• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor

Melinda: Stort grattis till lille Ingo! /// Alla: När räknas man som omföderska eller förstföderska? Min son föddes i v 22+5 och det är över två år sedan (om nu det spelar någon roll). Är jag om- eller förstföderska?

• MiScHoOo
    melinda88 skrev 2011-11-19 21:57:02 följande:
    Tack för gratulationerna :) Den 11:e föddes vår lilla Ingo som vägde 3240 g och var 49 cm lång. Förlossningen blev väldigt underlig för den drog ut på tiden samtidigt som det gick otroligt fort.

Vi kom in till förlossningen ca 00.30 och var då öppen 4 cm och med täta regelbundna värkar. Men vid 4-5 tiden så ebbade dom ut och mer eller mindre försvann. Så då började dom prata om att ta hål på fosterhinnan eller låta oss åka hem. Jag ville verkligen inte hem utan ville bara få det gjort för mitt humör under veckan hade inte varit att leka med. Vid 11 kom barnmorskan in och berättade att de skulle ta vattnet i alla fall för de ville inte skicka hem mig då jag räknas som omföderska. Trotts att vattnet gått så ville inte värkarna komma igång riktigt så dropp sattes 15.15 och bara några minuter senare hade jag väldigt kraftiga värkar med väldigt korta pauser mellan dom. Jag hade inte tänkt tanken att jag skulle vilja ha EDA men då det kom så fort och gjorde så fruktansvärt ont så bad jag om det. Trots att de tog bort droppet så blev det inte lugnare utan de fortsatte i samma anda. En sköterska kom in och ställde lite frågor inför EDAn och på något vis lyckades jag flämta fram svaren. Under denna tid stod jag på knäna i sängen men sen la jag mig på sidan i sängen och i samband med detta kände jag att jag ville krysta och sa till om det. Barnmorskan kollade och sa att jag var helt öppen och att han var en bra bit ner. Då var kl ca 15.40. Ca 10 minuter senare var han ute.

Det var en häftig upplevelse men inget blev som man på något vis trodde eller hoppades på. Men alla var jätte snälla och på det stora hela var det en helt fantastisk upplevelse :) Efter så kände jag inte någon omedelbar lycka utan var ganska nollställd. Jag var glad men jag kan inte säga att jag kände mig lycklig. Vi stannade bara en dag på BB för vi var så trötta, blev ca 36 timmar vaken plus en förlossning på det. När vi kom hem så började allt sjunka in och kärleken bara växte/växer för varje dag som går. Nu känns allt otroligt bra och han är fantastiskt snäll :)

grattis grattis, så glad jag är för din skull, vilken v var du?
  • MiScHoOo
    Pupp skrev 2011-10-31 17:06:22 följande:
    Hej!
    Torsdagen den 20/10 föddes vår lille Love med akut kejsarsnitt i v25+2. Han kämpar på och mår ganska bra för att vara född så tidigt men det är en berg och Dahl bana.. Man mår som han mår..
    Vattnet gick på natten och förmodligen gjorde det det pga Gbs infektion som jag testades positivt för i samband med det plus att Love hade det också när han föddes.. Helt otroligt kan man tycka att dom inte kollar en för Gbs när man varit inlagd på sjukhus i två veckor innan vatten avgången.
    Känns tungt att man kämpat emot cerklage och kort tapp också blir det en infektion som gör att det sätter igång. Men vi har våran fantastiska lille son nu i alla fall och han verkar vara en kämpe så man får glädjas åt det iaf!
    Kram på er och lycka till jag kikar in då och då..

missade vi skriva in den i listan?
  • MiScHoOo
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:???
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 27 dec
    Silverklar BF 24 jan 2012 klipp:??? född:???
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp ??? född:???
    Violatricolor BF 10/3-12 klipp???född:???
    Becka81: BF 20/3-12 klipp??? född???
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april
  • mamma mys

melinda 88: super grattis till lilla ingo:)

återigern sitter jag här mitt i natten...fast vet att nätterna brukar bli så här för mig mot slutet..har vart lika dan med dom andra..men det är ju tråkigt att man sen blir trött när barnen ska upp:/ var ju en sak när man väntade första för då hade man ju bara sig själv att tänka på..men men 9 dagar kvar till klippet nu..längtar samtidigt som jag blir lite nervös när jag tänker på det, men läkaren sa att det borde vara lättare att ta bort det den här gången än de andra då jag inte har en massa extra trådar utan "bara" 2.. o som tur är jobbar sambon kväll så han kan vara med.. 

• violatricolor

24+0 idag... Inte något att fira än kanske men det känns mer hoppfullt för varje dag som går. Det känns att livmodern växer lite annorlunda denna gång, antagligen pga att de tagit bort skiljeväggen. Nu börjar livmodern leta sig upp över naveln, får se hur det går, det var där det slutade förra gången (växte fort på slutet och nästan bara på höger sida). Har lite sammandragningar men brukar hålla sig under 10/dag. På tisdag ska jag på kontroll hos läkaren. Får se vad han säger. Senast sa han att det vore bra om jag går 30 veckor men att 25 är också ganska bra. Håller väl inte riktigt med om att 25 är bra men visst, bättre än 22-24 och det var nog bara det han menade egentligen.

• melinda88
    MiScHoOo: Han föddes i v 38+5 :)

violatricolor: Vår dotter föddes i v 21+5 och enligt läkaren och barnmorskan som jobbade på förlossningen den kvällen var jag omföderska så det borde ju du också räknas som. Men jag vet inte, kanske ser dom lite olika på det där beroende på vilken läkare/barnmorska det är?
  • Trassel
    Melinda, kul att höra om hur det var och att det gick vägen till slut trots lite seg start! Tar gärna en fika en dag sen när du känner dej redo!Måste ju få se Ingo på utsidan också!

Viola, Gabriel föddes ju i 21+4 och jag räknades både som omföderska och inte, det var väldigt olika faktiskt. Jag kände mej som en omföderska i alla fall.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor

Det har ni rätt i, de ser nog lite olika på det där om man är omföderska eller inte. Men jag vill verkligen vara inne på förlossningen tidigt och inte åka hem. Förra gången gjorde jag en stor del av värkarbetet hemma utan att fatta det och på slutet gick det ganska fort.

• mamma mys

violatricolor: grattis vecka 24+0 är ju faktiskt ett litet mål... o nu räknas ju varje dag som går...hoppas att du kommer gå länge..kram