Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Hej! Jag är ny både på forumet och i Schweiz... Vi bor i Luzern och letar efter nya vänner för lekträffar på svenska
Jag har en son på 3,5 år och en på 1,5.Hör gärna av er direkt till mig så kan vi ordna en träff. Jag är inte så bekant med hur man följer trådar etc här, sorry! Mail. [email protected] Tack på förhand! Emma
hej, jag bor i zürich med min man sen ett halvår tillbaka. Jag fick jobb på en gång när jag kom hit på en internationell förskola. Jag är snart färdigutbildad lärare så jag fick en lärartjänst. Men plötsligt med bara en månads förvarning var min chef tvungen att säga upp mig pga av att hon blivit varnad om att jag måste v ara examinerad lärare för att kunna jobba som det. Annars kunde hon hamna i trubbel då förskolor måste uppfylla en viss lärartäthet för att bli godkända. Jag hann jobba där i 6 månader och har fått fina meriter därifrån. Men nu sitter jag här utan jobb och undrar om någon vet om man kan få någons slags A-kassa el liknande för de dagar man inte jobbar?
Jag kanske har ett annat jobb på g på en annan förskola men allt tar sådan tid och jag förlorar så mycket pengar på att gå och vänta. Jag söker givetvis dagligen och är verkligen inte ute efter att bli nån slags soc-snyltare men tar ändå lite tid att få ett nytt jobb även om jag är säker på att jag snart får nåt.
Så finns det någon hjälp å få medans man söker nytt jobb el finns inget skyddsnät för utlänningar?
mailinserret: Jag bor i Lausanne med man och 2 barn: 7 och 8,5 år. Det är toppen! kolla i din mailbox och svara om du vill 
kan någon hjälpa mig med lite info om schweicisk uppehålltillstånd,hur det går till och lång tid måste man vänta innan man för det.
isabella: jo, jag tror ocksa att man maste betalat in till a-kassan under 12 manader. Tyvärr... Som utlänning kan man alltsa fa a-kassa (jag har fatt det tex) men som sagt var maste man ha betalat in nog länge först.
marswe: tja, det är ju lite svart att veta med sa knapphändig information. Hade du tänkt jobba? Gifta dig med en Schweizare? Bara bo här? Plugga? Det är olika typer av tillstand man maste ha da.
Men annars är ju google bra till mycket... http://www.justlanded.com/english/Switzerland/Switzerland-Guide/Visas-Permits/Introduction http://www.eda.admin.ch/eda/en/home/reps/nameri/vusa/ref_visinf/visusa.html
http://www.expatica.com/ch/essentials_moving_to/essentials/Residency-and-work-permits-in-Switzerland_13351.html
Hej alla schweizare! Nu är vi äntligen igâng med vâr Facebooksida http://www.facebook.com/parenthoodpuzzle
sâ för er som är intresserade av kurser/diskussiongrupper enligt svensk BVC modell sâ är det bara att gâ in där och kolla. Hemsidan kommer snart! Kram!
Hej !
Jag och min kille har funderat ett bra tag nu på att flytta till Schwize. Vi har sökt på internet efter boende, hemsidor förutom arbetsförmedling där man kan hitta jobb men har inte lyckas med det, mest dyker det bara onödiga saker som inte är alls till hjälp.
Vi hittade en Svensk förskola/grundskola i Geneve till vår 4 åring son, och vi vill helst hitta nån boende och jobb där eller i närheten.
skulle uppskatta tips och så, om hur man hittar boende,jobb hemsidor, vad man ska tänka på innan man flyttar från sverige och till Schwize papper och såvidare.
Oj, ja det är ju mycket man ska tänka pa, men du kan ju börja med att söka pa bla www.jobup.ch
Men det är kanske lättare att tipsa om jobbsök om man vet i vilken branch ni söker. Kan ni bra franska?
Tänk pa att det är ganska dyrt att bo i Geneve, det kan vara billigare att bo i Frankrike men det beror kanske lite pa var ni kommer att jobba senare. Svenska skolan i Geneve ligger i Meyrin, sa därifran är det hur som helst bara en tio minuter till franska gränsen (Thoiry, St. Genis, Prevessin osv). Jag lobbar för det eftersom jag själv bor i Frankrike men jobbar i närheten av Meyrin
Det finns kanske inte supermanga jobb i Meyrin, de flesta är nog mer mot centrum. men ni kan ju se till att ni inte bor/jobbar pa fel sida av sjön iaf.
boende i Frankrike bla pa www.paruvendu.fr Schweiz: www.homegate.ch
Jag antar att ni har nagorlunda koll pa vad ni kan tänkas tjäna, eftersom svenska skolan är ganska dyr. Man maste nog tjäna ganska bra för att ha rad, eller ha en arbetsgivare som sponsrar.