• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK
    MagdaA skrev 2011-02-05 18:37:05 följande:
    hej på er alla! har inte hunnit läsa igenom s¨noga men ser att många har det tufft nu. håller alla tummar och tänker på er!!!

vi är äntligen hemma! det blev en omtumlande start kan man minst sagt säga. har Matteus på armen nu så jag berättar mer när jag har båda händerna lediga.

var in på vägning idag, lillebror hade gått upp 40 gram sen igår så jag fick dra ur sonden och nu är vi utskrivna

KRAM till er alla och tack för alla tankar!
    Välkommen hem och ett stort GRATTIS!!!
  • tigerkaka

Hej på er allihopa !

Tjuvläser lite grann här i tråden när jag har lite tid. Händer mycket just nu .
    Tänkte bara skicka massa styrkekramar till er alla som kämpar , minns det som i går.

Schäfer: usch va jobbigt du måste ha det, men det positiva är ju ändå att du kommit så långt. Hoppas du kommer få bättre besked om medicinen du äter och att läkaren kan ge dig det svar du behöver för att kunna känna dig trygg och säker igen. jag minns att det tog ett tag innan jag ville ta mediciner som enligt fass inte alls var särskilt bra när man var gravid och läkaren ändå sa att det viktiga var att jag mådde bra för då skulle bebisen också göra det. Som dom sa till mig måste man överväga fördelarna , men det kändes ändå inte roligt att stoppa i sig en massa piller för det. Kram på dig ! Hoppas allt löser sig till det bästa, snart är du ju i mål !

Magda84: Grattis till den lille ! En otroligt tuff start ni fick men nu håller jag tummarna att det ska bli bättre och att ni får komma hem ordentligt så snart som möjligt och landa lite mjukare =). kramisar

Thalis: Vilken buse som inte vill lägga sig rätt =), hoppas dom kan hjälpa dig så att du får som du vill i den möjligaste mån det går och att du slipper kejsarsnittet. allt blir så oroligt när man är i slutet och inte riktigt vet vad som kommer hända eller vad som kommer ske .man vill ju så gärna ha det som man hade tänkt sig från början.  Jag håller tummar o tår att det löser sig för , kramar !

Lanie: Jag hade 11 urinvägsinfektioner under min graviditet och käkade pencillin som godis , kändes det nästan som och ut kom ändå en frisk och pigg liten pojke. För mig kändes det på en gång när det var dags igen, jag fick mer ont och massor av sammandragningar . Läkarna trodde jag skojade jämt men de visade sig varje gång att jag hade rätt ändå. i bland kan man ju undra om dom inser vem som känner sin kropp bäst.

Niinis: Håller verkligen tummarna för dig ! jag öppnade min bara nån vecka efter att dom satte cerklaget sen  minskade tappen snabbt till 5 mm där den låg ett tag, sen var det helt öppet med ett löst sittande cerklage tillls dom tog bort det  och ut kom en frisk liten pojke. Sängläge hjälpte först sen inte alls då jag fick ligga helt stilla och gick ändå tiden ut eller ja han kom i v 38+1 =). Hoppas tappen vilar på sig så du får vara hemma med familjen och slipper komma in på sjukhus ,  massa styrkekramar !

om oss:
    Nu är Aron snart 4a månader och tiden går så otroligt fort, han börjar bli en riktig knubbis, la in en bild på honom i mitt galleri om det är nån som vill titta. Själv har jag börjat träna en del, försöker bygga upp mig själv igen, ligga still så mycket har verkligen slitit på kroppen och det har  verkligen varit kämpigt. Förut kunde jag knappt ens gå och absolut inte gå i en trappa. nu studsar jag runt på zumba klassen på gymmet och försöker mig på lite bodybalance med, även fast kroppen protesterar. Så det går framåt om än sakta. tur att jag är envis =).

