• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Fagerlund
    lilletrille skrev 2013-12-26 11:13:29 följande:

Fast man kan väl ändå inte jämföra judendomen med en samhällsnorm!?

Självklart kan man byta ut "man" i någon nedsättande text mot exempelvis "jude" eller "muslim" och se om man gillar resultatet.

• Dr Mupp

Vad är det för män du umgås med egentligen? Du borde kanske byta umgänge. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fagerlund
    Thomas S Kuhn skrev 2013-12-26 13:28:45 följande:
    Könsroller bl.a. är ganska vidriga.
    Vad baserar du den åsikten på?
  • Fagerlund
    Thomas S Kuhn skrev 2013-12-26 17:17:40 följande:

Fagerlund - den baseras på subjektiva upplevelser och andras erfarenheter.

Egentligen är könsroller grundläggande för en fungerande population.
  • Sommarfrö

TS- Tack för att du finns! Det behövs starka kvinnor som du, som berör, förargar, ger styrka, färg, kraft i jämställdhetsdebatten. Jag följer dig runt omkring på sociala medier och ser verkligen upp till dig. (Måste jag tillägga att jag inte alltid håller med? Varför måste jag det?)

Jag tänker ofta omkring detta med stereotyper och könsroller och förvånas över den ovilja det finns hos människor att förändra världen. Varför vill man inte att kvinnor, utsatta människor, fattiga, sjuka ect, ska få ett bättre liv? Varför är man så ovillig att släppa fram kvinnor i arbetslivet, få ta plats i samhället, ge dom högre löner? Varför känns det som att många män(niskor) ser det som rättighet att förtycka och härska, för att det "alltid" har varit så. Varför finns det sådan prestige i att tillhöra en viss klass ett visst kön? Lever vi inte i ett modernt samhälle där vi är du och jag med varandra? Är det rädsla att bli en mindre man eller kvinna om man låter någon annan bli större än mig själv, att synas mer än jag själv? Frågorna är många....

Gustaf - 20111116
  • Elit
    Sommarfrö skrev 2014-01-09 13:39:29 följande:
    TS- Tack för att du finns! Det behövs starka kvinnor som du, som berör, förargar, ger styrka, färg, kraft i jämställdhetsdebatten. Jag följer dig runt omkring på sociala medier och ser verkligen upp till dig. (Måste jag tillägga att jag inte alltid håller med? Varför måste jag det?)

Jag tänker ofta omkring detta med stereotyper och könsroller och förvånas över den ovilja det finns hos människor att förändra världen. Varför vill man inte att kvinnor, utsatta människor, fattiga, sjuka ect, ska få ett bättre liv? Varför är man så ovillig att släppa fram kvinnor i arbetslivet, få ta plats i samhället, ge dom högre löner? Varför känns det som att många män(niskor) ser det som rättighet att förtycka och härska, för att det "alltid" har varit så. Varför finns det sådan prestige i att tillhöra en viss klass ett visst kön? Lever vi inte i ett modernt samhälle där vi är du och jag med varandra? Är det rädsla att bli en mindre man eller kvinna om man låter någon annan bli större än mig själv, att synas mer än jag själv? Frågorna är många....
    Är man ovillig att släppa fram kvinnor i arbetslivet? Har du något stöd för det?
    Vem vill inte att kvinnor får ett bättre liv?
    Vad är det för stereotyper och könsroller du tänker på?

Food for thoughts. I de samhällen där man försökt gå emot  den mänskliga naturen har det slutat med att mängder med människor blivit avrättade, lidande för alla samt en sådan absurd ineffektivitet att det nästan vore komiskt om konsekvenserna inte varit så fruktansvärda. Jag säger inte att saker och ting inte kan vara annorlunda än de är idag, bara att vi är inte fria att omforma oss hur vi (läs: du) vill.
  • Gung Ho
    Sommarfrö skrev 2014-01-09 13:39:29 följande:

Gustaf - 20111116
    Mata inte Trollet!

Istället för att följa navelskådare och skyttegravsfeminister läs på lite om mänskligt beteende och förändringsprocesser.
  • Sommarfrö
    Elit skrev 2014-01-09 14:42:34 följande:
    Är man ovillig att släppa fram kvinnor i arbetslivet? Har du något stöd för det?

Vem vill inte att kvinnor får ett bättre liv?

Vad är det för stereotyper och könsroller du tänker på?

Food for thoughts. I de samhällen där man försökt gå emot  den mänskliga naturen har det slutat med att mängder med människor blivit avrättade, lidande för alla samt en sådan absurd ineffektivitet att det nästan vore komiskt om konsekvenserna inte varit så fruktansvärda. Jag säger inte att saker och ting inte kan vara annorlunda än de är idag, bara att vi är inte fria att omforma oss hur vi (läs: du) vill.

Om du vill ha statistik så kan du ju räkna antalet artiklar, eller anmälningar som diskriminerar kvinnor i allmänhet. (gravida som söker arbete, kvinnor med slöja)
    Gung Ho skrev 2014-01-12 14:35:23 följande:
    Mata inte Trollet!

Istället för att följa navelskådare och skyttegravsfeminister läs på lite om mänskligt beteende och förändringsprocesser.

om det var mig du menade med troll? Det var första gången...

åsikter...
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.