Grolly skrev 2010-08-17 16:03:18 följande:
Hej alla tappra flickor!
Tänkte fråga er tjejer lite.
jag har/har haft livmoderhalscancer. Hela min livmodertapp samt allt utom ca 1 cm av livmoderhalsen är bortopererad. Vid oprationen sattes då ett cerklage in för att hålla ihop nedanför livmodern för att jag i framtiden skulle kunna bli gravid.
Detta var 6 månader sedan och nu är jag gravid . Jippi. Trodde aldrig att jag skulle kunna få chans att få fler barn(har ett sedan innan jag blev sjuk) Är nu då bara i v 5 och vet att missfallsrisken för mig är ganska stor samt risk för för tidigt födda.
tänkte fråga er. Tas era cerklage bort innan förlossning eller snittas ni?
Jag kommer om graviditeten håller i sig att snittas. Vet ni om cerklagen spänns åt när man blir gravid? Jag förmodar att jag kanske inte har samma typ som er!? eller finns det bara ett typ av cerklage?
Har verkligen inte lagt vikt vid det här med cerklaget, har fokuserat på sjukdomen, men nu väcks såklart miljoner frågor.
jag har aldrig kännt av mitt, men känner nu i och med grav haft lite konstig, lätt ömmande känsla där inne. Detta kan såklart vara massa olika orsaker efter som det inte ser ut som tidigare där inne.
Många av er verkar fått vila mycket. 9 månader är lång tid så jag tycker ni är såååå duktiga!
Maria
Välkommen hit och GRATTIS till graviditeten!
Det finns två sorters cerclage och jag antar att du har abdominellt (?). Vad jag vet om den sortens cerclage är att det blir förlossning med snitt eftersom det kommer sitta kvar öven efteråt. Däremot så vet jag inte om det spänns åt under graviditeten.
De flesta av oss härinne (vågar nog säga i princip alla) har den andra varianten av cerclage. Den sorten vi har sätts EFTER att man har blivit gravid och sitter runt livmodertappen. Våra cerclage klipps runt v36 om inget händer innan. Detta för att vi inte ska "slitas sönder" när vi väl börjar öppna oss.
Vila blir det massor av, men man vänjer sig tillslut :)
Skickar med en länk till en tjej som heter Jonna och har ett likadant cerclage som du.
finnjonna.blogspot.com/