• MeOnFire

Cerclage?

Hej alla! Har läst här under en lite kortare tid då jag hittade er när jag googlade från sjukan! Den 1 e juli fick jag ett akut cerclage insatt i v 21+6. Hade då legat inne i över 1 vecka med buktande hinna som skymtade i slidan. Gick från att vara helt öppen 1 cm till att de helt plötsligt kunde sätta det , mot alla odds. Idag är jag i v 24, 23+5 och ligger hemma och hoppas att jag når vårt delmål på 25 fulla veckor att börja med. Har mist 2 flickor olika tidpunkter förra året, en i v 20 men det var pga en annan anl, och 1 flicka I V 22+0, pga samma som nu men fick då även en GBS infektion som tvingade på..Har varit sjukskriven pga av mycket sammandragningar sen i maj mån. Så nu ligger jag hemma mest och rör mig lite till o från köket/duschen/toan. Härligt att jag hittade er här :) Bra att kunna dela info mm!
    Ang tidigare inlägg om orgasmer i sömnen så skrattade jag högt nyss, trodde jag var ensam om det ju! haha. Det hände mig 2 ggr tom.under sjukhusvistelsen!! Låg bara o tänkte nej nej nej, inte nu sluuta!! ;) jisses vilka problem! Hoppas jag kan hänga på er här!?

• MeOnFire
    Lanie skrev 2011-07-14 18:17:56 följande:
    meonfire: välkommen till tråden! beklagar dina tidigare förluster o jag håller tummarna för att bebisen håller sig inne i magen många veckor till. Låter ju helt fantastiskt att de kunde sätta cerklaget på dig. För ett år sen kom jag in till sjukhuset med buktande hinnor i v 23+5, var öppen 4 cm.. tyvärr gick det inte och stoppa förlossningen, utan sonen föddes 15 timmar efter att vi kommit in till förlossningen och han orkade inte mer än drygt 4 timmar. verkar ju vara väldigt vanligt med orgasmer i sömnen :)

var ju också sjukskriven o sängliggande större delen av graviditeten o jag spenderade många timmar här inne, skönt o ha den här tråden när man bara låg o inte kunde göra så mkt...
    Tackar :) Skönt att hittat hit! Inte så vanligt med cerclage, man känner sig lite som en outsider.. Beklagar din son :(  Så sjukt tragiskt när ens barn inte får stanna hos en...När jag låg inne nu och trodde att allt var kört så hoppades jag faktiskt att det bara skulle ta slut.. Var helt slut i psyket, o när man redan mist 2 barn sent så kändes det som att det var det enda som fanns..Låter säkert sjukt, men jag kom till en gräns då man inte orkar mer. Jag gjorde det då, dagen innan de sa att cerclaget kunde sättas, mot alla odds. Hoppas att detta blir vårt mirakelbarn, för efter detta så blir det inga fler.
  • MeOnFire
    Lanie skrev 2011-07-14 21:43:07 följande:
    nä, det är ju inte helt vanligt med cerklage.. har inte stött på något IRL som haft cerklage, men alla i min omgivning har nu fått veta vad det är iaf. Ja, att förlora honom blev en stor chock, allt gick så fort. Från att ha varit gravid, förlöst honom, döpt honom till att han dog och vi var hemma från sjukhuset igen så gick det mindre än 24 timmar. Jag förstår dina tankar. Jag hade liknande tankar innan jag fick cerklaget, jag var i konflikt med min läkare o jag kände bara att det skulle gå åt skogen den gången också o tänkte att det var väl lika bra att det gjorde det i början av graviditeten så jag slapp o gå igenom en förtidig förlossning igen...

