• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Vidarchefar

Floortime-utbildning i Göteborg!

Vet att det har snackats om detta i tråden vid flera tillfällen tidigare, men trots att jag nu har läst ikapp till sista sidan hittar jag ingen uppdatering om att det faktiskt BLIR AV någonstans.

För er som inte känner till Floortime är detta en kort beskrivning av vad det är :

I Floortime leker man med barnet och målet är att skapa en tillitsfull relation för att kunna stimulera de sex utvecklingsstegen Dr Stanley Greenspan menar är fundamentala för en individs utveckling. I Floortime följer man barnets lust samtidigt som man utmanar barnet att tänja på sina förmågor.

Min egen beskrivning som förälder är att det helt enkelt en "lekterapi". Du och ditt barn med autism lär dig att leka tillsammans på ett sätt som för er närmare varandra och ger dig som förälder verktyg att hjälpa ditt barn utvecklas i leken. De två personer som håller i kurserna är fantastiska, och Maggie Dillner som står för de mer praktiska delarna är en otroligt peppande och motiverande person.

Fina familjen och Kaffemamma här i tråden borde kunna berätta mer än jag - mitt ordförråd är temporärt tomt och fantasilöst på grund av sömnbrist :)

-------------------

Speciella (www.speciella.com) har utbildning i Floortime i Göteborg

Nu är det klart med kursen. 16 mars, 9.30 - 16.00. Kostnaden blir 1000 kronor för föräldrar och 1500 ex moms för professionella. Arrangemanget är vårt helt och hållet, därför blir det lite mer kostsamt än om t ex föreningen hade bekostat en del. Föreningen kommer dock att lägga ut information på sin hemsida.

Sprid gärna till alla du tror kan vara intresserade! Vi behöver 8 deltagare för att kursen ska bli av.

Anmäler gör ni till anmalan@speciella.com

--------------------

• UnikFamilj

Vidarchefar: Vad kul att det till slut verkar bli av..! Kan inte tänka mig annat än att det finns 8 intresserade i trakten, gäller bara att de kan just den dagen... Jag håller tummarna..! Och hoppas att ni mår bra i övrigt.. =) 

• Vidarchefar

Ja, vi håller verkligen tummarna för att det ska finnas åtta intresserade. Annars funderar vi på att betala vad det kostar för att de ska komma hit och köra det ändå. Vi tror verkligen att det skulle ge assistenterna en positiv skjuts i deras arbete.

I övrigt är det väl... tufft, tror jag. Vissa saker, avlastning främst, går åt rätt håll, men barnens utveckling är fortsatt långsam eller obefintlig, tyvärr.

Hoppas det är bra med er! Du får gärna PM:a mer om hur ni har det - tenderar att bli långt när vi skriver till varandra.

• Kilsbergen

Vidarchefar, vet du hur kursen går till? Är den helt teoretisk eller har man med sig sitt barn? Jag har läst boken "Engaging autism" av Greenspan och använt en del tekniker på sonen med väldigt bra resultat. Hans kommunikation (pekning och tal) tog ett stort skutt framåt direkt ävem om det fortfarande lämnar mycket att önska. Funderar bara på om denna kursen kan ge något extra eller om den är basic och i nivå med innehållet i boken.

• kaffemamma

Floortimekurserna brukar vara så att de vuxna träffas, går igenom lite teori, går igenom var barnet befinner sig osv, sen filmar föräldrarna hemma och skickar filmerna innan nästa tillfälle. Man tittar sen på varandras filmer (det lär man sig mycket av), får feedback, kanske uppgifter, förslag osv. I väldigt korta drag.... men fråga på www.speciella.com för bättre svar!

• Vidarchefar

Kilsbergen: Just detta tillfälle är en enskild föreläsning och tyvärr inte ett sådant workshop-tillfälle som Kaffemamma beskriver.

Jag och mamman i familjen har tidigare varit på en av föreläsningarna och tyckte att det gav mycket ändå. Jag har själv inte läst "Engaging autism", så det är mycket möjligt att det bara blir upprepningar av de rent teoretiska bitarna för din del.

Det jag dock främst fick ut av den föreläsning som vi var på var en allmän höjning av pepp-nivån. Maggie Dillner, den ena av de två som har företaget Speciella, är fantastiskt motiverande och att döma av de videofilmer som visades där hon visade exempel på teknikerna skulle jag vilja klona henne och ha henne som assistent till inte bara våra barn utan även mig själv ;)

• UnikFamilj
    Vidarchefar skrev 2012-03-02 22:15:11 följande:
    Kilsbergen: Just detta tillfälle är en enskild föreläsning och tyvärr inte ett sådant workshop-tillfälle som Kaffemamma beskriver.

Jag och mamman i familjen har tidigare varit på en av föreläsningarna och tyckte att det gav mycket ändå. Jag har själv inte läst "Engaging autism", så det är mycket möjligt att det bara blir upprepningar av de rent teoretiska bitarna för din del.

