• Schäfer

Cerclage?

Lanie skrev 2011-03-15 13:29:04 följande:
    fick starka o täta sd i söndags natt , åkte in, de satte dropp o så fort de tog ur droppet så kom sd tillbaka efter att bebis ligger o sparkar som en galning. inatt blev jag flyttad till uppsala... tappen är dockstängd o har samma längd som den haft de senaste veckorna 24 mm o cerklaget är stabilt. inga blödningar så allt ser ju ändå ganska positivt ut, men det klart vi vet ju inte vad som kommer hända, nu har jag ett annat dropp som de ska ut imorgon så då får vi se vad som händer o vad de beslutar o göra.. om de fortsätter med dropp eller om de avvaktar o ser om de ska låta förlossningen starta.. känns väldigt läskigt.. är i v 25+6 idag.. behöver solskenshistorier o pepp!
    Åh Lanie...förstår att du är jätte orolig!!! Men som tidigare sagts, du är stängd och opåverkad trots täta sd så det är ju jätte bra!!!
    Solskenshistorier finns det många - min systerdotter t.ex. är ju född i v.22+5 och är idag en glad och go 2½ åring
    Sköt om Dig nu och jag håller tummarna för Dig!!! Styrke kramar Hjärta

ISSEN: grattis till en tjej - kul Funneling är när man öppnar sig inifrån! Funneling kan du söka på och troligen hitta en hel del information och om läkaren inte vet vad funneling är skulle jag verkligen ifrågasätta hennes kompetens! MEN, det kan ju vara så att hon är otroligt opedagogisk (sådär som bara läkare kan vara) och inte förklarar ordentligt för dig. Vad jag menar är att vi inte ska sitta här och ifrågasätta hennes kompetens som inte känner henne... Hon kanske är jätte duktig men tyvärr inte har förmedlat till dig!? Fast jag tycker det är märkligt att hon gör gynundersökningar!? DET ska du ifrågasätta och så tycker jag du kan fråga rätt ut ang. vul-mätning och funneling! Lycka till!
  • Schäfer
    Lanie: härligt att hon håller sig på rätt sida!!! Så jag antar att ni då vet att det är en tjej De brukar dessutom vara "starkare" ifall hon skulle vilja komma lite tidigare!!!
    Skönt att de har så bra koll på dig och att du får information så du får förbereda dig OM det skulle behövas - men jag håller tummarna för att du får ligga där i flera många veckor till!!! Massa styrke kramar till Dig - du är så stark!!!
    vixan skrev 2011-03-16 17:48:24 följande:
    Vad är skillnaden mellan funneling och försvagade livmodershals?
    Funneling är när man öppnar sig inifrån, dvs det syns inte på en vanlig gynundersökning. Funneling är typiskt för de som lider av försvagad cervix, men med cerklage brukar man klara sig bra ändå

ISSEN: hoppas allt är bra!!! Kram
  • Schäfer
    ISSEN skrev 2011-03-17 15:51:30 följande:
    Lanie: Hoppas ni mår bra och att den lilla vill stanna ett tag till!! Vilken vecka är du i nu? Skickar oxå massor med styrkekramar och hoppas allt är bra!

För mig gick det bra på gyn igår! Hade inte börjat öppna mig och cerklaget satt där det skulle men läkaren kunde endast mäta tappen till 8 mm vilket i mina öron låter vääldigt kort men enligt henne var min tapp endast 1cm när de satte cerklaget fast jag fick ju höra av min läkare att den va 2,5cm... har de inte samma journaler tro? Fattar ingenting menn oroar mig inte spec för det utan ska fråga min läkare om två veckor!

Hoppas allt är bra med er andra!
    Hur har de kommit fram till att den var 2,5 cm respektive 8 mm nu?
    Det jag undrar är nämligen för att om man läser fakta om mätningar så kan det skilja flera cm om man mäter genom gynundersökning. Dvs jag skulle inte lita på dessa mått!
    Om du får en vul-mätning skulle jag gå efter den och strunta i övriga! Kram
  • Schäfer

Niinis: mitt första cerklage "slets loss" och jag kände inget, dvs det gjorde inte ont men blödde såklart! Det skulle inte vara någon fara för cervix sa dom!
    På slutet av mina senare graviditeter har det varit bara cerklaget som hållt ihop så som din läkare säger. Det är ju det som cerklaget är till för

Lanie: allt väl idag?

