Inlägg från: annat82 |Visa alla inlägg
  • annat82

Bugaboo-tråd nr 21

Tänkte dela med mig av min bugaboo-historia i kort. Jag som aldrig kunde tänka mig äga en bugaboo ;)
    För ett halvår sedan tyckte jag bugaboo var de fulaste vagnar som fanns, men när jag såg mer och mer så blev de bättre och bättre men jag kunde ju aldrig tänka mig ha en själv. Sen när dottern inte vill ligga i liggedelen längre och vi bytte till sittdel när hon är nästan 4 månader så satt hon väldigt dåligt.
    Hon får prova att bugaboo cameleon, med sittdel, och sitter hur nöjd som helst och har stöd för ryggen på ett bra sätt. Jag och sambon testkör lite och till slut så köper vi en begagnad på blocket från en familj bara något kvarter bort. Nu har vi haft vagnen drygt en vecka och använt ganska många gånger och den blir verkligen bara bättre och bättre :) Dottern verkar trivas riktigt bra och vi föräldrar också :)
    Hur mycket kan den växa på en egentligen? ;)

• annat82
    straw2008 skrev 2010-05-27 20:03:02 följande:
    Eller dragit en 17 kg baby upp o ner varje dag....
    Jag är ju inte i närheten av bugaboo-expert, men tycker bakgrunden hur vagnen behandlats skulle va intressant Dessutom tycker jag det ser ut som det är den främre delen som gått av, med terränghjul. Inte för att den ska hålla sämre för det
  • annat82
    killenkott skrev 2010-05-28 12:32:00 följande:
    Hej på experter . Har hoppat in här i tråden förr och fått råd. Behöver er igen . Har min lilla tjej i sittdelen,hon fyllde just 1år. Problemet ät att hon är liten,och hon hasar framåt,och ner mot fotänden. Selen sitter ju så högt med tyget i sittdelen,(om ni hajar mitt svammel) att dom sitter i huvudhöjd . Har fått lösa det genom att sätta en kudde vid magen för att hon inte ska halka ur. HUR gör man,eller har jag missat ngt?
    Jag har dottern på 5 månader i sittdelen utan problem, men använder du remmen mellan benen då. För drar jag bara den genom den ögla som finns en bit in på sitsen så sitter hon riktigt bra
  • annat82
    killenkott skrev 2010-05-28 12:51:16 följande:
    Jag använder alla remmar som finns. Hur stor är din dotter? Min är ca 74lång och 8kg. Verkar konstigt bara. Har du extra dyna i eller orginalet? Tänkte om det fanns fler hål för selet i extra dynan?
    Har orginalet så vitt jag vet, köpt begagnad och inte direkt expert, men i sitsen finns en rem fastsydd som jag drar benremmen genom och då sitter hon riktigt bra. Inte alls stor för att vara 5 månader, 65cm och 6,3 kg.
    Däremot så sydde jag nya öppningar i toppklädseln till sittdelenså selen kommer ut lite längre ned, inget som påverkar sittdelsklädseln då utan bara överdraget, men det var bara för att hon inte ska dra huvudet under åt sidan, vilket hon annars lyckas med.

Men remmen mellan benen hamnar ju ungefär mitt på sitsen när den dras genom den remmen, trodde det var en rem som fanns på alla sittdelar, men det får någon som vet bättre svara på, och då kan hon inte glida framåt/nedåt.

Hoppas annars någon annan kan svara bättre
  • annat82
    november09 skrev 2010-06-03 10:26:48 följande:
    kanske kan passa på och fråga alla mina funderingar..
    Att man inte kan justera handtaget på frog är det nått som stör när man tex åker buss? (tänker att man inte kan vinkla ner den) Min son är 6 månader men är 72cm och väger 10kg.. kommer han vara lite förstor att sitta i den om ett halvår?  Hur sover era barn i en bugga när man sover sådär upp med bena?
    jaa som ni hör så kan jag inte så mycket om den... har värsta beslutångest.. haha snacka ilandsproblem jag vet.. men vill få rätt vagn..
    Har en begagnad cameleon som jag är supernöjd med. Jag gillar att kunna justera höjden, men det är ju väldigt personligt.
    Bytte till denna när dottern inte trivdes så bra i emmaljunga city cross med sittdel. Hon fick testa en bugaboo och var hur nöjd som helst. Har inte haft den jättelänge. Men hon verkar faktiskt sova bättre i den än i city crossen, som går att ligga helt plant i, vilket jag inte trott. Det var framförallt det som gjorde mig tveksam till att byta, men är väldigt positiv till skillnaden. Tror att det också kan vara ganska individuellt mellan olika barn. Nu är hon inte alls stor, 6 månader 6,4 kg och 66cm så hon har fötterna på sitsen hela tiden. Sen sover hon aldrig särskilt mycket i vagn och har aldrig gjort, max en timme och då ska vagnen röra sig ;)
  • annat82
    MrsNielsen skrev 2010-06-04 08:31:02 följande:
    Tack för svaret.
    Vi har märkt att man verkligen måste ta i för att få över ringarna över dem små piggarna.
    Med min"vanliga" basklädsel så har jag inga problem att få på den.Men den jag köpte på blocket är kortare i längden överallt känns det som.När jag trär på den och ska dra ner den tillräckligt för att få över ringarna över piggarna så går det inte ner till piggarna.
    Kan den ha krymt i tvätten?Den känns precis som ett vanligt sittdels klädsel,men bara några cm mindre,överallt.T o m banden på sidorna för ringarna där piggarna ska vara känns som att det har krympt..
    Om man nu skulle tvätta tyget och tvättar den fel, kan tyget krympa så mkt?Jag har själv inte tvättat sittdelstyget pga att den inte har varit aktuell än.Jag har bara användt mig av liggdelen.
    Har inte kommit så långt för att se hur selen går ihopp med topptyget.

