• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor

Hej Kramig!

Beklagar så att er dotter inte kunde stanna här på jorden!

Jag undrar också hur stora riskerna är med cerklage. Har aldrig hört talas om någon som fått missfall av att sätta ett planerat cerklage men har precis som du hört att den risken finns. Hoppas någon kan reda ut detta!

Kram 

• Lill Z

Hej kramig! Beklagar din förlust! Jag ska få mitt cerklaget på onsd. Det är andra gången jag får cerklage och första gången för ca 5 år sedan pratade dem mycket mer om missfalls risken än vad dem gjort denna gång. Precis som violatricolor säger har jag också hört om risken, men inte hört ngn som faktiskt fått missfall av det. Men alla ingrepp i den regionen kan ju reta livmodern så efter som risken finns måste dem väl ta upp den. Men lite läskigt känns det ju....

• MiScHoOo
    Kramig skrev 2011-11-21 16:38:29 följande:
    Hejsan.

Tittar in här med lite frågor till er mammor. Förlorade min dotter i v 20 + 0 för 1 månad sedan, var i dag på läkarbesök och de kan inte säga vad som hände, var öppen men inga värkar. Har en son som jag var öppen 4 cm med i v 35. Vet ej hur länge jag då var öppen innan, den gången gick det bra men inte nu. Läkaren pratade om att jag troligtvis nästa gång kommer att få ett cerklage för att förhindra att jag öppnar mig för tidigt, men hon pratade även om missfalls risk. Vet någon hur stor risken är? Har ingen kunskap om cerklage så berätta gärna för mig. Vad bör man tänka på osv. 

beklagar, samma ålder förlorade jag en flicka förra året. Jag har fått missfall trots cerklage i slidan. Hade jag inte misslyckats då hade jag inte fått abdominell cerklage och imorgon är jag i v 33+0 och jag har gått 13 veckor längre än sist. Bäste att ta det säkra innan det osäkra. Även om ödet är hemskt och händer som mig så vet du att det finns andra alternativ.
    violatricolor skrev 2011-11-21 16:30:17 följande:
    Vad jobbigt för er som har så ont eller mycket flytningar! Hoppas det är hanterbart! Själv har jag läkarbesök imorgon och är lite nervös. Är mest rädd att livmodern inte växer som den ska. Växer mer på höger sida än vänster, inte alla lika extremt snett som förra gången men jag är rädd att inte kunna bli stor och att bebben inte får plats att växa. Ska ta upp detta med läkaren imorgon så hoppas jag han gör ett UL.
    håller tummarna att kan imogon får du bra nyheter och att bebisen växer som den ska
    Lill Z skrev 2011-11-21 21:02:58 följande:
    Hej kramig! Beklagar din förlust! Jag ska få mitt cerklaget på onsd. Det är andra gången jag får cerklage och första gången för ca 5 år sedan pratade dem mycket mer om missfalls risken än vad dem gjort denna gång. Precis som violatricolor säger har jag också hört om risken, men inte hört ngn som faktiskt fått missfall av det. Men alla ingrepp i den regionen kan ju reta livmodern så efter som risken finns måste dem väl ta upp den. Men lite läskigt känns det ju....
    snart är det onsdag, lite nervös

• mamma mys

mischooo: aa jag har kollat upp delar på nätet o det kommer max gå på 5000 så det är ju fortfarande hanterbart.. ja jag tycker det låter som bäckenet o det bästa är att bara ta det lugnt o inte sne belasta o ta små steg...har också lite molvärk o så ibland..men det är ju inte farligt iaf...

violatricolor: hoppas det går bra på kontrollen imorgon.. 

kramig: hej beklagar förlusten... jag har också hört att det finns en liten risk för missfall i samband med insättandet..men har heller aldrig hört någon som råkat ut för det..nu kan man ju få medicin emot sammandragningar som kan uppstå i samband med insättandet o jag tror risken att man förlorar barnet är betydligt större om man avstår cerklage när behovet finns....efter insättandet vistas man oftast ett dygn på sjukhuset o därefter sjukskriven 1-2 veckor..sen kan man gå tillbaka till jibbet beroende på vad för slags jobb man har o hur man har det med sd o längd på tappen o liknande annars blir man sjukskriven..vissa bara en viss procent o andra helt sjukskrivna..jag har vart helt sjukskriven från operation tills klippet de sista 2 graviditeterna...o det har gått bra... håller tummarna att när orken o viljan finns så får du chansen att genomgå en graviditet med cerklage o lyckad utväg...

35 dagar kvar till bf o 8 dagar kvar till klippet....är riktigt rastlös nu o vill bara att tiden ska gå... 

