• Svar på tråden xtravaganza
  • kaninchen

Blir rejält uppskrämd här när jag läser om bl.a diabetes....
    internet är inte alltid ens vän.
    Men tur är det måndag imoron, så nu drick drick drick, och imorgon till läkaren ifall det luktar lika starkt 

• Mamma till V och E
    mozilla skrev 2010-11-20 16:34:23 följande:
    Jag tränade styrka under mina soppveckor...hos oss sa man att man skulle lyssna till sin kropp och så länge som man mådde bra, hade ork o ingen yrsel osv så var det helt okej att träna precis allt. Varför säger man hos er att man inte ska träna styrka? *nyfiken*

Vad gäller motion så är ju allt bra; allt är bättre än inget och får man till en 30min promenad om dagen så är ju det toppen så jag tycker inte man ska haka upp sig på det där o framförallt ska man inte jämföra med någon annan
    Orsaken att man inte ska träna styrka på helfart är att man i tömt alla kolhydratlager när man är i ketos. Styrketräning bryter ner musklerna och det låga energiintaget möjliggör inte återuppbyggnad av musklerna.

Hos oss rekommenderas lågintensiv träning som cykling, simning och promenader, ev. konditionsträning efter egen förmåga.
  • emmgus
    Mamma till V och E skrev 2010-11-21 10:52:15 följande:
    Orsaken att man inte ska träna styrka på helfart är att man i tömt alla kolhydratlager när man är i ketos. Styrketräning bryter ner musklerna och det låga energiintaget möjliggör inte återuppbyggnad av musklerna.

Hos oss rekommenderas lågintensiv träning som cykling, simning och promenader, ev. konditionsträning efter egen förmåga.
    Knepigt att det är annorlunda på olika ställen.
    Jag menar går dom inte efter samma saker?
    Hos oss får man med styrketräna, men va beredd på o ta de lugnare och anväda sig av lättare vikter..
  • BHJE
    Mamma till V och E skrev 2010-11-21 10:52:15 följande:

Visst tappade man i muskelmassa under helfarten men det var så yttepyttelite så det gjorde varken från eller till o alla tappar muskelmassa, med eller utan träning och med tanke på att jag tränade styrka ca 3 dagar/vecka o 1 timme åt gången så tror jag inte det är så "farligt". Våra coacher i Hbg är utbildade gyminstruktörer, en var utbildad sjukgymnast och jag tror nog att man avrått från den typ av träning jag gjorde om det inte varit bra för en o ens kropp...det är mycket som man säger olika om beroende på vilket viktcentra man går på. Det viktiga är att man hittar en träning som passar en tror jag.
  • BHJE
    kaninchen skrev 2010-11-21 09:26:24 följande:
    Blir rejält uppskrämd här när jag läser om bl.a diabetes....
    internet är inte alltid ens vän.
    Men tur är det måndag imoron, så nu drick drick drick, och imorgon till läkaren ifall det luktar lika starkt 
    Det beror mest troligt på att du fått i dig förlite vatten...men det skadar ju aldrig att hålla koll.
  • Sylten

Så, nu har jag haft knappt två veckors "halvfartspaus" och går på helfart imorgon igen. Har för mig att det kommer tat bli tuffare denna gången men jag är taggad igen så det ska gå! VIll tappa minst 10 till på helfart i alla fall.
    Sen kommer jag att planera lite mer noggrant när jag ska börja äta igen. Har inte ätit nåt mer onyttigt än nån skiva bröd enstaka ggr men jag känner ändå att jag behöver mer planering för att klara halvfarten.

Jag har dragits med en envis förkylning som fortfarande inte är bra, är hemskt ont i halsen så träningen har legat på is. Men nu får den försvinna för jag har upptäckt att det finns ett löpband på jobbet som vi anställda får använda så snart det är uppackat. Så det gäller bara att få det gjort sen tänkte jag springa där ett par ggr i veckan också. Passar mig perfekt, jag gillar att springa/jogga!Är tyvärr väldigt mörkrädd så jag kommer inte ut här hemma nu under vintern.

