• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

ISSEN: nä det förstår jag ju att du inte vill vara med om det igen, när du redan varit med om det två gånger, så är det ju självklart att man vill slippa det en tredje gång om man kan o du har ju fått cerklage den här gången för att det ska gå bra så jag tycker det är lite konstigt av läkaren att säga så. Är du sjukskriven nu då? tyvärr så har vi här inne mkt erfarenhet från läkare som inte förstår. Så var det för mig med. Min läkare tyckte tom att jag kunde gå till jobbet som vanligt dagen efter ingreppet o när jag ifrågasatte så blev hon sur.. o många bm jag berättat för har tyckt att jag inte ska läsa så mkt på nätet, alltså inte lyssna så mkt på dom som finns här i tråden för vad vet dom liksom? jag litar väldigt mkt mer på ngn här inne som haft cerklage både två o tre gånger än en läkare som aldrig utfört ingreppet..

jag är också avundsjuk på alla som fått sina bebisar nu o som snart ska få.. för mig känns det som en evighet, är i v 22 nu, min son föddes i v 24 o överlevde inte, så jag känner mig jättenojig just nu..

tror väl det är ganska vanligt att man ändå blöder lite efter ingreppet, iaf om man fått stödstygn ditsydda, jag har haft tur o inte haft några blödningar alls för annars skulle jag nog bli heltokig. Jag känner oro lite hela tiden, men jag känner ändå glädje också, speciellt nu när jag känner sparkar varje dag.. men oron kommer nog inte o försvinna helt o det klart att det inte är bra att vara för orolig, men då hoppas jag att du kan få stöd av oss här inne, av din läkare o mvc.. ska du gå på återkontroller för o kolla tappen o cerklaget? jag går varannan vecka o det känns tryggt.. o det känns tryggt att veta att jag kan ringa närsomhelst på dygnet om det skulle vara ngt..

• Schäfer
    ISSEN: Välkommen och grattis till graviditeten!!! Vad skönt att cerklaget är på plats nu. Mitt råd till dig är att ta det extra lugnt nu 2-3 veckor så det får läka ordentligt vilket ju är en förutsättning för att det ska kunna hålla ihop så bra som möjligt! Jag blödde rött i några dagar efteråt och sedan brunt ett par veckor...
    Sedan är det jätte svårt att säga hur mycket du kan röra dig. Försök att lyssna på kroppens signaler, såfort nått känns fel så slutar du!
    Jag skulle troligen, i ditt ställe, ta det lugnare än dina läkarna säger - varför chansa liksom!?
    Får du komma på undersökningar? Dvs mäta tappen med vul regelbundet?
    Om tappen håller sig lång och stängd så kan man ju utifrån dessa undersökningar känna hur mycket man vågar göra.
    Stort lycka till nu och klart du ska satsa på att gå längre än v.32!

Lanie: jag har helt glömt bort att skriva till dig. Men jag frågade min läkare här runt jul hur det var med "stödstygnen" (som jag ju så hett reklammerat för och sagt att jag har)... Det visade sig att jag inte har några stödstygn. KS slutade med dessa för flera år sen då det inte är bevisat mer effektivt - ger bara mer ärrbildning och risk för infektion och komplikationer - enligt dem!
    Så, jag ber om ursäkt för att jag sa att jag hade detta. Blev nu osäker på om jag hade det förra gången heller eftersom jag aldrig frågade? Första gången hade jag det absolut, det vet jag!
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-02-11 13:34:17 följande:
    ISSEN: Välkommen och grattis till graviditeten!!! Vad skönt att cerklaget är på plats nu. Mitt råd till dig är att ta det extra lugnt nu 2-3 veckor så det får läka ordentligt vilket ju är en förutsättning för att det ska kunna hålla ihop så bra som möjligt! Jag blödde rött i några dagar efteråt och sedan brunt ett par veckor...
    Sedan är det jätte svårt att säga hur mycket du kan röra dig. Försök att lyssna på kroppens signaler, såfort nått känns fel så slutar du!
    Jag skulle troligen, i ditt ställe, ta det lugnare än dina läkarna säger - varför chansa liksom!?
    Får du komma på undersökningar? Dvs mäta tappen med vul regelbundet?
    Om tappen håller sig lång och stängd så kan man ju utifrån dessa undersökningar känna hur mycket man vågar göra.
    Stort lycka till nu och klart du ska satsa på att gå längre än v.32!

Lanie: jag har helt glömt bort att skriva till dig. Men jag frågade min läkare här runt jul hur det var med "stödstygnen" (som jag ju så hett reklammerat för och sagt att jag har)... Det visade sig att jag inte har några stödstygn. KS slutade med dessa för flera år sen då det inte är bevisat mer effektivt - ger bara mer ärrbildning och risk för infektion och komplikationer - enligt dem!
    Så, jag ber om ursäkt för att jag sa att jag hade detta. Blev nu osäker på om jag hade det förra gången heller eftersom jag aldrig frågade? Första gången hade jag det absolut, det vet jag!
    aha där ser man :) jag vet ju dock att vissa sjukhus fortfarande sätter stödstygn om de tycker det behövs för det har jag ju frågat om då jag hörde mig för.. jag är nog rätt glad att de inte satte stödstygn på mig, tror dock inte dom gör det i kalmar, men ändå.. jag har så mkt ärrbildning ändå på tappen att operatören hade svårt att få dit det.. tråkigt att man har så mkt ärrbildning efter en konisering o en förlossning.. jag börjar fundera på hur de gjorde koniseringen egentligen..
  • Thalis

ISSEN: Grattis och välkommen!
    Jag skulle råda dig att vara mer försiktigare än vad läkaren, de första 3 veckorna är viktiga för livmoderhalsen och den måste få lite avlastning.

