Lady Dahmer skrev 2010-02-19 15:59:21 följande:
Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.
Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten. Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.
Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"
Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.
Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.
Det är ingen fråga om att det finns ett strukturellt förtryck i samhället, om du frågar mig. Samtidigt förlorar du mig ibland i dina resonemang - även om jag i stort håller med dig.
Jag tycker att det är svårt att som individ förhålla sig till ett strukturellt förtryck. Det blir såklart enklare när jag betraktar en kamp som pågår utanför min omedelbara närvaro, när jag som man försöker sålla bort mig själv och mer betrakta skeenden utifrån.
När jag sätter mig in i min egna upplevelse blir det svårare, när jag liksom mäter mitt egna förhållande till människorna runt omkring mig, när jag betraktar mitt och min flickväns förhållande och sätter dessa erfarenheter i perspektiv till den strukturella problematiken.
Jag är själv en människa som känt mig utsatt för maktspel, en människa som fått de lägsta hierarkiska positionerna i skolgrupper och blivit utsatt för fysiskt våld såväl som kränkningar, visserligen inte ensidigt från män (och det tvivlar jag på att du skulle beskriva dina egna upplevelser som, ett resultat
enbart av mäns förtryck mot kvinnor). Det har varit min egna kamp, att klara mig ur den problematik som det innebar för mig även om jag fortfarande är märkt av mina erfarenheter. Men jag har lyckats med att våga ta utrymma i sociala situationer för länge sedan nu, helt enkelt byggt upp mitt självförtroende från grunden.
Men även i detta, har jag blivit vad som många gånger beskrivs som den sviniga mannen. Jag finner mig i situationer där jag plötsligt upplevs ha tolkningsföreträde när jag t.ex. frågar min sambo om si kan vara ett resultat av så (om hon t.ex. vill diskutera en upplevelse eller ett problem hon har haft). Där, när jag flyttat till en ny stad tillsammans med min sambo, förväntas ha "tagit med henne". Jag ogillar skarpt dessa beskrivningar av min person och mitt inflytande, även om jag såklart vet att den här problematiken finns i samhället som stort.
Så därför besvärar det mig, när din beskrivning av majoriteten av män som svin med enkelhet kan innehålla även mig - trots att jag är en människa som själv erfarit så mycket förtryck för egen del. Jag undrar hur du själv resonerar kring detta?
Jag vill även förstå vad du menar när du skriver att du hatar mannen och allt han står för. Vilket perspektiv har du där? Menar du mannen i förhållande till kvinnan? Eller menar du mannen som helhet, att det könsnormativa beteendet som mannen har i stort är grundläggande problematiskt? Detta kan man ju även säga om kvinnan, i betydelsen att ett samhälle helt uppbyggt på det könsnormativa beteendet för kvinnor även så vore problematiskt? Förtydliga gärna!
Jag anser att problemet är mer komplext än ett enkelriktat förtryck från mannens sida, då jag anser mannen likväl underordnad idéer om kön - detta skriver jag medveten om att män givetvis är privilegierade i samhället, men i meningen att även män möter enorma svårigheter när de försöker bryta ett könsnormativt beteende. Vilket var vad jag fick erfara under min grundskoletid.