• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    Hej tjejer!

idag har jag varit och träffat några vänner på stan, åt lunch på ett café och hade väldigt trevligt. skönt att komma iväg lite och umgås. en av tjejerna ska ha barn vilken dag som helst, hon är 6 dagar över BF nu, men inte en tendens till att det är på gång.

gjorde några små ärenden på stan, gick inte så långt, men fy 17 va ont jag har i fogarna, redan! å bara vecka 14... man undrar var detta ska sluta. var samma sak när jag väntade första barnet (dottern, som vi förlorade) då hade jag jätteont och det började tidigt. med sonen hade jag inte alls så här ont, så man undrar ju...en flicka nu? Dessutom mår jag inte alls lika illa nu som med sonen, det gjorde jag inte när jag väntade dottern heller.

Grazila
    : nu hade jag ju cerklage förra gången, så en försvagning bör ju ändå finnas, men iom att utgångsläget är ett annat nu så känns det ändå som ett bra beslöut att avvakta några veckor till. hur det än är så är ju insättningen en risk och även sen när man har cerklaget, större risk för infektioner.

men som sagt, just nu känner jag mig lugn, ska bli spännande att se hur det ser ut vid nästa koll. och, det känns bra att få prata lite med en annan läkare då, en annan åsikt kanske?
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • giraffas

Hej!!

Är ny här. Och orkar inte gå tillbaka i tråden och läsa.

För att göra min historia kort. Födde vår son i vecka 20 för 2 ½ år sen. Har inte lyckats bli gravid en enda gång. Trots älstickor; rosenrot, bisolvon mm. Har en son som är född i nov 2006. Föddes i v.38. Båda förlossningar har gått jätte fort. bara några timmar från första värken till de har kommit ut. Har börjat fundera på om jag kan han försvagade livmoderhals eller om jag ska kräva cerclage. Då jag öppnade mig helt oförklarligt med änglasonen. Nu har vi sökt hjälp men de är kötid på ca 3-4 månader. 

Men i alla fall till min dumma fråga. Ni som vet att ni har försvagad livmoderhals och blivit rek att avstå från sex. När började ni med de? Körde ni med äl-stickor och höll sen upp till bim. Eller sexade ni på som vanligt fram tills testet visade positivt?  Tänkte bara om orgasamen kan orsaka ett väldigt tidigt missfall?

Förlåt för min super knäppa fråga men börjar känna mig desperat. 

• Dallis
    Magda: Har du provat akupunktur mot smärtan? Jag fick problem med foglossningar och ischias väldigt tidigt i den här grav och jag har har gått på akupunkturbehandling hos sjukgymmnasten. Jag vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan nålarna! Har dessutom haft hjälp av ett bälte och en vänddyna i sängen.
    Har varit smärtfri några veckor nu, men känner att det börjar smyga sig tillbaka så smått. Snart dags att boka en ny tid för operation nåldyna :)

För övrigt så känns det som att antibiotikan fungerar. Tar 3 "hästapiller" om dagen och har inte haft några känningar. (Eller jo, några men inte alls på den nivån)

Skickar massa styrka till er som har det betydligt värre än mig!
    Känner mig givmild idag, så jag skickar minsann till er andra också Skrattande
  • MagdaA
    Dallis: nej, det har jag inte testat. ska kontakta min kroppshealare han är massör och sätter nålar + kiropraktor, han är underbar! ska kolla med han om han har nån erfarenhet av fog-problem.
  • Dallis

Det tycker jag verkligen du ska!
    Det skadar ju inte att prova.
    Det är bra att komplettera med ett bälte också. Jag har fått låna ett gratis hos sjukgymnasten. Det finns att köpa också, men de är DYRA

• PennyJenny

Dallis: Vad fick du för medicin mot infektionen? Flagyl? Det har jag ätit först efter cerklageinsättningen och så nu en vecka mot min tarminfektion. Slutade med dom idag,gööööött!

Själv har jag sedan ett par dagar tbx onda sd igen plus att det värker och sticker i tappen/cerklaget som finns kvar. Bådar inte gott, är orolig att det ska starta innan ks. Vore inte alls kul, vill ju ha ett luuuugnt planerat snitt!!