Schäfer: Jag hade stödstygnen förra gången och mina ärr var så fina att de kunde sätta denna cerklage på samma ställe som förra .Har stödstygnen även denna gång.

Snart mamma- igen!!
  • MiScHoOo
    ISSEN skrev 2011-02-11 09:01:05 följande:
    Usch så tråkigt att det sprack för dig! I vilken vecka var du i då och hur långt gick graviditeten? Jag vet sen neotiden att man får ta det läkarna säger med en nypa salt så jag kommer nog ta det väldigt lungt!
    Lanie skrev 2011-02-11 08:20:18 följande:
    Välkommen hit! Vad roligt att du har hittat hit..många börjar ju o få sina små så det är ju inte så många kvar här.. Grattis till graviditeten o jag förstår dina känslor helt! Till mig har dom också sagt att leva på som vanligt, dock inga långa promenader, inga tynga lyft o så, men annars ska det inte vara ngn fara, men jag tar det lugnare än så. Jobbar halvtid hemifrån, ligger i sängen med datorn i knäet, jag undviker att gå på stan, gå o handla, vara ute öht. Om jag rör på mig så är det mest i hemmet, lagar lite mat, slänger in en tvätt då o då, hänger tvätt, plockar undan lite grejer, kanske tar en sväng med dammsugaren...men så fort jag känner ngt i magen så lägger ner allt o går o lägger mig 

o med den iställningen din läkare säger så tycker jag verkligen att du ska vila så mkt du kan, för det klart att man ska satsa på att gå längre än till v 32 om man kan o vila är det enda du kan göra.

Jag blödde ingenting efter operationen, dock har jag sen operationen svårt o sitta på en stol, jag kan sitta i soffan med benen uppdragna i soffan, men att sitta på en stol är nästan omöjligt.. o det är åtta veckor sen nu jag fick cerklaget.. fick du cerklaget sytt med stödstygn?

känn inte att några frågor eller känslor är för dumma för att fråga eller känna, vi vet vilka nojor o tankar du kan få..

i vilken vecka föddes dina söner?

Kram till dig!
    Mina söner föddes i v 30+6 och 26+2 och det vill jag inte riktigt vara med om igen! Jag tycker det känns konstigt att läkaren siktar på v 32 och sen säger till mig att leva ett normalt liv! Känndes inte rätt helt enkelt, jag tycker snarare att sängläge och vila vore en bra ordination om jag ändå ska få så tidigt som v 32! Iallafall tills man ser att cerklaget funkar och att allt ser bra ut! är lite avis på er som snart ska föda eller er som fått era underbara små bebisar! Längtar så tills jag är över v 30 iaf så jag kan sluta nojja fö precis allt!

Jag har inte ont men blöder fortfarande lite och det blir så fel i hjärnan när det kommer blod på pappret! Kommer man vara såhär orolig under hela graviditeten nu??? Det känns som att det inte skulle vara så bra för barnet!
    mitt band sprack i v. 20 och sedan när jag var helt öppen blev jag igångsatt...
  • Schäfer
    Thalis skrev 2011-02-11 13:46:08 följande:
    Schäfer: Jag hade stödstygnen förra gången och mina ärr var så fina att de kunde sätta denna cerklage på samma ställe som förra .Har stödstygnen även denna gång.
    Var glad för det! Jag hade mycke ärrbildning så det var svårt att sätta detta cerklaget...men det gick ju bra och har hållt även om de fick sätta det långt ner denna gången!
  • MagdaA

smyger in å skvallrar att Thalis lilla pojke har kommit Hon har skrivit det på FB så det är nog inte sååå hemligt, hoppas jag GRATTIS IGEN!!! Hon får berätta mer själv sen.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Lanie
    MagdaA skrev 2011-02-13 13:32:12 följande:
    smyger in å skvallrar att Thalis lilla pojke har kommit Hon har skrivit det på FB så det är nog inte sååå hemligt, hoppas jag GRATTIS IGEN!!! Hon får berätta mer själv sen.
    men ojdå! det är ju ett par dagar för tidigt! o hon satt ju i vänta syskontråden igår o skrev.. så det kan bli!

Men grattis till lilla Adrian! är nyfiken på hur det gått!

Kramar!
  • MagdaA
    Lanie skrev 2011-02-13 13:38:26 följande:
    men ojdå! det är ju ett par dagar för tidigt! o hon satt ju i vänta syskontråden igår o skrev.. så det kan bli!

Men grattis till lilla Adrian! är nyfiken på hur det gått!

Kramar!
    vänta syskontråd? vad är det för tråd?
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Lanie
    MagdaA skrev 2011-02-13 13:42:44 följande:
    vänta syskontråd? vad är det för tråd?
    "Vi som väntar syskon till våra änglar" heter tråden.. ligger i änglarummet...