• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Lady Dahmer
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 20:43:43 följande:
    Jag kan säga att min sambo är sunkig, jag är själv sunkig 5 av 7 dagar iallafall. Och det är inget jag tar som kritik utan ger dem ett leende och säger "ja visst är det skönt att inte bry sig alla dagar" Jag rakar mig, men inte alls varje dag, inte ens en gång i veckan. Och inte bryr sig min kille om det, utan rakar jag mig så är det för att jag själv känner mig snyggare, mer ren osv.. Jag tycker jag luktar mer svett tex om jag inte rakar mig under armarna och det känns bättre när jag ansat lite där nere.Jag är heller inte så smal, men är det verkligen så många i ens omgivning som bryr sig? Det känns som att du på något sätt har väldigt många i din omgivning som bryr sig och fokuserar på fel saker, men alla har faktiskt inte det. Det kommer aldrig bli så att män blir som kvinnor och kvinnor blir som män..Jag tycker det är skönt att vi inte alla är likadana, jag vill att min kille är min kille och mina tjejkompis just är tjejkompisar, skulle inte vilja se dem mer "manliga" eller se min kille mer "feminin". Jag är kvinnan och han är mannen..
    åh nej, min omgivning bryr sig inte överhuvudtaget hur jag ser ut. Det är främlingar.

Och jag vill inte höra att jag är sunkig eller gått ner mig när jag är mig själv. Jag vill inte måsta klä upp mig eller använda smink för att duga och för att slippa kommentarer om hur sunkig jag är. Ser du verkligen inte problemet där?

Och varför får inte människor bara vara? varför kan inte dina tjejkompisar får vara sig själva, oavsett om det innebär att de har traditionellt manliga egenskaper? (och jag förstår inte hur du menar när du säger att du inte vill att de ska vara mer manliga?)

De här etiketterna "manligt" och "kvinnligt" passar inte in på en stor majoritet av människor. Ser du inte problemet i att vi har dessa krav, som faktiskt begränsar människor?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 20:49:32 följande:
    åh nej, min omgivning bryr sig inte överhuvudtaget hur jag ser ut. Det är främlingar. Och jag vill inte höra att jag är sunkig eller gått ner mig när jag är mig själv. Jag vill inte måsta klä upp mig eller använda smink för att duga och för att slippa kommentarer om hur sunkig jag är. Ser du verkligen inte problemet där? Och varför får inte människor bara vara? varför kan inte dina tjejkompisar får vara sig själva, oavsett om det innebär att de har traditionellt manliga egenskaper? (och jag förstår inte hur du menar när du säger att du inte vill att de ska vara mer manliga?) De här etiketterna "manligt" och "kvinnligt" passar inte in på en stor majoritet av människor. Ser du inte problemet i att vi har dessa krav, som faktiskt begränsar människor?
    Jag tycker man kan få vara hur man vill, och ändå duga. Det var inte alls så jag menade heller. Menade mer att jag bryr mig inte vad folk tycker, de får tycka precis vad de vill. Allt handlar om hur man känner sig själv, för du tar väl inte åt dig om någon säger sådant till dig?

Mina tjejkompisar får vara precis som de vill, med jag menar bara att jag och mina tjejkompisar kan prata och vara med varandra på ett sätt som inte killar helt enkelt är, de är killar, och de har sina fördelar, precis som tjejer har sina fördelar.
    Varför ska man se ner på de kvinnliga och det manliga?
    Jag tror ingen mår dåligt av att vara sitt kön och ha sin könsroll! (Jo de som vill byta men det är inte så jättemånga)  
    Allt handlar om självförtroende, en tjej kan göra de mesta en kille kan och tvärt om, det handlar bara om valmöjligheterna. Men killar och tjejer är olika i sitt sätt, och jag tror faktiskt inte man kan ändra på det.
    Men såklart ska man inte neka killen att leka med dockor eller tjejer med bilar osv. Tror ändå inte det spelar någon roll hur mkt än killen får vara tjejig.

