• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-08-18 12:01:27 följande:
    jahapp efter 9 v i sjukhussängen så ska dom nu helt plötsligt ha upp mig med hänvisande till deras forskning som vanligt, blir flyförbannad. drn kan inte heller förstå att de gör mer ont när jag sitter upp står eller går, de trycker ju på mer. nu tycker dom att jag ska upp o sprinta i korridoren. tror seriöst att dom försöker få i gång mig eller få mig så arg så jag åker hem.

med ytterligare hänvisning till att jag kommer tydligen inte att kunna ta hand om mitt barn om jag inte börjar upp o springa NU och att de skulle göra mig till en dålig mamma..precis nu ska de ske!!
    känns som att spela på roulette, dom vet inte varför de inte startar men ändå vill dom chansa o se vad som händer,  nej tack!!

är ett endaste tjatandes sen i måndags så nu börjar jag bli rejält uppstressad..
    i stället för att ta det lugnt o försiktigt så ska jag nu tvingas upp med skrikande protester..

blir så arg !!!!!!!!!!! orolig... och ledsen

hoppas ni har det bättre.

Dallis: ring o åk in o kolla upp, bättre de än att vänta, det är du som känner din kropp bäst, ingen annan. oavsett vad nån annan tror.

kram
    Argh.... PUCKON! Varför gör dom sådär mot dig?? Vilken vecka är du i nu? Jag är i v28+6 och får absolut inte vara uppe, våra situationer är ju ganska lika...
  • Dallis

Pratade precis med Lund, så nu blir det en tur ner dit. Ska bara vänta på mor min, så jag har någon med mig

• MagdaA
    Dallis skrev 2010-08-18 12:37:10 följande:
    Pratade precis med Lund, så nu blir det en tur ner dit. Ska bara vänta på mor min, så jag har någon med mig
    BRA! Hoppas allt går bra nu! Vi tänker på dig!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • tigerkaka
    MagdaA skrev 2010-08-18 12:05:19 följande:
    tigerkaka: jobbigt. hoppas det löser sig! å du! du kan visst ligga HELA graviditeten å ändå fixa att ta hand om barnet sen! så de så! vilken veck aär du i nu?
    ja precis, blir så less  på allt tjat och utpressningar, är i v 30 +
    PennyJenny skrev 2010-08-18 12:10:32 följande:
    Argh.... PUCKON! Varför gör dom sådär mot dig?? Vilken vecka är du i nu? Jag är i v28+6 och får absolut inte vara uppe, våra situationer är ju ganska lika...
    jag vet inte men nu är d slut på att vara trevlig, redan fräst som en ilsken katt idag åt den nya barnmorskan som jag aldrig träffat innan. fick ont i cerklaget efter min påtvingade promenad i morse sen ville hon att jag skulle sitta uppe resten av dagen... nä skulle inte tro de. kommer få ett jävla utbrott på drn snart me om han börjar prata om sina jävla studier och att jag inte kmr att kunna ta hand om mitt barn efter mitt långa sängliggande. de är riktigt fula tricks dom kör me nu grrrrrrrr
    håller tummarna !! hoppas de bara är ett falskt alarm =)

kram på er allihopa!
  • PennyJenny
    Braaaa! Hoppas vi slipper bli grannar nu bara (förstå mig rätt!!) Håller tummarna för att det ser bra ut.
  • PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-08-18 14:11:10 följande:
    jag vet inte men nu är d slut på att vara trevlig, redan fräst som en ilsken katt idag åt den nya barnmorskan som jag aldrig träffat innan. fick ont i cerklaget efter min påtvingade promenad i morse sen ville hon att jag skulle sitta uppe resten av dagen... nä skulle inte tro de. kommer få ett jävla utbrott på drn snart me om han börjar prata om sina jävla studier och att jag inte kmr att kunna ta hand om mitt barn efter mitt långa sängliggande. de är riktigt fula tricks dom kör me nu grrrrrrrr
    Mäh,vad är det för människor egentligen? Klart du kan ta hand om ditt barn sen, vilken nonsens. Jag vet själv att dr körde med fula tricks när jag var nyop och vägrade gå ur sängen på några dagar av rädsla. Tji fick han, jag vägrade som sagt och inte f-n hände det nåt av det han hotade om. Visst, jag kan förstå en del av deras medicinska synpunkter men... ibland känns det verkligen som om de gör övertramp, som i ditt fall här! Stå på dig, du har en hel hög cerklagebrudar bakom dig som backar upp

