• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

Thalis: härligt! Nu kan du låta bli att oroa dig några dagar iaf. Undrar som PJ, blev det nått prat om cerklaget?

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    PennyJenny skrev 2010-08-10 17:58:49 följande:
    Skönt att höra :) Var det nåt mer prat om ditt cerklage?
    MagdaA skrev 2010-08-10 18:25:55 följande:
    Thalis: härligt! Nu kan du låta bli att oroa dig några dagar iaf. Undrar som PJ, blev det nått prat om cerklaget?
    Fick träffa en toppen läkare som jag träffade när jag väntade Adam och hon kom ju ihåg det hela. Hon tyckte att cerklage är ett måste för mig men hon vet också att min läkare inte vill sätta in cerklage innan v.15 så hon sa bara till mig att vänta till den 24:e och hon är är säker på att jag kommer att få det.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • tigerkaka
    PennyJenny skrev 2010-08-10 10:26:03 följande:
    Håller tummarna för dig!!

Idag tog jag mod till mig på ronden och sa till dr att jag vill ha mina två flöden i veckan. Direkt började hon argumentera att "det finns ju dom som vill vara inlagda och köra CTG och flöde varenda dag för att de är oroliga"... Men tillslut gav hon med sig, för jag har ju trots allt blivit lovad detta av en annan dr och definitivt inte fört det på tal själv och ännu mindre tjatat mig till det. Det var dr själv som direkt sa det när jag förklarade hur min ängel dog att två flöden i veckan skulle det bli. Detta ville väl inte dagens dr lyssna på precis men sa "visst, har hon lovat det så ska jag ju inte komma här och ändra". Ha! Känns riktigt bra att man inte backade :) Tack för allt stöd allihop ♥

Nyss var "vår" dr inne här och pratade. Han sa att det har varit mycket snack bakom kulisserna ang mitt snitt osv. Antar att en del vill dra det så långt det går medans andra vill att jag får det i den vecka man bestämt nu för att inte det ska hända nåt som inte är så angenämt. Men mitt snittdatum kommer inte ändras sa han iallafall (även om jag tror att han tillhör den grupp som tycker att jag kan gå till v34 åtminsone) och det känns skönt. Skulle faktiskt bli helt knäckt om de hade flyttat fram snittet till v34, nu är man så inställd på tidigare.

Hoppas din bebbe snart vill pluppa Grazila
    skönt att höra PJ att dom äntligen  lyssnar på dig =), skönt att sd lugnat ner sig med! härligt att du fått ett slutmål nu , snitt i v 30, låter hur fint som helst. äntligen lite ljus i tunneln =), är ju oerhört psykiskt jobbigt att ligga o vänta, håller tummar o tår att den lille håller sig där inne tills de är dags!
    Thalis skrev 2010-08-10 17:14:44 följande:

Hello!
    Jo, allt ser bara bra ut! Allt är stängt och bebisen mår bra. Och blev framflyttad några dagar så nu stämmer det lite bättre

va skönt att allt såg fint ut =), tryggt att få en doktor som känner till dig med , nu har dom koll på dig ! =D
    MagdaA skrev 2010-08-10 08:48:21 följande:
    Thalis: Min läkare pratade om att sätta cerklage i vecka 15 el 16. Så det kanske inte är så sent för dig iaf... hoppas det löser sig!

Jag ska på koll nästa vecka, är då i vecka 13+3, hoppas få besked då om när det blir cerklage. Börjar gruva mig, börjar kännas så verkligt! Innan har det mest varit "om jag går så långt..."

Kan knappt somna på kvällarna, ligger bara å tänker på hur allt kommer bli. SKitjobbigt! Har även funderat på att be bm som ska göra rul om att kolla könet. Jag vet att dom eg inte säger det här längre, men vi hoppas så mkt på en lillasyster att jag är rädd att jag inte riktigt kommer kunna ta en lillebror till mig ordentligt...svårt att förklara. bm som ska göra rul gjorde även inskrivningen så jag har träffat henne, jättemysig, hon var väldigt förstående och beklagade flera ggr det vi varit med om innan, så det känns som hon skulle förstå om jag förklarade läget.
    då var de dags snart då =) , kmr gå fint !
    på mitt RUL så frågade jag och hon svarade, så det borde vl inte va ngt hinder, men jag har hört att kan va olika. för mig spelade de ingn roll vilket könet var men ja ville veta då jag är ensam i min graviditet.

