Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Hej,
Ny i forumet och har precis hittat till Autism trådarna. Började läsa från början men har inte hunnit igenom allt så Ni får ursäkta mina frågor som säkert blivit besvarade tidigare. Vår son har nyligen fått diagnos Autistiskt Syndrom och börjar IBT i augusti, han är 3 år. Hemma har vi jobbat efter bästa förmåga med handledning av böckerna "Lär mig Lära" och "På väg mot talet". Har även börjat med GF/CF kost samt ett par kost tillskott (Omega (Speech & EyeQ)), multivitamin, MB12, probiotika). Har haft en första telefon konsultation med DAN läkare Geir. Nu vill vi ta lite prover och inser att Scandlab inte längre finns att tillgå, har ni några tips på andra labb? Skulle också vilja veta vilka test ni började med ni som gjort tester? Jag skulle vilja testa metall belastning, eventuell jäst i mage/tarm, avgiftningsförmåga, peptidanalys. Är det en bra start eller har någon en idé om ett annat upplägg? Ni som kör GF/CF diet, hur har ni fått intyg till skolköket i er förskolan/skolan till ert barn? Som jag uppfattat det ger inte alltid ett traditionellt gluten/mjölk test utslag om man gör ett test via sin barnläkare. Vi måste ha ett läkarintyg för att få specialmat. Vidare undrar jag också om det finns någon "genväg" till att bestämma sig för vilket protokoll man vill testa för sitt barn om man är intresserad av Biomedicin (kortfattad, saklig jämförelse etc)? Har mest läst om det som DAN läkare jobbar med men kommer ofta in på trådar angående Yasko. Antar att det handlar om att läsa-läsa-läsa och sedan ta ställning. Lyssnar dock gärna på spontana åsikter från Er som varit med lite längre. Det är så mycket ny information att ta till sig när ens barn precis fått diagnos. När ska man hinna landa? Tacksam för all typ av feedback/svar.
Mvh/DE
Ps. Finns det någon förälder som ligger i samma fas som vi med sitt barn, dvs startgroparna med IBT och vill utbyta erfarenheter "på vägen" så kontakta mig gärna med ett PM/mail. Ds.
Hej! Har skrivit samma inlägg i autismtråden men kom på att den kanske pasasr bättre här så jag klistrar in det här också:)
Nu har jag varit på HAB och kollat appar. Det visade sig att jag hade mer koll på vad som fanns än tjejen på HAB..... Men det gör inget för hon laddade snällt ner de appar som jag ville titta på:) Den schemaappen jag fastnade för och också har köpt är Tasuc. Den har de funktioner som G behöver.
När man köper Tasuc följer det med ett antal bilder med engelsk text och engelskt förinspelat ljud. Både ljudet och texten går att ändra till svenska. D V S man får läsa in själv och skriva egen text. Superenkelt. Dessutom går det att använda vilka bilder som helst. Jag har både fotat själv och hämtat bilder från nätet.
Man kan sätta alarm om man vill till några bilder. Man kan sätta "underbilder" t ex så har jag gjort en bild som heter "Vad ska jag välja?" och klickar man på den kommer det upp några val. Här kan man ju också ha t ex "klä på mig" och under ha bilder på kalsonger, strumpor, tröja o s v.
När man gjort en bild drar man med fingret så blir den avbockad, klar.
G är mycket nöjd med sitt schema och har fungerat superbra idag:)
Hej! Har skrivit samma inlägg i autismtråden men kom på att den kanske pasasr bättre här så jag klistrar in det här också:)
Nu har jag varit på HAB och kollat appar. Det visade sig att jag hade mer koll på vad som fanns än tjejen på HAB..... Men det gör inget för hon laddade snällt ner de appar som jag ville titta på:) Den schemaappen jag fastnade för och också har köpt är Tasuc. Den har de funktioner som G behöver.
