• Schäfer

Cerclage?

Dallis skrev 2010-10-18 12:55:03 följande:
    Tigerkaka: STORT GRATTIS!! Vad skönt att allt har gått bra! Tänk vad ett litet snöre kan åstadkomma :)

Idag är det dagen D! Ska snart sätta oss i bilen för färd ner till Lund och cerklageklipp. Känns så sjukt overkligt.
    Jag hoppas att jag kan få lustgas, så det blir mindre smärtsamt..

To be continued ;)
    Åååååå så spännande!!! Lycka till!!! Kanske ni kommer hem först om några dagar med en liten
  • Schäfer

RUL idag som gick bra, men blev flyttad två dagar. Men huvudsaken var ju såklart att allt såg bra ut

• Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-19 16:31:03 följande:
    undrar hur det går för Dallis?

Schäfer: skönt att allt såg bra ut. Jag blev också flyttad 2 dagar, fast åt det "bättre" hållet. sen på UL förra veckan såg han ut att va ännu lite större än vad som var beräknat för veckan, men det är ju bara ett plus. Var samma sak med ALex minns jag, har var också lite större.
    I alla mina andra graviditeter har jag blivit flyttad åt andra hållet - dvs större än beräknat. Och Ebba låg på plus på tillväxtultraljudet... Men det blir nog bra det här också
  • Schäfer
    SaraDK skrev 2010-10-19 19:54:16 följande:
    Dallis: Grattis! Spännande att höra hur det gick...

Min insättning av cerklage närmar sig. På måndag smäller det...
    Är lite nervös, men tycker mest att det ska bli skönt att få det gjort!
    Känner man av att cerklaget sitter där hela tiden, eller? Vet att det varierar, men ungefär hur länge tror ni att jag kan räkna med att ha ont och få sitta hemma efter? Hur är det med värktabletter, tar man det i några dagar eller? Har köpt biljetter till Spamalot till mig o mannen (6 dagar efter op) för att fira hans födelsedag...
    Hej, vad spännande och skönt att det snart är dax!
    Som du skriver varierar det mycket hur man känner av det. Jag som är inne på mitt tredje cerklage har sällan kännt av mitt cerklage. Men vet att några känner av det dagligen!
    Samma dag som de satte det fick jag morfin var 4:e timme ungefär sen har jag inte tagit mer smärtstillande.
    Du kommer även märka att olika läkare säger olika om det mesta Man får välja vad och vilka man väljer att tro på!
    Men enligt min läkare så är första veckan efter insättandet viktigast att man tar det lugnt så det får läka i fred, sedan tar det upp till 3 veckor innan det är 100% läkt och starkt! Förutsatt att man slipper infektioner och/eller sammandragningar som påverkar cervix.

Spa låter mysigt, du vet väl att man inte får bada när man har cerklage pga infektionsrisken!? Inte ens hemma i badkaret.... Men ansiktsbehandlingar och så är ju ok... Inget sex heller
  • Schäfer
    tigerkaka: usch så jobbigt med infektion och tur att du åkte in - läskigt sånt där... Hoppas du får bra medicin nu så du blir frisk snabbt och får komma hem igen!!!

Jag pumpade var 3:e timme dygnet runt (även på natten) första 3 veckorna. Men min dotter är alltså född 1 månad för tidigt, så det var jätte viktigt att vi matade henne var 3:e timme. Hon själv hade inget intresse av att äta så vi kopp-matade.
    Efter ett par veckor började hon få lite intresse för bröstet och då försökte jag amma. Efter amningen pumpade jag och så höll vi alltså på i 3 veckor innan hon orkade äta hela måltider med amning. Då slutade jag pumpa på nätterna och pumpade bara ett par/tre gånger per dag för att få lite extra att ha ifall hon skulle behöva tillägg.
    Men det är väldigt jobbigt att pumpa, tar tid och tar på krafterna så när hon var lite drygt 1 månad slutade jag - då hade jag mycke mjölk.

