• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • MrsNielsen
    Fröken Småland skrev 2010-06-04 07:25:13 följande:
    Vad surt att inte säljaren berättar att den är USA-såld Fast i och för sig kan det mycket väl vara så att det var i god tro, då det bara är Bugaboo-nördarna som vet att det är skillnad. Om man köpt en vagn och inte bytt klädsel på den så finns det ingen anledning alls att gissa att den modellen är annorlunda än den europeiska.

Jag är lite osäker på vad det är du menar när det gäller att remmarna inte når hela vägen? De sitter fastsydda i ryggdelen, motsvarande barnets svank eller hur? I så fall skall du ha även en amerikansk toppklädsel för att selhålen skall passa. Man kan inte dra dem från svanken, ut i sidorna, och sen tillbaka till barnet, jag antar att det är det du har gjort. Om du däremot har ett amerikanskt sittdelsöverdrag så sitter selhålen precis på samma ställe. Jag vet inte varför Bugaboo har valt att göra skillnad på just selen men så är det i alla fall. Suffletten och liggdelslocket är precis de samma så där ställer det inte till något. Mitt tips till dig är att klippa och sick-sacka (fast helst i omvänd ordning ) två hål i sittdelsöverdragets rygg så att du kan använda dina klädslar. Det är klart att det påverkar andrahandsvärdet på toppsetet sen men det skall man inte tänka för mycket på när man har sina grejor utan använda dem som man behöver använda dem. Mycket riktigt så finns den äldre ljusare klarblå basfärgen inte kvar i produktion och har inte gjort på några år nu men någon enstaka gång så ser man dem på Blocket även om det inte är ofta.
    Tack för svaret.
    Vi har märkt att man verkligen måste ta i för att få över ringarna över dem små piggarna.
    Med min"vanliga" basklädsel så har jag inga problem att få på den.Men den jag köpte på blocket är kortare i längden överallt känns det som.När jag trär på den och ska dra ner den tillräckligt för att få över ringarna över piggarna så går det inte ner till piggarna.
    Kan den ha krymt i tvätten?Den känns precis som ett vanligt sittdels klädsel,men bara några cm mindre,överallt.T o m banden på sidorna för ringarna där piggarna ska vara känns som att det har krympt..
    Om man nu skulle tvätta tyget och tvättar den fel, kan tyget krympa så mkt?Jag har själv inte tvättat sittdelstyget pga att den inte har varit aktuell än.Jag har bara användt mig av liggdelen.
    Har inte kommit så långt för att se hur selen går ihopp med topptyget.

Känns så surt att jag inte får på klädseln.Är så desperat att jag kan till och med betala för att någon ska komma hit och försöka få på klädseln!
    Hjäääääääääääääääääääääääälp!
  • Fröken Småland
    MrsNielsen skrev 2010-06-04 08:31:02 följande:
    Tack för svaret.
    Vi har märkt att man verkligen måste ta i för att få över ringarna över dem små piggarna.
    Med min"vanliga" basklädsel så har jag inga problem att få på den.Men den jag köpte på blocket är kortare i längden överallt känns det som.När jag trär på den och ska dra ner den tillräckligt för att få över ringarna över piggarna så går det inte ner till piggarna.
    Kan den ha krymt i tvätten?Den känns precis som ett vanligt sittdels klädsel,men bara några cm mindre,överallt.T o m banden på sidorna för ringarna där piggarna ska vara känns som att det har krympt..
    Om man nu skulle tvätta tyget och tvättar den fel, kan tyget krympa så mkt?Jag har själv inte tvättat sittdelstyget pga att den inte har varit aktuell än.Jag har bara användt mig av liggdelen.

Känns så surt att jag inte får på klädseln.Är så desperat att jag kan till och med betala för att någon ska komma hit och försöka få på klädseln!
    Aj, det låter som att den har krymt Alternativt att det skulle kunna vara en Frogklädsel, vilken färg är den?

Det är jättesvårt att få på klädseln även när den är rätt storlek, trixet är att fästa den ena öglan och sedan lägga ramen på högkant på golvet. Sätt gärna en fot under ramen vid öglan så att inte piggen blir skadad eller skadar golvet. Sen sätter du ett knä i ramens långsida och trycker till den ordentligt. Ramen tål det, du tar ju inte i mer än du behöver men det behövs ganska mycket. Lycka till!

