• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

ja det är märkligt det där med oron..men när man gått igenom allt detta som vi har gjort i den här tråden o man vet hur jobbigt det var o hur dåligt man mådde men på nåt sätt tagit sig igenom det så vill man ju inte behöva gå igenom det igen, men önskan efter ett barn är större än att man avstår denna oro.... o även om man sen oroar sig över insättandet o  de kritiska veckorna o sedan inför varje kontroll o minsta lilla smärta, ilning, ömmande o stickande så tänker man nu är det kört nu kommer jag få gå igenom allt skit igen...o när man sen kommit längre o börjar närma sig klipptiden så går man o oroar sig inför det samtidigt som man bara vill att tiden ska gå så klippet är avklarat o sedan vill man bara att förlossningen ska sätta igång även om man oroar sig för att det ska gå så fort att man inte hinner in eller att det kommer vara nåt annat som går fel så man genomgått alltihoppa o ändå inte kommer hem med en bebis.... men det är väl detta som kallas den biologiska klockan..önskan om ett barn... o nu är jag snart framme vid klippet o tycker att tiden segar sig såå....

• Lill Z

ja, mamma mys, den där oron är svår att förstå sig på. man vill ha cerklage till varje pris men är rädd för ingreppet. Och sen det där med de kritiska veckorna...känns som om man bara vill att det ska gå fort samtidigt som man är rädd. Förra grav ville jag bara bli nersövd efter v 22 och sen kunde jag fått vakna upp i v 32. men denna gången kan ju va min sista så jag vill försöka njuta...lite iaf.

Min arbetsgivar ringde idag då jag ska vara sjukskriven nu en vecka och ville bara kolla läget. Har eg ett vik fram till den 22/1 2012, men nu hade dem förlängt det "trors" min situation. var ju sjukskriven nästan hela förra grav från och till. Är det ngn här som har jobbat ca 50% ( jag har ett vik på 45%, mellan 1-2 pass i veckan) när man haft ett cerklage?? Vill ju absolut inte äventyra något, men ibland känns det som om man kunde jobba lite under dem "säkrare" v så hade det varit skönt.  

• MiScHoOo

Vi i tråden är unika. Vi kämpar även om vi misslyckas så är vi starka och ger aldrig upp. Det är en kraft som driver oss långt och en hopp som ger oss styrka. Under tiden vi är gravida med all oro, ångest, förtvivlan och glädje som är jobbigaste, men oftast når vi förr eller senare i mål

• mamma mys

idag har jag haft en riktig skitdag med mitt humör... vill bara vara i mål nu.... det ilar ner i hela benen o trycker neråt nån sd då o då..men känns helt meningslöst att åka in för de kommer inte göra ett skit..eventuellt ge mig bricanyl o det vill jag inte ha för jag hatar biverkningarna.... går ändå in i vecka 35+0 imorgon o det här jävla cerklaget tar de väl inte bort tidigare ändå..har ju trots allt tjatat till mig en vecka innan planerad borttagning..vill bara kunna leva normalt utan att behöva fundera på cerklaget.. idag var det tom så illa att sambon sa att jag kunde åka hemmifrån o umgås med nån kompis så kunde han göra iordning här hemma med tvätt o disk o dammsugning... men envisades med att vika tvätt ändå..o tårarna bara sprutade... sen la jag mig i sängen o tänkte vila för jag var trött på mitt eget humör, somnade o vaknade 3 timmar senare med humöret under lite mer kontroll...men men ..är ju inte så många dagar kvar..men känns som en evighet..

• Trassel

MammaMys, å vad segt... men snart så!

MiScHoOo, håller tummarna för tre veckor till det ska nog gå vägen!

Var på koll idag men eftersom jag känner mej helt ok och alla prover var utan anmärkning ( kors i taket! ) så tyckte hon inte att jag behövde hoppa upp i gynstolen. Känns jättekonstigt men det känns helt ok!
    Det fanns tyvärr inget schema upplagt i januari annars hade jag fått min klipptid idag, kanske får jag den nästa vecka. Det kommer bli i mitten på januari i alla fall, 7-8 veckor kvar!
    Sen kan det ju dröja för det men det trodde hon inte....

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo

Mamma mys. Känner igen mig i det du beskriver, önskar att jag kan gråta hehe. Men en vecka till ska du se att det går fort. Du har kommit så långt och snart är du i mål....... Trassel skönt att allt var under kontroll och tänkta sig att din klipp tid är lite mer än en månad. Jag pratade med min man igår, hur det går fort för alla jag läser om, men det går så sakta för mig och hur trött jag är på allt, specielt för smärtan jag får inte kontroll över, men men hoppas på tre veckor och jag får min belöning och önska se min man lycklig pappa. Jag har haft mål att packa väskan redan för en vecka sedan men nu går det inte av smärtan samt dessa två dagarna har jag bara sovit igenom dagen hinner inte lyfta upp huvudet tills jag somnar igen. Men så glad att hygienväskan och kameran är laddad..... Viola hur gick det idag

• mamma mys

mischooo: ja visst är det konstigt att man tycker det går så fort för alla andra men för en själv går det jätte segt.. jag har packat bb väskan..ska bara stoppa ner dricka o sen är det ju mobil o plånbok men handväskan borde jag komma ihåg tycker jag;) o så ska jag ju ha med babyskyddet så efter klippet tänkte vi ta upp den ur förrådet...o så ska mamma hämta ut vagnen som jag bokat..längtar...o så ska snart en kompis åka till ullared, tänkte be henne köpa med täcke till vagnen, skötväska, o kanske en babysitter o eventuellt en mobil till skötbordet:) hon vill att jag ska följa med men tror jag avstår för då kör väl förlossningen igång när man är där;)

• violatricolor

Jag var också på koll idag och det såg bra ut (v 24+2). Tappen var 43 mm. Mätte även storleken på barnet som var normal. Fostervattenmängden var också normal och det såg ut som om det var ok med plats just nu, så det var skönt. Ny koll om två veckor.