• Schäfer

Cerclage?

Niinis skrev 2010-10-01 08:04:37 följande:
    och ang läkare, var det du och jag chäfer som hade samma? hon på KS professorn? henne skulle jag vilja gå till isåfall, OM jag behåller. för då kommer jag få cerklage. är det svårt att få tider till henne?

hur länge måste man vara inlagt efter att man fått cerklage?
    Ja just ja, professor GE (utan att nämna hela namnet).
    Jag ringde till henne, eller till mottagningssköterskan och bad att få telefonmöte med G så ringde hon upp mig senare. Jag sa bara att jag var en tidigare patient så var det inga problem!
    Tider...ja, hon tar ju inte emot så mycket patienter eftersom hon forskar och så är hon på väg att gå i pension... Men tror hon har mottagning var annan vecka på måndagar och onsdagar om jag förstått rätt!?

Förra gången låg jag kvar i två nätter (3 dagar), men denna gången bara en natt. Hur länge man blir kvar beror ju på om man har behov av dropp mot sammandragningar. Förra gången hade jag det 1½ dygn, denna gången knappt 1 dygn. Vet att vid "mindre risker" ger dom inte droppet alls - bara ett stolpiller mot smärtan och så hem senare samma dag...

Jag skulle också vilja ge dig en kram...jag är ju ändå i samma stad, men tyvärr bunden till soffan...
    Jag tror det är nästan en omöjlighet att ta sig igenom en ny graviditet med cerklage och allt vad det innebär om man inte har mannen med sig till 100%.
    Sen måste du känna hur du känner NU, IDAG, över en eventuell abort. Strunta i att du tidigare sagt "aldrig abort". Då var du inte i den situationen du är idag, det är alltid lätt att säga eller ta ställning när man inte själv varit där... Det är ok att ändra sig!
    Men som sagt, bara Du kan ta det beslutet eftersom det är du som ska leva med det sen!
    kramar i massor Hjärta
  • Schäfer

Välkommen SaraDK och grattis till nya graviditeten!
    Som Magda skrivit så får man antingen ryggmärgsbedövning (helst eftersom det innebär minst risker) eller så sover man.
    Jag fick mitt tredje cerklage för lite drygt 1 vecka sen och jag låg inne ett dygn.
    Förra gången låg jag inne två nätter.
    Jag tycker det gör ont efteråt och så blöder det lite såklart. Man ska ta det lugnt efteråt så det får läka ordentligt.
    Vilka ordinationer man har sen är helt olika beroende på vilket utgångsläge man har. Men de flesta har de restriktioner som Magda beskrivit ovan.
    Hoppas ni kan hitta några bra assistenter som ni känner Er trygga med, det kommer behövas. 30 kg ska du absolut inte hålla på och lyfta med cerklage!
    Se till att man lägger in mätninga av cervix med vaginalt ultraljud i din vårdplan under resten av graviditeten kontinuerligt efter att cerklaget är satt!
    Jag bor i Stockholm...

• Schäfer

Vad kul Niinis!!! Klart din dotter inte kommer ta skada. Min dotter har blivit väldigt pappig, men det räknar jag med att ta igen sen nästa år
    Om man ser till en hel livstid så är tiden med cerklage och eventuellt sängläge väldigt kort - så försöker jag tänka!
    Många kramar vännen, klart du är trött - du är ju gravid

• Schäfer
    Niinis: du kommer att vara sjukskriven så din man kan ta ut föräldraledighet. Man kan inte göra mer än sitt bästa utefter sina förutsättningar och det låter som ni tänkt igenom det! En plan är alltid bra
    Kondom har jag aldrig litat på, har du provat kopparspiral?
    Hur som, lycka till nu och stanna i tråden! *kram*
  • Schäfer

Niinis: en sak till - operationstiden är inte helt lätt att påverka, men du kan ju alltid försöka önska att den sätts till en torsdag eller fredag för att underlätta och din man inte behöver vara hemma så länge!?

• Schäfer
    Niinis: det blir nog bra ska du se, spännande att se hur långt gången du är SÖS är ju också ett stort sjukhus så de har säkert god erfarenhet av cerklage!
  • Schäfer
    Dallis: när min dotter fixerade sig så fick jag helt plötsligt luft igen och kunde andas. Men det ilade och var ganska obehagligt i underlivet och ibland även ner i låren.
    Tyckte det tryckte på ganska bra!
    Vet du om din plutt är fixerad?
    Du har kommit så långt nu så det är inte hela världen om det skulle sätta igång innan det planerade borttagandet och det är ju inte så att barnet bara ramlar ut
    Om du är orolig att cerklaget ska lossna kan du kanske få en koll? Det är ju aldrig bra att oroa sig heller....
  • Schäfer

Dallis: om du inte får tag på spec.mvc kan du alltid ringa förlossningen och kolla också!
    Om du inte blöder så tror jag inte att ditt cerklage är påverkat - men det är min amatör-prognos så bättre att kolla upp!
    Vet i alla fall att min läkare sa till mig förra gången att vid kraftiga och/eller regelbundna sammandragningar skulle jag höra av mig eller om det började blöda eller om vattnet gick!
    Lycka till!

• Schäfer

Dallis: ja fortsätt ring och glöm inte att förlossningen både kan hjälpa dig med koll och borttagande av cerklaget om det behövs och du inte får tag i spec.mvc!

• Schäfer
    Niinis skrev 2010-10-05 15:20:29 följande:

någon här som INTE vart sängliggande under sin graviditet med cerklage? Och hur gick det isåfall?

Jag tror de flesta INTE är sängliggande!
    MagdaA skrev 2010-10-05 15:26:19 följande:
    Såg att Dallis loggat ut. Hoppas det går bra för henne. Nån som vet hur långt gången hon är? Syntes inte på hennes presentation.
    Vet inte exakt, men hade hon inte fått tid för klipp om ett par veckor så gissar på v.35!? Håller tummarna!!!
    PennyJenny skrev 2010-10-05 15:11:51 följande:
    Dallis: Alla sa till mig i Lund att jag märker om cerklaget släpper eller inte håller emot för då blöder man. Detta stämmer inte! Mitt cerklage släppte i v26 utan några som helst blödningar. Så jag tycker absolut du ska ringa eller åka in till fl om du inte får tag i smvc.

Lycka til!
    Usch, läskigt det där... Har ju också fått höra att man märker det eftersom det börjar blöda
Svar på tråden Cerclage?