Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Någon som har ett "recept" på IBT övning för att öva in kroppsspråk? Framförallt huvudskakning & nickning. Funderar på att köra det hemma, de har lite mycket på skolan i programmet för att ta in det nu tror jag, men jag tycker det är ett viktigt steg och funderar på att köra en sån övning hemma. Kanske ska man börja med att seom han förstår kropssspråk (vinkning & pekning kan han)´? Någon som tränat detta?
2 april kl 21.00.
SVT1 uppmärksammar Världsautismdagen genom att visa den prisbelönta filmen om Temple Grandin
efter mycket velande bestämde jag mig för att gå på detta, framförallt sista föreläsaren tycker jag verkar intressant. Om jag nu får plats förstås... anmälde mig idag flera dagar för sent....
- om autism och andra neuropsykiatriska diagnoser.
En temadag där vi tänker i nya banor och söker nya vägar för att stödja våra barn och ungdomar. Det handlar om vikten av att se barnens förmågor och behov. Genom att reducera stressen i barnens vardagsmiljö kan vi som föräldrar, anhöriga och pedagoger stödja dem i att bygga upp sin självkänsla, att få utveckla hela sin potential.
Tid & plats: Lördag den 2 april, kl 12.30-17.30 i Baldersalen, Hägerstensåsens Medborgarhus i Stockholm.
Medverkande
¤ Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet. Hon talar om kostens betydelse för vissa neuropsykiatriska diagnoser under rubriken Morfinliknande ämnen i maten - betydelse för hälsa och sjukdom.
¤ Jane Lloyd, verksam i London, har många års erfarenhet av att hjälpa barn med inlärningsproblem, särskilt ADHD, ADD och autism. Hon föreläser på engelska: Finding and developing our children's unique talents. The importance of positive educational support informed by effective therapy and understanding of a child's needs.
Här kommer receptet:
Svara ja / nej på föremål
Använd något ätbart eller leksak.
Ej önskat föremål
Önskat föremål
Val mellan ja – nej
Det här är en av de svårare övningarna för Jonathan. Inte att säga nej, för det har han kunnat länge. Det svåra tycker jag var att få honom att förstå när han skulle svara ja. Han kunde svara nej även till saker som jag vet att han tycker jättemycket om (som popcorn eller tåg). Jag har läst någonstans att barn med autism alltid har mycket lättare att säga nej än säga ja, för de gillar inte överraskningar. Jag tror inte Jonathan förstod skillnaden mellan att svara ja och svara nej. I dag gör han det, men det har tagit lång tid och det har varit många val. Vi har dock inte gett oss förrän han svarat ”Ja” och frågat igen om han velat ha popcorn. ”Är det popcorn du vill ha?” När han svarat ”Ja” så har han fått popcorn.
tack för tipset hörni! Men jag blir nyfiken, är det att ge jakande/nekande svar över huvud taget som är svårt - eller att verbalt göra det? Här är det lite olika... Dottern har fortfarande lite svårt att ge svar faktiskt, det går bra i perioder men om vi inte generaliseringstränar lite kontinueligt så försvinner det lite - nejet då... Ja sitter.
Sonen är ju inte verbal, men har inte just några svårigheter med att svara ja/nej genom att nicka/skaka på huvudet. Skulle i så fall vara när han tycker att vi driver det hela för långt eller om han verkligen verkligen inte vill något - då kommer det lite mer allmängiltiga gnällandet istället för huvudskakning. Men annars går det rätt bra.
Tack för hjälpen!
Ja, vi har haft ungefär samma övning för att träna in ja och nej verbalt. Det gick ganska fort, men vi behöver generalisera hela tiden för att det ska sitta. Tänker att det kan förvirra om det plötsligt inte duger att säga ja eller nej verbalt? Finns det någon övning för att öva in förståelsen vad det betyder när någon annan nickar / skakar på huvudet att börja med?
tycker Sverige har en bit kvar när det gäller att sätta fokus på autism, lite skojklipp från autism-eventet Night of too many stars: http://www.funnyordie.com/videos/cf688b1b6f/night-of-too-many-stars-sarah-silverman-wins-an-autism-award