• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Niinis
    MagdaA skrev 2010-08-20 15:47:31 följande:
    Hej tjejer!

idag har jag varit och träffat några vänner på stan, åt lunch på ett café och hade väldigt trevligt. skönt att komma iväg lite och umgås. en av tjejerna ska ha barn vilken dag som helst, hon är 6 dagar över BF nu, men inte en tendens till att det är på gång.

gjorde några små ärenden på stan, gick inte så långt, men fy 17 va ont jag har i fogarna, redan! å bara vecka 14... man undrar var detta ska sluta. var samma sak när jag väntade första barnet (dottern, som vi förlorade) då hade jag jätteont och det började tidigt. med sonen hade jag inte alls så här ont, så man undrar ju...en flicka nu? Dessutom mår jag inte alls lika illa nu som med sonen, det gjorde jag inte när jag väntade dottern heller.

Grazila: nu hade jag ju cerklage förra gången, så en försvagning bör ju ändå finnas, men iom att utgångsläget är ett annat nu så känns det ändå som ett bra beslöut att avvakta några veckor till. hur det än är så är ju insättningen en risk och även sen när man har cerklaget, större risk för infektioner.

men som sagt, just nu känner jag mig lugn, ska bli spännande att se hur det ser ut vid nästa koll. och, det känns bra att få prata lite med en annan läkare då, en annan åsikt kanske?
    Hej Magda och grattis till graviditeten!!! Tänkte bara säga några ord, har läst denna tråd då och då, och angående att man ska avvakta och så nu för din del när det gäller cerklage, måste bara säga att jag tycker det verkar lite konstigt. Så bra som det gick sist med cerklage, och så "dåligt" det gick utan cerklage, önskar bara att du ska slippa få akut cerklage som jag fick med ALina, det är så mycket mer riskabelt och komplicerat. Nästa gång vill jag och ska jag ha cerklage tidigt redan. Jag hade en normal tapp i v.13, och på nästa koll i v.16 hade jag endast 3mm kvar av tappen!! Alltså hade den förkortats 4cm på 3 v! Detta kom som en chock för mig, och tack och lov gick det väldigt bra, fast det såg ju dystert ut. Ville bara påpeka att OFTA börjar läkarna vela fram och tillbaka, vill att man ska avvakta osv, själv är jag väldigt skeptiskt mot det och tycker att för oss där cerklage funkat bör få det tidigt igen för att slippa eventuella för tidiga öppningar. Var bara tvungen att skriva detta. Skulle nog be en annan läkare om en åsikt också. LYCKA TILL NU MED BEBIS MAGDA OCH NI ALLA ANDRA!!Hjärta
  • Grazila
    Niinis skrev 2010-08-21 14:06:29 följande:
    Hej Magda och grattis till graviditeten!!! Tänkte bara säga några ord, har läst denna tråd då och då, och angående att man ska avvakta och så nu för din del när det gäller cerklage, måste bara säga att jag tycker det verkar lite konstigt. Så bra som det gick sist med cerklage, och så "dåligt" det gick utan cerklage, önskar bara att du ska slippa få akut cerklage som jag fick med ALina, det är så mycket mer riskabelt och komplicerat. Nästa gång vill jag och ska jag ha cerklage tidigt redan. Jag hade en normal tapp i v.13, och på nästa koll i v.16 hade jag endast 3mm kvar av tappen!! Alltså hade den förkortats 4cm på 3 v! Detta kom som en chock för mig, och tack och lov gick det väldigt bra, fast det såg ju dystert ut. Ville bara påpeka att OFTA börjar läkarna vela fram och tillbaka, vill att man ska avvakta osv, själv är jag väldigt skeptiskt mot det och tycker att för oss där cerklage funkat bör få det tidigt igen för att slippa eventuella för tidiga öppningar. Var bara tvungen att skriva detta. Skulle nog be en annan läkare om en åsikt också. LYCKA TILL NU MED BEBIS MAGDA OCH NI ALLA ANDRA!!Hjärta
    Måste bara säga: Agree 100%. Ville bara inte skriva det. Preventivt cerklage= minimal risk, enligt läkares utsago förväntar man sig sällan problem. Akut cerklage= stora risker.
  • MagdaA
    Niinis skrev 2010-08-21 14:06:29 följande:
    Hej Niinis och tack för dina åsikter!

Jag förstår hur du tänker, och känner igen mig i mycket av det du skriver. Men, nu kommer vi iaf vänta till nästa koll om 2 veckor, då är det en annan läkare som gör undersökningen och det tycker jag känns bra. skönt med en annan läkares åsikt i det hela.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-08-21 14:10:23 följande:
    Hej Niinis och tack för dina åsikter!

