Schäfer skrev 2011-02-11 13:34:17 följande:
ISSEN: Välkommen och grattis till graviditeten!!! Vad skönt att cerklaget är på plats nu. Mitt råd till dig är att ta det extra lugnt nu 2-3 veckor så det får läka ordentligt vilket ju är en förutsättning för att det ska kunna hålla ihop så bra som möjligt! Jag blödde rött i några dagar efteråt och sedan brunt ett par veckor...
Sedan är det jätte svårt att säga hur mycket du kan röra dig. Försök att lyssna på kroppens signaler, såfort nått känns fel så slutar du!
Jag skulle troligen, i ditt ställe, ta det lugnare än dina läkarna säger - varför chansa liksom!?
Får du komma på undersökningar? Dvs mäta tappen med vul regelbundet?
Om tappen håller sig lång och stängd så kan man ju utifrån dessa undersökningar känna hur mycket man vågar göra.
Stort lycka till nu och klart du ska satsa på att gå längre än v.32!
Lanie: jag har helt glömt bort att skriva till dig. Men jag frågade min läkare här runt jul hur det var med "stödstygnen" (som jag ju så hett reklammerat för och sagt att jag har)... Det visade sig att jag inte har några stödstygn. KS slutade med dessa för flera år sen då det inte är bevisat mer effektivt - ger bara mer ärrbildning och risk för infektion och komplikationer - enligt dem!
Så, jag ber om ursäkt för att jag sa att jag hade detta. Blev nu osäker på om jag hade det förra gången heller eftersom jag aldrig frågade? Första gången hade jag det absolut, det vet jag!
aha där ser man :) jag vet ju dock att vissa sjukhus fortfarande sätter stödstygn om de tycker det behövs för det har jag ju frågat om då jag hörde mig för.. jag är nog rätt glad att de inte satte stödstygn på mig, tror dock inte dom gör det i kalmar, men ändå.. jag har så mkt ärrbildning ändå på tappen att operatören hade svårt att få dit det.. tråkigt att man har så mkt ärrbildning efter en konisering o en förlossning.. jag börjar fundera på hur de gjorde koniseringen egentligen..