själv så är jag flyförbannad idag , varenda jävla vecka försöker dom skicka hem mig. min rond läkare som jag haft mest hela tiden vet att jag absolut inte vill åka hem, men ändå så försöker han. nu är han borta i 3v, å då skriver han i min journal att jag ev ska skickas hem igen. blir så less på det här, det blir ett sånt oerhört stressmoment för mig , det här att dom ska hålla på som dom gör när dom vet vad jag tycker . men också att dom försöker få upp mig då det inte finns nån studie tydligen  som visar att sängliggande verkligen hjälper...men de funkar ju för mig så varför jag riskera att va uppe o gå när det inte känns bra?  bara för att dom är av den åsikten att det inte är farligt..
    blir så arg så jag kokar!!! pratade med drn innan o nu hoppas jag att hon fattar.
    e ju helt sjukt att dom försöker skicka hem mig när de gradvis blir sämre hela tiden.
    vem skickar hem ngn med min status ? i lund hade dom ju knappast gjort de.
    när man blir hem skickad brukar de vara för att de gått tillbaka o blivit bättre och är stabilt. inget av detta stämmer på mig.
    så dom kan ju bara försöka grrrrrrrrrr............

nog om mitt kaos, hur mår ni?

idag skiner solen men jag är riktigt åskmoln haha.

kramar till er alla!

å jag håller tummarna för bebis leverans till grazila inom kort =)
  • MagdaA
    tigerkaka: ensam? det har jag missat. jobbigt! då förstår jag att du är ännu mer mån om att få stanna kvar på sjukhuset! vilken vecka är du i nu?

ang kön så har dom slutat berätta här i Övik. Vet att dom gjorde det ibland förut, men av risk att det faktist kan bli fel så har dom slutet berätta, men jag ska iaf se om jag kan flörta lite med bm

Här är det bra. Jag håller på att sy lite idag och för första gången på hela veckan så leker Alex riktigt bra själv i sitt rum. Märks att han börjar längta tillbaka till dagis, hans humör är inte på topp och han testar våra gränser hela tiden. 3-års trotsig till 1000! 7:e veckan nu som han är hemma så han har haft en långt sommarlov, men på måndag är det åter till vardagen igen. Men han kommer inte va där heltid nu från början, vi mjukstartar lite. Kommer bli mer sen kring cerklage insättningen då jag behöver vila så mkt som möjligt.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-08-11 12:33:23 följande:

själv så är jag flyförbannad idag , varenda jävla vecka försöker dom skicka hem mig. min rond läkare som jag haft mest hela tiden vet att jag absolut inte vill åka hem, men ändå så försöker han. nu är han borta i 3v, å då skriver han i min journal att jag ev ska skickas hem igen. blir så less på det här, det blir ett sånt oerhört stressmoment för mig , det här att dom ska hålla på som dom gör när dom vet vad jag tycker . men också att dom försöker få upp mig då det inte finns nån studie tydligen  som visar att sängliggande verkligen hjälper...men de funkar ju för mig så varför jag riskera att va uppe o gå när det inte känns bra?  bara för att dom är av den åsikten att det inte är farligt..
    blir så arg så jag kokar!!! pratade med drn innan o nu hoppas jag att hon fattar.
    e ju helt sjukt att dom försöker skicka hem mig när de gradvis blir sämre hela tiden.
    vem skickar hem ngn med min status ? i lund hade dom ju knappast gjort de.
    när man blir hem skickad brukar de vara för att de gått tillbaka o blivit bättre och är stabilt. inget av detta stämmer på mig.
    så dom kan ju bara försöka grrrrrrrrrr............

nog om mitt kaos, hur mår ni?

idag skiner solen men jag är riktigt åskmoln haha.

kramar till er alla!

å jag håller tummarna för bebis leverans till grazila inom kort =)
    GRRRR..... Dumma dumma doktor! Förstår att du blir jättestressad av att ha det hängade över dig att dom vill skicka hem dig. Förstår inte riktigt hur dom resonerar...

Och det här med sängläge, här är det samma sak. Ena dr säger att jag inte ens får åka rullstol till undersökningarna utan i säng medans andra säger att jag kan sitta uppe och äta och gå runt lite i rummet osv... Hm, VEM ska man tro på? Jag går på min egen magkänsla... KRAM
  • IrisBlå
    Dallis skrev 2010-03-08 01:35:18 följande:
    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?
    PennyJenny skrev 2010-08-11 15:36:13 följande:
    GRRRR..... Dumma dumma doktor! Förstår att du blir jättestressad av att ha det hängade över dig att dom vill skicka hem dig. Förstår inte riktigt hur dom resonerar...

Och det här med sängläge, här är det samma sak. Ena dr säger att jag inte ens får åka rullstol till undersökningarna utan i säng medans andra säger att jag kan sitta uppe och äta och gå runt lite i rummet osv... Hm, VEM ska man tro på? Jag går på min egen magkänsla... KRAM
    Hej! Jag är ny här på FL men har följt tråden ett tag. Är lite i samma situation som några av er, förutom att jag inte har något cerklage. Jag har haft täta sammandragningar sen v.20 som påverkat min livmodertapp, legat inlagd, fått antibiotikadropp och är nu sjukskriven. Har en fråga till dig PennyJenny... Läste någonstans i tråden att du fått Clostridium Difficile. Fick besked idag av min läkare att jag också har det... Rynkar på näsan Vill du berätta vad det innebär? Och vad dom gör? Har du fått medicin för det?
    Tacksam för svar... Solig
  • PennyJenny
    IrisBlå skrev 2010-08-11 17:40:40 följande:Hej! Jag är ny här på FL men har följt tråden ett tag. Är lite i samma situation som några av er, förutom att jag inte har något cerklage. Jag har haft täta sammandragningar sen v.20 som påverkat min livmodertapp, legat inlagd, fått antibiotikadropp och är nu sjukskriven. Har en fråga till dig PennyJenny... Läste någonstans i tråden att du fått Clostridium Difficile. Fick besked idag av min läkare att jag också har det... Rynkar på näsan Vill du berätta vad det innebär? Och vad dom gör? Har du fått medicin för det?
    Tacksam för svar... Solig
    Hej

