• Schäfer

Cerclage?

SaraDK skrev 2010-10-22 12:21:18 följande:
    Oki... Känns lugnande att veta på ett ungefär hur det kan vara.
    Det är inte spa vi ska på utan Spamalot, som är en teater baserad på Monty Phyton. Bl a Johan Glans och de från Hipp Hipp medverkar. Borde ju inte vara något problem eftersom man sitter stilla. Får bara hoppas på att jag inte har ont...
    Hahaha, känner mig inte alls dum Oskyldig
  • Schäfer

Hur kommer ni att göra med vaccination mot influensa i år nu när ni är gravida?
    (tänker inte på svininfluensan, den är jag redan vaccinerad mot)...

• Schäfer
    Maria3: Hej, jag har också hört att vid försvagning så visar det sig tidigare (v,18-24 har dom sagt till mig).
    Har du "pyspunka" eller har allt vatten gått och hinnorna är sönder? Har du börjat öppna dig?

SaraDK: har du inte blivit erbjuden ryggmärgsbedövning?
    Jag gissar att man inte vill söva karo då hon fortfarande är så tidigt i graviditeten. När jag träffade narkosläkaren så sa han att man hellst skulle ha kommit till v.14 innan man söver. Innan denna vecka rekommenderar man ryggmärgsbedövning - som för övrigt innebär mindre risker än sövning...
    Jag var i v.14+6 när jag fick mitt cerklage och jag valde sövning, men hade narkosläkaren fått bestämma så hade det blivit ryggmärgsbedövning...
    MagdaA skrev 2010-10-23 23:52:27 följande:
    men om du är vaccinerad mot svininfluensan så ska du ju inte behöva vaccinera dig i år... fast de kanske du inte hade tänkt heller?

.
    Jag vet inte vad jag tänker... Har aldrig vaccinerat mig mot "vanliga" influensan och heller aldrig fått influensan innan... Blir sällan sjuk överhuvudtaget! Men förra året vaccinerade jag mig mot svininfluensan eftersom vi skulle åka till USA mitt i "högtoppen" och pga att syrran har en extremprematur.
    Nu blev jag osäker när jag läste om HongKong-stammen i årets influensa som är väldigt aggressiv och när "toppen" kommer är man (förhoppningsvis) i senare graviditet och därmed mer känslig...
    Sen blir jag orolig pga slapptappen och hur den skulle klara av en kraftig influensa? En vanlig förkylningshosta skulle ju kunna få en att öppna sig liksom Obestämd
    Ska självklart ta upp det med min läkare, men är nyfiken på hur ni andra tänker och resonerar!?
  • Schäfer
    Maria3: tidig vattenavgång tillhör ju även det symptomen för försvagad cervix - även om det brukar ske tidigare!
    Men hur länge får du ligga utan fostervatten?
    Chanserna för barn födda i v.30 är absolut BRA! Lycka till! Håll oss gärna uppdaterade!
  • Schäfer
    karo: ja, jag fick träffa en narkosläkare och planera narkosen. Det var då jag bad om att få bli sövd och han sa att ja eftersom jag hade passerat 13 fulla veckor så var det ok - annars var det inte att rekommendera...
    Det kommer säkert gå jätte bra i morgon!!! Klart du är nervös, vore väl nästan konstigare om du inte var det! *kram*
    Thalis skrev 2010-10-24 16:03:58 följande:
    Fast tappen kan bli försvagad för varje förlossning, och det kanske är var Maria menar.....?

Har också hört att förlossning och tidigare cerklage (ärrvävnad) kan försvaga ytterligare. Jag fick även ta bort moderkakan på operation efter förlossning (alla 3 ggr) och det kan också försvaga ytterligare...

• Schäfer
    Liisa skrev 2010-10-25 08:28:48 följande:
    Hamnade in här av en slump.....men vad kul att se lite välbekanta nick....roligt att det väntas småsyskon
    Själv är jag oxå ganska nyplussad så....hör väl inte hemma här egentligen då jag inte behöver cerklage vad jag vet men var bara tvungen att  säga "hej"
    Heeeeej vännen!!! Så glad jag blir att "se" dig GRATTIS till ny graviditet!!! Hoppas allt är bra! *kram*
    SaraDK skrev 2010-10-25 08:25:33 följande:
    Nu bär det av till sjukhuset för insättning av cerklage i eftermiddag... Ska ligga över till imorgon, så jag uppdaterar er när jag har vilat ut och kommit hem igen!
    Lycka till!!!

Niinis: träffar du professorn?
    Skönt att ni fått en diagnos och extra stöd till sonen!
  • Schäfer

småfötter...usch...får rysningar...Kräks

Liisa: vad jobbigt med panikångest... Hoppas du får må bra under graviditeten!!! Själv tycker jag att det är jätte jobbigt nu...bara väntar på att allt ska gå åt helvete Jag är i "mina kritiska veckor" kom jag på igår så inte så konstigt att allt känns jobbigt... Tyvärr lär jag nog få ha det så här i någon månad till innan det känns bättre.

Niinis: är övertygad om att SöS är duktiga också! Även om det inte sätts lika många där som på KS så finns det med största sannolikhet en gammal räv som satt ett gäng på 80-talet när det var så mycket vanligare med cerklage
    På KS är man ju alltid nervös för att få en "elev" i stället...

Thalis: börjar du jobba snart? Hur känns det?

Magda: fick du tag i specen? Är det lugnare idag?

Har mått skit dåligt senaste dagarna och kom som sagt på igår att jag är i min mest kritiska period. I mina första två graviditeter var det i denna vecka som jag har blivit inlagd... Så jag gissar att det kommer kännas så här nu i någon månad innan det förhoppningsvis känns bättre...
    Oroar mig för undersökningen på onsdag också...tänk om jag öppnat mig mer Vill så gärna få behålla denna lilla skrutt...

• Schäfer
    Thalis: fy för foglossning Mitt bäcken knakar och hoppar varje gång jag vänder mig i sängen eller ska gå upp på toa...men än så länge är smärtan överkomlig... Lider med dig! *kram*
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-10-25 11:26:22 följande:
    Jag hoppas att det stannar där för dig, detta är ju förjäkligt!!!
    känner du när det hoppar eller hör du det?
    Ja kan både höra och känna det,skitläskigt!
    Både hörs och känns... Man tror ju att hela bäckenet ska falla sönder Förvånad
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-25 13:09:57 följande:
    har ni andra hunnit börja fundera hur ni ska göra med dom 10 pappa-dagarna?
    Hur menar du?
    Härligt att allt såg bra ut på kollen!!!
Svar på tråden Cerclage?