Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Pistou: jo, jag kan tänka mig att det kan bli lite ensamt ibland. Jag vet att min kusin - som just är utexaminerad - brukar ha översättarträffar med kollegor just för att kunna prata lite runt jobb och sadär, som man annars inte kan....
Varför ska den sportkedjan översätta grejer till svenska? Finns de i Sverige ocksa? Later lite som detektivjobb
Jag översatte faktiskt en text en gang fran engelska till svenska för en grupp pa CERN. Det var inte sa himla lätt heller, speciellt som det var lite luddigt skrivet (enl. en fysikerkompis), och även en massa datatermer som var väldigt nya (da) och inte sa lätta att veta om man skulle översätta till svenska eller inte. Om man är utbildad översättare sa har man ju bättre koll pa sadant. Och nu ett par ar sedan är allt ända föraldrat - sa snabbt det gar inom den branchen...
Förresten, ni som har fött barn här i Schweiz, har ni lust att berätta lite?
Det är möjligt att det skiljer sig en hel del mellan förlossningsvården i Suisse romande och Suisse alémanique, men det hade varit jätteskönt att få läsa lite om era erfarenheter oavsett var i Schweiz ni bor.
Vårt första barn föddes i Frankrike, där förlossningsvården är rätt så medikaliserad. Men erbjuds i princip EDA så fort man kommer in och jag blev igångsatt endast några få dagar efter BF, för att sonen inte skulle riskera att bli undernärd. Förlossningen gick snabbt och trots att jag direkt efteråt kände mig lite snuvad på den äkta förlossningsupplevelsen i och med den starka EDA:n som gjorde mig rätt så handlingsförlöamad, är jag ändå nöjd när jag tänker på hur det gick.
När dottern föddes i Sverige var det raka motsatsen. Jag hade en utdragen och smärtsam förlossning som varade i ett dygn och trots att barnmorskan kunde konstatera att dottern var stor, vägdrade de sätta igång mig, utan jag fick gå tills förlossningen började naturligt på BF+13 (hon vägde 4,6 kg) Dessutom vägrade de att ge mig epidural. Jag har förstått att man i Sverige hellre väljer att låta naturen ha sin gång och självklart finns det väl ofta en poäng i det, men det passar helt enkelt inte alla födande mammor och jag tycker att valmöjligheten bör finnas (jag hade t.ex. gärna betalat extra för EDA om det var av besparingsskäl de inte erbjöd det).
Eftersom bebisen i magen är stor även denna gången är jag livrädd för att förlossningen med dottern kommer att upprepas. Vad jag förstår påminner förlossningsvården här i den fransktalande delen av Schweiz en hel del om den i Frankrike, men det skulle ändå vara skönt att höra några ord från någon som har upplevt att föda här i Schweiz.
Tack på förhand!
let it rain: komplettering är för barn som inte gar pa en svensk skola, men som ända vill lära sig svenska. Oftast nagra timmar i veckan/nagon timme. Det innebär att det ofta inte ger en heltidstjänst, och därför är det svart att fa utbildade lärare. Nu vet jag inte hur det är i Zuerich, men sa var det pa franska delen av Geneve där jag jobbade. Jag är inte heller lärare, och vet om andra som inte är lärare som jobbade som det. Men naturligtvis vill de hellre ha utbildade lärare. Men som sagt, om det är sa att de har svart att fa utbildade lärare kanske du har en chans. Det kan dock innebära ganska daligt schema och kanske endel körande för att aka till olika skolor.
Pistou: jag har fött tva barn i Geneve. Jag tycker att jag upplevt mina förlossningar ungefär som du upplevde din i Frankrike. Ganska medikaliserad och man väntar inte gärna länge med att sätta igang. Men, samtidigt är det som Amazonas skriver, om du verkligen vill nagot sa kommer de nog ta hänsyn till det (jag har vägrat att bli igangsatt redan innan BF tex. Med reservation naturligtvis för om det vore verklig fara för bebisen). Och barn som är typ över 3.5 kg är en "beau bebe"
Jag tror att tyska delen av CH är lite mer "naturlig" medan franska delen lite mer för epidural och sadär. Det är vad jag har hört av andra ocksa. Men samtidigt beror det ju pa vilket sjukhus man aker till och vilken läkare man far. Dock kan jag garantera att du inte kommer att behöva vänta pa epidural om du vill ha det
Förresten, sa tog jag epidural ganska fort med mitt första barn, men min förlossningsläkare sa efterat att han tyckte jag var väldigt duktig (och enligt henne sa han inte det ofta), sahär tror jag inte att epidural diskvalifiserar dig för att vara "mästare" pa att föda barn ;-P
Förresten sag jag att jag skrev lite konstigt (inte sa viktigt egentligen men). Det ska vara att läkaren sa till barnmorskan att jag var "duktig" och enligt henne (dvs barnmorskan) sa han (läkaren) inte det sa ofta.