Jag förstår hur du tänker, och känner igen mig i mycket av det du skriver. Men, nu kommer vi iaf vänta till nästa koll om 2 veckor, då är det en annan läkare som gör undersökningen och det tycker jag känns bra. skönt med en annan läkares åsikt i det hela.
    Hade inte lagt märke till att ni ska avvakta. Tänker precis som Niinis men jag tror att det kommer att gå bra ändå för er del. MEN vid minsta tryck eller obehag känsla så vet du ju vad du ska göra

På tisdag ska jag på cerklagesamtal och jag fruktar att denna läkare ska säga till mig att avvakta(träffar en ny läkare), för hans skull hoppas jag att han bara talar om för mig när de planerar att sätta in cerklage. Fast jag tror att sjukhuset inte vågar annat med mig,jag har ju anmält sjukhuset för vad som hände med Adam.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MagdaA

va ni gör mig orolig nu... jag som kände mig så pass trygg efter senaste läkarbsöket...

• Thalis
    MagdaA skrev 2010-08-21 16:05:18 följande:
    va ni gör mig orolig nu... jag som kände mig så pass trygg efter senaste läkarbsöket...
    Jag tycker att du ska fortsätta känna dig trygg,din läkare känner till dig historia bättre än oss. Vi är alla i tråden olika och har även olika starka/svaga livmoderhalsar. Vi kan ju bara prata för oss själva.......
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Grazila

Reflekterade över det Magda att du har väldigt lång tid mellan kontrollerna just under de veckor som grejer kan börja hända. Jag var ju ute för precis det här att de ville avvakta och hålla på. Fick 2-3 veckor mellan kontrolltiderna, men krävde tidigare för att jag inte litade på deras "omdöme". Fick då en kontroll efter 10 dagar, och när jag kom in på den kontrollen hade jag inte ens 1 mm tapp och öppnades under tiden jag var där. Hade jag inte varit där då hade det alltså gått åt h.
    Precis som Thalis skriver: minsta lilla du känner så åker du och kollar istället för att förlita dig på en tid flera veckor fram i tiden. Det luriga med insuff är ju bara att man kan öppna sig tyst också, vilket innebär att man verkligen måste uppmärksamma minsta lilla.

Så detta är ju inte för att vara elak och oroa dig, utan för att göra dig uppmärksam på att det här är en trall som läkarna gärna kör och att vi helt enkelt måste ligga steget före dem liksom... Jag litar inte ett skit på sånt längre. Inget ska ju få hända dig och din krumelur i magen nu. {#emotions_dlg.flower} 

• MagdaA
    Thalis skrev 2010-08-21 16:27:15 följande:
    Jag tycker att du ska fortsätta känna dig trygg,din läkare känner till dig historia bättre än oss. Vi är alla i tråden olika och har även olika starka/svaga livmoderhalsar. Vi kan ju bara prata för oss själva.......
    så sant. men jag har hunnit tänka endel idag. känns som att ett cerklage kommer behövas, för el senare. med tanke på hur det gick sist. då var jag ju öppen ända fram till cerklaget bara några veckor efter att dom satte det.

får bli 2 lugna veckor nu framöver, mycke soffläge och ta det lugnt för att inte påfresta i onödan.

sen ett orentligt samtal med läkaren på nästa koll.
  • Grazila
    Thalis skrev 2010-08-21 15:10:58 följande:
    Hade inte lagt märke till att ni ska avvakta. Tänker precis som Niinis men jag tror att det kommer att gå bra ändå för er del. MEN vid minsta tryck eller obehag känsla så vet du ju vad du ska göra

På tisdag ska jag på cerklagesamtal och jag fruktar att denna läkare ska säga till mig att avvakta(träffar en ny läkare), för hans skull hoppas jag att han bara talar om för mig när de planerar att sätta in cerklage. Fast jag tror att sjukhuset inte vågar annat med mig,jag har ju anmält sjukhuset för vad som hände med Adam.
    Du verkar ha en massa skinn på näsan, så det blir nog bra. Alltid lite jobbigt med nya läkare dock...
    Thalis skrev 2010-08-21 16:27:15 följande:
    Väl talat! Men ändå, lyssna på kroppen före läkaren, för läkare tittar ofta mer på statistik och "rön" än på patientens individuella situation. De vill alltså testa och åter testa och göra så lite som det bara går, vilket ibland också är helt riktigt såklart! (Men igen, det är MIN erfarenhet efter en massa kämpande!)
  • MagdaA

har bestämt mig för att ringa spec mvc på mån och försöka få kollen lite tidigare. men fortf till den andra läkaren, för en annan åsikt.

Svar på tråden Cerclage?