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-11-21 21:27:53 följande:
    mischooo: aa jag har kollat upp delar på nätet o det kommer max gå på 5000 så det är ju fortfarande hanterbart.. ja jag tycker det låter som bäckenet o det bästa är att bara ta det lugnt o inte sne belasta o ta små steg...har också lite molvärk o så ibland..men det är ju inte farligt iaf...

violatricolor: hoppas det går bra på kontrollen imorgon.. 

kramig: hej beklagar förlusten... jag har också hört att det finns en liten risk för missfall i samband med insättandet..men har heller aldrig hört någon som råkat ut för det..nu kan man ju få medicin emot sammandragningar som kan uppstå i samband med insättandet o jag tror risken att man förlorar barnet är betydligt större om man avstår cerklage när behovet finns....efter insättandet vistas man oftast ett dygn på sjukhuset o därefter sjukskriven 1-2 veckor..sen kan man gå tillbaka till jibbet beroende på vad för slags jobb man har o hur man har det med sd o längd på tappen o liknande annars blir man sjukskriven..vissa bara en viss procent o andra helt sjukskrivna..jag har vart helt sjukskriven från operation tills klippet de sista 2 graviditeterna...o det har gått bra... håller tummarna att när orken o viljan finns så får du chansen att genomgå en graviditet med cerklage o lyckad utväg...

35 dagar kvar till bf o 8 dagar kvar till klippet....är riktigt rastlös nu o vill bara att tiden ska gå... 

tack för svar. bm på förlossningen sa att jag hade regelbunda sammandragningar men ingen tecken på förlossning, tidigare har läkarna sagt precis som du säger fast att jag ska röra mig mer och nu ska jag leva på smärtstillande ej så roligt, 5000 ej farligt
  • Lill Z

MiScHoOo: Japp, nu börjar det bli lite pirrigt!!! Ska ringa dit i morgon för att få de sista instruktionerna . Samtidigt ska det bli skönt att äntligen få dit det!!

• MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-11-21 22:14:18 följande:
    MiScHoOo: Japp, nu börjar det bli lite pirrigt!!! Ska ringa dit i morgon för att få de sista instruktionerna . Samtidigt ska det bli skönt att äntligen få dit det!!

lite komiskt, vi människor längtar till saker och ting och sedan blir vi oroliga, Tänker mycket på mig, jag vill födda nu jag vill att dagarna flyger iväg, men är orolig för själva snittet. Sa till min man jag längtar tills det är över heheh 5 veckor kvar om man ska utgå ifrån snittdatum men alla bm säger stå ut minst 2 veckor till
  • Lill Z

MiScHoOo: jag fick planerat snitt med min dotter och det gick jätte bra. Var som en "förlossning " för mig. Jag var helt inställd på att jag och Dr skulle få ut bebisen "tillsammans". Hoppas att det blir lika bra för dig.

• Trassel

MiScHoOo, bäckenet låter som en trolig orsak och så släng på foglossningen på det så kan jag tänka mej att det gör ont! Som sagt ovan, tänk på att hålla ihop kroppen och små steg och håll ihop benen när du sitter osv. Har du något bälte?

Kramig, Beklagar verkligen! Förlorade min första son, i v 21+4 2007, så som du beskriver, tyst öppnande och inga värkar.
    Vet också att de måste påpeka missfallsrisken vid cerklaget men nu andra gången jag har det sa de inget om det. Har heller aldrig hört om nån som just vid sättandet av cerklaget har fått missfall.
    Några genom åren här i tråden så har cerklaget inte funkat lite längre fram men vad jag kan påminna mej just nu utom för mischooo så har det funkat över de kritiska veckorna, rätta mej nån om jag minns fel?
    Hoppas att ett planerat cerklage funkar för dej med nu lite längre fram när det är dags!

Ska också på läkarbesök imorn så får vi se hur det står till. Som Viola sa, alltid lite nervöst!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-11-21 23:11:58 följande:
    MiScHoOo: jag fick planerat snitt med min dotter och det gick jätte bra. Var som en "förlossning " för mig. Jag var helt inställd på att jag och Dr skulle få ut bebisen "tillsammans". Hoppas att det blir lika bra för dig.

hoppas jag får den inställning när det är dags
    Trassel skrev 2011-11-21 23:35:05 följande:

MiScHoOo, bäckenet låter som en trolig orsak och så släng på foglossningen på det så kan jag tänka mej att det gör ont! Som sagt ovan, tänk på att hålla ihop kroppen och små steg och håll ihop benen när du sitter osv. Har du något bälte?

Kramig, Beklagar verkligen! Förlorade min första son, i v 21+4 2007, så som du beskriver, tyst öppnande och inga värkar.
    Vet också att de måste påpeka missfallsrisken vid cerklaget men nu andra gången jag har det sa de inget om det. Har heller aldrig hört om nån som just vid sättandet av cerklaget har fått missfall.
    Några genom åren här i tråden så har cerklaget inte funkat lite längre fram men vad jag kan påminna mej just nu utom för mischooo så har det funkat över de kritiska veckorna, rätta mej nån om jag minns fel?
    Hoppas att ett planerat cerklage funkar för dej med nu lite längre fram när det är dags!

Ska också på läkarbesök imorn så får vi se hur det står till. Som Viola sa, alltid lite nervöst!

kan nog stämma, eftersom jag är liggande så mycket just nu så hjälper inte bältet, jag har en som är bra men gör ingen nytta.

lycka till imorgon själv har jag nästa måndag hoppas min kropp klarar av till v 36 det skulle vara en dröm 3 veckor till...