Dallis: Hoppas du fått bra news i Lund??
  • Dallis

Nu är jag hemma igen. Skulle bara handla lite mat när jag hade både taxi och bärhjälp :)

Har som sagt varit nere i Lund och snacka om att jag är ännu mera nojjig nu!
    Kom in jättefort (skönt) fick en supertrevlig läkare, som var både lugn och pedagogisk.
    Hon tyckte först och främst att det var konstigt att inte CSK ville ta emot mig, men tyckte det var bra att jag hade åkt till dem istället.
    Hon hade lite svårt att få fatt i alla journalanteckningar om mig eftersom jag inte har fått några mödravårdspapper (tydligen så har de haft flera pat från Kristianstad som inte heller har fått några papper), men tillsammans så redde vi ut det som behövdes vetas.
    Fick en vanlig gyn undersökning, som gjorde ont så in i bomben! och ett vul.
    Det visar sig att jag har en INFEKTION och en ganska kraftig sådan. Tappen var stängd och mätte ca 2,5 cm. Hon funderade på om hon skulle lägga in mig pga infektionen, men valde att avvakta eftersom jag var stängd. Hade några kraftiga sd medans jag låg där, vilket hon märkte och inte var helt förtjust över.
    Hon pratade lite om att det var bra att jag kom dit, för det är där man ska vara om man föder för tidigt....
    Ska tillbaka om en vecka för uppföljning.
    Nu går jag runt och funderar på hur få veckor det är kvar tills Plutt kommer. Det blir kanske betydligt tidigare än vi har räknat med.... Tyst

• MagdaA

Dallis: skönt att det gick bra ädå trots allt! men vad sa hon om infektionen då? har du fått antibiotika mot det nu? BRA med en koll igen om 1 vecka, nu är du i goda händer Tycker du ska fortsätta att åka dit, skit i CSK!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny

Dallis: Vilken jädra tur att du åkte ner!! Hoppas du snabbt blir av med infektionen.

• Grazila

Dallis, skönt att du fått rätt kontakt nu! Håller tummarna att infektionen snabbt hävs och att bebben därinne stannar många veckor än!

tigerkaka, jag blir ju helt chockad av hur de verkar behandla dig. Du kan säkert tala för dig själv, men i dina kläder hade jag ställt dem ett antal frågor som
    -tror de att det är mer kostnadseffektivt att bebis ligger längre på neo än i din kropp som kuvös?
    och framförallt
    -tror de att det är  BÄTTRE för bebis att ligga på neo än i din kropp?
    -vill de bara bolla över till en annan avdelning?
    -var är de väldigt trovärdiga rapporterna om att det inte spelar någon roll att DU, som är öppen med buktande hinna är uppe och går? Jag har då aldrig blivit upptvingad i ett sånt läge, tvärtom. När läget har varit helt stabilt med intakt cerklage har jag fått röra mig med försiktighet.

Man ligger ju för faan inte för sitt eget höga nöjes skull så att andra får passa upp. Och vad tror de? Att din lilla bebis behöver ut på lekplatsen en vecka efter födelsen? Du kommer ha gott om tid för återhämtning, och det i synnerhet om de tvingar upp dig med resultatet att bebis hamnar på neo många fler veckor än nödvändigt.
    Jävla idioter. 

Magda, kan tänka mig att det känns lite osäkert att tvingas vänta på beslut. Hellre ett tidigt preventivt liksom. Hur var det, har du haft cerklage innan? Jag har märkt det att här på mitt nya sjukhus vill de gärna ifrågasätta diagnosen. Inte för att jag planerar skaffa fler barn... men alltså man vill ju känna sig trygg i att tiden som försökskanin är över, fall ifall att det skulle vilja bli en till krumelur i framtiden. Hoppas det går riktigt bra för dig nu! 

Penny, hur går det? Närmar sig väl nu? 

Svar på tråden Cerclage?