• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • mamma al

Har fått erbjudannde via Hab att gå en kurs som heter "Talkability". Någon med erfarenhet av den kursen? Det verkar bra på pappret tycker jag. Men det vore intressant att höra om någon gått den.

• UnikFamilj
    mamma al skrev 2012-07-02 17:24:02 följande:
    Har fått erbjudannde via Hab att gå en kurs som heter "Talkability". Någon med erfarenhet av den kursen? Det verkar bra på pappret tycker jag. Men det vore intressant att höra om någon gått den.
    Jag har inte gått, men skulle absolut ta chansen att gå en Hanen-kurs om jag fick den! Har både More than words och Talkability hemma, och det är massor av bra handfasta kommunikationstips i dem. Önskade att vi hade mer stöd i att jobba på det sättet, hjälp att lyfta de diskussionerna. IBT blir mer och mer överreklamerat ju  längre jag kommer... =D (beror kanske på att grunderna sitter i ryggmärgen och jag vill utöka...? ;) )
  • UnikFamilj
    060810 skrev 2012-07-02 20:29:22 följande:
    Hej. Någon här som har någon bra länk om IBT eller vill berätta lite för mig om det.
    Funderar på om det kan vara något för min son. Han är 4 år och har autism. 
    Jonathanmammas sida..? Beskriver ju en hel del, vill du ha mer kan du ju köpa henne bok.. =)
    http://www.autismstodet.se/?page_id=12

Såhär skriver de i Skåne Region:
    Intensiv Beteende Träning
    IBT är en arbetsmetod för barn med autism grundad på inlärningspsykologisk metodik. Modellen är inspirerad från olika håll, bl. a från Los Angeles, USA, där en grupp forskare med Ivar Lovaas i spetsen under många år arbetat med att utveckla beteendeterapeutisk intensivbehandling för små barn med autism.

Beteendeterapeutiska tekniker som används är modellinlärning - den vuxne använder sig själv som modell och får barnet att imitera, shaping – en teknik där man formar barnets beteende utifrån ett bestämt mål, prompt – barnet hjälps fram/får vink om rätt svar eller beteende. Barnets beteende styrs med hjälp av förstärkning, dvs att rätt och önskat beteende förstärks med tydligt beröm eller något påtagligt som barnet tycker om. Vid oönskat beteende används ett bestämt nej eller negligering. Modellen bygger på att man följer barnets individuella utveckling. Innehållet är strukturerat i små inlärningssteg. All träning måste vara meningsfull och färdigheter generaliseras till olika miljöer i barnets omgivning.

Behandlingsmodellen introduceras genom utbildning av föräldrar, förskolepersonal, assistent och andra i barnets nätverk. Tyngdpunkten på den systematiska träningen sker i förskolemiljö men föräldrar har också ett tydligt ansvar att arbeta med uppgifter och material i hemmiljö. Olika övningar presenteras för barnet och nätverket i tydlig inlärningssituation via behandlingsmöten. Innehållet i övningarna anpassas efter barnets utvecklingsnivå. Mängden träningstillfällen och antal timmar/vecka är viktigt för att resultatet ska bli så bra som möjligt. 30 timmar/vecka är målet för barnets träning. Under första halvåret sker behandlingsmöten en gång i veckan eller var 14:e dag för att sedan glesas ut och pågå under 2 år.

Syfte:
    att arbeta för att utveckla barnets kommunikation, sociala samspel, vardagsfärdigheter, lek och fritidsaktiviteter och kognitiva färdigheter att lära barn lära
    Överlag: Det är mycket, rätt intensivt, behöver kompletteras med annat för att bli riktigt bra, men är en väldigt bra del av träningsupplägget när det används rätt. Resultat ger det..
  • 060810

Tack! :)
    Ska höra med hab om de tror detta kan vara något för oss. :)

• Kilsbergen

Unikfamilj, ingår barnets lekstund i er ibt? Vi har det och jag tänkte bara på att det känns floortime-likt. Tycker inte alls att ibtn är så rigid som jag trott. Våra handledare är flexibla och mycket blir nog vad man själv gör det till. Min son verkar redan efter knappa två veckor mer fokuserad och han är jätteduktig på övningarna. Ska bli spännande att se vilka övningar som kommer härframöver.

• cruz

Jag skulle också jättegärna gå en Talkability kurs.Önskar att det fanns på autismcenter här. IBT/TBA är jättebra på många sätt men just när det gäller att utveckla leken och samspelet så är ju floortime och Hanen ett mycket roligare och naturligare sätt tycker jag. Visst kan man köra lekmanus enligt IBT också, men detta räcker ju inte för att utveckla barnets lek. Jag fattar inte varför det inte läggs mer fokus på naturalistika träningsmetoder när det gäller lek från autismcenters sida. Nu när IBT är över använder vi TBA mest till att upprätthålla ADL och motverka problembeteenden. När det gäller lekträning så försöker vi få till lek mellan M och syskonen och där sker ju leken på barnens villkor och inte alls vuxenstyrt annat än när vi måste gå in vid någon konflikt och styra upp lite. När det gäller kommunikationsträning så tycker jag IBT med tyngdvikt på incidental teaching har funkat bra på vår son. Men detta är kanske inte rätt för andra barn.

