• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • vinbär

hej har inte orkat läsa igenom hela tråden, så jag vet inte om ni har disskuterat  kedjetäcke
      men jag passar på att fråga om någon har provat på kedjetäcke till sitt barn eller till sig själv

för att bättre komma till ro på kvällen och somna  

• UnikFamilj

Vi har ett kedjetäcke på 8 kg till sonen, och ett på 5 kg till ena dottern. Funkar bra, bäst för sonen. Ska köpa fler när ekonomin tillåter, men då två stycken på 8 kg. Jag vill ha ett till vardera av barnen (tre stycken) och ett till maken... =) 
    Köp inte för lätt, är mitt råd. 

• vinbär
    UnikFamilj skrev 2012-04-11 19:11:34 följande:
    Vi har ett kedjetäcke på 8 kg till sonen, och ett på 5 kg till ena dottern. Funkar bra, bäst för sonen. Ska köpa fler när ekonomin tillåter, men då två stycken på 8 kg. Jag vill ha ett till vardera av barnen (tre stycken) och ett till maken... =) 
    Köp inte för lätt, är mitt råd. 

vi har sån tur att det är hab som skrivit ut den så vi får låna det så länge vi behöver det men dom beställde ett på 8 kg   hur mkt kostar ett kedjetäcke är dom lika varma som bolltäcke för jag har hört att bolltäcke ska vara varma
  • UnikFamilj

Kommer inte ihåg vad de kostade, vi fick köpa visningstäcken lite billigare. Men 5000 kanske..? Tycker hittills inte att något av de täcken vi provat varit så varma, men vi har inte kommit till sommaren än heller... =) Blir spännande, för sonen är väldigt känsligt mot värme.

• vinbär
    UnikFamilj skrev 2012-04-11 19:42:49 följande:
    Kommer inte ihåg vad de kostade, vi fick köpa visningstäcken lite billigare. Men 5000 kanske..? Tycker hittills inte att något av de täcken vi provat varit så varma, men vi har inte kommit till sommaren än heller... =) Blir spännande, för sonen är väldigt känsligt mot värme.
    samma här han tycker inte om för mkt värme
  • kaffemamma
    vinbär skrev 2012-04-11 19:14:38 följande:
    vi har sån tur att det är hab som skrivit ut den så vi får låna det så länge vi behöver det men dom beställde ett på 8 kg   hur mkt kostar ett kedjetäcke är dom lika varma som bolltäcke för jag har hört att bolltäcke ska vara varma
    vi fick också utskrivet av hab men det var inget för oss. Man fick gå till hjälpmedelccentralen och prova ut täcken, det finns både boll och kedje, och man får byta om det inte passar. Vi lämnade tillbaka vårt dock.
  • kaffemamma

det här är ju så intressant. Har tipsat om artiklar om detta tidigare, finns mer på behandlaautism.nu/forum - jag tror det är samma som man provat på vuxna med autism & utvecklingsstörning orsakat av Fragile X med mycket gott resultat.

Utvecklingsstörning behöver inte alls vara för alltid:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/nytt-hopp-for-utvecklingsstorda_6991115.svd

- Den viktigaste upptäckten är att de flesta symtom av FXS inte orsakas av en irreversibel störning av hjärnans utveckling och att vi, genom att påverka signaleringen av glutamat, kan få en betydande terapeutisk effekt.

Vad jag inte förstår är varför det testas enbart på de med fragile x. Och det här med att påverka glutamat. Det låter ju väldigt bekant framförallt från Amy Yaskos protokoll.

Hoppas hoppas på det där mirakelpillret!!

• kaffemamma

Unik Familj (och alla andra). Så intressant att diskutera detta. Lite konkret först: visst vet ni att även vetestärkelsen som finns i mycket glutenfritt ska bort? Bakade förresten ett fantastiskt bröd igår: snabbakat, massa nyttigheter i och ALLA i familjen tyckte om det! Och det var gott orostat! Ska lägga in recept på BAN-forumet ikväll eller så. Det var en parentes.

Habiliteringen: nu finns det ju faktisk vedertagen forskning, publicerad i mycket prestigefulla the Lancet som faktiskt säger att en särskild diet hjälper vid ADHD. Sånt kan ju vara bra att ta med sig. Och varför inte Scan-brit studien om diet vid autism också? Jag har dessvärre inte hela The Lancet studien, men länkar till där SvD skriver om det finns på behandlaautism.nu och länk till hela Scan-brit. Kanske kan hjälpa.... Det finns också ett par  dietister som faktiskt kan detta i Sverige, och jag har tidigare anlitat Julie Mathews på distans (nourishinghope.com )

Jag mailade precis skolan och habiliteringen ett långt mail med länkar till SVT Play mm.

