• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • SweetNilam
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 21:53:52 följande:
    Jo jag förstår dig, men de jag pratar med som är mammor tänker på ett mer likt sätt än vad min sambo gör tex och tvärt om.
    Jag tror tyvärr inte på det där för fem öre. Men passar det dig, så...
  • Sunkiissed
    SweetNilam skrev 2010-03-05 21:57:27 följande:
    Jag tror tyvärr inte på det där för fem öre. Men passar det dig, så...
    Det passar mig, jag är inte bitter över kvinnlighet och manligt..
    Men skulle bli det om man blev sämre behandlad.
    Och visst har man kanske blivit det ibland, just för att man är tjej.
    Men det finns killar som också blir det..

Därför hatar jag inte Mannen.. Utan de som inte kan se förbi könet..
  • Triskele
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 21:37:18 följande:
    Nej vi kommer aldrig bli likadana. Men killar och tjejer går igenom olika känslor/tankar/hormoner osv så därför kommer en tjej och kille aldrig bli lika just psykiskt heller. Men däremot så tycker jag att en tjej är lika duktig på "killgöra" och tvärtom. Men, vi kommer aldrig fungera på samma sätt eftersom vi i tonåren tex går igenom olika saker. Precis som jag och min sambo har varit i samma situation när det gäller att vi fick tvillingarna i v24. Meeeeen vi hade ändå helt olika situationer på samma gång.
    Ingen individ blir den andra lik. Handlar inte om kön. Det är bara en aspekt som skiljer bland många.
    Jag ser inte vitsen med att fästa den vikten vid just könsskillnader, när andra skillnader påverkar mer.
  • Sunkiissed
    Triskele skrev 2010-03-05 23:40:12 följande:
    Ingen individ blir den andra lik. Handlar inte om kön. Det är bara en aspekt som skiljer bland många. Jag ser inte vitsen med att fästa den vikten vid just könsskillnader, när andra skillnader påverkar mer.
    Ja, det kanske finna andra skillnader som påverkar mer, men tror ändå inte att killar och tjejer någonsin kommer kunna vara "likadana" då det finns annat än ideeal och uppfortran
  • Triskele
    Semper Idem skrev 2010-03-05 21:38:41 följande:
    När blev "Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar?" lika med att "putsa sig"? Att vara hel och ren är väl inte oöverstigligt. Att inte lukta skit är ju en ren hänsynsfråga och tycker man det är för jobbigt och blir bemött negativt är det hur som helst inget man kan lasta elaka män för.
    Ehm, krävs betydligt mer än att vara hel och ren för att inte få kommentarer.
    Jag sminkar mig t.ex. ytterst sällan, det får jag ofta kritik för.
    Av både män och kvinnor.
    Precis som det klagas på att jag inte använder parfym, inte klär upp mig, inte koketterar, inte klär mig "kvinnligare" eller mer moderiktigt o.s.v.
    Men det är fint att du antyder att jag skulle vara en lortgris.
  • katja74
    Triskele skrev 2010-03-05 23:44:46 följande:
    Tänk, jag gör precis som du, och jag får nästan aldrig kritik.
    Jag kan visserligen få lite hintar från det kvinnliga könet, men det är på ett kärleksfullt sätt. Vem bryr sig?
  • Triskele
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 23:43:08 följande:
    Ja, det kanske finna andra skillnader som påverkar mer, men tror ändå inte att killar och tjejer någonsin kommer kunna vara "likadana" då det finns annat än ideeal och uppfortran
    Men ingen är likadan någon annan. Vi är alla individer. Unika i sammansättning.
    Könet är en liten skillnad som av någon anledning blåses upp som något som skulle ha stor relevans. Det har relevans för att vi väljer att fokusera på det.
    Inte ens enäggstvillingar är likadana. Trots att dom startar med nästan exakt samma förutsättningar.
  • Triskele
    katja74 skrev 2010-03-05 23:49:15 följande:
    Tänk, jag gör precis som du, och jag får nästan aldrig kritik. Jag kan visserligen få lite hintar från det kvinnliga könet, men det är på ett kärleksfullt sätt. Vem bryr sig?
    Om det inte bekymrar dig så är det ju bra.
    Men jag skulle helst se ett samhälle där olikhet inte leder till utanförskap.
    Därför bryr jag mig.
  • jaghopparhögt
    Triskele skrev 2010-03-05 23:55:21 följande:
    Det är nog omöjligt, det ligger ju i människans natur att stöta ut de som är annorlunda. Det ligger i alla djurs natur. Tror du verkligen att de går att ändra? Det är ju psykologi på en väldigt djup nivå.
  • katja74

I mitt fall handlar det inte alls om olikhet utan om ett aktivt val (eller kanske snarare icke aktivt eftersom jag är en lat jäkel som inte orkar hålla på och trixa så mycket )  jag gör, vilket  hittills inte lett till utanförskap alls.
    Jag känner mig respekterad som jag är helt enkelt.

Men visst, jag håller med dig i vad du säger. Ingen ska behöva bli utstött för att man är olik. Självklart!

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.