• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Triskele
    jaghopparhögt skrev 2010-03-06 00:00:39 följande:
    Det är nog omöjligt, det ligger ju i människans natur att stöta ut de som är annorlunda. Det ligger i alla djurs natur. Tror du verkligen att de går att ändra? Det är ju psykologi på en väldigt djup nivå.
    Ja, jag tror vi kan ställa oss över våra primala instinkter. Vi gör det hela tiden på andra plan.
    Och om vi visar på tolerans och förståelse inför våra barn så kommer dom ha lättare att göra detsamma senare.
  • jaghopparhögt
    Triskele skrev 2010-03-06 00:10:22 följande:
    Men blir inte det väldigt jobbigt, då måste du ju visa tolerans mot exakt allt. Orkar du verkligen det?
  • Triskele
    jaghopparhögt skrev 2010-03-06 00:16:01 följande:
    Men blir inte det väldigt jobbigt, då måste du ju visa tolerans mot exakt allt. Orkar du verkligen det?
    Du får gärna utveckla den tanken, för det låter inte logiskt för mig.
  • Gung Ho
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 07:51:12 följande:
    eh. om en man begår övergrepp på mig eller tafsar på mig så är det inte en fråga om åsikter huruvida han gör det eller ej. Då är det ett faktum. De kan inte tycka att jag har fel eftersom att det inte handlar om vad man tycker.... eller ja, iofs -- om man tycker att män har rätt att röra kvinnor utan att fråga först så antar jag att man kan se det som att jag har fel när jag gnäller på att det händer.
    Då kan det vara bra att skriva mer än att de besvarat din kritik med att inte hålla med dig.
  • Gung Ho
    Lady Dahmer skrev 2010-03-03 18:33:11 följande:
    Jag tänkte citera ett inlägg ur en av mina favoritbloggar. Hon har precis läst "Könskrig"  - en samling berättelser skrivna av män och kvinnor. Och hon skriver väldigt tänkvärt om sina tankar kring män, manlighet och mansrollen.-------------------------------------------------Berättelsen om män är en berättelse om ensamhet. Bra karl reder sig själv, Själv är bäste dräng och man ska Sköta sig själv och skita i andra. Mannen ska vara en autonom enhet. Han söker inte hjälp för sina problem för sådana får inte finnas.Om man som man vill ha en riktigt nära vän hänvisas man till Mållgan. De mest intima stunderna upplever mannen ofta i duschrummet efter skolidrotten. De rullar noggrant ihop handdukarna till små piskor och visar sin enorma kärlek genom att prygla varandra.   Kroppen blir blodiga berättelser om vänskap: Knogarna sargade efter "kronan" och ryggen uppsliten och ömmande efter omklädningsrummet.Manligt umgänge kan ses som en bristsjukdom. Samhörigheten präglas av en gränslös ängslighet som avhåller dem från att göra allt det som kännetecknar riktig vänskap. Det gäller att hålla sig till sådant som är manligt kodat. Att visa varandra uppskattning eller söka stöd och tröst är det inte. Beröring är otänkbart om det inte är hårdhänt. Utrymmet för vad som får göras blir så begränsat att tillslut känns bara tävlandet tryggt. Konkurrens är tillåtet så det mesta handlar om att vara störst, bäst och starkast.  Det är inte lätt att träffa nya vänner som man när man passeratr trettio, när lumpen och skolan är förbi. Man pratar inte länge i telefonen. Man föreslår inte en fika. Man hänvisar inte till hjärtesorg för att umgås med de vänner man har sedan tidigare, eller att man behöver en pratstund. Det är aktiviteter som gäller. Man super, spelar biljard eller badminton.Mansrollen försvårar manlig vänskap. Pojke blir man genom att besegra andra män. Är man fortfarande man om man blottar strupen för sina medtävlande?För några år sedan gjordes en studie som visade att 20% av de svenska männen saknar en nära vän. Det råder en social nöd och mansrollen ser åter ut att vara boven i dramat. Spännvidden för vad som anses manligt är minimal och intimitet ingår inte.Naturligtvis får detta stora konsekvenser för mäns hälsa. Över 70% av alla självmord begås av män, tre av fyra som dör av narkotika och alkohol är män och män lever i genomsnitt fem år kortare än kvinnor. Hur många år skulle inte räddas om man demonterade den förbannade mansrollen? Hur många liv? Hur mycket skattepengar?För 15 år sedan saknade var tredje svensk man en nära vän. Utveckligen har alltså gått framåt. Kanske kan mäns relationer ses som ett slags jämställdhetsindex. Mansrollsidealet vidgas, ängsligheten minskar och toleransen ökar. ---------------------Nina Ruthström ninaruthstrom.blogg.se/index.html
    Vad är det för mening att citera en blogg fylld med subjektiva påståenden och raljerande?
  • Gung Ho
    En hycklare skrev 2010-02-19 15:59:21 följande:
    Jag hatar Invandrare och allt de står för. Jag hatar det deras attityd och allt vad det står för. Jag har blivit utsatt för verbala kränkningar och övergrepp sen jag gick i högstadiet.  Inte av en invandrare. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av invandrare jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för kränkningar och misshandel av invandrare. Majoriteten av killar jag haft kontakt med har blivit utsatta för kränkningar och hot. Många tjejer jag känner har blivit kallade för 'horor' av invandrare. Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar invandrare. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig. Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad rasförespråkare. Rasblandning och multikulturell fostran skapar offer och förövare. Invandrare fostras att vara aggressiva, att de ska ta för sig, sno, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Invandrarkvinnor fostras att vara passiva, att ta emot, att passa upp, att säga ja.
    {#lang_emotions_wink}
  • Wallyy