Ahhh, så mycket jag vill göra och testa. Problemet är att välja var man ska börja, var man ska fokusera. Jag har pratat med habiliteringen om vad det finns för psykologiska tester som kan hjälpa till att utvärdera mer var han ligger inom olika områden, var de speciella svårigheterna finns. Jag vet att arbetsminne är svårt och det har blivit bättre av att vi tränar det  och det är ju något som slår  igenom på all inlärning om det inte fungerar. Jag skulle vilja hitta fler sådana områden för att veta hur man ska kunna fokusera sina insatser. Vad förstår han, vad har han svårt med. Alltså - jag vet ju mycket av detta, men jag önskar att det fanns specifika test: aha, språkcentrat här  är det svårt med, men den delen som har med bla bla bla att göra verkar funka fint. Typ. Hab har föreslagit två test, jag ska gå dit och titta på dem innan jag bestämmer om jag tror de kan ge det jag är ute efter eller om de är slöseri med tid.

Ska också försöka fokusera på att få assistans beviljat. Det krävs jobb det här!

• UnikFamilj

DET gör det! Lite snabbt bara ang arbetsminnde... Efter att du börjat prata mycket om det halkade jag också in på det, tyckte det stämde jättebra. Det är dock inte där problemet ligger, för oss i alla fall. Eller, man kan väl säga att det handlar om arbetsminne eftersom han glömmer när han ska "göra" men han kommer ihåg jättebra och länge om han slipper använda motoriken så mycket.

Och ja, vi har plockat bort även vetestärkelse. På magen märks skillnad när den kommer tillbaka. Att vi tog upp diskussion kring eliminationsdiet, var pga artikeln i the Lancet. Häftiga resultat! Men som sagt, ingen respons från hab än. 

Vad klarar din kille av bra? Vilka träningsmoment funkar? Kan du inte beskriva lite..? Blir så nyfiken... =) 

• kaffemamma

aha, jag har ingen arbetslust. Tur att jag är egen... gör detta istället idag. Bra för egen del och tacksam för all input! Nu blir det långt!

Motoriskt:
    balans -minst normal
    kan cykla utan stödhjul. Svänger som han ska men vi måste springa bredvid eftersom det här med bromsbandet inte är på plats och att han kan sluta trampa eller tex släppa styret för att bita i tröjärmen. Slutar vid minsta uppförsbacke. Motivation vid minsta motgång är ett stort problem
    Kan simma. Har egen stil och är mest under vattnet, men hoppar från kanten och kan simma minst 15 meter på djupt vatten.
    Ganska duktigt på att klättra.
    Kan göra kullerbyttor ok
    Är inte i närheten av att kunna  hoppa hopprep, hage, eller stå på ett ben mer än någon sekund.
    Hans grovmotorik verkar normal vid första påseende: han skuttar, hoppar och klättrar. Men har svårt med koordination (eller är det svårt att härma, eller något annat som ligger bakom kanske?). Svårt att hoppa ihop och isär med benen tex, men det går lite, tränar på det med ett litet mål att han ska kunna göra ”jumping jacks” (med armarna också). Kanske dålig kroppsuppfattning: om han sträcker armarna uppåt kommer blir det inte hela vägen osv. Kan tycka det är lite svårt att gå nerför i en trappa.

Finmotoriskt är det än svårare. Svårt med penngrepp, men har blivit ganska ok. Kan följa streckade linjer hyfsat nu efter lång träning, men kan inte rita något självständigt egentligen. Kan göra V-tecken, men har tappat sitt ok-tecken, svårt att hålla upp ett finger i taget, men det går oftast till slut.

Munmotoriken verkar fungera precis som den ska. Det var dock inte så länge sen som han lärde sig snyta sig: det fattade han inte innan.

Verbalt:
    Kan oftast  uttrycka med ord vad han vill ha: ätbart, kittla, filmer osv. säger ”Jag vill ha Långben” eller oftare bara Långben tex. Kan ofta sångtexter och kan fylla i ord om man tystnar. Kan sjunga några sånger själv. Har en del fraser som han kör med som gör att man förstår vad han menar men som kanske inte är helt korrekta: släpp kan tex betyda, släpp, sluta, inte osv. Det händer att han kommenterar något, men väldigt sällan. Han frågar inget. En övning han är duktig på är ”berätta om bilden” om det är tydliga bilder och han kan orden: Hästen gungar, gubben äter äpple osv. Är det en för krånglig, händelserik eller otydlig bild blir han bara frustrerad om man frågar – jag tror han blir osäker på vad vi är ute efter.

Kan svara på ja / nej frågor eller om man ger alternativ, men absolut inte öppna frågor som han blir stressad av och verkar uppleva som något sorts test.