Jag fick den diagnosen för ett tag sedan (några veckor sedan) men eftersom jag inte längre hade några som helst symtom så ville dr avvakta behandling. Dock har nya prover visat på att bakterien ökat igen så idag har de satt in Flagyl för att se om det kan få bort bakterierna. Finns även en medicin som heter Vancocin (eller nåt sånt) som man kan ta, men det är tydligen ett "rävgift" enl en del dr som de helst inte vill att jag ska ta som gravid. Det ska inte vara farligt med Clostridium för själva graviditeten, mer än att diarréerna ju gör att man får mer sd vilket inte är så bra.
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-08-11 19:00:55 följande:
    Hej

Jag fick den diagnosen för ett tag sedan (några veckor sedan) men eftersom jag inte längre hade några som helst symtom så ville dr avvakta behandling. Dock har nya prover visat på att bakterien ökat igen så idag har de satt in Flagyl för att se om det kan få bort bakterierna. Finns även en medicin som heter Vancocin (eller nåt sånt) som man kan ta, men det är tydligen ett "rävgift" enl en del dr som de helst inte vill att jag ska ta som gravid. Det ska inte vara farligt med Clostridium för själva graviditeten, mer än att diarréerna ju gör att man får mer sd vilket inte är så bra.
    Tack för svaret!  Skrattande
    Mina sd har också blivit bättre och jag är inte fullt så dålig i magen längre. Men man kan alltså ha många bakterier ändå, utan så mycket symptom? Min läkare ville inte heller ge medicin eftersom jag är gravid.. Känns dock inte helt okej att gå omkring med, man funderar ju om det kan smitta barnet på något sätt, nu eller vid förlossning eller senare.. Hmm.. Jaja..
    Jag håller tummarna för dig och din bebis Jenny! Själv är jag i v. 27 nu, lite lugnare än v. 20 som jag var i när jag blev inlagd...
    Kram
  • PennyJenny
    IrisBlå skrev 2010-08-11 21:05:03 följande:
    Tack för svaret!  Skrattande
    Mina sd har också blivit bättre och jag är inte fullt så dålig i magen längre. Men man kan alltså ha många bakterier ändå, utan så mycket symptom? Min läkare ville inte heller ge medicin eftersom jag är gravid.. Känns dock inte helt okej att gå omkring med, man funderar ju om det kan smitta barnet på något sätt, nu eller vid förlossning eller senare.. Hmm.. Jaja..
    Jag håller tummarna för dig och din bebis Jenny! Själv är jag i v. 27 nu, lite lugnare än v. 20 som jag var i när jag blev inlagd...
    Kram
    Det är det jag oxå är rädd för, att jag ska smitta liten nu eller vid mitt snitt eller efter snittet. Han kommer ju vara prematur när han kommer så jag är himla orolig för detta faktiskt. Neonatal säger dock att det är ingen fara även om man inte behandlar så länge man har god handhygien. Men nu har dom som sagt satt in behandling eftersom det ökat igen och det känns rätt skönt faktiskt. Men nu nojjar man sig för medicinen... Ja, alltid är det nåt man funderar över Obestämd

Imorgon är jag 28+0, känns helt underbart
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-08-11 21:34:27 följande:
    Det är det jag oxå är rädd för, att jag ska smitta liten nu eller vid mitt snitt eller efter snittet. Han kommer ju vara prematur när han kommer så jag är himla orolig för detta faktiskt. Neonatal säger dock att det är ingen fara även om man inte behandlar så länge man har god handhygien. Men nu har dom som sagt satt in behandling eftersom det ökat igen och det känns rätt skönt faktiskt. Men nu nojjar man sig för medicinen... Ja, alltid är det nåt man funderar över Obestämd

Imorgon är jag 28+0, känns helt underbart
    Men hur har dom sett att det ökat igen på dig? Tar dom prov regelbundet för att se så det inte ökar? Eller har du fått tillbaka symptom? Förlåt alla närgågna frågor... Tungan ute Farligt att googla rundor, men jag tycker ju inte att det verkar som en smitta som är ofarlig precis...
    Har ni tagit reda på att det är en liten gosse som ni väntar? Skrattande 
Svar på tråden Cerclage?