• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

Thalis: läste i bf-tråden. tragist!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Hoppas78

Hejsan.
    Skriver inte sa mycket har, men laser lite da och da. Ar gravid i v26+1 med cerklage sedan v8 (tva sma angla bebisar innan denna graviditet). Vill onska alla lycka till.

Tigerkaka, sag att du ar kvar pa sjh. Hoppas det ar ok med dig och lill-killen. Jag fortsatter att halla tummarna att han far stanna sa lange som mojligt. Det kommer ga bra!

• Grazila

Thalis, visst är det skandal. Exakt orsaken varför jag dissar allt som har med MVC att göra och bokar tid hos ÖL så fort jag blir gravid :/ Sanslöst!!

Nä FAAN det blev inget idag, för knuten och en stor del av stumparna var så  överväxta att läkaren misshandlade mig en bra stund för att ens inse att det förhöll sig på det viset. Skickades hem med en tid på op onsdag Rynkar på näsan 

Kan ju säga att smdr har förvärrats kraftigt av detta grävande. Läkaren föreslog att vi "som på andra ställen" inväntar förlossningsstart och klipper när det ändå gör ont och drar. Jag undrar bara var fan man gör nåt sånt medvetet??? Med risk att jag går sönder, smärtan är ju outhärdlig. Och då skulle det alltså vara ett alternativ??? 

Nästa grej var att han tyckte vi skulle sätta igång mig i samma veva om det inte kommer igång av att man manipulerar med cervix och skär i slemhinnan för att komma åt knuten. Varför sätta igång? Ser nån detta som en fördel? Jag tycker en naturlig start känns mer... tilltalande. Nä. Alltså dagens upplevelse var... inte bra. Dr tyckte att "men det är väl skönt att veta när det blir"?!  Eh joo.... men nää...!

Ikväll blir det soffdepp säger jag bara. Och ont har man helt i onödan. 

• PennyJenny
    Thalis skrev 2010-08-02 15:04:42 följande:

Penny: Hur går det?

Länkar till orsaken till varför jag är så förbannad.
    www.familjeliv.se/Forum-5-98/m53762956.html

Vad skönt att det löste sig till slut. Tyvärr är det ofta så idag att man måste skrika och bråka för att få nån hjälp alls. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag stod på mig och själv ringde till Lund och fick en tidigare kontroll av tappen (då det upptäcktes att jag var öppen och hade buktande hinnblåsa, två dagar senare sattes cerklage akut). Hade jag inte gjort det hade min bebis kommit hemma. Så fruktansvärt skrämmande tanke! Lycka till imorgon!!!

.........................

Måste ge lite beröm till sjukvården oxå :)  Här var det nyss "storlarm" (okej inte riktigt!) då jag satt på sängkanten och drog ett djupt andetag och då bara riiiitz i kejsarsnittsärret och så bubblade det till. Blev jätterädd att nu jäklar sprack ärret där inne! Men CTG var fint och ulj av livmodern var också bra, vatten fanns där så nåt hål kan det inte vara. Blöder inte och har inte ont så det var förhoppningsvis ingenting. Pjuuuh.....
  • Dallis
    grazila: Vilken dum läkare! Ibland blir man fövånad över deras påfund... *suck*
    hoppas du kan stå ut med smärtan fram till op. Och självklart får du stanna kvar även efter att ni fått ert underverk!
    Jag ska försöka ta det lugnt :) Har bara lite små saker kvar att fixa till min egen fest. Var duktig och började planera redan i februari :) resten av påfunden är det bara att dyka upp till ocg njuta...

Pennyjenny: Vad skönt att det inte var något!

Hoppas78: Hur mår du? Känner du av cerclaget något?

Thalis: Vad trist att mvc inte verkar bry sig, men skönt att det ordnade sig till slut!

Vad skönt att ni har det mesta fix och färdigt! Själv är jag mest nojjig över vagnen. Hoppas, hoppas att det inte blir förseningar.
  • Thalis
    Grazila skrev 2010-08-02 19:05:51 följande:
    Thalis, visst är det skandal. Exakt orsaken varför jag dissar allt som har med MVC att göra och bokar tid hos ÖL så fort jag blir gravid :/ Sanslöst!!

