• MiScHoOo

Cerclage?

TikTok skrev 2010-11-02 16:01:26 följande:

schäfer: Då har vi samma BF-dag :). Hur lång är din tapp nu?

Jag va på koll idag & tappen hade minskat så allt mitt hopp bara rann ur mig. Har ju förebyggande cerklage & det har varit stabilt & oförändrat i några veckor nu. Nu påvisade jag även GBS igen (avslutade en pencillinkur för 3 veckor sedan) & idag va tappen 2.9. Läkaren ville inte jag skulle måla fan på väggen men med min historia då jag förlorat 2 barn sent så tog han ändå på allvar. Ny koll imorgon & sängläge nu tills dess så får vi se imorgon hur det ser ut..
    Är i behov av lite peppande historier nu om ni har några. Kram från mig

ett råd till dig min vän. stå inte på benen, om det finns rullstol sitt i den, fråga mig om detta,,,
  • MiScHoOo
    wifen skrev 2010-11-03 09:24:11 följande:
    Hej tjejer!

Jaha, detta är min andra graviditet (idag v21+4) som varit kämpig från dag 1. Har en son på 2,5 år som kom v35+2 efter en jobbig graviditet men trots massa varningsteckan så sa dem på MVC att allt var normalt o inget att oroa sig för... hehe... Förlossingen gick bra och behövde endast vara på BB i 6 dagar men haft ett helvete efteråt istället med grav kolik, reflux a la grande, födoämneskänsigheter, infektionskänslig mm mm

Allt detta gjorde att min man inte ville ha fler barn men här sitter vi igen (helt oplanerad graviditet som tydligen blev till 6-7 dagar efter sista oskyddade samlaget) och denna grav har varit jobbig från start med Hyperemesis Gravitarium, svår IBS och foglossning sen v15. I v16 ick slemproppen (snacka om att bli förvånad, hade igen aning om att den kunde släppa tidigare), ett antal blödningar har jag också haft men bebben verkar må och växa bra.

Är så klart initialt orolig för att få ytterligare en prematurbebis pga förra grav (min kropp vart helt slut pga den svåra IBS:en som jag även hade då) och då jag är ännu sämre denna gången undrar man ju hur detta ska gå...

Senast i söndags var jag inne på spec.fölossningen pga att jag haft ont (ungefär som träningsverk) sen i onsdags som sen tilltagit under helgen. Har tagit det jättelugnt men igår orkade jag inte ens vara på benen utan att det gjorde så ont i magen att jag måste ligga el halvligga ner (inga SD dock). Hittade inget som var fel men hade lite röda och vita blodkroppar i urinen så de skulle skicka provet på odling samt tog infektionsprover. Men tappen hade gått från 47 mm v15 till 41 mm förra söndagen och nu var den bara 31 mm!?! Jag vart rätt orolig såklart men kommentaren var bara "att i detta läget gör vi ju ändå ingenting..."  Vadå ingenting?!? Vad ska jag göra nu då? Hemskickad men uppmaningen att söka akut om jag får regelbundna SD eller ondare... Läkarbesök imorgon för uppföljning och undrar vad jag ska säga/fråga/kräva? När fick ni hjälp och vad gjorde dem då? Bor i Göteborg och här verkar det som man endast får hjälp i allra sista stunden el inte alls... Funderar om jag ska kräva att dem remitterar mig till SpecMVC och insättnig av cerclage, vad tycker ni?

Hoppas ni förstått något av mitt förvirrade inlägg...
    gud vad jobbigt du har det, vet du om du kan få cerklage i göteborg? helsingborgs lasarett är emot cerklage... det tog 3 barn innan jag fick det vid min sista graviditet och bara 31mm är inte så farligt ännu, när det blir mindre än 3 då kan du bli rädd eftersom det finns chanse att den blir längre igen med hjälp av vila och angående sammandragningar så börjar det när man närmar sig forlossningen... men tydligen går du redan hos spec. forlossningsmottagning, ta upp alla dina beskymmer och vill du ha cerklage KRÄV det.
  • MiScHoOo
    tigerkaka skrev 2010-11-03 13:55:22 följande:
    här kommer en pepp historia.
    fick cerklage insatt v 13 ca , började öppna mig inifrån i v 16-17. blev inlagd i v 21 då jag öppnat mig mycket mer. sen minskade tappen mer o mer tills det var 5 mm kvar av tappen och ett halv löst cerklage kvar. fick komma hem efter 10 v på sjukhus. gick sedan 6 v till hemma. tog bort cerklaget i vecka 36+6 han kom ut v 38+1 =). jag var länge öppen med buktande hinnblåsa enda ner till cerklaget, men det gick vägen ändå. så ge inte upp ! hade även gbs och 11 urinvägsinfektioner under graviditeten o mycket sammandragningar.

försök å vila  så mkt som möjligt och om du kan ligga ner för att avlasta.

lilla aron är nu 3 v gammal och jag har fått min andra infektion efter förlossningen, så nu är man inlagd igen ett par dagar, duktigt less man är på sjukhus nu. håll tummarna för att det håller sig borta efter denna kuren =).

lägger upp en bild på honom om de är nån som vill kika =)

kramar från oss
    vad jobbit det låter men måste gratulerar dig för din lille bebis. Det du har skrivit var värt lidandet;) lycka till
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2010-11-04 16:45:39 följande:
    Härligt
    Har du fått datum för cerklage också?
    Försök njuta lite nu också

Lycka till i morgon Magda!