SaraDK: coolt att det håller sig utan cerklage! Förstår att du vill till v.38 även om det skulle kunna vara fritt fram nu Håller tummarna!!!

• Schäfer
    SaraDK skrev 2011-03-28 09:34:57 följande:
    Har nu klarat 10 dagar sen cerklageklipp... v. 36+1 idag.
    Härligt! 36+1, det var dagen då M föddes för idag 5 veckor sen
  • Schäfer
    MiScHoOo skrev 2011-03-29 23:27:08 följande:
    Jag är kanske gravid igen.
    Grattis!!! Vad spännande
    Lanie skrev 2011-03-30 09:56:02 följande:
    ego: är i vecka 28+0 idag! ytterligare ett mål passerat. Nu blickar jag framåt mot v 30 för då blir jag flyttad till mitt hemsjukhus!
    Tjoho!!! Viktigt mål, underbart! Hoppas Du mår bra också? Vet att det är otroligt påfrestande att vara inlagd... Kram
  • Schäfer
    vixan skrev 2011-03-31 17:43:32 följande:
    Hoppas på det!

På tisdag ska jag träffa dr P.O då lägger han väl upp en plan.

Måste fråga en ganska dum fråga. Kan man leva som vanligt fram till cerklaget sätts på plats? 
    Ja jag har fått höra att innan v.14/15 kan man inte "hoppa ut" fostret även om man har försvagad cervix. Jag hade däremot blödningar så jag tog det lugnt pga av dessa! Men om man inte har ökad infektionskänslighet eller t.ex. blödningar så ska man kunna leva som vanligt!

Lanie: jag tycker det låter som du är vid gott mod Härligt, jag är övertygad om att positivitet gör underverk Hejja dig!!! Kram
  • Schäfer
    MiScHoOo skrev 2011-04-02 15:20:23 följande:
    Men igår kom mensen Rynkar på näsan.

Jag är inte så himla ledsen, utan lättad, vet inte varför jag känner så men jag kanske är inte mentalt redo än trots allt...
    Nämen fy så trist... Kram
  • Schäfer
    Vixan: mitt senaste cerklage sydde de inte. Tidigar har de gjort det men tydligen är det "senaste" att man inte behöver göra det och att det även innebär fler risker (infektion, missfall osv...) om man syr! Jag gick på Karolinska så om du ska till Huddinge borde det vara samma där att de inte syr längre!
    Sövning är inte att rekommendera i första trimestern, men i tvåan kan man även om ryggmärgsbedövning är bättre för fostret som då inte påverkas alls!
    Lycka till, när var det dax?
  • Schäfer
    Lanie skrev 2011-04-13 18:20:41 följande:
    är framme i kalmar nu.. känner mig låg, när jag borde vara glad, men det blir lite för mkt av allting. har iofs känt mig låg varje gång när jag bytt sjukhus så det har väl o göra med att man ska anpassa sig till det nya. dessutom har läkaren nu helt ändrat riktlinjer. från att ha haft sängläge med undantag för o gå på toa o duscha så ska jag helt plötsligt vara uppe o gå mkt mer o det är ju en stor omställning när jag var sängliggande i över fyra veckor.
    Är det inte så att du har kommit så långt nu att de vill att du ska börja röra på dig för att orka med? Vilken vecka är du i?
    Normalt brukar man ju börja röra på sig runt v.32 om allt är lugnt!
    Skönt att vara närmare hemmet eller?
  • Schäfer
    Niinis skrev 2011-04-16 00:14:09 följande:

den 11 april kl 10.04 tittade vår lilla prins ut, född v.33+3, 2130g och 45cm, skrek direkt när han kom ut Skrattande hade cpap 2 dagar, nu bara sond och övervak, allt är bra med honom. Själv fick jag mitt snitt, blev akut visserligen men är SÅ NÖJD med den förlossningen, superbra gick allt!! Fick värkar kvällen innan, åkte in med ambulans, de stoppade värkarna över natten med sen var jag öppen 3 cm dagen efter och cerklaget hade inte ens klippts så det blev akutsnitt, samt cerklage borttagning efter snittet. är super glad och lilla killen ska heta Julian! vi blir kvar på sjukhuset ett tag men jag återkommer! kämpa på kära vänner med graviditerna, plötsligt är man där med ett barn, vare sig man tror det eller ej Glad

