• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-27 10:15:13 följande:
    go morron.

jag har redan hunnit va upp på sjukhuset för läkarkoll. allt såg bra ut idag också, så nu blir det ingen koll förns på fredag nästa vecka. men det är som vanligt, blir jag orolig, sd el så, då är det bara å ringa så får jag komma in. ska till bm på tisdag också, mysigt att komma igång med dom besöken fick lyssna på hjärtljuden idag också, och pulsen i navelsträngen.
    Härligt Magda både att få höra Hjärta-ljud och att cervix såg bra ut!!!

Ska snart iväg själv och är mega nervös.............
  • SaraDK
    Schäfer skrev 2010-10-26 19:14:05 följande:
    Härliga nyheter!!!
    Har du inget att ta mot smärtan? Har du klarat dig från sammandragningar?
    Alltid skönt när snöret är på plats
    Skönt att ha det gjort!
    Har alvedon, som jag tar ca var 5-6 timme... Hmmm...har kanske varit sammandragningar som jag fått emellanåt. Har fått så ont att jag velat krypa ur skinnet och sa faktiskt för mig själv första natten efter op att det gjorde så ont att jag trodde att jag skulle föda... Det onda har blivit bättre. Hugger till emellanåt, men ganska lugnt där emellan. Nu hoppas jag bara att man inte får nån infektion eller nåt.
    MagdaA skrev 2010-10-26 22:40:07 följande:
    välkommen hem! sen nu till å vila ordentligt så det får läka i fred, hoppas det onda ger med sig!
    Tack! Jag ligger i soffan med allt inom räckhåll... Mannen tar hand om mig innan och efter sitt jobb, så här känner man sig lite bortskämd...
    karo skrev 2010-10-27 08:02:33 följande:
    Hej jag är oxå hemma fån sjukhuset (kom igår) Allt gick bra och jag fick vara sövd
    Fick inte gå upp ur sängen överhuvudtaget fören igår vid lunch. Alvedon är det enda jag har fått och jag behövde aldrig något bricanyldropp.

Jag undrar lite över hur länge det kan komma lite blod, kommer när man torkar sig det är ju inta att det forssar och det är blandat med flytning. Sen tycker jag att jag har svårare att kissa det liksom ilar lite i slutet av strålen. Men där har de ju inte pillat....
    Vad skönt att du fick vara sövd! Jag fick inte heller bricanyl, utan morfin på uppvaket, sen alvedon, nån starkare tablett och nåt mot illamående (kräktes i fyra tillar efter narkosen)...
    Jag har mest lite ljusbrun flytning nu och håller med om att det känns annorlunda att kissa, det porlar liksom ut lite sakta, men det är kanske eftersom man inte vill ta i efter op... De har ju säkert kommit åt lite runt urinrörsmynningen under op. Jag var öm där när jag torkade mig efter att jag kissar det första dygnet.
  • SaraDK
    Niinis skrev 2010-10-27 08:43:04 följande:
    Brukar de kolla hur lång tappen är och om allt ser ok ut med graviditeten INNAN de sätter cerklage? vore konstigt annars tycker jag?

Jag var på spec-mvc ca 1 mån innan cerklage-op och då mätte läkaren tappen (35 mm), sen skulle de inte kollat igen om det inte varit för att jag åkte in på kk:s akutmottagning i fredags (3 dagar innan op) för att jag fick lite brunaktig flytning. Efter 6(!!!!!) timmar i väntrummet fick jag ett VUL och det såg fint ut (tappen var ca 50 mm).
    Men i måndags innan op lyssnade de på hjärtljuden på babyn och sen gjorde de det igen efter op. Vet ju inte om det är samma i alla orter...

• Schäfer

Så nu är jag tillbaka från kollen. Tappen var lång och fin och INGEN funneling Kan inte med ord beskriva vilken lättnad att livmodermunnen stängt sig igen!!!
    Jag har ju knappt vågat gå upp och duscha dessa 2 veckor så antar att vilan hjälpt!

Och sen berättade jag om mina sammandragningar jag haft på sistonde och fick bricanyl utskrivet (bara för att jag sa till Er förut att jag inte trodde min läkare någonsin skulle skriva ut det ).
    Fast jag kommer nog att vara väldigt "sträng" med att ta dem eftersom jag vet att effekten sjunker desto oftare man tar och jag vill ju gärna att de verkligen ska hjälpa när man verkligen behöver dem!
    Så, nu ska jag njuta av mina positiva svar - INGEN funneling! Kan inte sluta upprepa det

• MagdaA

Schäfer: HÄRLIGT!!! Hurra för oss båda idag

Niiinis; På mig har de mätt tappen innan cerklaget sattes, men det var ju för att dom inte visste om ajg skulle behöva det el inte (när jag väntade Alex) å den här gången har det ju varit lite samma sak. Regelbunda mätningar för att se att den inte börjar ge efter, men ännu inget cerklage...vecka 24 nu

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-27 15:00:00 följande:
    Schäfer: HÄRLIGT!!! Hurra för oss båda idag
    Ja HURRA för oss
  • MagdaA

HURRA för alla idag tycker jag! Och extra HURRA för alla lyckade cerklage operationer!!!

• Maria3

Hej. Ville bara meddela att min dotter föddes igår i v 30+1 efter akut ks. Men vi mår båda bra. Tjejen har kommit ur cpap-en och mår super. Nu blir det bara o ta reda på varför mitt vatten går så tidigt.
    Maria

• MagdaA
    Maria3 skrev 2010-10-27 17:14:40 följande:
    Hej. Ville bara meddela att min dotter föddes igår i v 30+1 efter akut ks. Men vi mår båda bra. Tjejen har kommit ur cpap-en och mår super. Nu blir det bara o ta reda på varför mitt vatten går så tidigt.
    Maria
    Oj, är hon redan här! Hoppas allt går bra! KRAM till er båda! Hoppas läkarna hittar svar på varför ditt vatten gick så tidigt.
  • Schäfer
    Maria3 skrev 2010-10-27 17:14:40 följande:
    Maria
    GRATTIS till dottern {#emotions_dlg.flower}  Jag antar att det var ganska väntat med tanke på vattenavgången, men såklart en chock ändå... Hoppas även Du mår bra? Det låter som ni fått en stark tjej, håller tummarna för Er att ni snart får komma hem och slipper komplikationer! *kramar*