• Dallis

Jag fick Dalacin i kapselform.
    Tror att de är snäppet starkare än Flagyl.

Hoppas, hoppas att allt håller fram till ks. Jag börjar känna att det är nära nu. går in i vecka 29 idag (28+0)
    Vi börjar bli klara med de stora sakerna som ska vara färdigt innan Plutt kommer och det känns så skönt! Lite mindre att bekymra sig om :)

• Grazila
    giraffas skrev 2010-08-20 22:30:55 följande:
    Hej!!

Är ny här. Och orkar inte gå tillbaka i tråden och läsa.

För att göra min historia kort. Födde vår son i vecka 20 för 2 ½ år sen. Har inte lyckats bli gravid en enda gång. Trots älstickor; rosenrot, bisolvon mm. Har en son som är född i nov 2006. Föddes i v.38. Båda förlossningar har gått jätte fort. bara några timmar från första värken till de har kommit ut. Har börjat fundera på om jag kan han försvagade livmoderhals eller om jag ska kräva cerclage. Då jag öppnade mig helt oförklarligt med änglasonen. Nu har vi sökt hjälp men de är kötid på ca 3-4 månader. 

Men i alla fall till min dumma fråga. Ni som vet att ni har försvagad livmoderhals och blivit rek att avstå från sex. När började ni med de? Körde ni med äl-stickor och höll sen upp till bim. Eller sexade ni på som vanligt fram tills testet visade positivt?  Tänkte bara om orgasamen kan orsaka ett väldigt tidigt missfall?

Förlåt för min super knäppa fråga men börjar känna mig desperat. 
    Inte alls en knäpp fråga... undrar man så undrar man. Men nä, SÅ tidigt har inte sexet någon betydelse utan det är sedan cerklaget är satt som sex kommer att utgöra en risk, eller givetvis om man går utan cerklage med en svag cervix ska man ju i möjligaste mån undvika att trigga sammandragningar. Problematiken kan ju ta sig ganska individuella uttryck.
    Jag kan bara svara för mig själv här eg och mina sammandragningar av "ond karaktär" dyker upp runt v.10. Då har jag fått rådet att hoppa över samlag och orgasm. Sedan har cerklage satts runt v.14-15.

Personligen TROR jag inte (och det är vad man för övrigt även kan läsa sig till) att så tidigt har sex och fysisk aktivitet ingen betydelse. Men däremot kan det ju vara så starkt kopplat till ditt psykiska välbefinnande att vara ytterst försiktig, då tycker jag helt enkelt att du ska göra som du känner. Men en läkare kommer med största sannolikhet inte säga att det har någon betydelse i det skedet.

Kräva cerklage kommer du märka blir svårt då det finns en stark skepsis hos flertalet läkare kring huruvida metoden är effektiv och att som Magda påpekar ovan, den även är kopplad till vissa risker. Däremot tycker jag du ska begära en tät uppföljning av din framtida graviditet så det inte behöver gå illa igen. Då kan man sätta in åtgärder som vila eller slutligen ett akut cerklage.
    Hoppas du plussar snart och att det går bra denna gång!
  • Grazila

Skickar massa styrka till er som har det betydligt värre än mig!
    Känner mig givmild idag, så jag skickar minsann till er andra också Skrattande
    Men du är för söt Solig
    Jag är bara en surmärr som tycker det är dags för förlossning, men tar tacksamt emot en sån där kram!

Penny, tummar hålles stenhårt. Det ska gå bra. Är bara så! 

Hur mår Thalis som varit tyst länge?!

Tjockiskramar till den som behöver Hjärta 
  • MagdaA

giraffas: vi har skippat sex från och med att vi plussat. tidigare grav har jag fått blödningar i samband med sex redan tidigt i grav, därför har vi låtit bli.

Dallis
    menar du ett sånt elastiskt grått bälte? från gula rehab... ? Jag har 2 sånna sen tidigare.

Svar på tråden Cerclage?