• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • Primrose

Nej, jag slutade säga negerboll för mer än femton år sedan. I början kändes det ovant, men nu är det helt självklart att säga chokladboll.

• hallencreutz89

Jag har alltid sagt kokosboll. Eller ibland säger jag negro ball till min man om det för vi snackar engelska och det låter ju så roligt om man direktöversätter. Men han tar inte illa upp.

Men tycker det är onödigt att använda ett ord som många tar ill aupp av när det finns andra bra ord för det

• kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 00:31:31 följande:
    Haha, det där var jag tvungen att googla. Men varför skulle man inte använda det?
    Därför att laps i ordet lapskojs syftar på lappar,  vilket inte heller anses riktigt rumsrent att säga.
  • psychocandy
    kaffe skrev 2010-02-27 00:35:49 följande:
    Därför att laps i ordet lapskojs syftar på lappar,  vilket inte heller anses riktigt rumsrent att säga.
    Ordet kommer från engelskans lobs-cou(r)se med osäker betydelse (Wikipedia)
  • kaffe
    Mithra skrev 2010-02-27 00:29:28 följande:
    Vad ska det annars heta?
    Tja, inte vet jag. Jag säger lapskojs. Kanske samepytt?
  • Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg
    Är det lappar i kojan då?

Är det verkligen "lapp" namnet åsyftar? *intresserad*
    det finns alltid en morgondag
  • Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg
    kaffe skrev 2010-02-27 00:37:16 följande:
    Tja, inte vet jag. Jag säger lapskojs. Kanske samepytt?
    det finns alltid en morgondag
  • Myngle
    Tar de illa upp av det? Hmm, inte så vanlig rätt som chokladbollar kan jag tänka.

Är det en stor diskussion detta? Alla jag känner säger chokladboll. Skulle jag gå ut och fika med någon och denne utan blink skulle beställa en negerboll skulle jag skämmas. Ja, faktiskt. Kanske har att göra med var i Sverige man bor.
  • felicityporter

Jepp, det säger jag och jag tänker fortsätta säga det eftersom inget annat faller sig naturligt. Chokladboll låter jättefel i mina öron eftersom bakverket inte har något med choklad att göra.

Mina färgade vänner och bekanta säger också negerboll.

• kaffe
    psychocandy skrev 2010-02-27 00:37:09 följande:
    Ordet kommer från engelskans lobs-cou(r)se med osäker betydelse (Wikipedia)
    Kan så vara, men ändock är det en rätt som sammankopplas med lappar / samer enligt min svärmor som har rötter i det folket.

By the way så kommer kommer ordet neger från negro som beyder svart.
Svar på tråden Säger du negerboll?