Och om det inte funkar så lägg in bild på klädseln så att vi är helt säkra på att det är en Cameleonklädsel.
  • Näbbgädda

Precis när jag hade postat ett eget inlägg om Bee kom denna tråden upp under.

Jag har en 3 åring på 96 cm, och letar smidig sommarvagn då vi kommer vara lediga hela 11 veckor i sommar och har mycket utflykter och resor planerade. Tänkte därför se om ngn vet om han kommer få plats i en Bee? Och om det är skillnad på den invändiga storleken på den gamla och nya modellen? Han kommer antaglien sova middag mkt i vagnen och bör därför få plats att ligga i den, och jag vill gärna att han får plats sittandes under sufletten. Vad tror ni?

• Amorficlya
    Fröken Småland skrev 2010-06-04 08:43:57 följande:
    Aj, det låter som att den har krymt Alternativt att det skulle kunna vara en Frogklädsel, vilken färg är den?

Det är jättesvårt att få på klädseln även när den är rätt storlek, trixet är att fästa den ena öglan och sedan lägga ramen på högkant på golvet. Sätt gärna en fot under ramen vid öglan så att inte piggen blir skadad eller skadar golvet. Sen sätter du ett knä i ramens långsida och trycker till den ordentligt. Ramen tål det, du tar ju inte i mer än du behöver men det behövs ganska mycket. Lycka till!

Och om det inte funkar så lägg in bild på klädseln så att vi är helt säkra på att det är en Cameleonklädsel.
    Så fick ja göra med min vänninas klädsel- Hon har en frog å så köpte hon en cameleon klädsel å det var ju så jobbigt att få på den så hon gav upp men ja e en sån som inte ger mig i första taget har ja bestämmt mig för något så ska de gå. Men ja satte också i den på ena sidan först la upp den på högkant å sen stod ja å små drog i den hela tiden å tillslut så vips va den på. Min svarta orginal frogklädsel är så där trög också...

Ja juste en fråga om Bee hur gör ni andra med skötväskor på vagnen? vet inte hur ja ska göra för att den ska hänga bra å inte ivägen för min lilla tjej..

Nu när man kört frog innan å tyckt att det är välrdens bästa å smidigaste vagn vad är då BEE den e ju UNDERBAR..Ja tycker min frog är så stor nu.. haha
    Miranda 06 Nicolas 08 Melina 09
  • annat82
    MrsNielsen skrev 2010-06-04 08:31:02 följande:
    Tack för svaret.

Har en vagn från 07 med gamla chassit med vingmuttrar. Nu är ju hela vagnen från samtidigt, men vår sittdel var ganska så bökig att få på plats. Den satt inte på när vi köpte vagnen, begagnad och var aldrig tvättad så dey var ju det första jag gjorde. Tog på den när den fortfrande var lite fuktig och tror det gjorde det lite lättare, men vet att jag fic kämpa en del för att få dit ringarna på plats. Dra både på längden och sen som står ovan lägga ramen på sida och trycka tills andra ringen kom på plats.

Tyget kan ju ha krypt men har du testat att i så fall tvätta den och försöka få den på plats innan den torkat. Tyg i allmmänhet är ju lättare att dra och sträcka när det är vått/fuktigt. Tänkte det kan va värt att prova.

Undrar om det är samma blå som jag har, ganska klarblå. Den är underbar i så fall :)
  • MrsNielsen

Hej
    Tack snälla ni för era tips.
    Det är en Cameleon klädsel.
    Jag har jätte svårt att få av och på den vanliga klädseln själv.Så jag får vänta tills min man kommer hem.Annars är jag utan barnvagn när jag ska till dagis,haha!
    Ja,fuktigt!!!!Självklart är nog mer orolig över att det är så kort avstånd mellan tyget dem svarta remmarna med ringarna om ni nu förstår vad jag menar.

• Miss Boring
    Fröken Småland skrev 2010-06-04 09:55:59 följande:
    Ja, just det, att sätta på klädseln fuktig är en jättebra idé! *glömsk*
    Jag har haft en "krympt" Cameleonklädsel som jag köpte av en som hade fått med den till en begvagn och själv inte visste att den var krympt eftersom hon aldrig använt den.

I riktigt blött skick fick jag på den!
    Nytt namn, men nu ännu tråkigare!
  • Miss Boring

Vänta dock med träskivan och skumgummit i sitsen tills allt är riktigt torrt :)

Nytt namn, men nu ännu tråkigare!
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21