• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis
    Liisa skrev 2010-10-25 22:32:34 följande:
    Mm har vart rätt jobbigt med panikångesten, fick min första attack i jan 2010, beror mkt på stress & sömnbrist, har vart för mkt under de senaste 4 åren helt enkelt. Såhär i efterhand kan jag ju konstatera att jag troligtvis hade panikångest även under grav med Theo......

Oh gumman jobbigt att vara i de "kritiska" veckorna, vet inte riktigt vad jag ska säga men en stooor bamsekram skickar jag till dig Hjärta
    Jag fick rätt ofta sådana attacker när jag väntade Alex  och fick lära mig hur jag skulle "lyfta" bort elefante från bröstet.
    För mig kändes det som om en elefant satt på mit bröst och jag kunde inte andas och fick värsta paniken.
    Jag skulle andas in genom näsan och ut genom munnen och äkna till 10 vid varje inandning och utandning och mentallt lyfta bort elefanten.
    Det funkade för mig.
    Jag hade för 2 veckor sedan en sådan attack,det var inte roligt!!
    Snart mamma- igen!!
  • Liisa
    Thalis skrev 2010-10-25 22:37:28 följande:
    Jag fick rätt ofta sådana attacker när jag väntade Alex  och fick lära mig hur jag skulle "lyfta" bort elefante från bröstet.
    För mig kändes det som om en elefant satt på mit bröst och jag kunde inte andas och fick värsta paniken.
    Jag skulle andas in genom näsan och ut genom munnen och äkna till 10 vid varje inandning och utandning och mentallt lyfta bort elefanten.
    Det funkade för mig.
    Jag hade för 2 veckor sedan en sådan attack,det var inte roligt!!
    Oh tack för tipset, är verkligen inte kul när man får de där attackerna.... går just nu på Uppsala Universitet, pyskologimottagningen & får behandling av en psykologstudent & det har blivit mkt bättre sen jag började där o det är skönt, men nu har jag sovit lite dåligt på sistone, vart uppe lite för sent, & blivit förkyld så nu är det lite mera än på länge men ändå inte speciellt farligt som tur är.
    Själv får jag tungt att andas o molande, diffusa konstiga känslor runt bröst/hjärttrakten så man tror ju det är något fel varje gång, sååå obehagligt. Domnar i tungan, läpparna, får yrsel, mår illa fryser osv....
    Hoppas man blir helt fri nån gång....

Men ska anamma ditt tips då det blir tungt att andas men än så har det vart lugnt *peppar peppar*
    Alexander & Rasmus 9/7-06, Linus 24/4-07 & Theo 6/2-09
  • Thalis
    Liisa skrev 2010-10-25 22:43:33 följande:
    Oh tack för tipset, är verkligen inte kul när man får de där attackerna.... går just nu på Uppsala Universitet, pyskologimottagningen & får behandling av en psykologstudent & det har blivit mkt bättre sen jag började där o det är skönt, men nu har jag sovit lite dåligt på sistone, vart uppe lite för sent, & blivit förkyld så nu är det lite mera än på länge men ändå inte speciellt farligt som tur är.
    Själv får jag tungt att andas o molande, diffusa konstiga känslor runt bröst/hjärttrakten så man tror ju det är något fel varje gång, sååå obehagligt. Domnar i tungan, läpparna, får yrsel, mår illa fryser osv....
    Hoppas man blir helt fri nån gång....

Men ska anamma ditt tips då det blir tungt att andas men än så har det vart lugnt *peppar peppar*
    Usch! Det är så himla jobbigt! Känner igen det där med bröstet och hjärttrakten fösta gången trodde jag att jag höll på att få hjärtflimmer.
    Bra att du får hjälp med behandling,tekniken som jag lärde mig av läkare är en nödgrej det optimala är ju behandling!!
    Bamsekramar!!
    Snart mamma- igen!!
  • Liisa

Thalis: tack ja det är sååå obehagligt att det är sååå fysiskt. Nu har jag ju vart rätt skonad speciellt senaste månaden o det är nog mycket tack vare att jag går på behandlingen. (KBT) tror att det kan vara till bra stöd nu under graviditeten, men skönt att få lite "nödtips" oxå.
    Jag har ju trott jag ska få hjärtinfarkt eller nåt o det är inte nå roligt det heller, hjälper ju inte till att man dessutom är vääääldigt överviktig....så tankarna snurrar ju igång direkt då man haft en  attack.

Kram till dig med tjejen...

