• MiScHoOo

Cerclage?

MagdaA skrev 2011-02-19 18:10:01 följande:
    pratade faktist med henne för en liten stund sedan. det är just nu lugnt. hon är fortfarande öppen 3 cm och har sängläge, men får gå upp på toaletten. har inte haft några mer sd så vi fortsätter hålla alla tummar att det ska gå bra! vi ska troligtvis upp till Umeå till helgen och hälsa på mina föräldrar så om läget är lugnt även då så ska vi åka och hälsa på henne.
    jag håller alla fingrar till henne och tänker på stackarns, jag vet vilken helvete man har och hoppas hon stänger sig vid sänglägge och hoppas du får en trevlig helg
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2011-02-20 13:03:53 följande:
    ISSEN: och glöm inte - man kan inte göra mer än sitt bästa {#emotions_dlg.flower}
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2011-02-23 10:38:27 följande:
    Hej, tittar in lite snabbt o berättar att vi fick en pojke i måndags natt efter en dramatisk förlossning som slutade i panik med två skrikande läkare som mer eller mindre slet ut honom med sugklocka då han fastnat och hade navelsträngen runt halsen... Men nu mår vi bra Han har inte fått något namn ännu. 3200 g och 49 cm och helt underbar! Vi blir kvar några dagar då han ev är lite gul och så behöver han tilläggsmatas. Nu ska vi träffa läkaren! Kramar från oss
    stort grattis vännen hoppas att ni alla mår bättre nu. Du ska du se att du har föddt en riktig busunge som sätter fart på er  Solig Grattis än en gång
  • MiScHoOo
    MagdaA skrev 2011-02-24 19:42:13 följande:
    vet inte om ni minns, men jag berättade förra veckan att en kompis blivit inlagd på förlossningen eftersom hon var öppen... idag fick jag ett sms, i natt föddes deras dotter, vecka 27 + nån dag... 34,8 cm lång och 1083 gram. en liten liten plutt! än verkar allt ha gått bra, personalen på barn är imponerade för hon är väldigt pigg å stark. å jag hoppas hoppas att allt ska gå bra! vi ska åka upp i morgon och tanken var att hälsa på dom, vi får se hur läget är i morgon, vore skönt att få åka dit å bara ge dom en kram.
    skicka bamse kramar ifrån mig och hoppas allt går bra
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-03-02 17:22:37 följande:
    Tack! Detta hände för snart två år sen. Jag har nog varit delaktig i denna tråden för längesen eller så var det en annan tråd.

Jag har ju varit med om ett cerklage tidigare så lite insatt är jag. Sen har jag tydligen Sveriges bästa cerklageläkare enligt alla läkare runt omkring mig. Han har satt flest cerklage i Sverige och även en hel del utomlands och lärt ut. 

Jag är välinformerad av honom men det hjälper inte för han vet inte hur det känns och sen verkar det som att alla läkare har olika inställning till detta med cerklage. Jag har nu efterhand hör att det inte är bra att ha cerklage när man som jag öppnar sig helt på en timme. Men det gör väl de flesta med försvagad livmodershals? Tydligen kunde cerklaget slita sönder livmodern och det vill man inte vara med om ju. Ska höra om detta den 5 april så vi ska på UL på specmvc.
    grattis till din graviditet, jag har en fråga eftersom ditt cerklage sprack förra gången varför ber du inte om abdominell cerklage som är säkrare?! Jag har förlorar 3 barn innan dem accepterade ett vanligt cerklage och den sprack och jag förlorade mitt fjärde barn....

Jag vet hur ledsen man blir, specielt när man tror att man har en livlina,,, Hade jag varit som du skulle jag begärra abdominellt som jag har fått och då föder du inte vaginalt längre eftersom etappen är helt stängt.

Har tyvärr inte blivit gravid sedan jag fick mitt band, men vi ska börja denna månaden och förhoppnings viss innan sommaren blir jag med barn. Så mer fakta kan jag inte komma med än i allla fall. Har skrivit på min blogg innan och under och efter hur operationen går till osv...

Ett vanligt cerklage fungerar bara för vissa kvinnor, men andra kvinnor som har mer mjuka ligment så håller inte ett sådant band.
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-03-02 18:37:54 följande:
    På vilket sätt sprack ditt cerklag?
    Mitt fall är väldigt speciellt då jag hade en tvilling graviditet där ena tvillingen redan tittat ut. Jag fick mitt isatt i v20 för att tvilling 2 skulle stanna kvar. Det var en chansning att det skulle hålla. I v 24 fick jag värkar som tidigare gått att stoppa men man såg nu att vattnet förmodligen hade gått så man beslöt att inte stoppa värkarna utan att klippa cerklaget. Bebisen låg och tryckte på cerklaget. Hade jag inte haft cerklaget så hade bebisen kom ut förmodligen på samma sätt som tvilling 1 alltså typ trillat ut. 

