• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Amazina

Har någon av er erfarenheter av städpersonal från Pebra? Vi hade Putzfrauenvermittlung innan men bytte då vi inte var nöjda med organisationen. Hade en Pebra-tjej här idag för att få offert och av någon anledning har jag dåliga vibbar. Någon som kan rekommendera en annan städfirma/städerska i tyska delen av Schweiz (Zürich)?

• Fina Liv
    slma skrev 2011-08-22 08:47:09 följande:
    Fina Liv, jag vet att det bor MASSOR av svenskar i just Oberrieden och Thalwil. Vi brukar skoja om att man mer eller mindre maste bo där som svensk! Hanna känner jag ocksa, hennes barn börjar 2:an och Kindergarten idag vet jag. Manga brukar komma till varan svenska lekgrupp i Enge pa tisdag morgon, 9.30-11 (fast vi brukar stanna lite längre om man kan). 
    Kolla in varan nya hemsida vetja trollet.jimdo.com/ ! Vi drar igang pa tisdag.
    Du far gärna mejla mig om du vill, har själv 3 barn, 8, 6 och 4 (pa onsdag!) 

Vad kul att vi har hamnat "rätt"! Tyvärr (?) gar mina barn i skolan sa vi kan inte vara med i lekgruppen. Jag har mejlat dig. Min son, som är 8 ar, är verkligen sugen pa att leka (han har en svacka nu efter 2 veckor i skolan).
  • Amazina

Vet någon något schweiziskt resebolag som har någonting liknande bamseklubben för barn? Vilka är för övrigt de största familjeresebolagen i Schweiz? Någon som vet?

• Pistou
    Amazina skrev 2011-09-03 12:50:51 följande:
    Vet någon något schweiziskt resebolag som har någonting liknande bamseklubben för barn? Vilka är för övrigt de största familjeresebolagen i Schweiz? Någon som vet?
    Club Med, kanske? Vi har inte åkt på charter sedan vi fick barn, så jag har ingen aning om vilka priser som är rimliga att betala för en barnfamilj, men Club Med verkar i alla fall erbjuda aktiviteter för barn i alla åldrar. http://www.clubmed.ch/cm/offre-sejour-2-jours-offerts_p-367-l-FR-pa-1_OFFER_FR_BALNEAIRE-ETE-ac-od.html?CMCID=100820403000135CH_fr&nocache=yes

Annars verkar Migros ha en egen reseservice:
    http://www.vacances-migros.ch/prix-fixe-enfants
    Kanske erbjuder Coop också det, men jag kan inte hitta någon direktlink på deras sida (men har inte letat så mycket).

Härligt att planera semester! Själva har vi tillbringat de senaste årens semestrar hos släkten i Sverige och Paris, och jag längtar verkligen efter en riktig solsemester med strand och avslappning. Men det blir kanske först nästa sommar...  
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Ain

Om ni har möjlighet att flyga fran tyskland eller österrike blir det billigare. När vi har bokat resa i Feldkirch sa killen pa resebyran att det kommer manga schweizare över till ö-rike för att boka resa. Nu med franken sa stark motför euron sa borde det bli ännu billigare...

(resebyran vi bokat via heter typ Nachbaur reisen)

Kan rekommendera Princesa Yaiza pa Lanzarote. Där hade de aktiviteter för barn, och ett stort lekland (kikoland). Fast jag vet inte om det är bra, för da var dottern bara 3 manader. Rummen var däremot superfina, de har lägenheter för familjer, maten god. Kanske lite dyrt beroende pa vad man har för budget. Vi flög da fran Friedrichshafen.
    http://www.princesayaiza.com/en  

Nu blev man ju lite sugen. Vi har funderat pa minisemester tilll L'Ardeche i Frankrike om nagon vecka. men just nu sa är vädret inte saa fint sa kanske man skulle ta en sista minuten nagonstans...  

• Amazina

@Ain: Det kommer nog inte funka med så många andra avreseorter än Zürich. Ska åka själv med två små barn och möta upp maken i Thailand är det tänkt. Vet inte riktigt om jag har nerver till att först ta mig till Österrike. Känns som att det kan bli påfrestande nog ändå!
    @Pistou: Ska kika på det! Tack!

• Ain

Oho, själv med tva barn till Thailand -modigt! Men det gar säkert bra Jo, da skulle jag nog med försöka flyga sa nära ifran som möjligt (fast man kan ända inte flyga fran Vorarlberg. De närmsta billiga flygplatserna är i Tyskland) Isafall har du ju TUI, som väl är som fritidsresor? Och Hotelplan.  Och Kuoni.

• sally79

Hej!

Är nyinflyttad i Luzern sedan en månad tillbaka tillsammans med man och barn. Vi har en 3-årig flicka som saknar sitt dagis hemma i Sverige och längtar efter lekkamrater som hon kan prata svenska med. Hon har gått två veckor i spielgruppe nu men har inte kommit in i det alls ännu. Har även en 7-månaders flicka. Någon i närheten som sitter i samma sits och har lust att träffas för en lekdejt eller vet någon organiserad verksamhet i området för svenska barn?

Tack på förhand!   

• Melle73
    Melle73 skrev 2011-08-25 09:27:16 följande:
    Hej

Nàn som vet om det finns nàt typ "NIX" system här i schweiz , sà att
    man slipper alla pàstridiga telefonförsäljare?
    Finns det verkligen inget annt system , dà dessa försäljare verkligen gàr pà mina nerver i tid och otid...
  • Räkmamman

Halloj, igen "long time no see...."

Jag letar efter er nyblivna föräldrar i Zurichregionen som skulle vilja ta del av samma hjälp och råd som hemma i Sverige. Min mamma Elisabet är  barnsjuksköterska med doktorsexamen inom pediatrik och med över 20 ârs erfarenhet pâ specailbarnavârdscentralen pâ Akademiska Sjukhuset i Uppsala och vi startar nu föräldrarkurser enligt BVC modellen på svenska för nyblivna föräldrar samt seminarier för föräldrar till 0-3 åringar i samarbete med svenska kyrkan här i Zurich. Första kursdatum är 4 oktober.

För mer information se min blog www.karinanderssonhagelin.com, e-maila pâ karin.andersson.hagelin@gmail.com  eller RING: 076-5219607, jag svarar gärna på frågor och funderingar!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.