Ps. Jag är numera gift med mitt ex, vi har änglabarn i hop.  Han kommer adoptera Aron , då hans biologiska pappa inte bryr sig eller vill vara pappa. Men för Arons del kunde han inte fått en bättre pappa. Så allt löste sig till det bästa till sist. Jonas fanns vid min sida sen jag blev inlagd på sjukhuset och det utvecklades ja till ngt nytt igen, kan man säga =). Nu är vi en familj.

Tänker massor på er allihopa !
    All styrka åt er och massor med kramar från oss !

• Lanie

Hej Tigerkaka!
    Herretid vad det händer grejer hos dig! Vilken liten sötnos Aron är! o grattis till äktenskapet! Vad härligt att det löst sig så bra! o vad härligt att du hittat en träningsform som du gillar.. jag längtar också efter att få börja träna igen, det är nästan det jobbigaste för mig nu när jag fått cerklaget, att inte kunna röra på mig som jag är van o göra..

o tack för att även du delar med dig av din antibiotikahistoria.. kände du av massa sammandragningar i början av graviditeten också när du fick uvi eller kommer dem senare i graviditeten? jag känner ju liksom ingenting, jag känner ju knappt av att jag har uvi i vanliga fall när jag inte är gravid o får uvi..

Kramar tillbaka!

• tigerkaka

Hej Lanie !

Tack så mkt, han är en riktigt rund liten goding ja =). Det mest jobbiga för mig var också att man inte kunde röra sig som man ville, minns att jag längtade efter att få handla min egen mat eller bara ta en lång skön promenad, men man får tänka att man får göra sånt senare =), så jag förstår dig.

den första uvin som jag hade i när jag var gravid visste jag inte ens om att jag hade, dom tog ett rutinprov och det visade GBS och urinvägsinfektion. Så från början märkte jag inget heller, men sen efter den 3:e gången har jag för mig att jag kände tydligt. Men om du inte riktigt känner så borde du väl få lämna odling lite då och då? vad säger din dr? jag blev ju insatt på förebyggande antibiotika kur som hjälpte ett tag sen fick dom byta. bakterierna blev ju resistenta mot vissa sorter ett tag så dom bytte till höger och vänster. eftersom det är speciellt viktigt då man har cerklage att undvika infektioner som kan orsaka sammandragningar. men det borde dom ju kunna fixa åt dig så du får bukt med det, fast samtidigt är det ju inte bra att äta för mycket antibiotika. det är en konstig balans gång det där. ta hand om dig i allafall och drick mycket tranbär och vatten, ja du vet säkert allt redan =).

Kram

• Lanie

Tigerkaka: jo dom tar ju odlingar på mig hela tiden nu känns det som.. vi kollar ju urinen varje gång jag är på återkontroll o när jag åkt in någon gång utan att ha tid bokad så har de tagit odling på mig.. o så när jag väl ätit kuren så ska dom ju ta odlingar igen för o se att allt är bra.. så de håller ju koll på mig.. får se om det här blir sista nu eller om det blir ännu fler.. men då vet jag iaf hur det var för dig... jo, jag vet de flesta tipsen redan då jag har en historia bakom mig med många uvi..

ta hand om er! kram!

• Schäfer
    tigerkaka: åh han är underbart söt lille Aron Baby Stort Grattis till bröllopet också, vad kul att ni hittat tillbaka till varandra!!! Förstår att du njuter nu av din fina familj - det är du värd! Kram

Ego: nervös inför morgondagen och läkarbesöket... Kommer antagligen att få ett datum för borttagande av cerklaget då också.....
  • MagdaA

tänkte jag skulle hinna sitta vid datorn en stund men lilleman verkar visst inte alls vilja sova nu som mamma hade tänkt... bjuder iaf på en sista magbild. tagen 2 dagar innan Matteus föddes. Vecka 36+2.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Liisa
    Magda: Grattis till lille Matteus & vad härligt att höra att ni fått komma hem o allt.....
    Vilken fin bild på dig o bebismagen
    Alexander & Rasmus 9/7-06, Linus 24/4-07, Theo 6/2-09 &