Siffror:
    Han kan oftast ramsräkna till 20. Säkert till 10. Han har länge verkat kunna peka ut alla siffror och svara på vad de heter, men så blir det ändå fel och vi har backat. 1-6 bedömer skolan att han är helt säker på. Och de håller på med mycket räkning, ta rätt siffra, ska börja med addering osv. Ändå kan han ta fel på i stort sett samtliga siffror då och då.

Bokstäver:
    han tränar på att skriva av ord på datorn och sedan läsa vad han skrivit, korta ord, några få bokstäver än så länge. Men det går mycket bättre än vi trodde när de började med detta. Jag tror han kommer lära sig läsa även om det går mycket långsamt. Han känner igen sitt namn. Chockerande nog gillar han att titta på fem myror – kanske det går in något den vägen också (gillar annars mest gammal Disney, det ska vara tecknat och djur). Han har utökat vad han tycker om för böcker. Men att ta in en ny bok tar tid och ratas oftast. Han har kanske 15 böcker som han gillar att vi läser för honom. Samtidigt ligger han oftast tyst och verkar tycka om när vi läser kapitelböcker för hans syster.

Mönster och sekvenser:
    Än så länge oklart, men det är nog svårt. Dock är det sådant som gått i vågor. Nu var det ett tag sen vi testade, men förut var han ganska bra på att härma byggen med klossar tex. Först var det svårt när vi satt mitt emot, men så satte vi oss bredvid, och då gick det fint. Kan med viss hjälp bygga små legobyggen efter mall har jag sett i skolan. Kan lägga en del sekvensbilder i rätt ordning, tex en snögubbe som får fler bollar, kläder osv. Att fortsätta på en mönstersekvens av typen ”två äpplen, ett päron, två äpplen osv”  är däremot svårt och något de övar på och testar lite olika material för. Han har en app som han gärna sitter med som är ett sånt där klassiskt bebistorn med ringar på en pinne, störst underst. Han fixar det, men det är inte självklart för honom i vilken ordning ringarna kommer, han testar sig fram och ser det inte automatiskt så att säga.

Blandat:
    Han verkar ganska stark visuellt och  är duktig på tex övningar som har att göra med att matcha bilder: tex associationer (hammare med spik), och de fungerar även verbalt. Han är ofta duktig med bilder. Han kan matcha ord på ord och det blir rätt även om de är ganska lika.  Jag kör ibland  lite allmänna kunskapsfrågor: lägger fram bilder på en haj, en bil, en banan och ställer frågor kring dem som bilden inte direkt svarar på: typ vilken vill apan äta, vem bor i vattnet, vilken har ratt, kan man åka i osv. Detta kan han absolut svara på. Det här med kategorier har varit svårt, men jag tror han fixar det mesta där nu.  

Han förstår nästan alltid instruktioner och gör dem också utan protester. Kan dock glömma bort på vägen. Men klarar saker som ”gå och hämta strumpor, ställ glaset på bordet, ta fram ketchupen, väck pappa” osv.  Hänger snällt med på alla utflykter, inga problem med att bryta rutiner.  Vet inte om han oftast vet vart vi är på väg när vi åker iväg eller inte.  Tror att hans språkförståelse är nästan normal, men att han kanske inte kan begrepp om tid, prepositioner osv.

Logopeden har lånat ut nytt material till skolan som verkar vara bra för honom: att kunna skriva och läsa med bilder så att säga. Fast det handlar om tal, inte läsning egentligen. Att han tex ser en bild på en apa som äter banan, så ska han under den lägga symbolbilder apa äter banan och sedan läsa ut det han skrivit. Och tvärt om: lägga symbolbilderna först och läsa ut vad det står, ta rätt bild.  Detta är ju saker han egentligen redan kan verbalt, men vi hoppas att detta ska ge honom en tydligare struktur och på så sätt öka hans språk. Hans lärare tycker att han blivit mycket duktigare på att använda hela meningar över lag sen de införde denna.

Tycker om att känna på material: gnugga stenar, grus, sand, vatten och spott på olika ytor, känna på tyg. Tycker om att bli kittlad, närkontakt. Är mycket social och vill oftast vara med oss, bli kittlad, läst för osv. Men har svårt för att antingen komma på vad han vill göra utöver det, eller mycket begränsade intressen, eller dålig initiativförmåga, eller så vet han precis en massa saker han vill göra och säga, men får inte fram det. Men initiativförmåga… ja, det märker man att det saknas. Det har blivit bättre, men förut om man var ute och gick så gick han liksom bara snällt vid vår sida. Systern kommer ju på massa saker som barn gör: balanserar här, springer dit, hoppar upp på stenar, tar en pinne osv. Han har alltid härmat henne när hon gör något som han tycker ser kul ut och som han vet att han klarar av, men inte tagit egna initiativ. Nu har det blivit bättre, men fortfarande inte åldersadekvat.

Det här skulle kunna bli hur långt som helst. Ja, det blev det ju förresten redan.  Men, tja, typ så ser det ut.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7