Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Jag är ledsen att plåga er men jag kan inte släppa körkortet riktigt än.
Under punkt 9, som är kategori står det A1, B F
Vad är F för fordon (och varför är den kursiv)?
De fordon som märks med kursiva bokstäver är specialfordon (F, G och M) . Just F står för arbetsfordon och traktorer vars hastighet inte överstiger 45 km/tim (åldersgräns 16 år). A1 står för lätt motorcykel (på högst 125 cm3) och B står för personbilar och trehjulingar på högst 3500 kg.
![]()
Hej!
Jag bor just nu i Zurich men ska flytta i oktober till Morges utanfor Lausanne. Jag och min man har tva barn, 4 och snart 3 ar, och jag undrar hur saker och ting fungerar i den franska delen av Schweiz? Finns svenska barngrupper? Finns det schweiziska lekgrupper som anordnas for barn upp till fem ar, pa samma satt som det finns i den tysktalande delen ("spielgruppe")? Vad finns att gora helt enkelt for en hemmamamma med tva barn i Lausanne-Geneve omradet? Vi talar franska hemma, sa det kanns liksom viktigt att vi traffar svenska barn, for att behalla spraket och sa.
Jag vore verkligen tacksam for hjalp, det kanns jatteroligt att flytta till denna underbart vackra del av landet (aven om vi forstas kommer att sakna Zurich jattemycket!!), men det kanns ocksa lite nervost. Ni vet, nar man inte riktigt vet var man kan ga och traffa folk och sa...
malin: hejsan, bor pa franska sidan av Geneve
Joda, det finns lekgrupper här. För att vara ärlig har jag inte sa stor koll pa vilka, eftersom jag aldrig använt mig av dem, men jag vet att de finns.
Pa svenska finns det svenska skolan, de har även en grupp pa onsdagar, da ju skolan har ledigt, men det kostar pengar.
Annars finns även kyrkans barntimmar som faktiskt börjar nu den 3 september. Om du inboxar mig sa ger jag dig adressen till hon som haller i det hela.
Tidigare fanns det andra lekgrupper men av olika orsaker finns de inte längre. Kankse en uppgift för dig
Det finns även olika lekgrupper pa engelska, typ gymboree där barnen kan ha musik eller gymnastik osv. Och naturligtvis olika aktiviteter pa franska, precis som i tyska delen
Tidigare vet jag att det funnits en waldspielgruppe pa franska/Tyska, men jag vet inte om den finns längre (pröva googla pa waldspielgruppe)
Det finns ett lekland som heter yatouland, jättebra om det regnar. öppet pa onsdagar och helgen.
Om du kollar pa "visa endast" pa mig sa borde andra tips jag gett till andra personer komma upp
Om du har fler specifika fragor är det bara att fraga sa ska jag försöka svara!
Hej
Nàn som vet om det finns nàt typ "NIX" system här i schweiz , sà att
man slipper alla pàstridiga telefonförsäljare?
Amazonas:
Gick direkt in pà sidan du rekommenderade , där hade jag redan en "werbesperr" !
Tydligt att det inte funkar
Hos oss är det ocksà ett väldigt problem pà kvällarna , har ju ocksà barn och själv lägger jag mig tidigt eftersom jag börjar jobba kl 04.