• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Grazila
    MagdaA skrev 2010-08-12 16:05:56 följande:
    Baka dumlekakor kan också funka. gjorde jag den dan vattnet gick. Har du bakat bullar eller annan jäsdeg? Min bm avrådde mig att göra de under tiden jag hade cerklage, eftersom själva knådandet kan ge sd.
    Jajamänsan. Dubbel sats med bullar och visst har jag sammandragningar och tryck, men inte som verkar bli nåt av.... SUCK. Men Dumlekakor låter ju smarrigt. Blir det ingen bebbe kan man ju ha dem och trösta sig med fram på nattkröken... fniss...
    Känns ju så jäkla löjligt att hela graviditeten ska gå till att oroa sig för att lill*n ska stanna, men när snöret klipps hoppas man bara att den ska "ramla ut"... men det funkar ju inte riktigt så :/ 
  • Dallis
    Grazila: Tro det eller ej, men jag har faktiskt tagit det väldigt lugnt, trots födelsedagsfirande :)
    De dagar jag har haft som ondast, är också de dagar jag har tagit det som lugnast...
    Jag är inte världens bästa på att ta det lugnt, men på senaste har jag överträffat mig själv. Kan ha att göra med att blodvärdet är lågt, så jag är trött konstant....
    Det har lugnat ner sig något, så jag avvaktar ett tag. Sjukhus är ju trots allt trista Flört

Ni kan ju passa på att ha sex, nu när cerclaget är väck. Min kompis gjorde så och hennes förlossning startade bara några timmar senare :)
  • Dallis

Jag måste få skriva av mig lite....

Har känt av svedan VÄLDIGT mycket de senaste dagarna, samt att jag har haft ont, ont, ont, runt cerclaget. Ringde först till Lund för att höra vad de tycker och de tyckte att jag skulle ringa till Kristianstad eftersom jag är kopplad dit.
    Sagt och gjort, jag ringde till Kstad.
    Får till svar att det är ingen fara, cerclaget gör ju att det inte kan hända något. Jag påtalar att jag har ont runt cerclaget, speciellt när Plutt sparkar där och då säger bm som jag pratade med att man kan ju inte gärna be ungen att inte sparka där. Nej, det fattar väl jag också! Blir så irriterad!!

När det sen gick upp för henne att jag har cerclaget pga TVÅ operationer tidigare, då blev det en annan ton. DÅ var det helt plötsligt inte så bara längre. Då är ju tappen redan påverkad och för kort.
    DÖH!
    Hon skulle iaf konsultera läkaren som arbetade och OM det var något som behövde kollas,då skulle hon ringa upp mig, annars skulle jag inte höra något....

Sitter här med gråten i halsen och ilskan sprutandes ur öronen.
    Att man inte kan bli tagen på allvar när man är orolig!

• Grolly

Hej alla tappra flickor!
    Tänkte fråga er tjejer lite.

jag har/har haft livmoderhalscancer. Hela min livmodertapp samt allt utom ca 1 cm av livmoderhalsen är bortopererad. Vid oprationen sattes då ett cerklage in för att hålla ihop nedanför livmodern för att jag i framtiden skulle kunna bli gravid.
    Detta var 6 månader sedan och nu är jag gravid . Jippi. Trodde aldrig att jag skulle kunna få chans att få fler barn(har ett sedan innan jag blev sjuk) Är nu då bara i v 5 och vet att missfallsrisken för mig är ganska stor samt risk för för tidigt födda.

tänkte fråga er. Tas era cerklage bort innan förlossning eller snittas ni?
    Jag kommer om graviditeten håller i sig att snittas. Vet ni om cerklagen spänns åt när man blir gravid? Jag förmodar att jag kanske inte har samma typ som er!? eller finns det bara ett typ av cerklage?
    Har verkligen inte lagt vikt vid det här med cerklaget, har fokuserat på sjukdomen, men nu väcks såklart miljoner frågor.
    jag har aldrig kännt av mitt, men känner nu i och med grav haft lite konstig, lätt ömmande känsla där inne. Detta kan såklart vara massa olika orsaker efter som det inte ser ut som tidigare där inne.

Många av er verkar fått vila mycket. 9 månader är lång tid så jag tycker ni är såååå duktiga!
    Maria

• PennyJenny

Dallis: Alltså jäkla CSK Skrikandes  Blir inte ett dugg förvånad av deras idiotiska resonemang!Hoppas verligen dom ringer upp dig snart och tar dig på allvar! Mitt cerklage har ju lossnat och det kändes och gjorde ont. Tänkom det är samma för dig?? Håller tummarna för dig!

Grolly:Välkommen hit och grattis till graviditeten :) Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor om ditt cerklage, för jag vet inte om det är samma typ som våra här. Mitt cerklage sattes i v21 eftersom jag höll på att tappa liten där inne, han skulle fötts om de inte blivit gjort där och då. Jag ska snittas men det är inte pga cerklaget utan pga att jag har en livmoderdefekt. De tjejer jag vet har fått sina cerklage klippta en tid innan förlossningen (eller så klipps det när du kommer in om man inte hunnit). Lycka till :)

• Thalis

Dallis: Är så att man blir riktig förbannad!!!! Grrrrrrrrr

Grolly: Hej och välkommen!  Englabella här på fl har en sådan cerklage,nu tror jag inte att hon är online så mycket eftersom hon nyligen fick barn. Men hon fick kejsarsnitt och jag tror inte att hennes cerklage spändes åt under graviditeterna......