Varför tror ni att den svenska IBT studien inte visat någon större skillnad i adaptivt beteende mellan barn som får TBA 30-40 timmar i veckan jämfört med barn som får 15 timmar och mindre i veckan? Har ni några tankar om detta? Det finns ju randomiserade studier som visar motsatsen?

• UnikFamilj

Kilsbergen: Vi har pratat lite om barnets stund, men väldigt lite. Troligtvis eftersom vi länge kört Floortime som en stor del av träningen. Rent krasst är vi väldigt "flexibla" i vårt träningstänk, och det funkar eftersom man inte har sån järnkoll på hab här. Vi försökte registrera tid det första halvåret ungefär, kom då aldrig upp i tillräcklig tid. För maken var detta så enormt stressande att han inte orkade ge det lilla han annars kunde fixa. Vi slutade därför registrera tid, försöker hela tiden ha tänket närvarande och jobba med rätt bemötande. Vi jobbar så mycket vi bara kan och hinner. En del av träningen är IBT, och "tänket" i IBT:n är nästan alltid närvarande - men i den rena oförstörda formen (mer såsom beskrivet i Denver metoden, där vi följer barnens initiativ och fångar tillfällen i vardagen). Vi kör fortfarande "bordträning" till en del, med det nya riktigt svåra, saker vi vill testa, och för att upprätthålla den strukturen. Det stora fokuset ligger dock på helt andra saker. Vi försöker ha med tänket i Floortime minst lika mycket som tänket i IBT:n, tänka kommunikation och lust i mycket större utsträckning. I dagsläget jobbar vi i sonens fall nog allra mest med att ha perception/motorik som grund. Man skulle kanske kunna kalla delar av det för IBT pga upplägget, och delar för Floortime, men grundtanken är otroligt fokuserad på motorik och perception.

Håller med cruz om att lek enligt IBT är rätt kass. Samma gäller i mångt och mycket kommunikation tycker jag. Visst har vi kunnat använda många av IBT-metoderna för att utöka språket (med sonen ffa den verbala imitationen och tragglet med den, i dotterns fall har hon fått fraser att kunna generalisera och använda i vardagen), men utan att de kompletterats med ett mer fritt tänkande (läs Floortime) så hade vi aldrig nått de framgångar vi nått. Rent krasst är det ju mer värt att prata otydligt och konstigt men från hjärtat, än korrekt utifrån "facit" eftersom du då blir så oflexibel. Sonen kan sitta vid bordet och traggla imitationen, men han hade aldrig börjat leka med ljud och självständigt träna/härma utan Floortimen.

Ang studien, så man kan ju undra... Min första tanke var att det är som hos oss - tanken är väldigt närvarande och används där den behövs och fungerar bäst, men vi tragglar inte alls enligt IBT-modellen.Jag tror att tanken som funkar bäst är att verkligen indiividanpassa. Olika barn fungerar olika bra på olika metoder i olika situationer och olika perioder... =) Man MÅSTE vara kreativ och se till behovet för att det ska bli så bra som möjligt. 
    - Det förklarar också varför "den sämsta gruppen" inte reagerar lika bra på IBT. Det räcker inte för dem. 

• cruz

Unik Familj: Jag har läst några studier som visat att floortimeliknande träning har givit lika bra (om inte bättre resultat) än IBT vad det gäller kommunikation. Det allra viktigaste för oss har varit att hitta viljan att kommunicera. Det är a och o. Uttalet kommer i andra hand. Det är rätt meningslöst att ha ett perfekt uttal när det saknas spontana försök till kommunikation. Givetvis är uttal också viktigt, man ska inte förminska det, men det har inte första prio. Under sonens IBT period så tycker jag att han har haft två stora genombrott när det gäller utvecklingen. Det ena var när han började prata (vid ca 2,5 år) och förstod att använda talet för att få sin vilja igenom (i detta stadiet säger man ju i princip ja till allting för att få igång motivationen till att kommunicera). Det andra var när han började att immitera andra barn spontant (vid 3-3,5 års ålder). Då kunde vi nästan luta oss tillbaka och låta barnen på dagis sköta sonens träning.

Något som är kul är att man här på KI ser ett större intresse för magtarm problem och autism och att man inte bara viftar bort tanken på att särskild diet skulle kunna lindra autismsymptomen, åtminstone för vissa grupper av barn.

• UnikFamilj

cruz: Känner igen tankarna. För kommunikation och imitation så har Floortime varit ovärderlig, för båda de två yngre ffa men även för äldsta dottern. Visst, sonen behöver traggla imitation för att få ordning på oralmotoriken, men han hade aldrig hittat ljuden den vägen. För ett år sen hade han precis börjat låta typ, nåt annat än mmmmm. Nu imiterar han alla bokstäver utom G, K, V och R. Han imiterar bokstavskombinationer, ord, och tom meningar spontant - det är överlag en del ekon vilket är underbart i jämförelse med var vi var innan. Spontantal är svårt, som i ALLT har han svårt att samordna perceptionen och få ordning på den spontana motoriska responsen. Men det går framåt helt tiden, och det är ju i de riktigt motiverade områdena vi kan jobba. Så det är Floortime som driver utvecklingen framåt, Floortime och vårt fokus på perception/motorik. Sen följer IBT:n just nu med som en skugga, hjälper oss med tydlighet och hjälper honom att befästa viss kunskap.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7