Förresten, när är du beräknad?

• Thalis
    Liisa skrev 2010-10-25 22:51:08 följande:

Thalis: tack ja det är sååå obehagligt att det är sååå fysiskt. Nu har jag ju vart rätt skonad speciellt senaste månaden o det är nog mycket tack vare att jag går på behandlingen. (KBT) tror att det kan vara till bra stöd nu under graviditeten, men skönt att få lite "nödtips" oxå.
    Jag har ju trott jag ska få hjärtinfarkt eller nåt o det är inte nå roligt det heller, hjälper ju inte till att man dessutom är vääääldigt överviktig....så tankarna snurrar ju igång direkt då man haft en  attack.

Kram till dig med tjejen...

Förresten, när är du beräknad?

Vad vi måste gå igenom här livet!! Men vet du vad, vi bilr bara starkare av alla dessa prövningar även om jag helst sett att vi sluppit!
    Jag är beräknad till den 24/2 men det blir nog i slutet på Jan eller början på Feb
    Snart mamma- igen!!
  • Liisa

Ja det är väl så....du har så rätt....men ibland undrar man när 17 man ska få bara vara utan alla dessa problem...
    Oh vad häftigt...jag var beräknad till den 24/2-2009 med Theo, han kom 6/2-2009

Själv är jag beräknad till 30/6 enligt FL's graviduträkning efter senaste mensen... men det blir nog ett par veckor innan..

• Thalis
    Liisa skrev 2010-10-25 22:57:44 följande:
    Ja det är väl så....du har så rätt....men ibland undrar man när 17 man ska få bara vara utan alla dessa problem...
    Oh vad häftigt...jag var beräknad till den 24/2-2009 med Theo, han kom 6/2-2009

Själv är jag beräknad till 30/6 enligt FL's graviduträkning efter senaste mensen... men det blir nog ett par veckor innan..
    Coolt! Min Alex är född den 25/5
    Jepp maken och jag myser alltid vid samma årstid hahahahaha
    Snart mamma- igen!!
  • Liisa
    Thalis skrev 2010-10-25 23:03:15 följande:
    Coolt! Min Alex är född den 25/5
    Jepp maken och jag myser alltid vid samma årstid hahahahaha
    Ja men hur stor är risken att ni skulle vara beräknade exakt samma datum som vi var...haha

Ja vi verkar oxå mysa ungefär samma årstid vi med, Linus var ju beräknad till 17/6 men kom i april han...hihi
  • Dallis

Ironifaktorn är hög här just nu!

Plutt bor fortfarande kvar i magen och jag är så trött, hela tiden.
    Åkte in i natt för jag trodde på fullaste allvar att det var dags, men ICKE! Det var bara extrema förvärkar.
    Jag är bara öppen som en fingertopp, alltså ingenting. Bm försökte tvinga upp cervix, men nej. Fick veta att jag antagligen har svårt (!) att öppna mig för att där är ärrbildning efter cerklaget.
    Har knappt sovit de senaste nätterna, för jag har känningar hela tiden.
    Får ofta hugg i cervix, vilket inte är skönt alls. Ryggen håller på att ta kål på mig, liksom ljumskarna.
    Kan det inte vara nog nu?

Förstår att mina bekymmer är små om man jämför med er, så jag skickar massor med bamsepeppkramar!!!!

• Liisa
    Dallis skrev 2010-10-25 23:40:33 följande:
    Ironifaktorn är hög här just nu!

Plutt bor fortfarande kvar i magen och jag är så trött, hela tiden.
    Åkte in i natt för jag trodde på fullaste allvar att det var dags, men ICKE! Det var bara extrema förvärkar.
    Jag är bara öppen som en fingertopp, alltså ingenting. Bm försökte tvinga upp cervix, men nej. Fick veta att jag antagligen har svårt (!) att öppna mig för att där är ärrbildning efter cerklaget.
    Har knappt sovit de senaste nätterna, för jag har känningar hela tiden.
    Får ofta hugg i cervix, vilket inte är skönt alls. Ryggen håller på att ta kål på mig, liksom ljumskarna.
    Kan det inte vara nog nu?

Förstår att mina bekymmer är små om man jämför med er, så jag skickar massor med bamsepeppkramar!!!!
    Men fy vad jobbigt... måste vara oerhört psykiskt påfrestande.... Förstår du fått nog...

Dina bekymmer är absolut inte mindre än någon annans, hoppas verkligen inte att du känner så. Bamsekram till dig med!