Känns så surt att jag inte får på klädseln.Är så desperat att jag kan till och med betala för att någon ska komma hit och försöka få på klädseln!
    Hjäääääääääääääääääääääääälp!
    Har en vagn från 07 med gamla chassit med vingmuttrar. Nu är ju hela vagnen från samtidigt, men vår sittdel var ganska så bökig att få på plats. Den satt inte på när vi köpte vagnen, begagnad och var aldrig tvättad så dey var ju det första jag gjorde. Tog på den när den fortfrande var lite fuktig och tror det gjorde det lite lättare, men vet att jag fic kämpa en del för att få dit ringarna på plats. Dra både på längden och sen som står ovan lägga ramen på sida och trycka tills andra ringen kom på plats.

Tyget kan ju ha krypt men har du testat att i så fall tvätta den och försöka få den på plats innan den torkat. Tyg i allmmänhet är ju lättare att dra och sträcka när det är vått/fuktigt. Tänkte det kan va värt att prova.

Undrar om det är samma blå som jag har, ganska klarblå. Den är underbar i så fall :)
  • annat82

registreras först när man bekräftat. Velade lite för länge om ett nytt topset, så de tog slut :/ får inte köpa ett till just nu egentligen så ingen fara på sitt sätt
    blev lite annat istället :)

Sjukt bra rea, men mycket verkar försvunnit fort

• annat82
    Soppa skrev 2010-06-08 19:12:05 följande:

Nu tassar jag in här lite, vagn nr 45 är beställd och det vart en cameleon, ska bli spännade och se hur länge den får stanna kvar

Jag som tyckte jag var uppe i mycket med 3 på ett halvår, men då har jag inte en chans på dig
  • annat82
    Joddan skrev 2010-06-08 21:38:33 följande:
    Ska man sälja med åkpåsar i ett paket till cameleon så här mitt i sommaren eller ska jag spara dem och sälja separat i höst när folk börjar bli desperata?
    Jag tror lite på att hålla åkpåsarna till i höst, men det är svårt att veta. Nån kanske är förutseende och ser vitsen av att köpa en redan nu.
    Jag håller själv på ett par åkpåsar, ej bugaboo, som jag tänker sälja i höst och hoppas det går bra då :) men jag har ändå ingen vagn till dem så nu tar de iaf bara upp plats ett par månader ;)
  • annat82
    Hhelena skrev 2010-06-09 08:41:02 följande:

Hej! Är nybliven ägare till en Bee+. I slutet av månaden ska vi ut och flyga och jag skulle vilja fråga hur ni andra gjort när ni checkat in Been. Har ni checkat in hela vagnen, alltså med chassit och sittdelen ihopmonterade eller hat ni tagit isär delarna och checkat in dem separat? Och hur gjorde ni med framhjulen? På eller av? (Vi vill inte att använda reseväskan).

Jag har ingen Bee så kan ju inte säga hur jag skulle gjort, men ett tips om ni inte redan gjort det. Kolla med flygplats alt. flygbolag om vad det säger. Vad jag har förstått så ska man enligt vissa ha väska till vagn och annars står inte de för eventuella skador. Flög med vagn som specialbagage i en tjock plastsäck man fick köpa på flygplatsen och självklart fick jag en reva i tyget på vagnen, men vi fick det ersatt då det är så de tycker att vagnarna ska vara packade och inte hade högre krav och därmed ansågs att de skulle ersätta.
    Men det är inte kul att få vagnen skadad, speciellt inte om det kan påverka semestern. Det gjorde det som tur var inte för oss, men jag kände att det kunde lika gärna gått värre.
    Hoppas ni får en bra flygtur :)
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21