• Schäfer

Cerclage?

TikTok skrev 2010-09-07 11:13:58 följande:
    Schäfer: Var du helt sängliggandes fram till vecka 35? Helt & håller? Hur gjorde du med kontroller? BM, spec osv osv.
    TikTok, jag var säng-/soffliggandes hemma från att cerklaget sattes. Det enda jag fick göra var att gå på toaletten och ta en snabb dusch.
    Annars låg jag hela tiden.
    Jag var på mätning av tappen var annan vecka, då var jag såklart tvungen att röra på mig för att ta mig till Karolinska.
    BM kom hem till mig och gjorde undersökningar .
    När vi tagit oss till v.34 sa läkaren att jag fick börja vara uppe lite. Mest för att jag skulle återfå lite krafter och orka med förlossningen och i v.34 anses lungorna vara helt klara på bebis.
    Det var planerat att cerklaget skulle "klippas" i v.37, men som sagt - i v.35 gick vattnet och min dotter föddes.
    Både jag och min läkare tror att hon kom då för att jag började vara uppe lite - även om det mest var att sitta och sakta sakta kanske orka gå till bilen för att sedan sitta i en rullstol på IKEA eller nått...
  • Schäfer

Kan tillägga att det gör fördjävligt ont i kroppen att sitta när man varit sängliggande i 22 veckor... Och att gå är ännu värre...så speciellt svårt att ta det lugnt är det inte när man kommit så långt...

• Schäfer

Magda: låter som du fått en ordentlig genomkoll! Bra!
    Bra att du känner dig nöjd med besluten som togs - det är ju huvudsaken eftersom det är Du som ska leva med besluten! Önskar Dig all lycka!

Thalis: kan absolut inte ge mig själv sprutor... *ryser*

• Schäfer

TikTok: ja så klart det är olika vilken typ av försvagning man har. Men har aldrig hört att man skulle "chocka tappen"!? Har aldrig kännt nått sånt heller när jag gått på toa eller på mina kontroller!?
    Det viktigaste är att man litar på sin läkare och känner sig trygg i de beslut som tas - annars ska man ifrågasätta och kräva svar eller ny läkare!

• Schäfer
    DevilsDaughter skrev 2010-09-07 20:09:21 följande:
    Magda: Ok, ska prova att vända mig till gyn på sjukhuset då, det var där jag behandlades för cellförändringarna. Jag bor i Karlskrona, så det är Blekingesjukhuset vi har här.
    Ja, kan du inte försöka få tag i den läkaren du pratade med efter din konisation?
  • Schäfer
    DevilsDaughter skrev 2010-09-08 08:32:13 följande:
    Schäfer: Vet inte faktiskt.. Han är överläkare, vet inte om de tar emot bara sådär när det inte är nåt speciellt. Får ringa och kolla.
    Du kanske kan be att få en telefontid/konsultation i alla fall!? Lycka till!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-09-08 15:58:52 följande:

Imorse var jag på första koll efter cerklaget och allt såg perfekt ut! Tappen är minst 4.7cm och var helt stängd.

Fortsätter det så,kan jag kanske få jobba 50%

Härligt!!!
  • Schäfer
    TikTok skrev 2010-09-09 18:04:52 följande:
    Hej!
    Nu är jag tillbaka efter cerklage-operationen. Har rätt ont, men så är det ju första tiden.
    Allt har gått bra iaf & det var ju huvudsaken. Nu ska jag läsa lite ikapp tråden medans jag
    ligger ner här. Kram på alla
    Härligt! Hur länge blev du kvar på sjukhuset?
  • Schäfer
    TikTok skrev 2010-09-10 16:24:34 följande:
    Schäfer: Jag opererades kl 10 på morgonen men han sa redan innan operationen att han ville ha kvar mig för observation fram till 21 på kvällen samma dag, men detta var mest för min egen del så jag skulle känna mig trygg.
    Jaha oj, vad skönt!!! Sist fick jag ligga kvar 3 dygn och det är ju så dryyyyygt...
  • Schäfer
    Dallis: mitt cerklage hade jag fått datum för klipp i v.37+5 men mitt vatten gick ju i v.35+4 så det klipptes då i stället.

Ego: fick mega störtblödning igår morse... Fick sitta på toa i en tjugo minuter och det bara forsade Tillsist blev jag så yr i huvudet (svimfärdig) så jag var tvungen att förflytta mig till sängen. Då hade blödningen "avtagit" lite och var som en kraftig mens.
    Jag vilade i några timmar och sen har det inte kommit en enda droppe till!?
    Jag hade liknande blödning i v.7 men vet inte om vi törs hoppas än en gång... Till min fördel så har jag inte haft nått ont och så mår jag fortfarande jätte illa - precis som innan...
    Ska gå till min privata gyn och göra ul i morgon bitti - håll gärna en tumme för oss, tack!
Svar på tråden Cerclage?