• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

Hej på er!

Idag har jag varit på koll och allt ser mycket bättre ut nu än när jag väntade sonen! I den här veckan med A låg tappen på 30 mm. idag 43 mm Förra kollen för 4 veckor sen var den 44 mm så i princip oförändrat. Känns otroligt skönt! Läkaren som först var inne på att sätta cerklage i vecak 15-16 vill nu att vi ska avvakta. Nästa koll om 3 veckor, har då gått 16,5 vecka, han ansåg att det då är avgörande hur det ser ut för att besluta om cerklage eller inte. Så jag antar att jag då får va beredd på att det kan bli cerklage rätt omgående OM det är stor förändring. Förra graviditeten låg tappen på 27 mm i vecka 16+4.

Så, jag som var inställd på att få en op-tid idag får istället gå smått ovetandes 3 veckor till. Känns både bra och dåligt. Skönt såklart att tappen är så lång å fin å stängd, men jobbigt att inte veta.

Fick en snabbkik på bäbisen som såg ut att må bra. Han mätte huvudet och ryggraden och den var precis så stor som den ska va i den här veckan.

Jag ahr börjat jobba 25%, har fått lätta arbetsuppgifter, och det tyckte läkaren var bra, bra med lite sysselsättning så inte tiden går så sakta.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-08-17 19:49:40 följande:
    Hej på er!

Idag har jag varit på koll och allt ser mycket bättre ut nu än när jag väntade sonen! I den här veckan med A låg tappen på 30 mm. idag 43 mm Förra kollen för 4 veckor sen var den 44 mm så i princip oförändrat. Känns otroligt skönt! Läkaren som först var inne på att sätta cerklage i vecak 15-16 vill nu att vi ska avvakta. Nästa koll om 3 veckor, har då gått 16,5 vecka, han ansåg att det då är avgörande hur det ser ut för att besluta om cerklage eller inte. Så jag antar att jag då får va beredd på att det kan bli cerklage rätt omgående OM det är stor förändring. Förra graviditeten låg tappen på 27 mm i vecka 16+4.

Så, jag som var inställd på att få en op-tid idag får istället gå smått ovetandes 3 veckor till. Känns både bra och dåligt. Skönt såklart att tappen är så lång å fin å stängd, men jobbigt att inte veta.

Fick en snabbkik på bäbisen som såg ut att må bra. Han mätte huvudet och ryggraden och den var precis så stor som den ska va i den här veckan.

Jag ahr börjat jobba 25%, har fått lätta arbetsuppgifter, och det tyckte läkaren var bra, bra med lite sysselsättning så inte tiden går så sakta.
    Skönt att höra att allt såg bra ut :) Förstår dock dina kluvna känslor!
  • Dallis
    PennyJenny: När jag  fick sonen hade jag inga sammandragningar alls när jag åkte in på akuten och då var jag öppen 3 cm. Det blir nog ett besök till Lund eller iaf ett samtal. Det har varit lite si och så ikväll, trots att jag har suttit i princip helt stilla. Har flyttat mig från datan till toaletten och tillbaka. Fick tom mat hemlevererad av syster min :)

Magda:
    Härligt att det ser fint ut! Hoppas att det håller sig på den nivån!

Thalis:
    Det hade jag ingen aning om :)
  • PennyJenny

Dallis:Hur går det? Har du fått tag på Lund?

• Dallis

Nej, inte än. Jag provar att ringa spec mvc. Känns tramsigt att ringa förlossningen.. Eller? har vaknat flera gånger inatt av att det svider eller att sd gör ont..

• PennyJenny
    Dallis skrev 2010-08-18 10:43:46 följande:
    Nej, inte än. Jag provar att ringa spec mvc. Känns tramsigt att ringa förlossningen.. Eller? har vaknat flera gånger inatt av att det svider eller att sd gör ont..
    Neeej, det är inte tramsigt :) Ring!
  • MagdaA

Dallis: jag tycker också du ska ringa. bättre med en koll för mycke än att du går och grämer sig sen att du inte gjort det.

• Grazila

Dallis... verkligen, om telefonvägen inte funkar är det bara att åka. Och hamna inte på väntelista hos spec eller gyn etc. Du räknas till sengraviditet i Lund och kan definitivt ringa förlossningen med ett ärende som ditt.

Bara att tuffa till dig nu! Var rabiat om du måste. 

• tigerkaka

jahapp efter 9 v i sjukhussängen så ska dom nu helt plötsligt ha upp mig med hänvisande till deras forskning som vanligt, blir flyförbannad. drn kan inte heller förstå att de gör mer ont när jag sitter upp står eller går, de trycker ju på mer. nu tycker dom att jag ska upp o sprinta i korridoren. tror seriöst att dom försöker få i gång mig eller få mig så arg så jag åker hem.

med ytterligare hänvisning till att jag kommer tydligen inte att kunna ta hand om mitt barn om jag inte börjar upp o springa NU och att de skulle göra mig till en dålig mamma..precis nu ska de ske!!
    känns som att spela på roulette, dom vet inte varför de inte startar men ändå vill dom chansa o se vad som händer,  nej tack!!

är ett endaste tjatandes sen i måndags så nu börjar jag bli rejält uppstressad..
    i stället för att ta det lugnt o försiktigt så ska jag nu tvingas upp med skrikande protester..

blir så arg !!!!!!!!!!! orolig... och ledsen

hoppas ni har det bättre.

Dallis: ring o åk in o kolla upp, bättre de än att vänta, det är du som känner din kropp bäst, ingen annan. oavsett vad nån annan tror.

kram

• MagdaA

tigerkaka: jobbigt. hoppas det löser sig! å du! du kan visst ligga HELA graviditeten å ändå fixa att ta hand om barnet sen! så de så! vilken veck aär du i nu?

Svar på tråden Cerclage?