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Dallis
    Grolly skrev 2010-08-17 16:03:18 följande:
    Hej alla tappra flickor!
    Tänkte fråga er tjejer lite.

jag har/har haft livmoderhalscancer. Hela min livmodertapp samt allt utom ca 1 cm av livmoderhalsen är bortopererad. Vid oprationen sattes då ett cerklage in för att hålla ihop nedanför livmodern för att jag i framtiden skulle kunna bli gravid.
    Detta var 6 månader sedan och nu är jag gravid . Jippi. Trodde aldrig att jag skulle kunna få chans att få fler barn(har ett sedan innan jag blev sjuk) Är nu då bara i v 5 och vet att missfallsrisken för mig är ganska stor samt risk för för tidigt födda.

tänkte fråga er. Tas era cerklage bort innan förlossning eller snittas ni?
    Jag kommer om graviditeten håller i sig att snittas. Vet ni om cerklagen spänns åt när man blir gravid? Jag förmodar att jag kanske inte har samma typ som er!? eller finns det bara ett typ av cerklage?
    Har verkligen inte lagt vikt vid det här med cerklaget, har fokuserat på sjukdomen, men nu väcks såklart miljoner frågor.
    jag har aldrig kännt av mitt, men känner nu i och med grav haft lite konstig, lätt ömmande känsla där inne. Detta kan såklart vara massa olika orsaker efter som det inte ser ut som tidigare där inne.

Många av er verkar fått vila mycket. 9 månader är lång tid så jag tycker ni är såååå duktiga!
    Maria
    Välkommen hit och GRATTIS till graviditeten!

Det finns två sorters cerclage och jag antar att du har abdominellt (?). Vad jag vet om den sortens cerclage är att det blir förlossning med snitt eftersom det kommer sitta kvar öven efteråt. Däremot så vet jag inte om det spänns åt under graviditeten.
    De flesta av oss härinne (vågar nog säga i princip alla) har den andra varianten av cerclage. Den sorten vi har sätts EFTER att man har blivit gravid och sitter runt livmodertappen. Våra cerclage klipps runt v36 om inget händer innan. Detta för att vi inte ska "slitas sönder" när vi väl börjar öppna oss.
    Vila blir det massor av, men man vänjer sig tillslut :)

Skickar med en länk till en tjej som heter Jonna och har ett likadant cerclage som du.
    finnjonna.blogspot.com/
  • Dallis
    PennyJenny skrev 2010-08-17 16:29:49 följande:
    Dallis: Alltså jäkla CSK Skrikandes  Blir inte ett dugg förvånad av deras idiotiska resonemang!Hoppas verligen dom ringer upp dig snart och tar dig på allvar! Mitt cerklage har ju lossnat och det kändes och gjorde ont. Tänkom det är samma för dig?? Håller tummarna för dig!
    Det blev inget telefonsamtal.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Det blir ett nytt samtal till Lund  imorgon för att böna och be om en tid för kontroll. Sitter och klockar sammandragningar för att se hur länge de håller i sig, för enligt CSK gör de bara något om de är minst en minut långa. Är de inte minst en minut, då håller man inte på att öppna sig heller...
    SUCK SUCK SUCK
  • PennyJenny
    Dallis skrev 2010-08-17 17:36:45 följande:
    Det blev inget telefonsamtal.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Det blir ett nytt samtal till Lund  imorgon för att böna och be om en tid för kontroll. Sitter och klockar sammandragningar för att se hur länge de håller i sig, för enligt CSK gör de bara något om de är minst en minut långa. Är de inte minst en minut, då håller man inte på att öppna sig heller...
    SUCK SUCK SUCK
    Argh.... Vilken bullshit!! Mina sd har aldrig varit så långa innan förlossningen startat och jag har varit öppen! Gör hellre som så att du åker ner hit till förlossningen, säg att du var i Lund och shoppade eller nåt.... Så sa de faktiskt till mig när jag sa att jag inte ville gå på CSK innan denna cirkusen började!! Blir så irriterad, det är ju inte direkt optimalt att ha sd när man har cerklage heller, starka eller ej...
  • Thalis
    Dallis skrev 2010-08-17 17:30:54 följande:
    Välkommen hit och GRATTIS till graviditeten!

Det finns två sorters cerclage och jag antar att du har abdominellt (?). Vad jag vet om den sortens cerclage är att det blir förlossning med snitt eftersom det kommer sitta kvar öven efteråt. Däremot så vet jag inte om det spänns åt under graviditeten.
    De flesta av oss härinne (vågar nog säga i princip alla) har den andra varianten av cerclage. Den sorten vi har sätts EFTER att man har blivit gravid och sitter runt livmodertappen. Våra cerclage klipps runt v36 om inget händer innan. Detta för att vi inte ska "slitas sönder" när vi väl börjar öppna oss.
    Vila blir det massor av, men man vänjer sig tillslut :)

Skickar med en länk till en tjej som heter Jonna och har ett likadant cerclage som du.
    finnjonna.blogspot.com/
    Hihihi Jonna är Englabella här på FL.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
Svar på tråden Cerclage?