har ni några barn här på jorden också? Vi fick ju vår lilla flicka för snart 7 veckor sen o jag känner någonstans att det räcker med en son i himlen och en dotter här på jorden. får väl se om jag ändrar mig, men de här två graviditeterna har verkligen tagit på krafterna så nu känns det som aldrig mer!
    ja det tar verkligen på krafterna. Vi har en frisk son som är 4 år i oktober :) Vi har alltid önskat honom ett syskon och detta är 3:e och sista försöket, sen är det bra. Den psykiska biten av  att vara gravid är för tung, att aldrig veta om det går vägen eller inte. Hoppas till högre makter att lillasyster får stanna och komma med oss hem. 3e gången gillt!?
  • MeOnFire
    ISSEN skrev 2011-07-16 10:27:18 följande:
    Inatt kl 05.02 föddes våran lilla Emilia, hon vägde 2880g och är 48 lång :) förlossningen gick kanon och vi alla mår bra!
    Stort grattis hoppas alla mår bra?! :)
  • MeOnFire

själv är man livrädd för narkos! Föredrar spinal i ryggen. Har haft turen de två ggr jag fått det att sluppit huvudvärken jag vet vissa får, o andra kompl..
    Hoppas bara jag slipper snitt, är livrädd för allt som det innebär tyvärr. OM någon fått det så dela gärna era erfarenheter (om de är positiva) så man kan slappna av lite gällande det ;)

violatricolor skrev 2011-07-18 13:12:09 följande:

Åh gud vad skönt att höra att man kan få narkos! Jag var orolig att det skulle vara ryggbedövning, vilket jag hatar... och lokalbedövning vet jag inte vad jag tycker om... nu vet jag inte ens om jag kommer få cerklage men jag är här och tjuvläser lite då och då ifallomatt.

Becka: Jag hör inte till Akademiska i Uppsala men har varit inlagd där några dagar i år och om gynavdelningen kan jag bara säga att alla jag träffade där var helt underbara!

• MeOnFire

Har sammandragningar ibland som kommer och går dagligen. Har ni andra med cerclage det med?? Ibland som mensvärk som även den kommer o går. Ömmar mest i sidorna av magen, undrar om det kan vara ligamenten tro? Eller hur känns det? hmm man är ju extra nojig nu med cerclaget och hela situationen så man vet ju varken in eller ut mestadels..Nu har jag iaf gått in i v 26!! Jippie, första etappen avklarad iaf :)

• MeOnFire

Nej jag får inget mot sammandragningar. Får inte ta bricanyl heller pga mitt hjärta. Men ska på cerclage koll nu på tisdag ,hoppas den håller samma cm/mått som för 2v sen.. Nervös men vill verkligen veta hur det ser ut nu.. Tänkte på en annan grej med, blöder man när trycket neråt med cerclage blir för stort, eller hur vet man säkert annars? Kanske dum fråga men det snurrar lite som sagt.

• MeOnFire

Härligt att det går bra för de flesta nu! Var själv på cerclage koll idag o det såg skit bra ut allting :) sjukt glad idag! Bebis mådde bra oxå, och läkaren sa att mätningarna hon gjorde nu visade på att bebisen var lite äldre,ca 1v trodde hon. Men det jämnar nog ut sig med tiden. Ca 900 gram. Duktig flicka jag har hihi

• MeOnFire
    melinda88 skrev 2011-08-04 15:21:04 följande:
    Liten uppdatering från Linköping :) Blev rädd ännu en gång i torsdags då de gjorde ett ul och vul. Ultraljudet såg jätte bra ut och jag fick se vår lilla skrutt i 3d för första gången. Det var väldigt svårt att få en profil med vanligt ul då favoritplatsen är att ha ansiktet nergosat i moderkakan ;) Det vaginala visade däremot en tapp som bara var 13 mm stängd (tidigare 17 mm) så den dagen var lite jobbig. Men jag pratade med läkaren dagen efter och han sa att det behöver inte betyda att tappen är fullt så kort eftersom det är olika personer som gjort undersökningarna och som mäter lite olika. Idag eller imorgon blir en ny undersökning så jag får väl se då hur det ser ut. Men någonstans är det väl bara att acceptera att jag inte kan gör mer än att ligga här och hoppas på det bästa. Men nu har i alla fall halva tiden gått här i Linköping så jag börjar känna ett hopp om att få komma tillbaka till Jönköping som gravid :)
    Hoppas att tiden går hyffsat fort för dig. Vet hur as jobbigt det är att bara ligga inne på sjukan så. Låg i 16 dagar själv, o tckte det var vidrigt.. Du är stark glöm aldrig det! :)
  • MeOnFire

så har jag med när bebisen sparkar neråt, ilar o gör ont ibland, men ingen fara hittills pga av det.

Svar på tråden Cerclage?