Bara en sådan sak att skaffa barn är ju helt olika tankar/känslor hos mamman och pappan, just för att de har olika kön.

Jämställdhet är jag för, men inte att sudda ut det kvinnliga/manliga.
    ( betyder inte att jag ser ner på något av könen, utan bara att jag uppskattar olikheterna )
  • Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 20:49:32 följande:
    åh nej, min omgivning bryr sig inte överhuvudtaget hur jag ser ut. Det är främlingar. Och jag vill inte höra att jag är sunkig eller gått ner mig när jag är mig själv. Jag vill inte måsta klä upp mig eller använda smink för att duga och för att slippa kommentarer om hur sunkig jag är. Ser du verkligen inte problemet där? Och varför får inte människor bara vara? varför kan inte dina tjejkompisar får vara sig själva, oavsett om det innebär att de har traditionellt manliga egenskaper? (och jag förstår inte hur du menar när du säger att du inte vill att de ska vara mer manliga?) De här etiketterna "manligt" och "kvinnligt" passar inte in på en stor majoritet av människor. Ser du inte problemet i att vi har dessa krav, som faktiskt begränsar människor?
    Och det med tjejkompisarna menar jag såhär:
    Vill helt enkelt blir mer "manliga" så får de det, men jag ser faktiskt inte att de skulle behöva det för att bli bättre personer. De är helt underbara, även fast de vill fixa sig och sminka sig, inte gillar bilar osv..
    Skulle helt enkelt bli lite tråkigt om man som tjej och kille skulle mötas på mitten, då blir vi ju likadana..

Jag gick som sagt med 23 killar, och ändå är jag tjejig.
    Och jag tror faktiskt det blir bättre och bättre just jämställt, men tror aldrig man kommer kunna sudda ut det manliga och det kvinnliga.

Det är inte manligt att slåss eller våldta..
  • Triskele
    Semper Idem skrev 2010-03-05 20:10:57 följande:
    Jag tror inte du får skit för att du låter bli att "Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar?" Detta gör ju kvinnor för att dölja, försköna och vilseleda. Samma anledningar som de sminkar sig och använder spanx eller väljer klädesplagg som skall framhäva eller försköna. Inget man får skit för om man låter bli.
    Jodå, nog får man skit om man inte putsar sig, men inte nog med det. Man blir faktiskt sämre behandlad generellt om man inte gör sig "snygg" och anpassar sig efter rådande ideal. Om man klär sig "omodernt" eller udda.
    Avviker man från normerna blir man sämre behandlad.
  • Triskele
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 21:27:29 följande:
    Skulle helt enkelt bli lite tråkigt om man som tjej och kille skulle mötas på mitten, då blir vi ju likadana..
    Ehrm, vi blir ju knappast likadana för att vi öppnar hela spektrat för människor.
    Jag menar du och jag är inte likadana trots att vi delar kön.
  • Sunkiissed
    Triskele skrev 2010-03-05 21:33:33 följande:
    Ehrm, vi blir ju knappast likadana för att vi öppnar hela spektrat för människor. Jag menar du och jag är inte likadana trots att vi delar kön.
    Nej vi kommer aldrig bli likadana. Men killar och tjejer går igenom olika känslor/tankar/hormoner osv så därför kommer en tjej och kille aldrig bli lika just psykiskt heller.

Men däremot så tycker jag att en tjej är lika duktig på "killgöra" och tvärtom.

Men, vi kommer aldrig fungera på samma sätt eftersom vi i tonåren tex går igenom olika saker.

Precis som jag och min sambo har varit i samma situation när det gäller att vi fick tvillingarna i v24. Meeeeen vi hade ändå helt olika situationer på samma gång.
  • Semper Idem
    Triskele skrev 2010-03-05 21:29:10 följande:
    När blev "Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar?" lika med att "putsa sig"?