Själv är jag bara irriterad... BM kom aldrig... Här har mannen stressat som en idiot för att förutom allt annat han gör hinna med och röja och städa lite och så kommer hon inte Demon
    Visst nu är det fin här hemma, men det hade varit bättre om han hade fått tagit i lugn och ro i helgen när han är ledig...
    hehe, roligt att få fart på mannen Flört. jag viste inte att bm kommer hem! hon kanske har skrivit fel och kommer imorgon... har hon inte ringt eller du har ringt dem,,,
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2010-11-04 17:56:33 följande:
    Nä, jag tycker faktiskt synd om honom... Eftersom jag är sängliggande så sköter han förutom ett eget företag, vår dotter, vår hund, vårt hem, mat, handla, städa, tvätta, aktiviteter osv...och så tar han hand om mig! 
    Han behöver inte extra jobb stackarn...vet inte vad som händer om han skulle köra slut sig och bli sjuk eller nått!?

Vi som är sängliggande har ju också rätt till mödravård så då får man hembesök!
    BM skulle komma kl.14. Hon hade sagt att hon skulle ringa innan för portkod osv... Hon ringde kvart över 12 när jag stod i duschen... Jag försökte ringa upp men de har bara telefontid till 12 sen telefonsvarare.
    Sen hörde jag inget mer!?
    Hon kan ha försökt på vår hemtelefon, men den är trasig... Så irriterande så vid 15-tiden mailade jag till henne att jag väntade på henne och vilken kod vi har men har inte fått svar på det heller.
    aha, jag vet hur jobbigt det är när min man fick ta hand om allt och över der när jag var inlagd, fick gå fram och tillbaka. hur gammal är din dotter
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2010-11-04 20:24:13 följande:
    Niinis: jag har heller aldrig mätt innan operation. 8 nov är ju snart och 3 veckor går också snabbt *intalar mig själv också*

MiScHoOo: hon är snart 2½ år, inte en lugn stund... De andra gångerna var det så mycket enklare när det bara var han och jag och hunden! Men det blir nog bra!
    Hur blir det för dig sen? Vilka restriktioner kommer du få med ditt cerklage?
    stackars dig, att din dotter är så liten och du får titta på henne utan att busa. Ärligt talat har jag aldrig fått order att bli sängliggande eftersom läkarna är tror inte det hjälper och jag ska leva normalt men med vila men inte sängliggande,,, vi får lär se när jag blir gravid
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2010-11-05 10:27:28 följande:
    Ja det är ju det vanligast att man lever ganska normalt med lite extra vila Skönt för Dig! Håller tummarna för Plus snart Tungan ute

Magda: hoppas det går bra idag så du får ta dig en tur på stan sen! Håller tummarna!!!

Får se hur jag gör med BM...är fortfarande irriterad och det krävs ju lite förtroende när hon ska komma hem till mig... Undrar, måste man ha mödravård? Jag vet att det är frivilligt, men kan jag själv hålla lite koll?
    Saknar min förra BM Gråter
    tack snälla
  • MiScHoOo
    Dallis skrev 2010-11-06 22:45:58 följande:
    Lanie: Jag kände exakt så väldigt länge den här graviditeten. Jag kände mig inte gravid på riktigt, för jag kunde inte se att vi skulle få med oss en bebis i slutet. Det kändes som att jag bara skulle vara gravid för att föda fram ytterligare ett änglabarn., Jag har för mig att det började vända runt v30, då kunde jag känna att kanske, kanske vi ska kunna få ett levande barn. Mot slutet blev jag så deppig över att han inte ville komma ut. Speciellt efter att cerklaget var klippt.
    Nu sitter jag här med min Plutt sovandes bredvid mig Skrattande

1/11 11.38 kom så äntligen vår Plutt. Det blev en Lukas på 3245g och 50cm lång.
    Jag hade en snabb förlossning på 3 timmar från inskrivning tills han var ute.
    Mannen hann precis dit. 40 minuter efter att han kom, kom lilleman ut :)
    För er som är nyfikna på hur han ser ut, så ligger det en bild på www.fodda.nu
    Det är grabben med katten Findus på magen

Har läst ikapp här i tråden och jag skickar mina mest peppiga kramar till er alla!
    fin föddelse dag
    20101101
    Flört
    och grattis för att pricka fint
  • MiScHoOo
    MagdaA skrev 2010-11-26 23:16:12 följande:
    inte då jag. är värdelös både på att skriva och läsa andras bloggar, tyvärr, ibland kan de va intressant, men jag har väl helt eneklt inte fått rutin på det.
    ja, jag har letat så mycket men hittade ingen:( det känns som om jag är den enda som skriver lite... längtar tills jag blir gravid för att skriva till andra människor, men just nu skulle jag önska att jag kunde läsa lite och inte finnjonna för hennes ger mig inte. eftersom hon skriver om sig själv och inte om information,,,
Svar på tråden Cerclage?