Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Hej! Jag är ny både på forumet och i Schweiz... Vi bor i Luzern och letar efter nya vänner för lekträffar på svenska
Jag har en son på 3,5 år och en på 1,5.Hör gärna av er direkt till mig så kan vi ordna en träff. Jag är inte så bekant med hur man följer trådar etc här, sorry! Mail. [email protected] Tack på förhand! Emma
hej, jag bor i zürich med min man sen ett halvår tillbaka. Jag fick jobb på en gång när jag kom hit på en internationell förskola. Jag är snart färdigutbildad lärare så jag fick en lärartjänst. Men plötsligt med bara en månads förvarning var min chef tvungen att säga upp mig pga av att hon blivit varnad om att jag måste v ara examinerad lärare för att kunna jobba som det. Annars kunde hon hamna i trubbel då förskolor måste uppfylla en viss lärartäthet för att bli godkända. Jag hann jobba där i 6 månader och har fått fina meriter därifrån. Men nu sitter jag här utan jobb och undrar om någon vet om man kan få någons slags A-kassa el liknande för de dagar man inte jobbar?
Jag kanske har ett annat jobb på g på en annan förskola men allt tar sådan tid och jag förlorar så mycket pengar på att gå och vänta. Jag söker givetvis dagligen och är verkligen inte ute efter att bli nån slags soc-snyltare men tar ändå lite tid att få ett nytt jobb även om jag är säker på att jag snart får nåt.
Så finns det någon hjälp å få medans man söker nytt jobb el finns inget skyddsnät för utlänningar?
mailinserret: Jag bor i Lausanne med man och 2 barn: 7 och 8,5 år. Det är toppen! kolla i din mailbox och svara om du vill 
kan någon hjälpa mig med lite info om schweicisk uppehålltillstånd,hur det går till och lång tid måste man vänta innan man för det.