Så jag upplever att mitt cerklag höll men eftersom jag hade värkar förmodligen för alla komplikationer så fick de klippa upp det istället för att försöka stoppa värkarna. Så hade inte histroiken varit som den var hade man försökt stoppa värkarna. 

Även om det kanske är så att ett vanligt cerklage inte håller så är det ju försent med ett abdominellt cerklage. Jag har frågat läkaren om ett sådant men han trodde att det skulle funka denna gången då det ger bättre förutsättningar när man inte sätter i det akut. Så nu kan jag bara hålla tummarna på att det skahjälpa mig.
    Jag vet inte hur jag ska förklara.... I v. 14 fick jag mitt cerklage inopererad som vi hade bestämt flera veckor innan. Jag hade troligtvis gallstenssymtom så jag kräkte och hade vätskebrist. Låg på sjukhuset nästan hela graviditeten. Dem trodde att jag kräkte för att jag var orolig och dem skickade kuratorn gång på gång, men efter 1 månad efter mitt barn kom ut såg dem stenen, men det är en annan historia.

Så när jag i v. 16 eller något drabbades jag av urinvägsinfektion och jag kommer verkligen inte ihåg varför jag åkte in, om det var planerat besök eller om jag mådde dålig eller om jag redan var inlagd så har jag glömt det nu :(. Hur som helst så såg denna läkaren att jag hade börjat öppna mig innefrån inte ifrån etappen men ovanför kan man säga. Blev sängliggande och en ny kontroll efter 3 dagar och det vissade sig att jag hade stängt mig igen eftersom jag fick pensilin dropp och tab.

Jag har åkt in och ut som sagt hela graviditen så när jag var hemma ett antal dagar och jag kände mig bra, mindre illamående och humöret upp så var det tid för kontroll...

Eftersom min läkare skulle ta semester och det var hans sista arbetsdag så ville han kolla etappen och då sa han tyvärr ser jag fosterhinnan och då var jag i v 18. Så ungefär i två veckor fick jag ligga i sängen fick åka rullstol på toaletten. Hade en hemsk graviditet så började jag känna saker. Hur mycket jag än förklarade jag för dem så kunde dem inte svara mig eftersom dem hade inte tagit hand om någon innan med cerklage. Det jag kände var när ett stygn hade lämnat sin plats hoppade jag till och så dum och oerfaren av cerklaget tänkte att det var mitt barn...

Jag tog bricanyl tab när jag kände sammandragniingar. Så dagen innan mitt barn kom ut så fick jag starka sammandragningar och bad barnmorskan om en bricanyl spruta och hon gick till läkaren som ville avvakta, jag vet eftersom jag jobbar inom vården att jag levde på en lånad tid och att dem var förbreda att jag skulle födda så dum är jag inte, men jag hade hoppet in i det sista.

Ja så när det har gått 15 min och jag gråter, mina sammandragningar bler allt tätare och så skickade jag barnmorskan igen och då ringde mamma mig och jag förklarar gråtande vad som hände, hon lämnar sitt jobb och åkte hem till min lägenhet och hämtar mina tabletter, under den tiden kom en annan barnmorska som känner mig väl och när hon ser mig gick hon in till denna läkaren och ber honom stängt efter en spruta och ger mig den.

några minuter senare blir jag lugn som ingenting har hänt. Men innan den sista barnmorksan som kom in, så var läkaren inne hos mig och sa att han ville avvakta eftersom studier vissar inte att bricanyl hjälper gravida innan v 25. Han såg mig gråta och lida och ändå ville han inte hjälpa mig. Många läkare på sjukhuset sa till mig nu jobbar vi utan alla ramar och policy utan han...

När mamma kommer fram hade jag precis fått sprutan och var lugn. denna processen tog 40-50minuter. Men på eftermiddagen börjar jag blöda och orolig blir jag. Dem försökte hålla mitt humör uppe och sa att lite blod gör ingenting så mot natten blev det bara mer och mer och min ängla barnmorska sa till mig min vän detta ser inte bra ut mer. Jag sa det tror inte jag heller för snart är det dags igen.

