• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

jomanjano: oj ska dom vänta ända till förlossningen..man brukar ta bort det i vecka 36-37 fulla...kan ju göra rätt ont om det sitter kvar när det kör igång o då är ju risken att man skadar tappen....tycker nog du ska säga till läkaren om att ta det i vecka 36-37 iaf...mina läkare har förklarat att om förlossningen kör igång medans cerklaget sitter kvar är det som att köra tappen i en köttfärskvarn o tro mig det gör ooonnttt.... o vill inte uppleva det igen.... men vad skönt at du kommit till vecka 34...då har du ju inte så långt kvar:)

• mamma mys
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:???
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 27 dec
    Silverklar BF 24 jan 2012 klipp:??? född:???
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp ??? född:???
    Violatricolor BF 10/3-12 klipp???född:???
    Becka81: BF 20/3-12 klipp??? född???
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april
  • Becka81

Mischoo: vad härligt att du ändå funderar på ett barn till trots allt du gått igenom. Själv funderar jag på om jag orkar med en graviditet till med cerclage. Men vill nog gärna ha tre barn så hoppas att jag om nått år orkar med hela processen en gång till.

• Lill Z

Hej!!

Nu är jag tillbaka i mitt hem. var ju i onsd och fick ett cerklage insatt. Allt gick bra förrutom att jag får så fruktamsvärt ont (enl dr får vissa det medans andra inte får några problem alls), mot smärtan får jag ketogan (el vad det heter) som jag sen kräks av tills jag storknar....inget verkar hjälpa.

Men nu ligger jag hemma i min soffa och skakar av bricanylen och har det rellativt bra....cerklaget är ju på plats.
    Låg på op på uppvaket och undrade varför jag utsätter mig och mina nära för detta ännu en gång......då rullade dem in en ny snittad mamma med ett dimmigt, lyckligt leende och då visste jag plötsligt att det är ju dit jag vill igen....såååååå mycket!!!!!

• MiScHoOo

Missade ditt inlägg mamma mys. Tack snälla jag har fyra barn och den första var en pojke. Jag tackar gud för allt, jag har engravsten med alla mina barn i som ger mig styrkan.............. Lill z. Skönt att komma ett steg närmare.. Kommer ihågförra året i maj fick jag mitt vanliga cerklage och efter operationen gick jag med hjälp av personal på toa och helt plötsligt blev jag kritvit och jag kommer inte ihåg vad jag gjorde som fick dem panik, men dem fick släppa in mig till sängen. En gång tidigare vid min andra missfall hade jag väldigt lågt hp och på uppvaket blev jag kissig och fick hjälp av en kvinna och en man ochdet körde sängen till toaletten så många steg fick jag inte ta. Hur som helst jag blödde ner toan och även dem fick släppa mig till sängen. Väl i rummet ville jag kissa igen. Men det gick inte bm med. Ville sätta mig på pottan i sängen som jag vägrade. Då satte hon pottan på en stol intill mig hehe stakars bmsom hade mig just den dagen. Det slutade med två påsar blod. Jaja inte är vi starka efter en operation. Men vi är riktiga kämpars.

• Silverklar

Hej, Jag har fått klipptid 5/1 (kan någon vara snäll och lägga in det i listan? Kan inte göra radbryt själv). Kommer då att vara i v.37+1. Var på kontroll i onsdags och då hade tappen krympt lite (26 mm från förra gångens 30 mm, samt att den var lite vidgad upptill mot helt stängd gången innan) men cerklaget satt jättebra, så läkaren var nöjd och tyckte att jag inte behöver komma in för fler kontroller. Jag är i v. 31+2 idag. Förra kollen var ca 3 v tidigare och med samma intervall skulle jag vara i v. 34 vid nästa koll och eftersom de inte skulle försöka stoppa en startad förlossning efter v.34+0, tror jag hon tyckte det var onödigt att boka in något. Ok med mig. ............................ Skulle vara fantastiskt om tappen håller till klippdatum och inget händer innan dess. Misstänker dock att det kommer att kräva att jag tar det extremt lugnt, känner av både molvärk och sammandragningar när jag är uppe lite, lite mer. Och tappen verkar ju minska igen (och öppna sig) även om läkaren inte tyckte det var något att tala om... ............... Förresten, länkar till en tråd som kan vara av intresse inför förlossningen (handlar mest om sen avnavling och värkstimulerande): www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

• Silverklar

GRATTIS till er som fått bebis sedan jag skrev sist!

• Trassel

Jomajano, det låter ju konstigt att de ska klippa cerklaget när förlossningen sätter igång, det tror jag ingen här gjort innan om det inte varit så att förlossningen satt igång lite tidigare och de varit tvugna att klippa då.
    Runt v 36+0-37+0 verkar vara det vanligaste, på mej så vill läkaren klippa mellan 35+0-36+0.

Lill Z, hoppas det onda lugnar ner sig. Jag har kännt av mina cerklage som mest veckorna efter ditsättandet sen har det blivit lite bättre.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Trassel
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:???
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 27 dec
    Silverklar BF 24 jan 2012 klipp:5/1  född:???
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp ??? född:???
    Violatricolor BF 10/3-12 klipp???född:???
    Becka81: BF 20/3-12 klipp??? född???
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008