv än vanligt. Maken började nytt jobb för tre veckor sedan, så jag känner mig helt ensam i att rodda allt. Dotterns träning blir typ inte alls, sonens träning har fått backa massor till grundläggande repetition eftersom han inte tycker vikarien är nåt att lyssna på... *suck*
  • kaffemamma

Någon som har ett "recept" på IBT övning för att öva in kroppsspråk? Framförallt huvudskakning & nickning. Funderar på att köra det hemma, de har lite mycket på skolan i programmet för att ta in det nu tror jag, men jag tycker det är ett viktigt steg och funderar på att köra en sån övning hemma. Kanske ska man börja med att seom han förstår kropssspråk (vinkning & pekning kan han)´? Någon som tränat detta?

• kaffemamma

2 april kl 21.00.
    SVT1 uppmärksammar Världsautismdagen genom att visa den prisbelönta filmen om Temple Grandin

• kaffemamma

efter mycket velande bestämde jag mig för att gå på detta, framförallt sista föreläsaren tycker jag verkar intressant. Om jag nu får plats förstås... anmälde mig idag flera dagar för sent....

Annorlunda inuti

- om autism och andra neuropsykiatriska diagnoser.

En temadag där vi tänker i nya banor och söker nya vägar för att stödja våra barn och ungdomar. Det handlar om vikten av att se barnens förmågor och behov. Genom att reducera stressen i barnens vardagsmiljö kan vi som föräldrar, anhöriga och pedagoger stödja dem i att bygga upp sin självkänsla, att få utveckla hela sin potential.

Tid & plats: Lördag den 2 april, kl 12.30-17.30 i Baldersalen, Hägerstensåsens Medborgarhus i Stockholm.  

Medverkande

¤  Harald Blomberg är psykiatriker med mer än 20 års erfarenhet av att hjälpa barn och vuxna med uppmärksamhetsproblem och inlärningssvårigheter, särskilt diagnoserna ADHD, autism och Asperger. Hans föreläsning har rubriken Autism – en sjukdom som kan läka? ·      

¤ Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet. Hon talar om kostens betydelse för vissa neuropsykiatriska diagnoser under rubriken Morfinliknande ämnen i maten - betydelse för hälsa och sjukdom.

·        

¤  Jane Lloyd, verksam i London, har många års erfarenhet av att hjälpa barn med inlärningsproblem, särskilt ADHD, ADD och autism. Hon föreläser på engelska: Finding and developing our children's unique talents. The importance of positive educational support informed by effective therapy and understanding of a child's needs.

Avgift och anmälan
    Anmäl dig med namn och adress senast den 23 mars till [email protected] Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den , tfn 08-615 57 00 eller www.sensus.se
    Avgiften är 300 kr. För medlemmar i Nya Tidens Barn: 250 kr. Fika ingår i priset.
  • Jonathanmamma
    kaffemamma skrev 2011-03-30 09:33:49 följande:
    Någon som har ett "recept" på IBT övning för att öva in kroppsspråk? Framförallt huvudskakning & nickning. Funderar på att köra det hemma, de har lite mycket på skolan i programmet för att ta in det nu tror jag, men jag tycker det är ett viktigt steg och funderar på att köra en sån övning hemma. Kanske ska man börja med att seom han förstår kropssspråk (vinkning & pekning kan han)´? Någon som tränat detta?

Här kommer receptet:

Svara ja / nej på föremål

Använd något ätbart eller leksak.

Ej önskat föremål

Håll upp en sak barnet inte vill ha och säg ”Vill du ha…?” Prompta barnet att skaka på huvudet och säga nej. Belöna barnet om det skakar på huvudet och säger nej.

Önskat föremål

Håll upp ett önskat föremål (leksak eller godis) oh fråga (Vill du ha….?) t.ex. godis. Prompta barnet att nicka och säga ja.

Val mellan ja – nej

Håll upp ett föremål (önskat eller oönskat) och fråga ”Vill du ha…?” Ta bort föremålet om barnet säger nej och ge till barnet som belöning om det säger ja.

Det här är en av de svårare övningarna för Jonathan. Inte att säga nej, för det har han kunnat länge. Det svåra tycker jag var att få honom att förstå när han skulle svara ja. Han kunde svara nej även till saker som jag vet att han tycker jättemycket om (som popcorn eller tåg). Jag har läst någonstans att barn med autism alltid har mycket lättare att säga nej än säga ja, för de gillar inte överraskningar. Jag tror inte Jonathan förstod skillnaden mellan att svara ja och svara nej. I dag gör han det, men det har tagit lång tid och det har varit många val. Vi har dock inte gett oss förrän han svarat ”Ja” och frågat igen om han velat ha popcorn. ”Är det popcorn du vill ha?” När han svarat ”Ja” så har han fått popcorn.

Från intensivträningsboken.
    Maila om något är oklart eller vill ha mer konkreta tips: jonathanmamma@hotmail.com

Kram
    Anna
  • FinaFamiljen

tack för tipset hörni! Men jag blir nyfiken, är det att ge jakande/nekande svar över huvud taget som är svårt - eller att verbalt göra det? Här är det lite olika... Dottern har fortfarande lite svårt att ge svar faktiskt, det går bra i perioder men om vi inte generaliseringstränar lite kontinueligt så försvinner det lite - nejet då...  Ja sitter.
    Sonen är ju inte verbal, men har inte just några svårigheter med att svara ja/nej genom att nicka/skaka på huvudet. Skulle i så fall vara när han tycker att vi driver det hela för långt eller om han verkligen verkligen inte vill något - då kommer det lite mer allmängiltiga gnällandet istället för huvudskakning. Men annars går det rätt bra.

• Jonathanmamma
    För er som är intresserade av att vinna min bok om intensivträning så kan ni gå in här:

hantera.wordpress.com/2011/03/30/ny-utlottnin.../
    på Anna M:s utmärkta blogg där en bok lottas ut

"Anna Sandström har skrivit sin andra bok och är så snäll att hon lottar ut ett ex till en av er!
    Skriv i kommentarerna om du vill delta i utlottningen (du måste ange epostadress) och om du besöker någon av Annas sidor får du en extra lott!

www.autismstodet.se/
    annahelena70.bloggagratis.se/"

Kram på er
    Anna

• kaffemamma

Tack för hjälpen!
    Ja, vi har haft ungefär samma övning för att träna in ja och nej verbalt. Det gick ganska fort, men vi behöver generalisera hela tiden för att det ska sitta. Tänker att det kan förvirra om det plötsligt inte duger att säga ja eller nej verbalt? Finns det någon övning för att öva in förståelsen vad det betyder när någon annan nickar / skakar på huvudet att börja med?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7