Stort Grattis!!! Skönt att det gick bra tillslut Kramar i massor och hoppas ni får komma hem nu snart!
    Vi sondade ju och fick hemsjukvård - så skönt!
  • Schäfer
    FruHellström skrev 2011-08-24 15:43:39 följande:
    Satt o funderade på det här med klippningen av cerklaget... Dom gör det ju på FL o man får lustgas, just för att det KAN ev sätta fart, men hur vanligt är det? 
    Har ngn av er "veteraner" varit med om att FL startat efter/i samband med klippningen? 
    Hej, båda mina förlossningar har startat när de klippt cerklaget. Visserligen hade vattnet gått dagen innan första gången men andra gången satte det igång när de klippte cerklaget i v.36+1. Cerklaget klipptes på eftermiddagen och sedan föddes sonen på kvällen!

Hej alla andra, är inte inne här så mycket. Hinner inte med 3-åring och 6-månaders. Vi mår alla bra och sonen är en liten tungviktare som gärna äter dygnet runt!
    Lycka till ni som kämpar!!!
  • Schäfer
    Trassel skrev 2011-08-25 15:52:49 följande:
    Hej Schäfer! Jag vet att du var snabb men hade för mej att de fick klippa cerklaget båda gångerna för att förlossningen satte igång! Härligt att höra att allt är bra <3
    Njae, har ju ett cerklage innan dessa också och då var det så men sonen överlevde ju inte... Sen med dottern klippte de 2 veckor innan planerat "klipp" eftersom vattnet gått. Men nu sista så valde man att klippa cerklaget tidigt med tanke på tidigare förlossningar. Det var nog tur eftersom jag öppnade mig direkt och sonen föddes på några timmar. Men denna gången hade inte förlossningen startat innan "klipp". Men det gick som sagt var snabbt! Kan i alla fall konstatera att cerklagen gjort nytta för mig

Kul att se er alla! Trassel, är du gravid?
  • Schäfer
    Lanie skrev 2011-08-25 22:52:17 följande:
    schäfer: kul att se dig gästspela! :) dina förlossningar låter nästan lite som min... hua.. två timmar efter att de hade klippt mitt så föddes Thea.. vill helst glömma hela förlossningen för jag njöt ingenstans... inte förrän hon låg uppe på bröstet så kunde jag tycka att det var lite härligt med och få barn..
    Härligt att "se" dig också! Fruktansvärt när det går fort, men så har jag inte nått att jämföra med hur det är att ha en 30 timmars förlossning heller.... Men det är verkligen inte kul när man inte hänger med själv
    Just med sonen nu var det jobbiga att han var livlös och har man förlorat två barn innan kan man inte ta det med lugn... Allt gick bra som du förstår men paniken jag kände i ca. 1 minut var fruktansvärd.....
    Hoppas ni mår bra - thea är verkligen ett fint namn. Jag ville ju att vår son skulle heta Theo, men tyvärr höll inte mannen med.....
    Kram
  • Schäfer

Åh Grattis Trassel!!! Härligt att snöret är på plats också!!!
    Grattis till Er andra också, ser att fler är gravida och på G! Kan bara önska Er lycka till och kämpa på! Vet hur jobbigt det är - men åh så värt det!

Trassel: tips...!? Jag var ju helt sängliggande även sist och jag tror nog att ur syskonsympunkt är det lättare för då har man inget val - bara att acceptera! Måste vara svårare att "sätta gränser" till sig själv när man får göra "lite"! Jag kunde ju inte göra nått, inte ens sitta upp i soffan och då är det bara att gilla läget. Men nu efteråt förstår vi att hon varit "arg", det börjar släppa nu och jag kan såklart inte säga vad som kommer kvarstå i framtiden att hon "inte hade sin mamma" under den perioden. Men hon har ju fått en lillebror

Kram till Er alla

• Schäfer

Hej vänner! Tittar in lite snabbt, har sällan tid med det men undrar ju såklart hur det går för er alla!? Min lilla ligist (min tredje cerclage-bebis) blir snart 11 månader och han har energi som tre. Eftersom vi är klara med bebisfödandet känns det nu märkligt att i stället tänka på och jämföra preventivmedel!!! Har ju försökt och varit gravid sedan 2006 mer eller mindre... Sköt om er alla och stort lycka till! Var starka!

Svar på tråden Cerclage?