• rockmind
    Sylten skrev 2010-11-21 20:04:09 följande:
    Så, nu har jag haft knappt två veckors "halvfartspaus" och går på helfart imorgon igen. Har för mig att det kommer tat bli tuffare denna gången men jag är taggad igen så det ska gå! VIll tappa minst 10 till på helfart i alla fall.
    Sen kommer jag att planera lite mer noggrant när jag ska börja äta igen. Har inte ätit nåt mer onyttigt än nån skiva bröd enstaka ggr men jag känner ändå att jag behöver mer planering för att klara halvfarten.

Jag har dragits med en envis förkylning som fortfarande inte är bra, är hemskt ont i halsen så träningen har legat på is. Men nu får den försvinna för jag har upptäckt att det finns ett löpband på jobbet som vi anställda får använda så snart det är uppackat. Så det gäller bara att få det gjort sen tänkte jag springa där ett par ggr i veckan också. Passar mig perfekt, jag gillar att springa/jogga!Är tyvärr väldigt mörkrädd så jag kommer inte ut här hemma nu under vintern.
    Lycka till med helfarten igen. Jag kanske också går på den igen, men det får bli efter jul isf, vill ge halvfarten en chans ett tag till.. Jag orkade ju inte träna nånting alls på helfart men nu när jag äter känner jag en helt annan energi till att träna. Var på Bodypump för första gången igår och jag har ont i hela kroppen idag, haha....

En fråga, ni som går på halvfart eller har nått målvikten, äter sockerfria tuggummin eller halstabletter? Jag äter det men får för mig att det kanske också bidrar till sötsug fast att det är "sockerfritt"....
  • Jarran

Halloj!
    Tänkte hoppa in e den här tråden jag med. Började min helfart 3/9 och har hittills gått ner 23,5 kg. Ska hålla på några veckor till innan jag börjar min upptrappning.
    Har varit dålig på att få vardagsmotionen. Jag simmade och tränade olika grupp-pass istället. Men så sa kroppen ifrån. Jag hade tränar FÖR MYCKET! Så då fick jag vara ifrån träningen i 3 veckor. Var till gymmet i måndags och gick på gåbandet. Men det var det enda på hela veckan. Veckan som kommer tänkte jag trappa upp lite mer med träningen så får vi se vad kroppen tycker.
    Är det nån annan som tränat för mycket under helfarten?
    Jättekul att den här tråden finns. Skönt att byta erfarenheter och få peppning. =o)

• kaninchen
    Jarran skrev 2010-11-21 21:27:14 följande:
    Halloj!
    Tänkte hoppa in e den här tråden jag med. Började min helfart 3/9 och har hittills gått ner 23,5 kg. Ska hålla på några veckor till innan jag börjar min upptrappning.
    Har varit dålig på att få vardagsmotionen. Jag simmade och tränade olika grupp-pass istället. Men så sa kroppen ifrån. Jag hade tränar FÖR MYCKET! Så då fick jag vara ifrån träningen i 3 veckor. Var till gymmet i måndags och gick på gåbandet. Men det var det enda på hela veckan. Veckan som kommer tänkte jag trappa upp lite mer med träningen så får vi se vad kroppen tycker.
    Är det nån annan som tränat för mycket under helfarten?
    Jättekul att den här tråden finns. Skönt att byta erfarenheter och få peppning. =o)
    WoW!! inget dåligt resultat alls, väldigt imponerande
    tränar själv ganska hårt när jag gör det, men hittills har min kroppt tyckt att det varit ganska ok.. försöker lugna ner tempo eller slutar då jag börjar känna mig yr eller något.
  • BHJE
    rockmind skrev 2010-11-21 20:21:35 följande:
    Lycka till med helfarten igen. Jag kanske också går på den igen, men det får bli efter jul isf, vill ge halvfarten en chans ett tag till.. Jag orkade ju inte träna nånting alls på helfart men nu när jag äter känner jag en helt annan energi till att träna. Var på Bodypump för första gången igår och jag har ont i hela kroppen idag, haha....

En fråga, ni som går på halvfart eller har nått målvikten, äter sockerfria tuggummin eller halstabletter? Jag äter det men får för mig att det kanske också bidrar till sötsug fast att det är "sockerfritt"....
    Vad gäller sånt som är sk sockerfritt eller light ska man egentligen undvika pga sötningsmedlet man använder istället. Sötningsmedel är 1000ggr värre och triggar igång ens sötsug bra mycket mer - jag läser alltid innehållsförteckningen på saker innan jag handlar.