Att vara hel och ren är väl inte oöverstigligt. Att inte lukta skit är ju en ren hänsynsfråga och tycker man det är för jobbigt och blir bemött negativt är det hur som helst inget man kan lasta elaka män för.
  • jaghopparhögt

Lite väl generaliserande tråd, de flesta människor är ju faktiskt svin. Kvinnor som män

Sen vet jag inte alls om det är så bra att det gjort dig mer engagerad i genuspolitik, blir ju liksom som att ha någon som blivit rånad flera gånger av invandrargäng i en debatt om ivandringspolitiken. Tror inte debatten blir så bra och objektiv då.

• SweetNilam
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 21:37:18 följande:
    Nej vi kommer aldrig bli likadana. Men killar och tjejer går igenom olika känslor/tankar/hormoner osv så därför kommer en tjej och kille aldrig bli lika just psykiskt heller. Men däremot så tycker jag att en tjej är lika duktig på "killgöra" och tvärtom. Men, vi kommer aldrig fungera på samma sätt eftersom vi i tonåren tex går igenom olika saker. Precis som jag och min sambo har varit i samma situation när det gäller att vi fick tvillingarna i v24. Meeeeen vi hade ändå helt olika situationer på samma gång.
    Jag ser fakiskt inte vad dett har med manligt och kvinnligt att göra. Olika hormoner har vi, och olika tankar och känslor, men beroend epå kön? Knappast! Jag tror inte att du och jag hanterar tankar och känslor lika. Varför skulle det vara en könskillnad? Varför inte en individskillnad? Vi är olika indivinder helt enkelt, med samma förutsättningar, men olika hanteringssätt. Jag tror ingen delade dina tankar kring er förlossning, precis som att ingen delade din mans tankar och käsnlor, eller din mammas tankar/känslor äver att bli mormor och så vidare.

Jag fattar fortfarande inte vad om är detta "typiska manliga" och detta "typiska kvinnliga"?! Ingen ger en vettig förklaring på det! Olika kön är vi, men vårt genus, det manliga och det kvinnliga är socialt betingat. Det förändras hela tiden. Vi förändrar det. Vi, mänskligheten, har en förmåga att förändra det. Det har vi gjort genom tiderna och vi håller på.

Tål att upprepas: Olikheterna är större inom könen än mellan dem. Olikheterna är större från den mannen till den mannen än från den kvinnan till den mannen. Jag är mer lik min sambo (man) än jag är lik den där kvinnan på stan!
  • Sunkiissed
    SweetNilam skrev 2010-03-05 21:49:42 följande:
    Jag ser fakiskt inte vad dett har med manligt och kvinnligt att göra. Olika hormoner har vi, och olika tankar och känslor, men beroend epå kön? Knappast! Jag tror inte att du och jag hanterar tankar och känslor lika. Varför skulle det vara en könskillnad? Varför inte en individskillnad? Vi är olika indivinder helt enkelt, med samma förutsättningar, men olika hanteringssätt. Jag tror ingen delade dina tankar kring er förlossning, precis som att ingen delade din mans tankar och käsnlor, eller din mammas tankar/känslor äver att bli mormor och så vidare. Jag fattar fortfarande inte vad om är detta "typiska manliga" och detta "typiska kvinnliga"?! Ingen ger en vettig förklaring på det! Olika kön är vi, men vårt genus, det manliga och det kvinnliga är socialt betingat. Det förändras hela tiden. Vi förändrar det. Vi, mänskligheten, har en förmåga att förändra det. Det har vi gjort genom tiderna och vi håller på. Tål att upprepas: Olikheterna är större inom könen än mellan dem. Olikheterna är större från den mannen till den mannen än från den kvinnan till den mannen. Jag är mer lik min sambo (man) än jag är lik den där kvinnan på stan!
    Jo jag förstår dig, men de jag pratar med som är mammor tänker på ett mer likt sätt än vad min sambo gör tex och tvärt om.

Alltså, jag tror mkt beror på uppfostran, men inte allt..

Visst kan man komma bättre överens med en av motsatt kön.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.