Kvinnor och män behöver inte vara likadana, lika lite som alla kvinnor ska vara likadana, eller att alla män ska vara likadana. Poängen är att vi alla ska vara lika värda oavsett kön, och tyvärr så ser inte samhället ut så idag, för kvinnor. I Sverige kan vi iaf vara "tacksamma" att det bara handlar om domestic violence, våldtäckter och lägre löner, i andra länder faller kvinnor offer för krigsvåldets grymhet, där de inte bara penetreras med könsorgan utan även avslagna flaskhalsar och bajonetter. Barn våldtas av män för att de ska tydligen bota AIDS.

Är mäns våld ett samhälls problem, Ja, mot både män och kvinnor. De som råkar mest illa ut för misshandel och liknande är män, för det är andra män som slår dem. Över 90 % av alla våldsbrott begås av män (BRÅ)...det låter lamt att argumentera mot den statistiken genom att säga att kvinnor är lika taskiga. Hur många män våldtas av kvinnor, hur många män hamnar på akuten med brutna revben för att de gått in i en dörr, hur många barn våldtas av sina mammor, hur många tjejer går runt i gäng och slår ner folk ute på stan och gängvåldtar 14-åriga tjej.

Nej, alla män är inte djur, men de som är det utgör ändå mer än 90% av förövargruppen, så inse fakta och börja göra något åt problemet, för det drabbar inte bara tjatiga kärringar som förtjänar stryk, det drabbar våra döttrar och våra söner.

• Themis

Add3: Subjektiva påståenden? Nåja, där var rätt mycket faktapåståenden också om man väljer att ta in dem. Jag fortsätter en bit:

"Självmord förekommer i alla åldersgrupper, men är sällsynta hos barn. År 2004 tog 1 396 personer livet av sig i Sverige, varav 1 005 var män och 381 kvinnor. Självmord är en av de vanligaste dödsorsakerna för personer mellan 15 och 44 år och är den vanligaste dödsorsaken bland unga män."

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Sjalvmord/
    --

Fysiska attribut räknas för så mycket att de män som inte uppfyller "mallen" i högre utsträckning tar sitt liv:

Självmord begås oftare av korta män. En ökning med fem centimeter i längd minskar risken för självmord med nio procent. *klipp*
    Den studie som nu publiceras är en stor studie där alla män som föddes i Sverige mellan 1950 och 1981 undersöktes. Studien visade att det är två gånger högre risk för självmord bland korta män jämfört med långa. Dessa resultat kan inte översättas till kvinnor och äldre män.

ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=7051&cid=940&l=sv
    --

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.