Under natten skulle jag undersökas för sammandragningarna och blodet som inte ville sluta. Mitt barn var i magen och vi såg hur hon sparkade och hade sitt eget liv. Men tyvärr så var jag helt öppet. Han skulle ta ut cerklaget, han tog in sin hand för att leta utan resultat  och det gjorde ont och han sa att han inte viste vad han skulle göra och om han skulle köra mig till operation... Han ville göra ett sista försök och det fick han. kommer aldrig glömma synen. Han fångade den med lång och ringfingret. den knuta som läkaren hade gjort var kvar och den sprack på en annan sida. Jag fick tre val. Bli igångsatt, att vänta på den naturliga vägen. eller får massa smärtstillande för smärtan. Jag valde igångsättning, jag ville att helvetet ska ta slut.

Ja förlåt att jag skrev en hel novel, ibland är jag dålig att förkorta mig och det är inte försent för abdominell cerklage. Nu kan jag inte svara dig om man inte får sätta in det efter v 12 eller något men har läst på internet att man får det även i graviditeten. Tror någon i tråden eller en annan tråd hade fått den under sin graviditet för att rädda barnet eftersom mamman hade drabbats an livmodercancer.

Som läkaren sa att det är använder man ofta på kvinnor som får cancer, men frågade aldrig honom varför, kanske för att hålla livmodern på plats eller något....

Jag menade inte skrämma dig om cerklaget, det finns massa starka och duktiga kvinnor här i tråden och utan för som har fått sina vackra barn med hjälp av cerklaget. Jag har förlorat 4 barn som vi har begravt och önskar ingen ska behöva lida som vi har fått.

Jag önskar dig all lycka och hoppas att jag får följa din resa. Kram
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-03-03 17:50:13 följande:
    Verkligen hemskt att de inte hade någon erfarenhet av cerklage. När jag kom in på förlossning hade inte läkaren som hade jouren någon erfarenhet så de fick ringa in en annan läkare.

Var satt de in cerklaget?  Har förstått att mycket handlar om vem som sätter cerklaget också. SÄger iallfal min läkare.  Jag vet inte ens om jag har en försvagning eller om det bara var för att det var tvillingar som allt gick åt skogen. Olika läkare säger olika saker. Jag gick ju till v35 med min dotter och red till v.30.
    Jag fick mitt cerklage på helsingborgslasarett av en läkare som har jobbat i linköping och är jätte duktig men helsingborgslasarett är emot cerklage eftersom studier vissar inte att det verkligen hjälper. Det tog mig 3 barn innan min läkare slåg handen i bordet och jag fick den. Han sa att han satte den så högt uppe det bara gick. Jag har någ jätte svaga ligment eftersom när läkaren skickade remiss till lund sa han efter undersökningen du ska få abdominell cerklge utan tvekan.
  • MiScHoOo
    SaraDK skrev 2011-03-04 04:04:53 följande:

Tråkiga besked...

Så här tredje graviditeten trodde man ju inte att man oxå skulle ha otur. Det var ju tredje gången gillt...
    "Räkan" har något fel på höger hjärnhalva, så imorgon bär det av till magnetröntgen så att de ska få en bättre bild och kanske veta hur mycket som är fel. Om en vecka kommer svaret på fostervattensprovet som jag fick ta igår i samband med ultraljudet.
    Vet inte hur man ska orka...

jag hoppas att allt vissar vara normalt och tllfrisknar snart, tappa inte hoppet min vän
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-03-04 16:24:52 följande:
    Konstigt att studier visar detta min läkare har gjort flest cerklage i Sverige och har sina egna anteckningar säger att det hjälper. tyvärr är det så i Sverige att allt måste forskas fram trots att man vet och sett att något fungerar och endast svenska forskningar gäller.

Jag kan inte merän hoppas på att det ska fungera denna gången.
    det hoppas jag också. läkaren i lund sa att jag inte får bli gravid med tvillingar och hoppas inte jag blir det. det är det enda jag är rädd för just nu
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-03-05 14:20:10 följande:
    Läkarna i Lund tror inte att jag behöver ett cerklage.
    men varför tror dem inte det? Be om att träffa den doktorn jag var hos, han var jätte duktig. om du är intresserad kan jag inboxa namnet till dig. Jag mådde jätte bra efter undersökningen, inte innan för att jag trodde att han skulle neka, och var trygg under och efter operationen. Han var jätte duktig och brydde sig inte som andra läkare
Svar på tråden Cerclage?