Krya på dig nu {#emotions_dlg.flower}

Undrar också lite hur det gått för Dallis - kanske hon fått sin bebis
  • Schäfer
    tigerkaka skrev 2010-10-21 01:13:47 följande:
    Schäfer o Pennyjenny hur länge pumpade ni vid varje tillfälle?
    10 min på varje bröst fördelat på 2 ggr. Dvs först ena bröstet 5 min, sedan andra bröstet 5 min, sedan första bröstet igen 5 min och så andra bröstet 5 min...
    Det var vad jag blev rekommenderad i alla fall!
    PennyJenny skrev 2010-10-20 18:30:37 följande:

Att pumpa och amma är mycket jobbigare än man kan tro :o) Jag har själv hållit på med det i 7 veckor, dygnet runt var tredje timme. Ibland hade man verkligen lust att ge upp!! Men nu är sonens sond äntligen dragen och han ska amma allt själv. Känns som rena himmelriket att slippa pumpa, sonda och amma med 2-3 timmars mellanrum !

Verkligen - beundrar dig som hållt på i 7 veckor!!!
    Inte bara tar det tid att försöka amma, sedan ska man pumpa och när det är klart ska man sterilisera pumpen. Och sedan är det snart dax att amma igen... Inte mycket sömn man hinner med där emellan... Jag var gråtfärdig ibland när klockan ringde
    Kommer ihåg när dom sa att vår dotter själv skulle få bestämma när hon ville äta - vilken lycka!!!

Härligt att din son slipper sonden och kan amma
  • Schäfer

Hej Karo och välkommen!

Att sätta cerklaget gör inte ont då man är sövd eller har ryggmärgsbedövning, men efteråt gör det mer eller mindre ont!
    Vissa åker hem samma dag och vissa ligger kvar för uppsikt några dagar efteråt...
    Har du inte fått narkosplanering?

Beklagar att lilla Lowa inte fick stanna hos Er. Max låter som en härlig liten kille

• Schäfer
    Dallis: oj, vad jobbigt att dom inte kunde klippa det som planerat, men nu är det alltså veck! Varför ville de inte att det skulle få sätta igång efter klippet?
    Jag klippte mitt på förlossningen och sedan startade min förlossning - tyckte det var jätte bekvämt! Slippa åka hem liksom...
    Lycka till nu! *kram*
  • Schäfer
    karo skrev 2010-10-21 12:48:37 följande:
    Jag är konstant orolig, att det  inte blir roligt att vara gravid.

Jag hade buktande hinnblåsa nu med Lowa men då sa de att det var försent med cerclage...
    Ibland vet jag inte om jag litar på vården till 100%
    Säger som JennyPenny att det beror så mycket på vem man träffar... Det ska ju finnas någon som klarar av att sätta cerklaget också trots buktande hinnor. Det är inte helt enkelt har jag förstått!
    Jag kom in med buktande hinnor och öppen 2 cm och fick cerklage. Jag hade bara ryggmärgsbedövning så jag hörde hur läkaren svor och var arg över hur "omöjligt" det var att sätta cerklaget Men de fick dit det och det höll i nästan 4 veckor när min son föddes och dog i samma ögonblick som navelsträngen klipptes Hjärta
    Men med "förebyggande" cerklage är möjligheterna mycket större!!!
    Vilken vecka är du i?

Magda: ja nu får du se till att ta det lugnt!!! Fortfarande lång och fin, men ändå blir den ju kortare... Du har ingen funneling i alla fall, eller?
    Skönt med täta kontroller!

Dallis: hur känns det nu? Inget på G?
  • Schäfer
    karo: förra gången jag fick cerklage hade jag dropp i 1½ dygn efter operationen för att förebygga sammandragningar.
    Denna gången hade jag bara dropp ett halvt dygn, sov kvar en natt på sjukhuset.
    Bricanyl tabletter har jag aldrig fått utskrivna då min läkare tycker att jag ska komma in för undersökning om sammandragningarna blir för jobbiga i stället för att ligga hemma och självmedicinera... Men jag skulle nog ändå tycka att det skulle vara tryggt att ha tabletterna...
    Vet du om du kommer att få stanna kvar efter ingreppet?

12+2 är inte för tidigt. Anledningen till att man inte vill sätta det för tidigt är att man ska ta sig förbi den "vanliga risktiden för missfall" som ju går vid v.13.
Svar på tråden Cerclage?