• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-05 19:19:28 följande:
    Så radikalfeministerna är inte riktiga feminister?
    jo jag tycker det. Men jag tycker även att du har helt fel i din bild av vad radikalfeminism handlar om.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Semper Idem skrev 2010-03-05 19:32:29 följande:
    Tja, det är ju bara att låta bli för de som inte har lust. Inget man behöver starta folkrörelse för. De som kännetecknar feminism är just det feminina intresset att älta än det en än det andra.
    fast riktigt så enkelt är det inte. Om jag, varje gång jag avviker från normen, får en massa skit så blir ju inte valet fritt. Dessutom är vi ju så indoktrinerade i just idealet att det är svårt att avvika.
  • katja74
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 18:07:30 följande:
    problemet är ju när det blir ett krav. ATt smycka sig för varandra är ju inget fel i sig - men det är när idealen tar sjuka och onaturliga proportioner som nåt inte stämmer. Varför ska vi späka oss? Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar? Bära plagg som gör ont och som begränsar vår rörelsefrihet? och allt för att duga??? Det är ju vansinnigt! Och när kvinnans (och männens) naturliga kroppar anses vara äckliga..... ja då har det verkligen gått för långt.
    Ja, det är tråkigt och sorgligt när unga tjejer och vuxna kvinnor inte inser att de duger som de är! Och såklart är det samma sak för män som inte passar i den snäva mallen för det som är okej. Det är fördjävligt för alla, helt enkelt.
     Jag tror att utseendefixeringen i dagens samhälle drabbar män liksom kvinnor hårt.
    Det naturliga har fått ge vika till förmån för allsköns smörja man vill sälja in, typ.

Men jag tror ändå att vi människor i grund och botten är gjorda för att på olika vis kokettera förvarandra vilket ska leda till parning och reproduktion.
    På så vis ser jag inte heller per automatik ett stort problem i smink osv. då det är en del av artens fortlevnadstrategi.

• DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 19:45:59 följande:
    jo jag tycker det. Men jag tycker även att du har helt fel i din bild av vad radikalfeminism handlar om.
    Tja, du visar precis nu att du har fel. Om du visste något om radikalfeminismen så skulle du inte kunna påstå att den är för jämställdhet, eller anser du att ledande radikalfeminister är för jämställdhet när de vill slakta män?
  • Rochefort 10
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 18:07:30 följande:
    problemet är ju när det blir ett krav. ATt smycka sig för varandra är ju inget fel i sig - men det är när idealen tar sjuka och onaturliga proportioner som nåt inte stämmer. Varför ska vi späka oss? Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar? Bära plagg som gör ont och som begränsar vår rörelsefrihet? och allt för att duga??? Det är ju vansinnigt! Och när kvinnans (och männens) naturliga kroppar anses vara äckliga..... ja då har det verkligen gått för långt.
    Men är det verkligen det du beskriver här ovan som är idealet?
    Jag håller med att göra ovanstående saker är något sjukt, ingenting jag själv skulle göra och i ärlighetens namn så stämmer det inte heller in på någon jag känner.

För mig låter det som att du beskriver en grupp kvinnor som har ett väldigt dåligt självförtroende, eller ännu inte nåt än tillräcklig mognad då man inser att utseende inte är så viktigt. Sådana människor kommer tyvärr alltid att existera även om "idealen" skulle förändras.
  • Semper Idem
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 19:47:32 följande:
    fast riktigt så enkelt är det inte. Om jag, varje gång jag avviker från normen, får en massa skit så blir ju inte valet fritt. Dessutom är vi ju så indoktrinerade i just idealet att det är svårt att avvika.
    Jag tror inte du får skit för att du låter bli att "Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar?"

Detta gör ju kvinnor för att dölja, försköna och vilseleda. Samma anledningar som de sminkar sig och använder spanx eller väljer klädesplagg som skall framhäva eller försköna.

Inget man får skit för om man låter bli.
  • Lady Dahmer
    Semper Idem skrev 2010-03-05 20:10:57 följande:
    Jag tror inte du får skit för att du låter bli att "Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar?"Detta gör ju kvinnor för att dölja, försköna och vilseleda. Samma anledningar som de sminkar sig och använder spanx eller väljer klädesplagg som skall framhäva eller försköna.Inget man får skit för om man låter bli.
    jag får enormt mycket skit för att jag inte rakar mig.
    Jag får kommentarer och blickar för att jag inte är tillräckligt smal.
    När jag låter bli att sminka mig och klär mig i bekväma kläder istället för "snyggt" så får jag höra att jag är sunkig, att jag "har gett upp" osv.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-03-05 19:56:07 följande:
    Tja, du visar precis nu att du har fel. Om du visste något om radikalfeminismen så skulle du inte kunna påstå att den är för jämställdhet, eller anser du att ledande radikalfeminister är för jämställdhet när de vill slakta män?
    vem är det som vill döda män?
  • Semper Idem
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 20:32:21 följande:
    jag får enormt mycket skit för att jag inte rakar mig. Jag får kommentarer och blickar för att jag inte är tillräckligt smal. När jag låter bli att sminka mig och klär mig i bekväma kläder istället för "snyggt" så får jag höra att jag är sunkig, att jag "har gett upp" osv.
    Ärligt talat tror jag att det handlar om avundsjuka från de som klankar ner på din klädstil och sminkvanor. De önskar nog att de vågade klä sig bekvämt men har för dåligt självförtroende för att visa hur de verkligen är.

Du verkar vara intelligent nog att inse det så varför inte rikta ilsan över detta åt rätt håll, för jag tror inte det är män som ger dig skit för detta eller hur.

• Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 20:32:21 följande:
    jag får enormt mycket skit för att jag inte rakar mig.Jag får kommentarer och blickar för att jag inte är tillräckligt smal. När jag låter bli att sminka mig och klär mig i bekväma kläder istället för "snyggt" så får jag höra att jag är sunkig, att jag "har gett upp" osv.
    Jag kan säga att min sambo är sunkig, jag är själv sunkig 5 av 7 dagar iallafall.
    Och det är inget jag tar som kritik utan ger dem ett leende och säger "ja visst är det skönt att inte bry sig alla dagar" {#lang_emotions_wink}

Jag rakar mig, men inte alls varje dag, inte ens en gång i veckan. Och inte bryr sig min kille om det, utan rakar jag mig så är det för att jag själv känner mig snyggare, mer ren osv.. Jag tycker jag luktar mer svett tex om jag inte rakar mig under armarna och det känns bättre när jag ansat lite där nere.
    Jag är heller inte så smal, men är det verkligen så många i ens omgivning som bryr sig?

Det känns som att du på något sätt har väldigt många i din omgivning som bryr sig och fokuserar på fel saker, men alla har faktiskt inte det.

Det kommer aldrig bli så att män blir som kvinnor och kvinnor blir som män..
    Jag tycker det är skönt att vi inte alla är likadana, jag vill att min kille är min kille och mina tjejkompis just är tjejkompisar, skulle inte vilja se dem mer "manliga" eller se min kille mer "feminin". Jag är kvinnan och han är mannen..
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.