När man köper Tasuc följer det med ett antal bilder med engelsk text och engelskt förinspelat ljud. Både ljudet och texten går att ändra till svenska. D V S man får läsa in själv och skriva egen text. Superenkelt. Dessutom går det att använda vilka bilder som helst. Jag har både fotat själv och hämtat bilder från nätet.
Man kan sätta alarm om man vill till några bilder. Man kan sätta "underbilder" t ex så har jag gjort en bild som heter "Vad ska jag välja?" och klickar man på den kommer det upp några val. Här kan man ju också ha t ex "klä på mig" och under ha bilder på kalsonger, strumpor, tröja o s v.
När man gjort en bild drar man med fingret så blir den avbockad, klar.
G är mycket nöjd med sitt schema och har fungerat superbra idag:)
Tillägger.. Kommer använda mig av week calendar för iPad så fort den återkommer. Det gör vi idag, synkade kalendrar. Så A och M kommer få sina kalendrar den vägen i var sin iPad. Hoppas kunna lägga in den biten i deras iPads på förskola/skola också.
Aha!! Då fattar jag. Det hade onekligen kunnat vara bra. Jag tänker att vi ska ha någon form av fysisk veckokalender här hemma med de viktigaste händelserna t ex fotbollsträning för storebror, fiol för G, möte på HAB o s v. Sen har han sin Ipad för SIN dag.
Jag tänker också att han har en hemma Ipad och en skolipad. Tänker se till att de använder Tasuc också.
weekcalendar.... hur fungerar den?
Week Calendar är ett jättebra kalenderapp, vi använder den maken och jag (barnen har egna kalendrar också för deras bokningar, men än så länge använder bara vi föräldrar oss av dem). Man kan koppla WeekCal till google calendar på nätet, och på så sätt synka alla aktuella kalendrar - så vi ser varandras bokningar alltså (rätt nödvändigt för oss... =) ).
Man kan göra en väldig massa inställningar, såsom vilken del av dagen man vill ska visas i kalendern, om man vill ha dags-, vecko- eller månadsvy, man kan inte lägga in bilder tyvärr men det finns förinställda ikoner som går att använda eller så kan man (vilket är det relevanta) färgkoda alla bokningar. "Skola" skulle kunna ha färgen blå alla dagar, så lär ju sig barnen snabbt vad återkommande bokningar är för något. Ett rött streck visar hur långt tiden hunnit så långt på dagen, man kan göra aktuell dag "större" än dagarna runt omkring etc etc. Den är bra och visuell. Kan bli lite plottrig eftersom den är ganska exakt, men jag tror att en ren färgkodning gör det ok. Vi färgkodar hittills olika för olika personer så jag ser i min kalender vilken bokning som gäller vilken/vilka familjemedlemmar. Sen lär vi kanske göra om det.
För tillfället är iPad-appen WeekCal HD borta, men den ska komma tillbaka när som helst. Finns lite att läsa om den om man googlar. Visuellt tycker jag den funkar bra på iPad för den blir ju stor och tydlig.
Jag tänker att den kommer funka för båda barnen i höst, och att det även ska finnas i iPaden på skolan troligtvis (så att även resurs är medveten om barnens "större" veckobokningar och kan svara på frågor kring detta alt hjälpa dem att hitta svaret). Den bokning som sedan heter "förskola" eller "skola" är väl den biten som sedan kommer förtydligas mest under dagen. Hur mycket vi kommer använda Tasuc hemma vet jag inte än, vi får se när vi kommit en bit. Vi har ju provat en del olika lösningar för struktur, och schemat kanske bli det slutgiltiga - vet inte än. Har man bara gjort ett antal scheman i Tasuc att utgå ifrån, så kan man ju snabbt anpassa för just den dagen det gäller nu. Det är nödvändigt för oss, det måste vara otroligt enkelt annars finns inte tiden.
MamaDe: jag har också en autistisk son på tre år och vi började med ibt för ca en månad sen. Mycket jobb men känns bra!