• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • lkgj
    OneOfAKind skrev 2010-08-21 22:04:27 följande:
    I onsdags kom så lilla Ella till världen med buller och bång. Vänstersidig läpp och käkspalt samt öppen upp till näsan i gommen (antar att det är det som kallas hårda gommen?). Haft några tuffa dagar med mycket kräkningar som kommer upp och täpper igen så att hon inte kan andas. Ger ersättning på flaska samt pumpar lite men tänker sluta med det senare då jag hellre umgås med mina underbara prinsessor än sitter och lägger tid på att pumpa. Är i dagsläget rätt stressad över den nya situationen och behöver verkligen lite uppmuntran om att detta kaos kommer bli bättre för just nu lider jag med Ella som mest har ont i magen eller kräks.

Första mötet med LKG-teamet i Linköping på måndag.
    Grattis till tösen.... Vi tillhör oxå Linköping... Känner precis igen mig som du skriver, de här med pumpningen... Jag pumpade inte länge heller , kände mig så bunden och stressad.. + att man hade en tös till att ta hand om... sen va de ju en ny tillvaror som man skulle lära sig.. alla läkabesök, folks reaktioner mm.. gjorde att jag va lite deppig... grät mö... men vi ska tänka så att doktorerna är så duktiga....kommer även stunder nu som man bli lite ledsen....även fast hon är som vilket barn som helst.... så förstå dig..... kram
  • Anna J 31

Oneofakind: Grattis till lilla Ella! Vi tillhör också Linköping. Känner igen en del av det du skriver. Vi hade ju dock ingen aning alls om Emmas spalt. Första tiden va tuff, pumpning, näskrok, tejp, nyförlöst, vakna nätter, syskon att ta hand om, folks reaktioner, sorgsenhet över spalten- listan kan göras lång... MEN... det kommer snart en tid när det lättar. För mig blev det nog främst efter Emmas operation. Då hade det gått några månader och sen slapp man näskrokarna, sen slutade jag pumpa efter knappt 6 månader (tänkte att det blir så länge jag orkar men det bara rullade på), det gick bra för Emma med smakportioner och nu (14 månader) tycker jag hon är som vilket barn som helst. Äter all mat, bara nån enstaka gång det kommer nåt ur näsan. Man tänker mindre och mindre på spalten över huvudtaget, tycker hennes läpp blivit så fin och hon är ju såklart världens goaste tjej. Men det kommer fortfarande stunder som man är ledsen såklart, kanske hela livet? Man är nog olika på det men gråt om du vill, jag tror det är bra. Ibland tänker jag att Emmas spalt ändå har gett mig/oss något bra- en ny mer positiv syn på saker och ting och svetsat samman vår familj än mer. Förhoppningsvis lär sig lilla Ella snart äta bättre med flaska och får i sig mindre luft och då blir det nog mindre magkrångel kanske...  Håll ut, det blir bättre!!
    Många mitt i nattenkramar från mig!

Och att prata av sig här i forumet hjälpte iaf mig mycket, så tack alla ni som fanns här för mig när Emma föddes! Hjärta

• Majamamma
    I onsdags kom så lilla Ella till världen med buller och bång. Vänstersidig läpp och käkspalt samt öppen upp till näsan i gommen (antar att det är det som kallas hårda gommen?). Haft några tuffa dagar med mycket kräkningar som kommer upp och täpper igen så att hon inte kan andas. Ger ersättning på flaska samt pumpar lite men tänker sluta med det senare då jag hellre umgås med mina underbara prinsessor än sitter och lägger tid på att pumpa. Är i dagsläget rätt stressad över den nya situationen och behöver verkligen lite uppmuntran om att detta kaos kommer bli bättre för just nu lider jag med Ella som mest har ont i magen eller kräks.

