Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Det här med körkort undrar jag över. Vi har precis skaffat schweiziska körkort och när vi lämnade in pappersbunten så tog de våra svenska körkort av en anledning vi inte uppfattade. Jag trodde vi skulle få tillbaka de svenska körkorten men tydligen inte. Idag fick jag nämligen brev med mitt schweiziska körkort men mitt svenska var inte i det brevet. Så jag undrar om det finns en chans att få tillbaka det svenska körkortet, mitt gäller i 9år till och vi kommer flytta tillbaka till Sverige inom den tiden så därför undrar jag.
Glad nationaldag på er!!
När jag bytte sa dom att mitt svenska inte var giltigt, men jag fick hem det i ett brev sedan med ett klistermärke där det star "not valid in Switzerland", det orsakar lite smaleenden när man betalar med kort och använder körkortet som leg i Sverige.
Jag tror alltsa att ni far tillbaka era snart.
Vad kul med klistermärket.
När jag bytte in mitt i Kanton Schaffhausen tog de det och jag har inte sett röken av det på ett år. Nu är vi tillbaka i Sverige, så jag ska kolla upp om det väntar på mig här i Sverige eller om jag måste skaffa ett nytt. Återkommer när jag vet mer!
Hej igen!
Jag har just pratat med Transportstyrelsen och jag hoppas att du får tillbaka till körkort med klistermärke, EmmaU. För er som inte vill läsa ett rättså upprört inlägg, vänligen sluta läsa här!
Väl tillbaka i Sverige måste man ansöka om utbyte av utländskt körkort trots att man har tagit sitt körkort i Sverige och giltighetstiden inte har gått ut. I och med att Schweiz skickade mitt körkort till Sverige så blev det ogiltigförklarat (det ligger tydligen gömt i nån låda nånstans, men får på inget villkor se dagens ljus igen), fast det ska gälla till 2017. Resultatet blir att man får ansöka om utbyte, något som kostar 600 kr i utredningskostnad. De ska alltså utreda om man har rätt till körkort, även om det är de själva som har utfärdat det och i sin dator klart och tydligt kan läsa att det gäller till 2017!! Efter utredningen, som har en handläggningstid på ca 4 månader, kostar det ytterligare 150 kr att få ett nytt körkort tillverkat. Dock är det tur att handläggningstiden är så lång, för man ska ha varit skriven i Sverige minst 185 dagar innan man anses vara bosatt här. Vi har bara varit skrivna här en dryg månad, men med handläggningstiden skulle det inte vara något problem, sa killen i telefonen glatt till mig. :-/ Under utredningstiden har de ens utländska körkort, så det är bara att hålla tummarna att polisen har koll på att Transportverket har ens körkort, som de ska ha.
Grrr, jag hatar när de tar ut avgifter för totalt onödiga utredningar o.dyl.! Eller vad är meningen, någon som vet? Att ens körkort kanske blev indraget i Schweiz? I så fall skulle man väl inte kunna skicka in sitt schweiziska körkort till dem?? Suck... Som sagt, EmmaU, hoppas att ni får klistermärket istället!!
Tack för svar, jag bor i Bern så jag får hoppas att jag får tillbaka det med klistermärken eller liknande. Sen undrar jag över kostnaden. Vi vet ju att allt kostar pengar i det här landet, kommer körkortet kosta något?
Vi lämnade in alla papper på onsdagmorgonen tillsammans med de svenska körkorten, fick nya körkorten med posten på lördagen så det gick överraskande snabbt. Men vi har ännu inte betalat något mer än optikern då.
Brainiacs, vet du varför det skickades till Sverige? Vi är (hoppas jag) utvandrade ur Sverige för vi har försökt iaf så att skicka våra körkort dit skulle kännas skumt.
Borde de inte kunna dra ut lådan och kolla på ditt körkort och se att allt stämmer och ta ditt schweiziska och ge dig ditt svenska? Det kanske är lite för enkelt
Min man har ett körkort m klistermärket på. Det fick vi i Stadt Zürich. Själv har jag inget körkort men funderar på att ta det här nere, nån som vet hyr dyrt det är?
EmmaU: Vi var också utvandrade, men körkortet såg väl ut att kunna trivas i Sverige?! Jag föreslog samma sak som du gör till Transportstyrelsen och de svarade med att körkortet är ogiltigförklarat och skickade mig istället ett inbetalningskort på 600 kr. Jag tänkte ringa tillbaka och bråka lite till på måndag innan jag kommer ge upp... Att betala 150 kr för att tillverka ett nytt om mitt gamla ser lite ledset ut, det kan jag gå med på. Men inte mer utan lite extra kamp iaf! Såg dessutom att har man körkort just från Schweiz eller ett annat land så ska man dessutom skicka med en hälsodeklaration, som i sig kostar pengar. Kanske tur att man inte visste allt sånt här innan man flyttade, för det var trots allt en upplevelse att bo i Schweiz!
melle:
jag har bott här i 19 àr o har inte sett röken av mitt körkort