Det jag dock främst fick ut av den föreläsning som vi var på var en allmän höjning av pepp-nivån. Maggie Dillner, den ena av de två som har företaget Speciella, är fantastiskt motiverande och att döma av de videofilmer som visades där hon visade exempel på teknikerna skulle jag vilja klona henne och ha henne som assistent till inte bara våra barn utan även mig själv ;)
    Visst ÄR hon!! Solig Jag har försökt erbjuda henne arbete här hos oss med sonen, men hon envisas med att vilja bo kvar i Stockholm... why..?? Tungan ute
  • kaffemamma

det här med "sensory integration" är ett väldigt eftersatt område i Sverige tycker jag. Här stötte jag på en text som kanske kan ge lite ideer:

Parenting a child with sensory processing disorder (SPD) can be overwhelming.  Being unable to process sounds, touch, sights, tastes, or smells will make every day activities a challenge.   A child with SPD may over-respond to their environment and find clothing, sound, light, food, physical contact, or other sensory input to be overwhelming and unbearable.  Other children will under-respond, unable to appropriately respond to heat, for example. Some children struggle with just one “sense” while others have problems processing multiple senses at a time.  Children with autism are also prone to sound sensitivity.

Treatment for SSPD is generally done with an occupational therapist in a play-based treatment in a room specifically designed to be sensory-rich.  The therapy is designed to challenge the child into processing new things while children complete normal therapeutic activities.

Technology is making SPD therapy easier and more accessible.  Since the 1990’s Electronic Auditory Stimulation effect (EASe) products have been used to stimulate and challenge a child’s sensory processing through short, intense visual and auditory experiences.  Now with the use of iPhones and iPads, parents and therapists will have easy access to the EASe tools for therapy by simply downloading the EASe application.

The EASe Listening Therapy app is available in three versions – EASe Lite, EASe Personal, and EASe Pro

EASe Lite ($.99) is a demo with one song and full functionality except for audio import. itunes.apple.com/us/app/electronic-auditory-stimulation/id472604387&mt=8

EASe Personal ($39.99) includes the full EASe app and a 60-minute module of instrumental music, enough to complete a ten-hour EASe Listening Therapy program. itunes.apple.com/us/app/electronic-auditory-stimulation/id472591104&mt=8

EASe Pro ($99.00) includes the full EASe app and a 60-minute module of instrumental music, and also is capable of importing specially prepared EASe Music Modules. itunes.apple.com/us/app/electronic-auditory-stimulation/id461769387&mt=8

• kaffemamma

fler studier som visar att det faktiskt är hyfsat vanligt att barn med autism senare är utan autismproblematik. En av många artiklar om denna studie:

"The lead researcher, Dr Andrew Zimmerman, from Massachusetts General Hospital for Children, accepts the findings might partly reflect the fact that some of the children may have been misdiagnosed. But he stresses that these are only a minority, and his results should certainly not be put down to misdiagnosis alone.

“It is not unusual to see a child start out with more severe autism and then become more moderate and even mild as the years go by,” he says. “A lot of the kids are improving. We don’t know why, except that there’s a lot of mould-ability of the developing brain.”

Dr Zimmerman’s conclusion is backed by previous studies which have suggested that between three percent to 25 percent of autistic children “recover”."

Hela artikeln: www.iol.co.za/lifestyle/family/kids/can-some-children-grow-out-of-autism-1.1250021

• kaffemamma

Och det här med motorik och musik kom in i just det här fallet( samma artikel)

London - When Josh Tutin was three years old, he was diagnosed with autism so severe that experts believed it unlikely he would ever relate to other people.

Yet now the Bristol boy is a thoughtful, joyful nine-year-old who attends a mainstream school.

“Some people say he has grown out of it,” says Renitha. “But they have no idea of the hard work that has been involved.”

Instead, she believes the improvements are a result of her intense efforts to teach Josh to cope with his condition.

She read in a magazine that, in some people with autism, the left and right hemispheres of their brain appear to not ‘connect’ as effectively as people without the condition.

Renitha also read that playing a musical instrument is one of the few activities that activate the left and right hemispheres at the same time. So Renitha decided to teach Josh the piano when he was only four.

“To begin with, it was a battle even to get him to sit on the stool,” she says. “But I believe that is one of the things that has helped him develop his brain and to understand the world.”

Josh also had a lot of problems with his co-ordination and so Renitha spent hours crawling and climbing with him.

“Josh’s co-ordination has improved enough for him to start tae kwon-do lessons - although this was not easy,” says Renitha. “He has a very supportive instructor and Josh is now determined to get his black belt one day.

“I never knew if any of the strategies I used would work. But they were all worth a try. The alternative - Josh being locked in his little world for ever - was far more scary and depressing.”

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7