Grattis till dottern! Det är tufft i början men visst blir det bättre! Det kommer även att lätta när du slutar att pumpa, det tyckte jag att det gjorde iaf. Tillåt dig själv att känna det du känner... Vi finns många här inne som har liknande erfarenheter och känslor och vi stöttar dig gärna!! Stor styrkekram!
  • Mary Jo

Grattis till flickan! {#emotions_dlg.flower}  Tycker du gör helt rätt i att sluta pumpa,njut istället av att du har fått en liten underbar bebis!Jag vet,likt dom andra,exakt hur det känns. Alla känslor som snurrar i huvudet.. Det blir bättre! Stort grattis igen!
  • Tessou

Grattis!!!
    ELIAS 090326
  • JJL

Stort grattis till lilla Ella!
    Allt kommer att kännas lättare snart. Början är tung med alla hormoner + spalten.
    Jag pumpade i 6 veckor men i efterhand inser jag att jag hade mått mycket bättre av att bara strunta i det från första början.

Leo kräktes massor hela tiden i början. Vissa dagar kändes det som att han inte fick i sig någonting. Men han gick upp fint i vikt hela tiden så efter ett tag så slappnade jag av.

Mat fick han upp i näsan ända tills gommen slöts. Tro det eller ej så blir det vardag och den enda vardag man känner till med det barnet.

Håll ut och prata av dig så kommer det kännas bättre inom en snar framtid tror jag!
    Kram

• The Maria

Grattis till Ella!

Jag pumpar fortfarande och sonen är åtta månader. Är dags att sluta nu dock. Är så otroligt trött på att pumpa men han tycker ju samtidigt att det är så gott med mammas mat... 

• Elin7806

Hej, vill bara säga att de senaste inläggen i denna tråd har varit en stor lättnad för mig. Jag väntar mitt första barn i början av november och fick veta på UL i juni att han kommer att födas med dubbelsidig lkg. Det var som ett slag i ansiktet och jag var som en zombie de första dagarna. Efter ett tag kändes det bättre och ett långt tag har jag varit hur cool som helst med det, frånsett några sporadiska djupdyk..

Och jag har ju föjlt denna tråd slaviskt sen jag fick veta om lkgn och har känt mig som en usel blivande mamma då jag tyckt att alla i trågden är så hurtiga mest hela tiden, vilket jag ju själv inte har varit. Därför var det en lättnad att läsa att några av er också haft det tufft i början. Så tack för det. Nu känner jag inte lika mycket skuld å mitt barns vägnar, det är ok att vara ledsen ibland.

Tack.

• lkgj
    Elin7806 skrev 2010-08-24 21:58:22 följande:
    Hej, vill bara säga att de senaste inläggen i denna tråd har varit en stor lättnad för mig. Jag väntar mitt första barn i början av november och fick veta på UL i juni att han kommer att födas med dubbelsidig lkg. Det var som ett slag i ansiktet och jag var som en zombie de första dagarna. Efter ett tag kändes det bättre och ett långt tag har jag varit hur cool som helst med det, frånsett några sporadiska djupdyk..

Och jag har ju föjlt denna tråd slaviskt sen jag fick veta om lkgn och har känt mig som en usel blivande mamma då jag tyckt att alla i trågden är så hurtiga mest hela tiden, vilket jag ju själv inte har varit. Därför var det en lättnad att läsa att några av er också haft det tufft i början. Så tack för det. Nu känner jag inte lika mycket skuld å mitt barns vägnar, det är ok att vara ledsen ibland.

Tack.
    Välkommen till spalttråden.... vi är många som kan hjälpa dig med funderingar och stöd....vet själv hur de va när vi va nybörjare....kram
  • Mary Jo
    Elin7806 skrev 2010-08-24 21:58:22 följande:

Tack.
    Välkommen till tråden! Alla här vet exakt hur det känns. jag visste inte att min dotter skulle födas med Läpp och käkspalt så jag kände också,precis som du beskrev,som att det var ett slag i ansiktet. Men det släpper så fort man fattar att det är ens underbara bebis

kram!
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15