Nä FAAN det blev inget idag, för knuten och en stor del av stumparna var så  överväxta att läkaren misshandlade mig en bra stund för att ens inse att det förhöll sig på det viset. Skickades hem med en tid på op onsdag Rynkar på näsan 

Kan ju säga att smdr har förvärrats kraftigt av detta grävande. Läkaren föreslog att vi "som på andra ställen" inväntar förlossningsstart och klipper när det ändå gör ont och drar. Jag undrar bara var fan man gör nåt sånt medvetet??? Med risk att jag går sönder, smärtan är ju outhärdlig. Och då skulle det alltså vara ett alternativ??? 

Nästa grej var att han tyckte vi skulle sätta igång mig i samma veva om det inte kommer igång av att man manipulerar med cervix och skär i slemhinnan för att komma åt knuten. Varför sätta igång? Ser nån detta som en fördel? Jag tycker en naturlig start känns mer... tilltalande. Nä. Alltså dagens upplevelse var... inte bra. Dr tyckte att "men det är väl skönt att veta när det blir"?!  Eh joo.... men nää...!

Men herregud vad är det för läkareÄ?
    I mina ögon låter det väldigt våldsamt....
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-08-02 19:05:51 följande:

Hur mår du idag?? Din stackare, kan inte varit nån hit det där :(
    Dallis skrev 2010-08-01 22:46:25 följande:
    Vi var och beställde barnvagn i veckan och blrjan av OKTOBER ska den komma. Hoppas nu bara att Plutt får bo kvar i magen tills dess!
    Hur har ni andra det? Har ni vagn, säng, bilstol etc klart?

Jag tänker på er alla varje dag och skickar all styrka jag kan undvara!
    Vi har köpt vagn nu faktiskt. Känns okej men lite pirrigt ändå. Vet ju dock sedan förra graviditeten att en vagn/säng/kläder etc inte gör sorgen värre, för mig var det nästan skönt att jag hade nåt att spara som minne (kläderna).  Nåt annat har vi inte fixat, vi lär få tid till det när han ligger på neo :o)
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-08-03 09:24:40 följande:
    Men herregud vad är det för läkareÄ?
    I mina ögon låter det väldigt våldsamt....
    Mm man kan ju undra. Trodde först han var städare eller nåt när han ropade upp mig (sant!!).
    PennyJenny skrev 2010-08-03 10:09:47 följande:
    De värsta smdr har lagt sig, men har lite ont än. Värst mår jag psykiskt efter att ha bearbetat allt som sades igår och ältat händelsen fram och åter. Dels så fattade han inte hur cerclaget skulle dras trots att jag förklarade. Han trodde alltså att man ska klippa av hela knuten förstod jag i efterhand. Thank God att han inte gjorde det! Inte alls säkert att man fått tag i nån ände att dra ut resten med då. Lite najs att ha ett snöre som sitter kvar i tappen... :P

Dels så avslutades vårt möte med ett "Vi ses på onsdag". Om han är på op så smäller jag av. Vad tror ni han kan göra med en skalpell? *snyft* 
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-08-03 12:16:43 följande:
    Mm man kan ju undra. Trodde först han var städare eller nåt när han ropade upp mig (sant!!).
    PennyJenny skrev 2010-08-03 10:09:47 följande:
    De värsta smdr har lagt sig, men har lite ont än. Värst mår jag psykiskt efter att ha bearbetat allt som sades igår och ältat händelsen fram och åter. Dels så fattade han inte hur cerclaget skulle dras trots att jag förklarade. Han trodde alltså att man ska klippa av hela knuten förstod jag i efterhand. Thank God att han inte gjorde det! Inte alls säkert att man fått tag i nån ände att dra ut resten med då. Lite najs att ha ett snöre som sitter kvar i tappen... :P

Dels så avslutades vårt möte med ett "Vi ses på onsdag". Om han är på op så smäller jag av. Vad tror ni han kan göra med en skalpell? *snyft* 
    Brrr.... Hoppas det inte är han som ska op dig imorgon!!
  • Hoppas78
    Dallis skrev 2010-08-03 00:00:54 följande:
    Hoppas78: Hur mår du? Känner du av cerclaget något?
    Hejsan. Jag mar bra tack, borjar faktiskt antligen slapnna av lite nu. Cerklaget kanner jag inte alls av. Jag har ett trans abdominellt cerklage, sa det ar lite annorlunda fran "vanligt" (tappen var sa himla kort, att det var enda alternativet enligt doktorn). Det har varkt lite i magen till och fran dar de skar for att satta in det, men det var varst precis i borjan. Sjalv da?
Svar på tråden Cerclage?