• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • Myngle
    felicityporter skrev 2010-02-27 00:40:59 följande:
    Jepp, det säger jag och jag tänker fortsätta säga det eftersom inget annat faller sig naturligt. Chokladboll låter jättefel i mina öron eftersom bakverket inte har något med choklad att göra. Mina färgade vänner och bekanta säger också negerboll.
    Kakao har väl med choklad att göra? Förstår inte.
  • psychocandy
    kaffe skrev 2010-02-27 00:41:16 följande:
    Kan så vara, men ändock är det en rätt som sammankopplas med lappar / samer enligt min svärmor som har rötter i det folket. By the way så kommer kommer ordet neger från negro som beyder svart.
    Jag kände inte till rätten så jag hade ingen aning om att det finns en koppling där.

Jo, jag är bekant med ordets ursprung. Idag är det dock ett negativt laddat ord och därför använder jag det inte.
  • psychocandy
    felicityporter skrev 2010-02-27 00:40:59 följande:
    Chokladboll låter jättefel i mina öron eftersom bakverket inte har något med choklad att göra.
    Har det inte mer att göra med choklad än med mörkhyade personer?
  • Myngle
    kaffe skrev 2010-02-27 00:41:16 följande:
    Kan så vara, men ändock är det en rätt som sammankopplas med lappar / samer enligt min svärmor som har rötter i det folket. By the way så kommer kommer ordet neger från negro som beyder svart.
    Men tar de illa upp av det? Äter nästan aldrig lapskojs. Typ tio år sedan. Fast det är rätt gott med rödbetor.
  • Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg
    Myngle skrev 2010-02-27 00:39:06 följande:
    Skulle jag gå ut och fika med någon och denne utan blink skulle beställa en negerboll skulle jag skämmas. Ja, faktiskt. Kanske har att göra med var i Sverige man bor.
    Nej jag håller nog med..

Mest för att det känns som att de flesta människor som säger negerboll är ute efter att provocera, för att de mycket väl vet att en del människor kan bli sårade.
    (givetvis kan väl tungan slinta för någon i enstaka fall, men jag satsar mina cojones på att det i de allra flesta fall handlar om provokation)

Ifrågasätter man eller påtalar det, då heter det lite halv-aggro att "jag får säga vad jag vill, vi bor i ett fritt land, förresten har de alltid hetat så sen jag var ung" yada, yada..
    det finns alltid en morgondag
  • kaffe
    Myngle skrev 2010-02-27 00:39:06 följande:
    Tar de illa upp av det? Hmm, inte så vanlig rätt som chokladbollar kan jag tänka. Är det en stor diskussion detta? Alla jag känner säger chokladboll. Skulle jag gå ut och fika med någon och denne utan blink skulle beställa en negerboll skulle jag skämmas. Ja, faktiskt. Kanske har att göra med var i Sverige man bor.
    Ingen aning faktist. Dom lappar jag känner gör det inte. Men att säga lapp om samer anser en del vara skällsord, så egentligen borde ju det vara lika tabu som negerbollar.

Och kanske ska men inte heller säga Indiansommar? indaner är ju en ras likväl som negrer är en...
  • Myngle
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-02-27 00:45:33 följande:
    Nej jag håller nog med.. Mest för att det känns som att de flesta människor som säger negerboll är ute efter att provocera, för att de mycket väl vet att en del människor kan bli sårade. (givetvis kan väl tungan slinta för någon i enstaka fall, men jag satsar mina cojones på att det i de allra flesta fall handlar om provokation) Ifrågasätter man eller påtalar det, då heter det lite halv-aggro att "jag får säga vad jag vill, vi bor i ett fritt land, förresten har de alltid hetat så sen jag var ung" yada, yada..
    För min del skulle en sådan person ¨gå bort¨. Ingen mer fika liksom. Men det kanske har med var i Sverige man bor att göra.
  • Myngle
    kaffe skrev 2010-02-27 00:47:59 följande:
    Ingen aning faktist. Dom lappar jag känner gör det inte. Men att säga lapp om samer anser en del vara skällsord, så egentligen borde ju det vara lika tabu som negerbollar. Och kanske ska men inte heller säga Indiansommar? indaner är ju en ras likväl som negrer är en...
    Fast Brittsommar heter det väl och lapskojs inte lappskojs. Nej, dåliga argument tycker jag. Fast återigen det kanske beror på var i sverige man bor. Är det gängse någonstans blir det väl så. På något sätt.
  • SweetNilam

Jag växte upp med chockladboll och det kommer det alltid att heta för mig. Har inget emot de som säger negerboll. Jag förstår ju att de menar chokladboll

Svar på tråden Säger du negerboll?